Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Om ett klick INTE är av en ensam frekvens, så kommer det att färgas vid reflektioner om dämpningen av olika ingående frevenser är olika. Hörbart? Högst troligen inte.
paa skrev:Använder inte >Studio Blue ett klick (kanske ljudet från klangpinnar, jag minns inte riktigt) för att utvärdera studioutrustningen?
Om det inte hörs någon förändring eller skillnad mellan olika apparater så skulle dom knappast testa så.
Men visst brukar väl ordet färgning användas för all förvrängning av ljudklangen, inte bara tonkurveförvrängning, speciellt vid lyssningsutvärdering när man inte analyserat exakt vad den hörbara förvrängningen beror på?
JM skrev:Nattlorden skrev:Om ett klick INTE är av en ensam frekvens, så kommer det att färgas vid reflektioner om dämpningen av olika ingående frevenser är olika. Hörbart? Högst troligen inte.
Klickljudet är ingen sinuston utan en transitivt kortvarig puls av vanligen många frekvenser om jag fattat rätt.
Klickljudet är lika med direktljudet och må vara distorderat men frågan är ger reflexerna en kolorering av direktljudet?
Som jag ser det finns inga reflexer före 2 ms som inte fusioneras via summationsprincipen. Eventuella reflexer efter 2 ms kommer att uppfattas som ett eko dvs ett nytt ljud separat från direktljudet utan färgning. Precedence funktion hinner inte inträda.
Som jag ser det är det under precedence perioden som ljudet kan bli positivt eller negativt färgat av reflexerna och ge en viss spatial upplevelse. Inte under tiden före.
JM
JM skrev:Nattlorden skrev:Om ett klick INTE är av en ensam frekvens, så kommer det att färgas vid reflektioner om dämpningen av olika ingående frevenser är olika. Hörbart? Högst troligen inte.
Klickljudet är ingen sinuston utan en transitivt kortvarig puls av vanligen många frekvenser om jag fattat rätt.
Klickljudet är lika med direktljudet och må vara distorderat men frågan är ger reflexerna en kolorering av direktljudet?
Som jag ser det finns inga reflexer före 2 ms som inte fusioneras via summationsprincipen. Eventuella reflexer efter 2 ms kommer att uppfattas som ett eko dvs ett nytt ljud separat från direktljudet utan färgning. Precedence funktion hinner inte inträda.
Som jag ser det är det under precedence perioden som ljudet kan bli positivt eller negativt färgat av reflexerna och ge en viss spatial upplevelse. Inte under tiden före.
JM
paa skrev:Låter ett klick olika i ett döddämpat rum mot i en ekokammare?
Bidrar ekokammaren med färgning?
I-or skrev:Klickljud låter kraftigt olika beroende på rum och uppställning (samt förstås även högtalare om sådana utnyttjas). Detta framgår både som en klangförändring och diverse klart hörbara fenomen i tidsplanet. Om vi ser det idealiserade klickljudet som en 20 kHz halvsinuspuls (vilken förvisso strikt sett låter mer som ett extremt högfrekvent knäpp än ett klick) så har vi ett kontinuerligt frekvensspektrum nästan upp till 20 kHz:
De flesta inser nog att man kan utnyttja en signal med ett sådant spektrum för frekvensgångsmätningar. Problemet är dock att energin är låg eftersom pulsen är så kort, vilket medför att man normalt väljer andra signaler för själva mätningen av signalbrusskäl.
Halvsinusens fysikaliskt icke realiserbara kusin, impulsen (som idealt sett har en infinitesimal längd), är för övrigt vad som utnyttjas vid analys av signaler i ett lyssningsrum (även om impulssvaret alltså typiskt beräknas ur mätningar av svept/stegad sinus). Detta kan göras i både tids- och frekvensplanet med sedvanliga begränsningar i upplösning beroende på vilket område som man vill fokusera på. Så här kan det då se ut med olika långa tidsfönster för impulssvaret:
500 ms (frekvensupplösning 2 Hz)
1 ms (frekvensupplösning 1000 Hz)
Vi ser att ju längre tidsfönster, desto mer får rummet vara med och "färga" impulsen. För låga frekvenser har hörseln svårt att separera direktljud och reflekterat ljud, varför rummets inverkan blir tydligast här. För frekvenser över ca 0,5-1 kHz så kan dock hörseln göra tydlig skillnad beroende på ankomsttid och infallsriktning, varför vi här även uppfattar det tidsmässiga skeendet undantaget den första millisekunden eller så.
JM skrev:...
Det är svårt att hitta mer transienta ljud än klickljud.
...
JM
paa skrev:JM skrev:...
Det är svårt att hitta mer transienta ljud än klickljud.
...
JM
Nej inte alls, säg välkommen till stegsvar!
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 32 gäster