JM skrev:Klickljud ger i sig ingen klang/färgning av egna ljudet.
Klickljud och dess prominenta ekon ger påverkan på samtidiga ljud - "färgning" - genom ffa maskering.
Transienta inslag i musik, ord mm som triggar precedens effekten och ger en positiv eller negativ klangpåverkan/färgning.
Hur är det med icke transienta ljud som inte triggar precedence effekten? Kan även dessa ljud ge en upplevd klangpåverkan/färgning av egna ljudet? Reflexerna undertrycks ej.
JM
Eko är ju per definition ett ljud separerat från direktljudet. D v s vi upplever direktljudets "klang" som den "korrekta" ljudupplevelsen, lite konstigt kan man tycka, och därefter ekon som kan vara rejält förvanskat avseende transienter, frekvensspektra, osv. Trots denna förvanskning förstår vi att det är eko:n.
Gissningsvis hjälper ekots periodicitet till att "knyta ihop" direktljud med ekot till viss del.
Det är ändå förvånande då direktljud och eko kan låta totalt olika och ändå kan vi binda ihop ljudhändelserna, som i exemplet nedan.
Exempel:
Ett blixtnedslag så nära att direktljudet inte
upplevs som förvanskat som följs av dovt muller och brakande.
Vi
upplever det som "Det var en jävla smäll!" trots att ekot kan vara väldigt kraftigt och långvarigt.
Frågan är varför vi upplever det som en "jävla smäll" och sorterar bort 95% av ljudhändelsen (ekon) i känslan/upplevelsen?
T.ex rädsa, som en följd av precedenseffekten? Vi "vet", på förhand, att det är "bara ett eko" som följer? Vi "vet" också redan innan att ekot skall låta sådär i just denna miljö/omgivning?
Det blev kanske lite flummigt och otydligt.....