El-fråga

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Diavolo

El-fråga

Inläggav Diavolo » 2024-11-25 12:49

Ska dra om el i vardagsrummet. Gammalt hus så ingen jord.
Elen i lägenheten jag bor i går till en tavla och den i sin tur går till mätartavla i källaren och den går sedan ihop med mätartavlan för resten av huset inkl husets andra lägenhet, och dessa två går sedan t matning

Något jag borde passa på att göra mht uttagen där stereon är kopplad? Typ dra t helt egen propp, se till att den på annat sätt ger så bra förhållanden som möjligt för stereon? Subbarna, på 1 resp 1,4kW, göra något särskilt för elen där de hänger?
Nuprime DAC-9
2st bryggade Nuprime STA-9
LTS 3v-f1
2st SVS PC-13 Ultra

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Re: El-fråga

Inläggav sportbilsentusiasten » 2024-11-25 20:14

Diavolo skrev:Ska dra om el i vardagsrummet. Gammalt hus så ingen jord.
Elen i lägenheten jag bor i går till en tavla och den i sin tur går till mätartavla i källaren och den går sedan ihop med mätartavlan för resten av huset inkl husets andra lägenhet, och dessa två går sedan t matning

Något jag borde passa på att göra mht uttagen där stereon är kopplad? Typ dra t helt egen propp, se till att den på annat sätt ger så bra förhållanden som möjligt för stereon? Subbarna, på 1 resp 1,4kW, göra något särskilt för elen där de hänger?

Huset borde ha sedvanlig 3-fas elmatning från gatan.
Kolla först det.
Osäker, be ett proffs se över hela husets elsystem.
Förefaller osannolikt att det inte byggts korrekt.

OBS, inte pilla själv.

fyoi
Jobbade två somrar på ett elverk som gjorde "allt" i staden. Lade ned matarkablar i backen, installerade trafikljus, installerade kompletta byggnader som tex skolor och villor.
Diverse installatörsjobb tex byta till ny elspis.
Skitkul sommarjobb för en som pluggade teknik på terminerna.
En certifierad elektriker kollade ALLT jag gjorde, ALLT.
Skitnoga!
Sedan besiktning av ingenjören med tillbehör
Ingen lek med el.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2024-11-25 21:07

Det finns ju villor med 1-fas matning.

En barndomskamrat till mej, hans föräldrar hade ett hur byggt på slutet av 1970-talet dom hade 1-fas 63A inkommande i fastigheten.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2024-11-25 21:40

Villa vs Hyreshus, olika saker.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2024-11-25 21:44

Diavolo skrev:Ska dra om el i vardagsrummet. Gammalt hus så ingen jord.

Jord finns väl till kök och tvättstuga ?
I vilket fall skulle jag dra och montera jordade uttag i detta vardagsrum, dessutom en jordfelsbrytare i mäterskåpet när
du ändå håller på.

Jordade apparater är första steget att reducera brum i högtalare.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

BosseS

Inläggav BosseS » 2024-11-25 21:45

Ska du "dra om elen" så tycker valet att uppgradera till skyddsjordade uttag är självklart. Detta kan göras per rum om man önskar.
Skyddsjord finns i den närmaste elcentralen.
Enfas eller trefas spelar ingen roll.

Viss hifi kan vilja ha skyddsjordade uttag av EMC-skäl.
Dessutom kan dagens standard ställa krav på skyddsjordade uttag, t.ex om du har vattenradiatorer i rummet som har kontakt med jord.

Har du väldigt kraftiga förstärkare så kan du behöva en eller annan ny gruppledning.

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2024-11-25 22:02

Jodå det är 3-fas. Kåken är en stor villa m två lägenheter.

Och jo jord ska fixas.
Men något övrigt att tänka på ur hifi-synpunkt?
Nuprime DAC-9
LTS 3v-f1
2st SVS PC-13 Ultra

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-11-25 22:48

Ja, jordfelsbrytare!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2024-11-26 08:22

Finns inget som stereon behöver mer än en normalfungerande elinstallation.

Har du synpunkter och önskemål angående elen i din lägenhet så är det hyresvärden som du skall prata med om det är en hyresrätt.

Ett helt vanligt väggutag är byggt för 2300W så du kan ha dina subbar på samma säkring om du vill.

Jordfelsbrytare är bra, betydligt smartare att installera en sån än att byta ut allt i lägenheten till jordat, om man vill vara lite effektiv med sina resurser.

Jordade stereoapparater kan vara ett tve-eggat svärd. Det är ingen slump att det finns "ground lift" på en del grejor. XLR verkar vara bra om man har brumproblem.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2024-11-28 11:09

Då får jag prata med mig själv ;)

Har jordfelsbrytare på huvudtavlan för lägenheten (i källaren) samt huvudmätaren för resten av huset och den andra lägenhetens gemensamma tavla, men inte i den tavlan som är i lägenheten. Så det blir ju jordfelsbrytaren på lägenhetens huvudtavla som sitter ri källaren som kommer gå in.

Jo, ska byta till jordade uttag i vardagsrummet. Har inget brum i högtalarna idag. Varken när förstärkarna är avstängda ;) eller på. Men eftersom alla eluttagen ska bytas till tidsenliga i porslin resp. bakelit så byter jag till jord också.

Tänkte annars om det var så att det var bäst för stereon att få en helt egen grupp hela vägen från tavlan i lägenheten ner till tavlan i källaren o ut. Men det låter inte som det från folk här som gett råd, vilket ju är skönt för det hade blivit en del dyrare.

Tack för inspelen.
Nuprime DAC-9
LTS 3v-f1
2st SVS PC-13 Ultra

Användarvisningsbild
Olle99

Inläggav Olle99 » 2024-11-28 11:22

Hej hej , du förändrar ju någon ting , så det är kanske bra att fråga en behörig elinstallatör att kontrollera :)

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2024-11-28 11:26

Inte bara fråga - detta kräver en behörig elinstallatör. Kan bli hur farligt som helst annars.
Idea what a great ID

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2024-11-28 14:31

Givetvis görs inte detta utan behörig installatör!
Nuprime DAC-9
LTS 3v-f1
2st SVS PC-13 Ultra

BosseS

Inläggav BosseS » 2024-11-28 20:48

Jag påstår att det fullständigt osannolikt att en behörig elinstallatör ringer på dörren för att skyddsjorda dina uttag.
Du har tur om det dyker upp en kunnig elektriker.
Mer sannolikt är ett fjunigt yngel som inte lärt sig Ohms lag ännu, men det behövs ju inte heller.

jansch

Inläggav jansch » 2024-11-28 22:53

BosseS skrev:Jag påstår att det fullständigt osannolikt att en behörig elinstallatör ringer på dörren för att skyddsjorda dina uttag.
Du har tur om det dyker upp en kunnig elektriker.
Mer sannolikt är ett fjunigt yngel som inte lärt sig Ohms lag ännu, men det behövs ju inte heller.

Formell elsäkerhet är lite "skumt" i Sverige tycker jag....

- Detär olagligt att utan vara registrerat elinstallatörsföretag/installatör installera/reparera starkströmsanläggningar.
- undantag är t.ex utbyte av strömställare, säkringar och fast inkoppling av armaturer, mm i torra utrymmen OM man har nödvändig kunskap.
- Något krav på skriftligt "elsäkerhetsbevis" eller dokumentation vid utfört arbete finns inte.
- Nyttjaren av anläggningen har ansvaret för anläggningens elsäkerhet, t.ex husägaren som då kan vara en vanlig "Svensson".
- Försäkringsgivarna (försäkringsbolagen) utgår ifrån om arbetet/anläggningen är fackmannamässigt utfört. Kan inte kräva något bevis för att "auktoriserad" installatör har gjort jobbet.
- OM en "amatör" gjort en korrekt installation är det en straffbar handling.

Sammanfattningsvis:
En glad amatör, som inte fattar någoning, t.ex en villaägare, är ansvarig för något som normalt inte finns finns något säkerhetsbevis för och samtidigt utgår försäkringsbolag utifrån "fackmannamässigt utfört" (och antagligen även domstolar)
Senast redigerad av jansch 2024-11-28 23:07, redigerad totalt 1 gång.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-11-28 22:58

Håller med Calleberg,jordat uttag till stereon kan både lösa och skapa problem.
Ska du ha jordat så se till att den jordtråden går direkt till din central och inte via andra uttag.

jansch

Inläggav jansch » 2024-11-28 23:36

Hjalmar_Branting skrev:Håller med Calleberg,jordat uttag till stereon kan både lösa och skapa problem.
Ska du ha jordat så se till att den jordtråden går direkt till din central och inte via andra uttag.

Det spelar egentligen ingen större roll då det inte får gå någon ström i säkerhetsjord/skyddsjord.

Jordanslutningen kan ha spänningspotential mot "moderjord" då det inte är samma sak. Det beror på hur jord och "nolla" skapas i lokalnätet.
Detta medför bl.a att jordning av hifigrejor inte alltid är patentlösningen för eliminering av brum.
Oftast handlar det om felkonstruerade "hifiburkar".

Det är dock alltid rätt att ha så korta ledningar som möjligt, ledningar är "antenner" men ohms lag gäller som alltid. D v s en lågohmig (korrekt) jord har i princip samma potential i alla uttag.
Däremot kan "nollan" ha avvikande potental i olika uttag då den bär ström.

Återgå till Teknikforum