Rigi's surrisar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Maarten

Re: Rigi's surrisar

Inläggav Maarten » 2024-11-23 16:32

Schnöggt Neuhausen!

Lade upp Neuhausens jobb här:
PDF: https://user.faktiskt.io/Maarten/Surrou ... rround.PDF
Solidworks 2018: https://user.faktiskt.io/Maarten/Surrou ... baffel.zip
OBS: De går aldrig att öppna i SW 2018 igen om de ändrats i en högre Solidworks version. Så om man kan välja vad man öppnar med och kanske vill samarbeta så är det bra att fortsätta i 2018.

Basreflex och enkla filter

2 liters låda @ 70 Hz

För den som vill bygga en variant med basreflex (om man vill få lite mer output 80-200 Hz) ,så blir det så här med 2 liters låda:

Bild

Minimal fronthögtalare 3,3 liters låda @ 50 Hz

Vill man bygga en liten billig fronhögtalare kan man göra så här:

Bild

Kraniet skrev:Jag tog inspiration från IÖs surrounder för ett antal år sen. De högtalarna ser ut såhär

[ Bild ]

Den vinklade delen som diskanterna sitter i är en bit av ett hörnskydd i kartong :)

Dayton ND20 diskanter och Peerless HDS 5". Gör sitt jobb väldigt bra.

Ser bra ut! För många år sen fattade jag nog inte alla poänger med arrangemanget (god spridning diskant är självklart) men det tror jag mig göra mer idag sett utifrån närheten mellan alla tre elementen och hur integration ocgh spridning kan bli.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-11-23 17:46

Imponerande samarbete Maarten o Neuhausen.
Kul att se Rigi’s bygge :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-11-25 23:36

Neuhausen skrev:Skicka pm med email address om ni vill ha ritning i pdf format eller de övriga designfilerna i Solidworks 2018 format.

För att kunna zooma så tror jag att ni behöver högerklicka och välja öppna i nytt fönster/flik.
Bilagan Rigi_Maarten_Enkel_surround_ritning.PNG finns inte längre

Med 240mm baffel så gick det fortfarande att ha elementet centrerat om måtten på elementets datablad stämmer...och jag gjort rätt. Men 12mm godstjocklek ger ganska mycket utrymme för en större magnet om man vill ta ut lite för den.

Volymen är nu ca 1.15l. Vill man göra lådan grundare så förlorar man ca 0.21l för varje centimeter man gör lådan grundare.

Det finns ett fel i ritningen i det ursprungliga inlägget, måttet på 24.86mm skall vara 26.86mm. Måttet hade blivit flytande och uppdaterades inte när måtten i 3d modellen ändrades. Felet finns ännu i alla versioner av ritningen, även de man laddar ner som zip arkiv. Modellen är rätt, formerna på ritningen är rätt. Men det måttet flyter och uppdateras inte som det skall när modellen ändras. Tar man bort måttet och lägger dit det igen så fungerar det som det skall.

Uppdaterad fil PNG fil:
Rigi_Maarten_Enkel_surround_ritning.PNG
Rigi_Maarten_Enkel_surround_ritning.PNG (116.16 KiB) Visad 3060 gånger

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-11-26 14:36

Nu finns uppdaterade ritningar och modeller i trådens första inlägg: viewtopic.php?f=3&t=75143

rigi

Inläggav rigi » 2024-11-26 18:58

En testlåda klar. Gick bra att bygga med enkla verktyg och bra ritning (tack Neuhausen).
Väntar på delningsfilter (tack Maarten) sen är det bara massa mätningar. Kan bli intressant.
Bilagor
IMG_3275.jpeg
IMG_3275.jpeg (71.06 KiB) Visad 2970 gånger

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-11-26 19:30

Snyggt Rigi
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-11-26 21:34

Det blir väldigt mycket roligare när man ser något i verkligheten så snabbt!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2024-11-26 21:42

Kollar, ska jag ta bort den felaktiga ritningen, Neuhausen ?

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-11-26 21:46

Snyggt och snabbt jobbat!
Tumme upp!!!

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-11-26 21:46

sportbilsentusiasten skrev:Kollar, ska jag ta bort den felaktiga ritningen, Neuhausen ?

Det får du gärna göra, jag rapporterade meddelandet igår och nattlorden frågade för ett par timmar sedan om vad jag ville göra. Ni kan ju se vem som blir först:)

Jag svarade att det är bäst att ersätta hela inlägget inklusive att ta bort länken till ritningen, med:

Uppdaterad ritning och Solidworks filer finns i trådens första inlägg.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-11-26 22:07

Kan se framför mig hur sobert det skulle se ut med varianten till vänster :D

IMG_20191010_143846.jpg
IMG_20191010_143846.jpg (236.02 KiB) Visad 2939 gånger

Sorry, kunde inte låta bli :oops:
Bara en tanke,,, för jag vet vilket he..... det är att försänka dina 8)

/Johan

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-11-26 23:19

Att högtalarelementen inte är runda gör det nog svårt att försänka när det är flera högtalare som skall byggas. Med kanske minst fyra högtalare så blir det tolv element att försänka. Med fräs som man kan köra med efter mall så blir det givetvis ganska lätt.

Om man tittar på diskanter som är runda och små nog så kan man göra det ganska prydligt med någon av de här:

https://www.soundimports.eu/en/dayton-a ... 5fn-4.html 15euro
https://www.soundimports.eu/en/dayton-a ... 6fa-6.html 11euro https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-nd16fa-6.html 148kr.
https://www.soundimports.eu/en/dayton-a ... 0fa-6.html 15euro
https://www.soundimports.eu/en/dayton-a ... 25f-4.html 42euro/par
https://www.soundimports.eu/en/peerless ... 65-04.html 27euro
https://www.soundimports.eu/en/sb-acous ... 000-4.html 28.45euro

Några av dem som helt sänks i ett hål (tex Dayton ND16fa-6)kan man antagligen hitta träborr som är lagom att försänka med. Man behöver inte borra genom hela baffeln, det räcker att göra ett litet hål för kablarna och sätta diskanten med lim eller dubbelhäftande tejp i botten av hålet. Dayton AM25F4 har en snygg fasad kant och galler så den behöver inte försänkas.

nijo

Inläggav nijo » 2024-11-27 14:38

Det borde väl gå ganska enkelt att 3D-skriva ut en mall att fräsa efter? Själv är jag kass på CAD men har en 3D skrivare. Men det ska finns möjlighet att ta kort och "omvandla" till 3d-ritning. Ta en kort på diskaten och invertera.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-11-27 17:55

nijo skrev:Det borde väl gå ganska enkelt att 3D-skriva ut en mall att fräsa efter? Själv är jag kass på CAD men har en 3D skrivare. Men det ska finns möjlighet att ta kort och "omvandla" till 3d-ritning. Ta en kort på diskaten och invertera.

Det finns måttsättning med radie osv att finna på nätet.

Hepp/Johan

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-11-27 23:07

Har man en fräs som kan fräsa efter en mall, antingen med tillsats eller med kullager på själva fräsen så är det ganska enkelt.

Om man har en fräs som kräver en viss offset för att fräsa rätt så är det inte svårt att rita en mall med rätt form för det. Att skriva ut en mall med 3d skrivare är ingen dum ide. Jag kan rita om någon kan skriva ut den.

Det saknades nog något enstaka mått för att göra en prefekt kontur för diskanten utan att jämföra med bilden. Basen hade alla mått om jag minns rätt.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-11-27 23:27

BC25SC55-04-diag peerless diskanten.png
BC25SC55-04-diag peerless diskanten.png (50.89 KiB) Visad 2821 gånger

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-11-28 00:40

Det är en annan ritning än den jag sett men den saknar också mått för radien i hörnet. Man kan höfta baserat på ritningen, men det behöver verifieras mot en verklig diskant. Eller om man hittar en måttsatt ritning.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-12-04 13:55

rigi skrev:En testlåda klar. Gick bra att bygga med enkla verktyg och bra ritning (tack Neuhausen).
Väntar på delningsfilter (tack Maarten) sen är det bara massa mätningar. Kan bli intressant.

Hur går det?

Nyfiken/Johan

rigi

Inläggav rigi » 2024-12-08 15:23

Delningsfilter och en första mätning med högtalaren liggande på golvet. Motståndet i diskanten fick halveras men fler mätningar krävs.
Bilagor
IMG_3327.jpeg
IMG_3327.jpeg (657.82 KiB) Visad 2391 gånger

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-12-08 15:55

Snyggt Rigi

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-12-08 22:40

Det ser förvånansvärt bra ut från 400 Hz och uppåt men en oväntad puckel 150-400 Hz. Månne det vara andra parametrar hos elementen än vad databladet anger och liten låda som spökar?

Edit, svackan 400-600 Hz kommer från reflektion från väggen. Den syns i simuleringarna i första inlägget.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-12-08 22:48

Trevlig start!
700 och uppåt 8O

Tumme upp!

/Johan

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-12-10 20:53

Några mätningar från Rigi:

Mät i rum, högtalare liggande på golv, mätt 1 m ifrån med mikrofon rakt ovanför, 1/6-dels oktav smurfning.

Dippen 400-600 Hz är pga reflektion i golvet, som är ofrånkomlig med väggmonterade högtalare.
Toppen i nedre mellanregister- övre bas är oväntad utifrån tidigare simuleringar. En större låda kan ge svar på om det är T-S-parametrarna som kräver större låda.

Rigi_1m_vinkelrätt_liggande_golv.png
Rigi_1m_vinkelrätt_liggande_golv.png (93.3 KiB) Visad 2217 gånger

Mät i rum, högtalare liggande på golv, mätt 1 m ifrån men lite från sidan. Oregelbundenheter i nedre diskant beror troligen på interferenser mellan de tre olika elementen vid delningen och mellan två element i diskanten pga olika avstånd till mikrofonen.
Rigi_1m_lite_från_sidan_liggande_golv.png
Rigi_1m_lite_från_sidan_liggande_golv.png (110.57 KiB) Visad 2217 gånger
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-12-10 22:35

Ser ju strålande ut!
Är det ny större låda på G?

/Johan

rigi

Inläggav rigi » 2024-12-10 23:13

RSG skrev:Ser ju strålande ut!
Är det ny större låda på G?

/Johan

Jag ska kolla lite på att som man säger. Jag kommer dock inte göra den väldigt mycket större men vi får se. Eq blir nog en bra kompis också i slutändan.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-12-11 01:39

Ligger högtalaren på golvet och mot väggen vid mätning? Så att det efterliknar monteringen den kommer få i taket?

Att mäta mitt på golvet skulle eller ute skulle i så fall vara intressant.

Det skulle antagligen krävas enorm avvikelse från T-S parametrarna i databladet för att få till något liknande.

Finns det någon mätning på basen utan filter och utan diskanter? Gärna även utan diskanter och med filter.

rigi

Inläggav rigi » 2024-12-11 08:47

Neuhausen skrev:Ligger högtalaren på golvet och mot väggen vid mätning? Så att det efterliknar monteringen den kommer få i taket?

Att mäta mitt på golvet skulle eller ute skulle i så fall vara intressant.

Det skulle antagligen krävas enorm avvikelse från T-S parametrarna i databladet för att få till något liknande.

Finns det någon mätning på basen utan filter och utan diskanter? Gärna även utan diskanter och med filter.

Mätningarna är gjorda med högtalaren liggande mitt på golvet och matta under. Gjorde även mätningar med golv/vägg och har för mig att området runt 200hz blev högre.

Ska se om jag får tid för lite fler mätningar i helgen så ska jag prova det skriver.

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-12-14 16:10

Rigi ville ha en instruktion på hur man simulerar i Vcad. Här kommer grunderna och några exempel:

1: REW-export

Skaffa Umik, Installera REW.
Mät med REW från ca 1 m för mindre högtalare och ca 1,5 för större. Mät i olika vinklar och så fritt som möjligt (ju fler och friare desto bättre men man kommer långt även med att mäta i ett stort vardagsrum).
Nmnge och spara dem med HOR 0, HOR 10 ... samt VER -10, VER + 10 etc, som anger vinklar:

Bild

Fönstra bort reflexer (t ex enligt I-ors manual för ekvalisering).

I ovan mätningar är mätningar ej fönstrade. Det går bra i vissa sammanhang men medför förstås störningar och ibland feloptimerad design.

Exportera mätningarna från REW och spara i mapp:

Bild

2: Vcad Import

Ladda ner Vcad från https://kimmosaunisto.net/ och installera samt öppna.

Skapa och namnge element under flik "Drivers", samt dra in eller öppna mätfilerna för resp element:

Bild

OBS: Här behöver man impedansmätningar. Dessa kan man göra själv om man har ett vanligt ljudkort med 2 ingångar eller så köper man Dayton Audio DATS V3, mätsystem. Eller kanske bygger ett Mätrojigg om den fixar detta? Man kan också googla fram .zma filer för resp element eller simulera dess impedans mha Vcad-Enclosure.
Impedansmätningarna kommer att påverka det simulerade resultatet i rätt hög grad, vilket syns nedan.

3: Vcad filter

Skapa filter, här med mätningar från ca 1 m på Rigi's surrisar liggande på golv:

Bild

Ex på filterjusteringar

Några förklaringar av det är man kan kika på:

Bild

I tidigare simuleringar hade jag klantat mig eller slarvat med impedansen (tog nog spårad fabriksdata vilket förstås är gjord med annan lådvolym), vilket var en anledning till att toppen runt 200-400 Hz inte predikterades. (Det kan finnas ytterligare anledningar till att simulering och verkligt filter stämde dåligt men det orkar jag inte reda ut nu).

Nya mätningar med högtalare liggande någorlunda fritt på köksbord och justerat filter:

Bild

Det ser ju bra ut. MEN: Med simulerad impedans för låda på 1,2 liter blir det så här

Bild

Som synes återkommer dippen i mellanregister, vilket är en påminnelse om att rätt impedansmätningar behövs.

En sista justering av filtervärden:

Bild

Så där Rigi, hoppas det inte avskräcker utan hjälper (det är enkelt efter man gjort det en gång).

OBS; Inga simuleringar i denna tråd är med verkligt uppmätta impedanser, varför de ska tas med en nypa salt.
Här är kan dessa impedanser laddas ner:
https://user.faktiskt.io/Maarten/Surrou ... 2liter.txt
https://user.faktiskt.io/Maarten/Surrou ... C55-04.zma
sb17nbac till alla!

rigi

Inläggav rigi » 2024-12-14 16:38

Jag är ytterst tacksam för kunskapen och hjälpen man får på detta forum!!!

Det jag också kommit fram till är att alla som tar fram diy högtalare är att det inte är gratis.
Tiden som det tar att få fram Rävarna till exempel är helt sjukt sen kopierar vi dom bara.
Glöm inte detta.

Ska se vad jag har för komponenter hemma sen gör vi nya mätningar på surrarna.
Tack än en gång.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-12-15 02:32

En toppenguide för hur man kommer igång!

Med min simulerade impedanskurva så såg det bråkigt ut att få till ett enkelt filter. På bilden nedan har jag använt den för 1.2l lådan som laddades upp. Den var mycket lik den jag spårade. Maartens sista filter ser bra ut men verkade vara ganska känsligt för ändrad impedans eller ändrade värden då det var ont om plats mellan impedanstoppen och impedansbacken.

Jag kom inte i närheten av de resultaten med bara en spole och en kondensator. Jag spårade inte några amplituder då det såg så illa ut med impedansen, men jag provade 4000Hz med konjugatlänk för att hyfsa till impedansen på högre frekvenser, men det gav en tråkig impedans för förstärkaren så en serieresistor på 0.5-1ohm mellan filtret och konjugatlänken behövdes för att det inte skulle se ut att falla under 3 ohm. På en hemmabioförstärkare så inbillar jag mig att det är lite känsligare än på något lite potentare. En serieresistor känns givetvis helt åt skogen, men den dämpar mest i mellanregistret och knappt något vid lådans avstämning.

Jag kan inte titta mer på det här, men någon annan vill kanske simulera vidare på det.
SB12PAC25 högre delad.png
SB12PAC25 högre delad.png (291.1 KiB) Visad 1737 gånger

Jag har själv letat komponenter för filter nyligen och när man givit upp om att hitta något hemma så blir det antingen dyrt då man köper flera alternativ för varje position eller så får man ha mycket tålamod.

För länge sedan hade Biltema filterkomponenter som fungerade utmärkt för att prova sig fram med, att kunna åka och köpa en liten påse med komponenter var oerhört bekvämt.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum