DAC SMSL SU-1

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
30Hzbone

Re: DAC SMSL SU-1

Inläggav 30Hzbone » 2024-11-22 11:34

Jag har en stärkare med intern dacmodul + intern streamingmodul samt
en stärkare med intern dacmodul + extern streamingenhet samt
en streamingenhet med inbyggd dac och
en stärkare som är helt analog.
Vad jag saknade var en extern dac att leka lite med och efter att ha läst
på Faktiskt (tack LeifB) och googlat en del så föll valet på SMSL SU-1.
Jag har testat SU-1 på flera sätt bl.a. från desktop (finns drivrutin) med USB-A till USB-C
usbkabeln (enkel variant) kostade ungefär en tredjedel av kostnaden för SU-1, som jämförelse.
Nu har jag lyssnat i många timmar med uppställningen:
Fristående streamer -> optisk kabel - > SU-1 -> RCAkablar -> Stärkare -> sladdar till Talare.
Jag tänker inte lägga ner ett stort antal timmar på att utröna vilken av mina olika dacar
som jag tycker är "bäst" så jag fortsätter att lyssna via SU-1 ett tag till bara för att det är kul
och att det dessutom låter riktigt bra.

Jag vill påstå att jag med köpet av SU-1 aldrig fått så mycket välljud för pengen.
Om man nu kan tro på en medlem i LSD (LjudSamfundet Dövörat) :)
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-11-23 16:29

Varsågod.
Tycker man får bra valuta för den peng den kostar.

Mvh Leif

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2024-11-23 16:34

Kan lägga till att jag SMSL B200 hemma just nu. Den låter 100% perfekt, men har en funktion som gör den just nu inte lämplig till daglig bruk. Den går i viloläge för snabbt så när man ska köra musik så tar det tid innan den går igång så man kan missa lite av tal och intron osv.
Har kontakt med SMSL för att få en ny firmware till enheten.
SMSL RAW DWA1, TP RA3, Denon AVR-X1800H, Guru 28 / LG B3 77"
SMSL PS200, Topping MX3s, Audioengine 5 (passivt moddade), diverse hörlurar..

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-11-23 17:30

Halbermensch skrev:Kan lägga till att jag SMSL B200 hemma just nu. Den låter 100% perfekt, men har en funktion som gör den just nu inte lämplig till daglig bruk. Den går i viloläge för snabbt så när man ska köra musik så tar det tid innan den går igång så man kan missa lite av tal och intron osv.

Jag kollade vad det var för enhet och om den gick att använda som USB DAC när en skum varning dök upp.
"It is strictly forbidden to use a charger exceeding 5V 2A to power the B200"
https://www.smsl-audio.com/portal/produ ... d/890.html

Jag tycker att man bör se till så att man konfigurerar en USB-C ingång korrekt om man sätter en USB-C kontakt på en enhet. Men de har kanske stött på problem med USB-C strömkällor som inte väljer 5V när de inte kan förhandla en annan spänning? Bara en reflektion.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-11-23 17:32

Jag Black Friday shoppade en SMSL SU-1 igår för 803kr. Det är kanske BF höjningarna som bråkat när jag kollat tidigare, det började bli för nära Black Friday när jag började titta efter en och det brukar inte gå att köpa något för rätt pris den sista månaden innan BF.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2024-11-23 19:24

Neuhausen skrev:Jag Black Friday shoppade en SMSL SU-1 igår för 803kr. Det är kanske BF höjningarna som bråkat när jag kollat tidigare, det började bli för nära Black Friday när jag började titta efter en och det brukar inte gå att köpa något för rätt pris den sista månaden innan BF.

Pröva efter jul. Då går priset säkert ned. BF är bluff!
Är den inte från kinadiktaturen?

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2024-11-23 19:45

Neuhausen skrev:
Halbermensch skrev:Kan lägga till att jag SMSL B200 hemma just nu. Den låter 100% perfekt, men har en funktion som gör den just nu inte lämplig till daglig bruk. Den går i viloläge för snabbt så när man ska köra musik så tar det tid innan den går igång så man kan missa lite av tal och intron osv.

Jag kollade vad det var för enhet och om den gick att använda som USB DAC när en skum varning dök upp.
"It is strictly forbidden to use a charger exceeding 5V 2A to power the B200"
https://www.smsl-audio.com/portal/produ ... d/890.html

Jag tycker att man bör se till så att man konfigurerar en USB-C ingång korrekt om man sätter en USB-C kontakt på en enhet. Men de har kanske stött på problem med USB-C strömkällor som inte väljer 5V när de inte kan förhandla en annan spänning? Bara en reflektion.

Från datorn får den inte mer än 5v / 2a, så det är lugnt. Det är väl mer om man bara kör BT på DAC:et och kopplar in extern strömförsörjning och de har sparat lite på hur mycket den kan max ta emot.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-11-23 21:26

Lite märklig notis om strömförsörjningen. Enheten drar väl vad den behöver, det trycks ju inte in ström in den? Om den drar mera bör den väl ha en inrusningsbegränsning?

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-11-23 21:45

AlbertHall skrev:
Neuhausen skrev:Jag Black Friday shoppade en SMSL SU-1 igår för 803kr. Det är kanske BF höjningarna som bråkat när jag kollat tidigare, det började bli för nära Black Friday när jag började titta efter en och det brukar inte gå att köpa något för rätt pris den sista månaden innan BF.

Pröva efter jul. Då går priset säkert ned. BF är bluff!
Är den inte från kinadiktaturen?

Som du säger så bluffas det mycket med BF, men hur kan du inte tro att jag vet det med tanke på att jag pratar om BF höjningar? Här i Sverige är det tex mycket svårt att köpa någon elektronik under hela November på grund av höjningarna.

I övrigt så verkade SMSL SU-1 nästan försvinna från Amazon i samband med BF, precis som med andra saker som man tänkt köpa. Men som försvinner från många butiker i samband med BF.

När det gäller Kina så är jag restriktiv med vad jag kan tänka mig att köpa därifrån. Men när de gör något bra så blir det ibland för mycket nackdel för mig att låta bli. Vilket givetvis gör att all elektronik som kräver programvara blir väldigt svår att acceptera då det krävs för många säkerhetsåtgärder för att kunna använda dem på ett säkert sätt.

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2024-11-23 22:00

RogerGustavsson skrev:Lite märklig notis om strömförsörjningen. Enheten drar väl vad den behöver, det trycks ju inte in ström in den? Om den drar mera bör den väl ha en inrusningsbegränsning?

Japp, så borde USB normalt fungera ja

jansch

Inläggav jansch » 2024-11-23 22:07

RogerGustavsson skrev:Lite märklig notis om strömförsörjningen. Enheten drar väl vad den behöver, det trycks ju inte in ström in den? Om den drar mera bör den väl ha en inrusningsbegränsning?

Ja, verkligen märkligt att bergränsa till max 2 ampere strömförsörjning. Enheten bör ha eget skydd/brandskydd om fel uppstår, t.ex säkring, termobrytare, etc

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-11-23 22:51

Första känslan jag fick var att de implementerat USB-C PD felaktigt så att den efterfrågar en spänning den inte tål. Allt går bra så länge strömkällan inte stödjer power delivery, men om den tex ser att enheten begär 20V så brinner det upp.

Men det kan också vara att någon säljer fasta strömförsörjningar på tex 12v med USB-C kontakt och att de fått problem när de kopplats in till enheten. Jag tror att en slapphet sprider sig kring USB-C PD och att alla är vana vid att det bara fungerar.

jansch

Inläggav jansch » 2024-11-24 12:09

Neuhausen skrev:Första känslan jag fick var att de implementerat USB-C PD felaktigt så att den efterfrågar en spänning den inte tål. Allt går bra så länge strömkällan inte stödjer power delivery, men om den tex ser att enheten begär 20V så brinner det upp.

Men det kan också vara att någon säljer fasta strömförsörjningar på tex 12v med USB-C kontakt och att de fått problem när de kopplats in till enheten. Jag tror att en slapphet sprider sig kring USB-C PD och att alla är vana vid att det bara fungerar.

Jag förstår hur du tänker....men

- USB-C PD krämar väl inte på mer än 5volt nominellt om ansluten enhet inte stödjer PD?
- Det finns ju massor med USB-C utrustning som inte stöder PD.
- En strömförbrukare, som t.ex en DAC, som inte är laddbar skall aldrig stödja PD. Det finns ju inget som helst skäl för det, tvärtom. *

Om det börjar komma ut, som du skriver, fasta strömförsörjningar på t.ex 12volt med USB-C kontakt kommer snart hela världen att brinna upp. :evil:

*Att dynamiskt styra "laddströmmen" betyder ju att spänningen förändras/varieras, allt enligt Ohms lag. Ingen elektronikburk vill ju ha varierande matningsspänning, framförallt inte en DAC.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-11-24 16:28

jansch skrev:Jag förstår hur du tänker....men

- USB-C PD krämar väl inte på mer än 5volt nominellt om ansluten enhet inte stödjer PD?
- Det finns ju massor med USB-C utrustning som inte stöder PD.
- En strömförbrukare, som t.ex en DAC, som inte är laddbar skall aldrig stödja PD. Det finns ju inget som helst skäl för det, tvärtom. *

Om det börjar komma ut, som du skriver, fasta strömförsörjningar på t.ex 12volt med USB-C kontakt kommer snart hela världen att brinna upp. :evil:

*Att dynamiskt styra "laddströmmen" betyder ju att spänningen förändras/varieras, allt enligt Ohms lag. Ingen elektronikburk vill ju ha varierande matningsspänning, framförallt inte en DAC.

Det är just att USB PD inte ger mer än 5v om enheten inte frågar om det som får mig att undra varför de behöver "förbjuda" att man använder något annat än 5v USB strömförsörjningar.

Jag ser två huvudsakliga anledningar, antingen så har de implementerat USB PD i enheten, men gjort det fel så att den väljer fel spänning.

Eller så har de observerat att det finns strömförsörjningar som är avsedda att ge en fast renare spänning till hifi utrustning med USB-C strömkontakt och att någon de provat ger fel spänning. Eventuellt är det på modet att köra på batteri?

När du nämner laddning så misstänker jag att du menar USB PD med PPS. Så att man kan ställa både spänning nästan steglöst mellan 3.3v till 21v och även strömbegränsa genom att ändra spänningen. Vilket ger möjlighet att inte ha laddelektronik i sin enhet, annat än för att ge någon form av laddning även när PPS inte är tillgängligt.

Jag tror inte det är så lätt att råka starta av misstag och det är nog bara ett par år gammalt. Även om jag räknar med att någon säkert använt det inofficiellt i någon telefon tidigare än så. När jag tänker på USB-C PD så tänker jag på de klassiska fasta PD spänningarna, 5v, 9v,12v, 20v, med eventuell laddelektronik i enheten som strömförsörjs.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi