Moderator: Redaktörer
LeifB skrev:Alla lever vidare på sin tro. Vad som är rätt eller fel vet ingen. Bara vi är nöjda med ljudet så spelar det ingen större roll vad vi tror att det är rätt eller fel.
Vi ska njuta av vårt ljud. Det är väl det vi är alla ute efter.
En del är inte så kräsna. En del är otroligt kräsna. Ibland kan det gå till överdrift. Jag själv har inte satsat speciellt mycket pengar att utveckla ljudet. Ibland har jag vridit kontakter till strömmen. Senast är att använda fler förlängningkablar kopplade från olika uttag.
Förstärkaren till ett uttag, cd till ett annat osv.
Jag blev förvånad att jag hörde skillnader.
Elektronik är känsligt. Separera eran elektronik.
Man kan med små medel förbättra redan ett riktigt bra anläggning.
LeifB skrev:jansch
Prova att släppa din elektronik från 1 meters höjd.
jansch skrev:LeifB skrev:Alla lever vidare på sin tro. Vad som är rätt eller fel vet ingen. Bara vi är nöjda med ljudet så spelar det ingen större roll vad vi tror att det är rätt eller fel.
En del är inte så kräsna. En del är otroligt kräsna. Ibland kan det gå till överdrift. Jag själv har inte satsat speciellt mycket pengar att utveckla ljudet. Ibland har jag vridit kontakter till strömmen. Senast är att använda fler förlängningkablar kopplade från olika uttag.
Nä.....
Johan_Lindroos skrev:jansch skrev:sprudel skrev:
Tämligen säker på att att jag inte missuppfattar, Ior är tydlig. Vi är sannolikt ganska ense om att ”välkonstruerade” DA-omvandlare är svåra att skilja åt, ventilen i argumentationen undslapp mig inte. Skillnader drar åt det subtila, och yttrar sig kanske i form av emotionella komponenter, förändringar i 3D-presentationen, distorsion när anläggningen stressas av höga ljudnivåer, läs kombinationsdistorsion som annars döljs.
Vissa av de ovan nämnda är nog omöjliga att komma åt vid blindtester, emotionella komponenter, 3D också?
Blindtester kan ge ett statistiskt underlag för ett sakförhållande, god sannolikhet, men inte absolut. Men alla delar i musikupplevelsen passar inte i rastret som blindtestet är tänkt analysera. Detta vet Ior mycket väl, det är obevisbart, och på så sätt vinner han argumentationen om kravet är att det ska ”bevisas” statistiskt.
Därför mitt ”Skojar du?”
Ok...... "vinna argumentationen"? Jag visste inte att det handlar om det!
För mej är faktiskt.io bl.a en kunskapsbank och ganska fri från tomtar o troll.
Jag blir på något sätt beklämd när det påstås saker som strider mot fysikens lagar och blir ganska ivrig och känner behov att förklara att det är logiskt omöjligt.
Lite som att för sin 4 årige son (det var länge sedan) förklara att det finns inga spöken under sängen och fick sedan frågan "hur kan du veta det, pappa .....du är ju inte polis?"
Samma känsla får jag för t.ex påståendet "förändringar i 3D presentationen". Det kan jag köpa om det gäller en högtalare men inte en DAC*.
Det finns ingen fysikalisk förklaring till hur detta överhuvudtaget kan ske, inte ens en orimlig.
Nåväl, ber om ursäkt för off topic.
Sprudel, är du läkare?
* här måste jag dock ha förbehållet att om DAC:en håller sådan usel kvalitet att hörselupplevelen kraftigt störs/irriteras av sådan förvrängning som är möjlig i en DAC (t.ex kvantiseringsdist, jitter/wander, harmonisk/IM/ linjär dist i analogdelen, brum, osv.) kan vi reagera på oförutsedda sätt.
Notera att tidiga CD-spelare hade fasfel mellan kanalerna då de inte hade s k sample and hold-kretsar och delade på en gemensam D/A-krets. Se även mätningarna på ovanstående DAC vilken faktiskt HAR ett fasfel mellan kanalerna, dock litet.
D v s, du behöver inte bre på med de stora orden.
distad skrev:jansch skrev:LeifB skrev:Alla lever vidare på sin tro. Vad som är rätt eller fel vet ingen. Bara vi är nöjda med ljudet så spelar det ingen större roll vad vi tror att det är rätt eller fel.
Nä.....
Joho...
jansch skrev:distad skrev:jansch skrev:
Nä.....
Joho...
Nu får du förklara.....
Men du behöver inte bevisa, skylla på politiker eller vara rädd för "mätmaffian", bara en enkel och ärlig förklaring från ditt hjärta......
distad skrev:jansch skrev:LeifB skrev:Alla lever vidare på sin tro. Vad som är rätt eller fel vet ingen. Bara vi är nöjda med ljudet så spelar det ingen större roll vad vi tror att det är rätt eller fel.
Nä.....
Joho...
LeifB skrev:jansch
Prova att släppa din elektronik från 1 meters höjd.
Goldfinger skrev:
I det här fallet när man talar om tweaks/justeringar som enbart bekräftas av örat, det är endast upplevelser, det är föralldel inte oviktigt för den berörde om denne hittar något som föredras hellre än det som var innan, men det behöver likafullt inte vara bättre ur ett återgivningsperspektiv, alltså per definition mindre distorsion, det krävs verifiering med instrument för att bli på det klara med det, det grundläggande problemet i alla liknande diskussioner är att man inte sorterar in under subjektiva och objektiva ting, det är inte så enkelt att bara för att man tycker något är bättre så ÄR det bättre.
Begreppet Hifi handlar om återgivning och då är alltid låg distorsion bättre än hög, oavsett vad örat gillar.
sprudel skrev:Goldfinger skrev:
I det här fallet när man talar om tweaks/justeringar som enbart bekräftas av örat, det är endast upplevelser, det är föralldel inte oviktigt för den berörde om denne hittar något som föredras hellre än det som var innan, men det behöver likafullt inte vara bättre ur ett återgivningsperspektiv, alltså per definition mindre distorsion, det krävs verifiering med instrument för att bli på det klara med det, det grundläggande problemet i alla liknande diskussioner är att man inte sorterar in under subjektiva och objektiva ting, det är inte så enkelt att bara för att man tycker något är bättre så ÄR det bättre.
Begreppet Hifi handlar om återgivning och då är alltid låg distorsion bättre än hög, oavsett vad örat gillar.
Det där håller jag ju inte alls med om.
distad skrev:sprudel skrev:Goldfinger skrev:
Inte jag heller. Man lyssnar ju på det som man njuter mest av och inget annat...
sprudel skrev:Goldfinger skrev:
Goldfinger skrev:sprudel skrev:Goldfinger skrev:
Vad är det du har synpunkter på?
Morello skrev:En slik funktion implementerar man icke utan fördel i den digitala domänen i form av en signalprocessor. På apparatens frontpanel kan man ha ett antal vred för respektive term i överföringskaraktäristikan.
Morello skrev:Utmärkt förslag - fungerar insticksmjukvaran till foobar?
Morello skrev:En slik funktion implementerar man icke utan fördel i den digitala domänen i form av en signalprocessor. På apparatens frontpanel kan man ha ett antal vred för respektive term i överföringskaraktäristikan.
sprudel skrev:Får jag mer vibbar av att det uppspelade stämmer med oinspelade ljudhändelser så föredrar jag det. Enligt min erfarenhet så bidrar en skvätt 2a och 3e ton parat med minimum av högre ordnings dist till detta. (Jag pratar om förstärkare)
pLudio skrev:sprudel skrev:Får jag mer vibbar av att det uppspelade stämmer med oinspelade ljudhändelser så föredrar jag det. Enligt min erfarenhet så bidrar en skvätt 2a och 3e ton parat med minimum av högre ordnings dist till detta. (Jag pratar om förstärkare)
Du låter som målgruppen för Atma-Sphere.
Atma-Sphere MA-1 Mk II.2 Mono
[ Bild ]
Ungefär:
H2 0,04% = -68,0 dB
H3 0,45% = -46,9 dB
H4 0,035 = -69,1 dB
H5 0,04% = -68,0 dB
H6 0,006% = -84,8 dB
H7 0,009% = -80,9 dB
sprudel skrev:pLudio skrev:sprudel skrev:Får jag mer vibbar av att det uppspelade stämmer med oinspelade ljudhändelser så föredrar jag det. Enligt min erfarenhet så bidrar en skvätt 2a och 3e ton parat med minimum av högre ordnings dist till detta. (Jag pratar om förstärkare)
Du låter som målgruppen för Atma-Sphere.
Atma-Sphere MA-1 Mk II.2 Mono
[ Bild ]
Ungefär:
H2 0,04% = -68,0 dB
H3 0,45% = -46,9 dB
H4 0,035 = -69,1 dB
H5 0,04% = -68,0 dB
H6 0,006% = -84,8 dB
H7 0,009% = -80,9 dB
Inte helt oinressant, men då behöver jag ett försteg, och en påse pengar. 80 lök är den del.Det stämmer inte riktigt med min ambition att downsizea. Har ev ett Luxman 550 axII på G. Det kan vara ett alternativ kanske.
Tack för länk distad.
sprudel skrev:Inte helt oinressant, men då behöver jag ett försteg, och en påse pengar. 80 lök är den del.Det stämmer inte riktigt med min ambition att downsizea. Har ev ett Luxman 550 axII på G. Det kan vara ett alternativ kanske.
Tack för länk distad.
sprudel skrev:
Jag gör det enkelt, tycker jag det är bättre så är det så. Får jag mer vibbar av att det uppspelade stämmer med oinspelade ljudhändelser så föredrar jag det. Enligt min erfarenhet så bidrar en skvätt 2a och 3e ton parat med minimum av högre ordnings dist till detta. (Jag pratar om förstärkare)
Återgivningen stämmer bättre med min inre referens. Andra får ha vilka preferenser de vill.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Magnuz och 36 gäster