paa skrev:Kanske du kan kolla på SB29 ringradiator, dom verkar ju ha klart högre känslighet.
Jo jag har sneglat på dessa och dome varianten samt lillebröderna SB21, och BC25TG.
Vi får se längre fram...
Och på frågan om ekvalisering så,,, hur mycket ska det få kosta?
Har min gamla minidsp kvar i kedjan än så länge och med den har jag upplevt en försämring om jag knölar in fler/många korrigeringar, placebo?
Neuhausen skrev:En lite udda lösning som inte alltid fungerar är att sätta komponenter i signalkabeln för att göra enklare ändringar.
Det var en variant som jag aldrig har övervägt, skulle nog aldrig kommit på det själv

Det blir inte lite störkänsligt att göra detta på lågnivån?
Maarten skrev:Kreativ lösning, kul!![]()
Kanske RSG ska löda ihop något och testlyssna de olika varianterna? Problemet är kanske mer av akademisk art eller att man hittar det vägval gällande rak frekvensgång kontra känslighet som upplevs vara bäst? I slutändan är det ju glädjen i musiken som ska avgöra och den låga distorsionen, den jämna spridningen och raka frekvensgången i nästan alla register kommer oavsett att bidra till detta. En liten skönhetsfläck bör inte få sätta käpparna i hjulet för spelglädjen.
Helt rätt, det är spelglädje som som är slutmålet.
Sen om det "låter bra" är ju inget smolk i bägaren det heller

I-or skrev:Visst, alla former av ekvalisering är bra (t.o.m. de passiva varianterna som brukar anses vara en del av delningsfiltren), men det är förstås enklast och mest flexibelt med de numer nästan allestädes närvarande digitala lösningarna.
Jag har tjatat om detta många gånger förut, men man bör alltid tänka i termer av system och inte i termer av komponenter. Det spelar ingen roll hur man uppnår den jämna frekvensgången så länge som verkningsgraden inte blir alltför låg. När man har tillgång till magiska trollspön så ska man använda dem som Gandalf hade sagt.
Ges det någon rekommendation på adekvat ekvaliserings mojäng?
Nuvarande minidsp torde vara tämligen "omsprungen" efter alla dessa år av trogen tjänst.
Och kvar till sist inte att förglömma att detta för mig är en hobby och lite extra krångel, meckande, spekulerande och funderande hör ihop med ett tidsfördriv

Hepp/Johan