DIY - faktiskt.se

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-02 22:43

Bamsefar skrev:Kör så det ryker !!!

Btw en sidofråga: IIR vs FIR, vilket skulle du föredra om du tänker digital Parametrisk EQ ? Försök och utveckla om du har möjlighet...

Om du nu menar parametrisk EQ så IIR, men mer allmänt:
(Är inte mycket för parametrisk EQ)

Att blanda till en ARMA modell är annars svaret så klart. Det gör jag redan nu till viss del, men t ex 600 Hz resonansen ska flyttas över till ett nollställe/pol kluster. Prony's eller LS-minimering av ARMA modeller hägrar - I love that !

Om man inte kör multirate, så är ARMA modeller bra. Är man riktigt varm i kläderna så ger man sig på det som vännerna på HUT i Finland sysslat med. Ersätter varje fördröjningsblock i själva filtret med ett allpass filter - då får man något bizarrrrt med logaritmisk frekvensupplösning. Mycket spännande - teoretiskt. Har provat det - fungerar bra men fasen blir skum helt klart.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Häftiga grejor

Inläggav phon » 2006-05-02 23:06

lilltroll skrev:Ni ser också att jag behöver andra antifikningsfilter (6.3 kHz)! Fungerar inte till diskanterna!

Kan du inte tota ihop det i mjukvara? Annars duger väl en LMF100 plus några motstånd, kostar inte många kronor.

Kan man testa din kod på ett Audigy? Det finns 5.1 tillgängliga utgångar och jag har 4 slutsteg som går att köra samtidigt.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-02 23:28

phon skrev:
lilltroll skrev:Ni ser också att jag behöver andra antifikningsfilter (6.3 kHz)! Fungerar inte till diskanterna!

Kan du inte tota ihop det i mjukvara? Annars duger väl en LMF100 plus några motstånd, kostar inte många kronor.

Kan man testa din kod på ett Audigy? Det finns 5.1 tillgängliga utgångar och jag har 4 slutsteg som går att köra samtidigt.

Jag har MF10 som ligger. LMF100 verkar dock bättre. Hur blir SNR med sådana filter ? Duger det ?
Några andra problem i praktiken med SC filter som antivikningsskydd?

Jag tänker mig att DSPkortet genererar klockan till SC filtret, så att jag kan matcha antivikningsfiltret med samplingsfrekvensen automatiskt. Sitter en FPGA som man kan leka med på kortet om man är riktigt vild 8). Just antivikningsfilter används ju mycket, det borde finnas många färdiga kretsar för detta, både SC och vanliga OP-Amp baserade - FLER TIPS ni som kan

I mjukvara bygger man inte antivikningsfilter! I alla fall inte efter A/D omvandlaren.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-02 23:45

phon skrev:

Vad ska jag köra SC-klockan i för hastighet så att det blir bra på alla sätt?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-05-02 23:50

lilltroll skrev:Jag har MF10 som ligger. LMF100 verkar dock bättre. Hur blir SNR med sådana filter ? Duger det ?

Blir bättre med en OP men det blir ju inte lika automatiskt kopplat till DSPn då. Verkar ju lite smart faktiskt attt koppla ihop sådär.
lilltroll skrev:
Några andra problem i praktiken med SC filter som antivikningsskydd?

Du måste ha ett antivikningsfilter före antivikningsfiltret, på halva samplingsfrekvensen .... alltså klockfrekvensen till filtret då ... :D :D

(som eg inte är nåt problem för den är rätt hög, MHz eller så)

lilltroll skrev:
I mjukvara bygger man inte antivikningsfilter! I alla fall inte efter A/D omvandlaren.

Efter? Det är bara att sampla igen, haha ...

FPGA'er satt jag och pulade med nångång, det var rätt kul, men det var rätt länge sen också. Man kunde göra en massa roliga grejor.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-02 23:57

lilltroll skrev:
phon skrev:

Ujuj, filterklockan ska nog köras med en högstabil klocksignal. Jitter... SC-filter är ju tidsdiskreta, så de måste ha ett antivikningsfilter på utgången, men det kan kanske ligga rätt högt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-05-02 23:57

lilltroll skrev:

Typ några MHz, LMF100 Vad har du för klocka i DSPn då? Går den att PLL'a upp till nåt lämpligt kanske?
Senast redigerad av phon 2006-05-03 00:04, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-05-03 00:01

Svante skrev: .... utgången ....

:?:

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-03 00:04

Du måste ha ett antivikningsfilter före antivikningsfiltret, på halva samplingsfrekvensen .... alltså klockfrekvensen till filtret då ... :D :D

(som eg inte är nåt problem för den är rätt hög, MHz eller så)

Misstänkte det :)
FPGA'er satt jag och pulade med nångång, det var rätt kul, men det var rätt länge sen också. Man kunde göra en massa roliga grejor.

Jag har inte lekt med min än. Det finns ett antal klockor på kortet samt färdiga klockdelare. Varje klockgenerator kan ställas på nästan 1 Hz när. Borde lätt gå att skapa en bra klocka styrt från mjukvaran till filtren.

Vad är nackdelen jämfört med Op-Amp ? Fördelen är ju styrbarheten från mjukvaran!

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-03 00:07

Svante skrev:
lilltroll skrev:
phon skrev:

Ujuj, filterklockan ska nog köras med en högstabil klocksignal. Jitter... SC-filter är ju tidsdiskreta, så de måste ha ett antivikningsfilter på utgången, men det kan kanske ligga rätt högt.

Det är inte själva DSP (processorn) som ska genera klockan, utan någon av klockgeneratorerna på kortet. Får väl testa jittret från dem. DSP's sampleklocka generas från en av dem. Om inte den är stabil så jittrar ju hela DSP'n 8O :? !?

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-03 00:09

phon skrev:
Svante skrev: .... utgången ....

:?:

Är det en D/A så ...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-05-03 00:12

lilltroll skrev:
Vad är nackdelen jämfört med Op-Amp ? Fördelen är ju styrbarheten från mjukvaran!

Bruset kanske? Fast för ett utvecklingssystem duger det nog, om man tänker sig diskreta filter sen när man är färdig med tunandet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-03 00:21

lilltroll skrev:
Svante skrev:
lilltroll skrev:
phon skrev:

Det är inte själva DSP (processorn) som ska genera klockan, utan någon av klockgeneratorerna på kortet. Får väl testa jittret från dem. DSP's sampleklocka generas från en av dem. Om inte den är stabil så jittrar ju hela DSP'n 8O :? !?

Om klockan till DSPn jittrar så gör det inget. Om däremot klockan för utklockningen av samplen i D/An eller ett efterföljande SC-filter jittrar, så är det katastrof. För att fylla specen map SNR för 16 bitar 44100 Hz så får inte klockflankerna jittra mer än i storleksordningen 100 ps.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-03 00:32

Svante skrev:
lilltroll skrev:
Svante skrev:
lilltroll skrev:
phon skrev:

Om klockan till DSPn jittrar så gör det inget. Om däremot klockan för utklockningen av samplen i D/An eller ett efterföljande SC-filter jittrar, så är det katastrof. För att fylla specen map SNR för 16 bitar 44100 Hz så får inte klockflankerna jittra mer än i storleksordningen 100 ps.

Klockan som styr D/A genereras 1: av en nedklockan ver av DSP's klocka eller 2: av en digital syntesizer.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-05-03 08:17

SC behöver kanske inte oändligt många olika samplingsfrekvenser? Filtret måste väl inte ligga exakt på Nyqvistfrekvensen. Går det inte att använda en programmerbar klocka till SC med si och så många olika frekvenser, en sån här? Referensen kan tas från DSP eller yttre xtal, vad som är stabilast.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-03 10:11

phon skrev:SC behöver kanske inte oändligt många olika samplingsfrekvenser? Filtret måste väl inte ligga exakt på Nyqvistfrekvensen. Går det inte att använda en programmerbar klocka till SC med si och så många olika frekvenser, en sån här? Referensen kan tas från DSP eller yttre xtal, vad som är stabilast.

Den ska inte ligga på ½fs utan lägre. Filtret måste dämpa ordentligt vid ½fs. Exempel vid fs=44100 Hz så ligger gränsfrekvensen strax över 20 kHz.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-05-03 10:17

Ja, 22050 är ju strax över 20kHz ... :D

Jag menade att det kanske går att använda de fasta delningstal (=frekvenser) som en programmerbar klocka kan ge för att komma lagom nära? Du matar väl in nåt delningstal till klockan i DSP, går det inte att använda (modifierat) på nåt sätt att prigrammera den här klockan?

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-03 13:25

phon skrev:Ja, 22050 är ju strax över 20kHz ... :D

Jag menade att det kanske går att använda de fasta delningstal (=frekvenser) som en programmerbar klocka kan ge för att komma lagom nära? Du matar väl in nåt delningstal till klockan i DSP, går det inte att använda (modifierat) på nåt sätt att prigrammera den här klockan?

Alltså, varje klocka går att styra helt separat och kan ställas på 1 Hz när. Att få klocksignalen tror jag inte är svårt alls - bara de är tillräckligt stabila. Ena klockan styr samplingsfrekvensen medan en annan styr SC-filtret. Kortet har 40 pinnar digital IO och 100 pinnar analog IO.

Användarvisningsbild
lilltroll

Prony

Inläggav lilltroll » 2006-05-03 15:36

Nu har jag gjort en ARMA modell som förkompensator istället.

En med 32 poler (x) och 32 nollställen (o) ser ut så här i Z-planet m h a fransosen Prony.

Bild

Alla nollställen och poler ligger innanför enhetscirkeln (Z-planet), så det är en min-fas EQ!
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-03 16:39

lilltroll skrev:PS. Kaffekoppen ta med dig en digitalkamera om du har DS
Taget!

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-03 18:32

Någon som har en MATLAB funktion färdig som ritar upp "tältduken" (Zplanet) i 3D innanför enhetscirkeln. Gärna dB på Z-axeln. Vet att TTT hade en sådan funktion för undervisnings-syfte. Är väl inte så svårt att komponera själv men den kanske finns färdig någonstans!?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-03 19:32

lilltroll skrev:Någon som har en MATLAB funktion färdig som ritar upp "tältduken" (Zplanet) i 3D innanför enhetscirkeln. Gärna dB på Z-axeln. Vet att TTT hade en sådan funktion för undervisnings-syfte. Är väl inte så svårt att komponera själv men den kanske finns färdig någonstans!?

Men snälla, är det inte bara att plotta beloppet av funktionen i 3D i matlab? Eller...? Vad missar jag?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-05-03 20:06

lilltroll skrev:
Haakan_W skrev:för oss som är lite mindre begåvade :D kanske du kan förklara på ryska vad i guds namn du pysslar med?

Istället för att sitta med spolar resistorer och kondingar så gör jag delningsfiltret digitalt. Bara att koppla slutsteget direkt till elementet ... om man har den digitala manicken emellan.

Menar du inte att ha "den digitala manicken" mellan för- och slut-steg ? Eller har massuppfittat det hela ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-04 01:00

Svante skrev:
lilltroll skrev:Någon som har en MATLAB funktion färdig som ritar upp "tältduken" (Zplanet) i 3D innanför enhetscirkeln. Gärna dB på Z-axeln. Vet att TTT hade en sådan funktion för undervisnings-syfte. Är väl inte så svårt att komponera själv men den kanske finns färdig någonstans!?

Men snälla, är det inte bara att plotta beloppet av funktionen i 3D i matlab? Eller...? Vad missar jag?

Den ska beräknas för alla värden innanför enhetscirkeln, inte bara på cirkeln!

Användarvisningsbild
lilltroll

Diskanter igen

Inläggav lilltroll » 2006-05-04 18:12

Har fortfarande inte hittat någon diskant som jag är nöjd med, men efter gårdagens mätningar på SEAS med metalldom så blev jag intresserad. Tips på bra 3/4 tums diskanter med metalldom !

Någon som har erfarenhet av ?
SEAS 22TAF/G
Bild

http://www.seas.no/Prestige%20Diskanter%20PDF/22TAF_GH1283.pdf

Den ska nog delas högt, för den lär dista under 2.5 kHz gissar jag på, men den har en mjuk rolloff offaxis, och inga stora uppbrytningar under 20 kHz !?

Användarvisningsbild
lilltroll

Diskant

Inläggav lilltroll » 2006-05-04 18:15

Den här tycker jag annars låter bra i A4 monitor

SCANSPEAK D2904/980000
Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-04 18:36

lilltroll skrev:
Svante skrev:

Den ska beräknas för alla värden innanför enhetscirkeln, inte bara på cirkeln!

Ja...? Och?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Re: Diskanter igen

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-04 20:03

lilltroll skrev:Har fortfarande inte hittat någon diskant som jag är nöjd med, men efter gårdagens mätningar på SEAS med metalldom så blev jag intresserad. Tips på bra 3/4 tums diskanter med metalldom !
Kul att du gillade den! Det är sorgligt att de tog bort den (H968) ur sortimentet.

Jag skall, om det är okej med dig, försöka få ihop några olika diskanter och ta med mig. Kanske fixa en stor plan baffel att mäta i?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-05-04 21:54

Ni verkar ha rätt kul däruppe! Tyvärr är det 60 mil från Skåne till KTH så jag får försöka roa mig själv. Tänkte på det där med baffel: Om vi nu anstränger oss att slippa diffraktion och baffelsteg mm - vore det inte vits med att mäta utan baffel?

/J

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-04 21:56

Jocke skrev:Ni verkar ha rätt kul däruppe! Tyvärr är det 60 mil från Skåne till KTH så jag får försöka roa mig själv. Tänkte på det där med baffel: Om vi nu anstränger oss att slippa diffraktion och baffelsteg mm - vore det inte vits med att mäta utan baffel?

/J

Det vore vits att mäta i en oändlig baffel, ja. Eller en som är mindre än typ 5 mm i diameter, men då kan det bli svårt att få fast elementet... :lol:

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum