Byta Wiim Pro+ mot Wiim Ultra?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

TonyM

Byta Wiim Pro+ mot Wiim Ultra?

Inläggav TonyM » 2024-11-13 23:49

Sitter med en Wiim Pro + o använder dess inbyggda dac istället för dacen i min gamla HK 990, vilket har givit en klar ljudförbättring. Funderar på o byta upp mig mot en Wiim Ultra som ju har fått bra recensioner.
Skulle det ge någon ljudförbättring eller förbättringar av andra slag?

Användarvisningsbild
pLudio

Re: Byta Wiim Pro+ mot Wiim Ultra?

Inläggav pLudio » 2024-11-14 00:04

Förbättringen ligger i finesserna men obetydligt i ljudkvalitén. T ex utgång för subwoofer kan vara bra.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-11-14 08:39

Jag har jämfört dem side by side .. klar ljudförbättring.
Låna hem en o testa själv.
Bor du i närheten av Trollhättan kan du låna min.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

TonyM

Inläggav TonyM » 2024-11-14 08:56

avr7000 skrev:Jag har jämfört dem side by side .. klar ljudförbättring.

Tack för erbjudandet! Dessa ljudförbättringar beror det på dacen, då jag tänkt använda denna, eller kan du härleda dessa förbättringar till något annat?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-11-14 19:08

TonyM skrev:

Tack för erbjudandet! Dessa ljudförbättringar beror det på dacen, då jag tänkt använda denna, eller kan du härleda dessa förbättringar till något annat?

Ingen aning....
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2024-11-14 20:56

DSP:n är riktigt smidig och enkel att hantera. De analoga ingångarna är so-so, men en bra idé att även inkludera dom i DSP. Sålde den vidare ändå. Klart prisvärd.

Tell

Inläggav Tell » 2024-11-14 22:32

TonyM skrev:

Den beror inte på nånting utöver hans egen placebo som kickar in. Här finns mätningar på Wiim Pro+ och Wiim Ultra som visar att eventuella fel ligger under hörbara gränser. Skaffa istället den prylen som har dom funktioner du behöver och oroa dig inte för ljudkvaliten för den är så bra den bara kan bli oavsett streamer!
Men om du verkligen vill spendera pengar för att få bättre ljud så kan jag rekommendera en mätmikrofon likt en UMIK-1 för att sen mäta med gratismjukvaran REW på Windows och sen använda rumskorrigeringen i din Wiim-pryl :)

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2024-11-14 22:47

Det går att använda en mobilmikrofon också. Det stämde ganska bra överens med Umik ch REW. Apple är tydligen bäst eftersom de använder få olika jämfört med Android och de är enligt uppgift redan kalibrerade i Ultra.

TonyM

Inläggav TonyM » 2024-11-15 00:07

Tack för svar, såg på tuben att det var problem med de analoga ingångarna på pro+ https://www.youtube.com/watch?v=7yR_7zW ... Audiophile

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2024-11-15 10:53

Har inte riktigt tålamod med videor, men av kommentarerna att döma kan det handla om ett enskilt felaktigt exemplar? Han väntar på svar.

De analoga ingångarna på Pro+ (inte vanliga Pro) får gott betyg i ASR recension. De borde vara mer än tillräckligt bra för analoga källor som LP eller radio eller har jag missat något?

---

Själva hade jag inte fattat att room correction i Wiim resulterar i en föreslagen uppsättning PEQ-filter. Jag har hittills bara gjort en teoretiskt baserad PEQ-konfiguration och sedan en separat mätning i Housecurve, men inte orkat-hunnit jämka de två. Jag ska försöka prova room correction inom kort, fast justera ned de föreslagna ändringarna (särskilt eventuellt ökningar).
...perspektiv...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-11-15 13:30

Han säger Wiim Ultra men verkar mena Wiim Pro+, eller har jag missuppfattat det?

TonyM

Inläggav TonyM » 2024-11-15 16:57

RogerGustavsson skrev:Han säger Wiim Ultra men verkar mena Wiim Pro+, eller har jag missuppfattat det?

Nej, det har du inte gjort. Behåller min Pro+, då skillnaderna inte är hörbara i mina gamla gubböron, displayen klarar jag mig utan då jag ändå inte ser så jag kan läsa av den

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2024-12-19 17:39

Styrs Wiim ultra enbart via app eller finns det fjärr till den för volym, tonkontroller och ingångsväljareń
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-12-19 17:50

Det här verkar vara vad som finns med bl.a. en fjärr med röststyrning.

Bild

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-12-19 17:58

[quote="RogerGustavsson"]Det här verkar vara vad som finns med bl.a. en fjärr med röststyrning.

[img]https://www.digitaltrends.com/wp-content/uploads/2024/07/wiim-ultra-review-00023.jpeg[/img][/quote]

+1

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2024-12-19 18:31

Tack, har inte sett den bilden tidigare.
Då är en ultra intressant framöver.
The World's Mine Oyster

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-12-19 19:04

Om man som jag envisas med att spela grammfon så har Ultra en Phono ingång som inte gör bort sig, inte hos mig iallafall.

Tell

Inläggav Tell » 2024-12-19 21:28

Hjalmar_Branting skrev:Om man som jag envisas med att spela grammfon så har Ultra en Phono ingång som inte gör bort sig, inte hos mig iallafall.

Hädelse, du kan ju inte köra vinyl genom ett digitalt system, du tappar ju direkt den analoga värmen och gör istället ljudet fyrkantigt och sterilt!!1

(... och för att ironi inte alltid syns genom internet så får jag väl skriva att ja, det är ironi)

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-12-19 22:13

Tell skrev:
Hjalmar_Branting skrev:Om man som jag envisas med att spela grammfon så har Ultra en Phono ingång som inte gör bort sig, inte hos mig iallafall.

Hädelse, du kan ju inte köra vinyl genom ett digitalt system, du tappar ju direkt den analoga värmen och gör istället ljudet fyrkantigt och sterilt!!1

(... och för att ironi inte alltid syns genom internet så får jag väl skriva att ja, det är ironi)

Ja va fasen, det ska ju ändå igenom en dsp vidare till 2st klass-D steg :D

Har kört med rörfärstärkare och rör i Riia tidigare så jag lever på gamla meriter :mrgreen:

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-12-19 22:26

Hjalmar_Branting skrev:Ja va fasen, det ska ju ändå igenom en dsp vidare till 2st klass-D steg :D

Dina klass D är helt analoga och självoscillerande. Det är förstås för djävligt ändå att du digitaliserar det hänförande vinylljudet. :-P
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-12-19 22:52

pLudio skrev:
Hjalmar_Branting skrev:Ja va fasen, det ska ju ändå igenom en dsp vidare till 2st klass-D steg :D

Dina klass D är helt analoga och självoscillerande. Det är förstås för djävligt ändå att du digitaliserar det hänförande vinylljudet. :-P

Förvisso men dsp är det inte och den agerar försteg också så utan den blir det inget alls :P

Återgå till Köpråd