Moderator: Redaktörer
paa skrev:Frågan är varför dom vertikala ser raka ut, även om man vrider bilden 90 grader?
Wiki+PS skrev:In mathematics, physics, and engineering, a Euclidean vector or simply a vector, sometimes called a geometric vector or spatial vector.
A vector is a geometric object that has magnitude which is the length of the vector and a direction.
Euclidean vectors can be added and scaled to form a vector space.
A vector quantity is a vector-valued physical quantity, including units of measurement, formulated as a directed line segment.
Wiki+PS skrev:Rectilinear motion, also called Linear motion, is a one-dimensional motion along a straight line, and can therefore be described mathematically using only one spatial dimension.
The linear motion can be of two types:
A. uniform linear motion, with constant velocity (zero acceleration);
and
B. non-uniform linear motion, with variable velocity (non-zero acceleration).
The motion of a particle (a point-like object) along a line can be described by its position x, which varies with t (time).
Rectilinear propagation describes the tendency of waves to travel in a straight line.
Waves do not deviate when travelling through a homogeneous medium, which has the same refractive index throughout; otherwise, waves experience refraction. Even though a wave front may be bent, the individual rays are moving in straight lines. Rectilinear propagation is only an approximation.
The rectilinear approximation is only valid for short distances. in reality, a wave and has a tendency to spread out over time and distance. The distances for which the approximation is valid depends on the wavelength.
paa skrev:Ja jo men det var inget svar på min fråga, och inte heller ett svar på vad som händer parallella linjer där universum tar slut!
xmag skrev:Eller "vem fan kan man tro på" som någon sjöng. Kanske tjejen i videon är en sådan man inte kan tro på, vem vet.
petersteindl skrev:Tittar just nu på denna.[ YouTube ]
Det är intressant att se hur många forskare som innerst inne anser att forskningen trätt in på fel väg helt och hållet och där korruption och bestickning tagit över så pass mycket att ingen forskare i smeten officiellt vill yttra sig. Anonymt funkar och även att ta sig ut ur smeten och därefter yttra sig. Det är som i religiösa sekter. Inavel brukar trasa sönder befintligt DNA. Systemet blir sjukt och ger missfoster.
MvH
Peter
petersteindl skrev:xmag skrev:Eller "vem fan kan man tro på" som någon sjöng. Kanske tjejen i videon är en sådan man inte kan tro på, vem vet.
Du väljer själv. Var och en väljer själv. Ingen kan ha en tro för någon annan. Man kan dock ha liknande och även samma tro.
Det viktiga är vad som sägs och vad som görs. Man får specificera sina invändningar. Kan man inte det, så har man inga invändningar.
Mvh
Peter
JM skrev:petersteindl skrev:Tittar just nu på denna.[ YouTube ]
Det är intressant att se hur många forskare som innerst inne anser att forskningen trätt in på fel väg helt och hållet och där korruption och bestickning tagit över så pass mycket att ingen forskare i smeten officiellt vill yttra sig. Anonymt funkar och även att ta sig ut ur smeten och därefter yttra sig. Det är som i religiösa sekter. Inavel brukar trasa sönder befintligt DNA. Systemet blir sjukt och ger missfoster.
MvH
Peter
Jag betalar för att stötta Sabine Hossenfelder sedan länge. Hon forskade länge på strängteori men enligt henne kom aldrig några praktiska resultat. Matematiken blev ett självändamål skild från verkliga fysikaliska observationer. Hon är ovanligt trovärdig inom många områden. Gillar de flesta av hennes skarpa analyser. Även hon har sina fel utanför hennes kompetensområde.
"Psykoakustikforskningen" är en bottennapp jämfört med Sabines eleganta skarpa analyser där fysiker amatörforskar inom hörandet - fysiologin/psykologin relativt fysiken. Har över 3000 original studier i min databas. Bara en handfull av dessa studier uppfyller kraven för att publiceras i medicinska/psykologiska tidskrifter. Resten är slarvigt tyckande med sannolikt bra fysikaliska delar utan signifikanta kopplingar till hörandet.
Inom medicinsk forkning där jag varit verksam är ribban mycket högre. Här gäller liv eller död. Det går inte att fuska utan stora fatala konsekvenser. Speciellt inom neuro-forskningen är utvecklingen exponentiell. Här finns ingen stagnation. Största problemet är nepotismen inom/mellan institutioner.
T.o.m Floyd/Olives stora dyra studie gäller bara i Harmans stora lyssningsrum. Deras extrapolering till andra rum håller inte psykologiskt/fysiologiskt. Storleken spelar roll. Hörandet är mycket mer komplex även om fysiken kan tycka vara klar.
Inom mitt kompetensområde tog jag fram en metod att med hög sannolikhet påvisa faktiska svårpåvisade hjärntumörer med hjälp av antimateria mm som nu används på alla större sjukhus över hela globen. Det tog två veckor få artikeln publicerad. MR o CT missade ofta dessa tumörer.
JM
JM skrev:Inom mitt kompetensområde tog jag fram en metod att med hög sannolikhet påvisa faktiska svårpåvisade hjärntumörer med hjälp av antimateria mm som nu används på alla större sjukhus över hela globen. Det tog två veckor få artikeln publicerad. MR o CT missade ofta dessa tumörer.
JM
JM skrev:Inom mitt kompetensområde tog jag fram en metod att med hög sannolikhet påvisa faktiska svårpåvisade hjärntumörer med hjälp av antimateria mm som nu används på alla större sjukhus över hela globen. Det tog två veckor få artikeln publicerad. MR o CT missade ofta dessa tumörer.
JM
petersteindl skrev:JM skrev:Inom mitt kompetensområde tog jag fram en metod att med hög sannolikhet påvisa faktiska svårpåvisade hjärntumörer med hjälp av antimateria mm som nu används på alla större sjukhus över hela globen. Det tog två veckor få artikeln publicerad. MR o CT missade ofta dessa tumörer.
JM
Det där verkar som en bra insats. Jag har en fråga. Du skriver antimateria. Menar du verkligen antimateria? Jag är lite nyfiken och eftersom du tar upp det, så frågar jag.
Eller menar du kanske antikroppar, som har med proteiner att göra och används av immunförsvaret. Men du skriver påvisa som syftar på att detektera hjärntumörer. Fast, det är väl det antikroppar gör d v s detekterar främmande partiklar och faror för kroppen och sedan eliminerar dessa med hjälp av proteiner, på något sätt. D v s, misstänker man viss typ av svårdetekterad åkomma (elaka saker) som immunförsvaret missat, så kanske man kan styra och hjälpa kroppens eget immunförsvar ett detektera och känna igen det elaka och samtidigt åtgärda problemet med att börja bryta ned det elaka. Jag spånar lite.
Eller menar du något annat?
Mvh
Peter
Henry N. Wagner Jr skrev:The development of positron emission tomography (PET) illustrates how advances in basic science translates into benefits for human beings. In 1930 Ernest Lawrence and co-workers conceived of the cyclotron. By 1938 Lawrence, Livingston, et al had designed a “medical cyclotron”. The subsequent production of C-11, N-13, O-15, and F-18 found many uses in medical and physiologic research. The introduction of F-18 deoxyglucose represents another major step toward practical clinical use of positron-emitting tracers. We have now achieved the transition from the postulation of the existence of positrons to their use in a wide variety of diseases.
petersteindl skrev:JM skrev:Inom mitt kompetensområde tog jag fram en metod att med hög sannolikhet påvisa faktiska svårpåvisade hjärntumörer med hjälp av antimateria mm som nu används på alla större sjukhus över hela globen. Det tog två veckor få artikeln publicerad. MR o CT missade ofta dessa tumörer.
JM
Det där verkar som en bra insats. Jag har en fråga. Du skriver antimateria. Menar du verkligen antimateria? Jag är lite nyfiken och eftersom du tar upp det, så frågar jag.
Eller menar du kanske antikroppar, som har med proteiner att göra och används av immunförsvaret. Men du skriver påvisa som syftar på att detektera hjärntumörer. Fast, det är väl det antikroppar gör d v s detekterar främmande partiklar och faror för kroppen och sedan eliminerar dessa med hjälp av proteiner, på något sätt. D v s, misstänker man viss typ av svårdetekterad åkomma (elaka saker) som immunförsvaret missat, så kanske man kan styra och hjälpa kroppens eget immunförsvar ett detektera och känna igen det elaka och samtidigt åtgärda problemet med att börja bryta ned det elaka. Jag spånar lite.
Eller menar du något annat?
Mvh
Peter
LeifB skrev:Har ett nummer av Hifi&Musik med dina högtalare Peter från 2014.
Om man skulle vilja lyssna på dom, var ska man vända sig till? Har du några par kvar?
Hjalmar_Branting skrev:Har tillbringat några dagar i Bremen på tjänsteförrättning,trevlig stad med en härlig julmarknad just nu.
Tanke som slog mig,har dina högtalare någon anknytning till staden Bremen?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster