Morello skrev:distad skrev:sprudel skrev:Har lyssnat på de nyare Accuphase resp Luxman och föredrar Luxman. Accu var mer tillbakadragna i sin återgivning än Lux.
Det var bra info.
Betyder tillbakadragen återgivning att klangen är beslöjad - läs nedtonat diskantregister?
Så uppfattade jag det inte riktigt. Vissa förstärkare mer eller mindre kastar ljudet på dig, ogillas. Jag vill ha 3D-panoramat men samtidigt får det inte låta som att en röst eller ljudhändelse INTE riktas mot dig. Du ska ett intryck av att varje enskild ljudhändelse i panoramat representeras av en separat högtalare på sin plats i djupled. (Hornhögtalare kan hjälpa till här, tex blåsinstrument men kraschar ofta på röster) Detta kräver först och främst bra akustisk anpassning av rummet, rätt konstruerade högtalare, och sedan en förstärkare som medger detta. Förutom en inspelning som är lämplig förstås. Tycker mig ha det mesta på plats, förutom förstärkaren, den går mest till filmtittande, tyvärr, så något måste göras.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.
M.Twain
Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!
© 2012 Nelson Pass