I-or skrev:Ja, Spotify stympar alltså typiskt sett inte dynamiken (läge Högljudd är dock mycket riktigt limiterat) utan kommer att spela upp en, p.g.a. alla remasters tyvärr ganska ovanlig, högdynamisk inspelning med relativt sett alldeles för låg nivå när normalisering är aktiverad.
Dessutom kommer förstås loudness race att fortsätta i ganska hög grad även med normalisering till -14 LUFS. Endast om man tog i ordentligt med bortåt -23 LUFS skulle eländet möjligen på sikt kunna försvinna helt, men detta kommer alldeles uppenbart inte att inträffa. Egentligen skulle det idag inte vara något problem att utöver typisk normalisering lägga till en inställning för svag/medel/stark uppspelningsnivå i metadata så att om användaren så önskade skulle denne få t.ex. en akustisk ballad uppspelad med en lägre medelnivå än en rockbrakare i en blandad spellista.
Problemet vad gäller loudness race är för övrigt också att man framförallt vid hörlurslyssning inte alltid har tillgång till eller inte har implementerat limitering i hårdvaran, varför den maximala ljudtrycksnivån kan bli alltför låg med högdynamiska fonogram. Jag har direkt erfarenhet av sådan problematik med vissa BT-modeller. En ytterligare komplikation är/var att Spotify Connect (när man alltså streamar direkt till t.ex. en livstilshögtalare) länge inte tillät normalisering, vilket jag dock tror har åtgärdats i API relativt nyligen.
DR utgör ett godtyckligt/knasigt mått för rangordning efter toppfaktor.
En låt på Spotify har, förutsatt att det handlar om samma version, samma toppfaktor som på CD. Om normalisering aktiveras är det enda som händer att nivån för stympade inspelningar sjunker - ibland påfallande mycket. Normal- och högdynamiska inspelningar påverkas ej.
Japp!
Som musikintresserad lyssnar man förstås utan normalisering inkopplad. Och använder sig av en volymkontroll.
Problem uppstår f.a. vid lyssning via mobilen, vilket är minst sagt vanligt idag, pga toppvärdesbegränsningen.
-23 skulle i många fall upplevas som för svagt generellt sett.
Förhoppningen att loudnessnormalisering skulle fimpa "loudness war" är också överoptimistisk.
Idag vimlar det av verktyg som gör allt för att kringgå begränsningarna och ändå trycka ihop dynamiken.
Man kan också se hur musik som tidigare mixats med "full dynamik" plötsligt begränsar denna i masteringssteget, för att inte "försvinna" i bruset på streamingtjänsterna. Jag har själv frågat t.ex. Jøkleba om den saken. Och de anpassar slutnivåer till streamingreglemangen. Mot egen vilja.
Man kan själv lätt se att t.ex. trummorna ligger på peak precis -1 dB kontinuerligt. (brickwall-limiter)
Jag inskränker också dynamik och höjer medelnivå vid t.ex. (kommersiell) podd-produktion - kunden har ju alltid rätt...
Annars skulle det sticka ut för mycket jämfört med annan produktion och folk skulle få svårt att höra via mobiltelefon.
Så fokus i "branschen" - ligger på hur man ska kunna kringgå den möjlighet till dynamiska inspelningar som var förhoppningen.
Mobiltelefonen, som troligen är vanligaste musikuppspelningsmaskin idag - är boven.
Men också att "skrika högst" fortfarande är främsta marknadsföringstricket. Vilket egentligen var det man ville komma åt via EBU R 128/ ITU 1770.
Framtiden är dyster.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---