Tipsa om en bra men lite okänd grupp.

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
GunnarJansson

Tipsa om en bra men lite okänd grupp.

Inläggav GunnarJansson » 2006-04-29 22:15

Vill gärna tipsa om en lite okänd men helt superbra grupp från 1970. Gruppens namn är Greatest Show on Earth. Dom gjorde två skivor samma år (1970). Den ena heter Horizon och Going Easy. Det svänger grymt bra om bägga plattorna. Det är en blandning av Jazz, rock, och lite psykadelia. Ja dom skivorna har allt. Gå gärna in på All music Guide och läs om dom. Är en engelsk grupp. Och då är det svårt att misslyckas år 1970. Är föresten ett väldigt bra år för music överhuvudtaget. Det bästa är enligt mig gjort det året.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-04-29 23:12

ett annt doldisband från samma epok Taste med frontfiguren Rory Gallagher
Tack för tipset förresten
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-05-03 13:12

Måste rekommendera "Inner Dialogue" och deras självbetitlade debutalbum från sent 60-tal, utgivet på bolaget Ranwood. Två skönsjungande damer och en hipp italiensk kille möts i en blandning av psych-pop, jazz, girl group- och lounge-musik. LP:n betingar löjliga priser på Ebay, men en inofficiell cd-utgåva med god ljudkvalitet kan köpas från www.neolithrecords.com i Japan.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-05-03 13:35

1969-1970 var det "inne" med experimentell och progressiv rockmusik varför skivbolagen på den tiden la ner stora resurser på att finna
udda band.

Idag lägger skivbolagen ner stora resurser på att göra skivor ospelbara, sätta dit potentiella konsumenter(fildelare) och ge ut samma låt med samma artist om och om igen :?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-05-03 13:45

Det är i sammanhanget ganska fantastiskt hur många skivor som finns återutgivna från denna period. Jag har suttit flera nätter och surfat på diverse sajter där jag hittat okända band som verkar oerhört spännande. Tur att dessa små entusiastbolag finns när de stora sviker.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-03 14:10

Då slår jag till med gruppen 'the Web', från 1969 tror jag.

En enda skiva, som är en av pophistoriens mest påkostade produktioner. Det släpptes ett antal promotion-LP och sedan en liten serie av skivan. Skivbolaget tappade intresset när det visade sig att gruppen inte ville fortsätta, tror jag i varje fall var orsaken (är inte säker dock).

Fantastisk platta hur som helst. Man får betala någon tusenlapp för en LP i rimligt skick.

Jämför man med Sargent Peppers så är det påfallande hur mycket fantasifullare och ändå klart mindre pretto the Web's (enda?) fonogram är. Såväl sång, percussion som arrangemang är fantastiska.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-05-03 23:41, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-05-03 14:13

Är det 1969 som gäller så måste jag rekommendera skivan In the Court of the Crimson King - an Observation med den fantastiska gruppen King Crimson (som är en av de grupper som nästan definierar "progressive" - eftersom de är så oförlikneliga).

En annan litet okänd grupp är Gentle Giant, vars skiva Octopus från 1972(?) är ett litet mästerverk.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-05-03 16:45

Jag sökte lite hastigt efter The Web och de verkar ha släppt minst en
singel (Baby Wont You Leave Me Alone, 1968) och eventuellt tre album?

Vad heter den där första, Ingvar?

Eller menar du deras tredje:
http://cgi.ebay.co.uk/THE-WEB-I-Spider-Rare-U-K-Prog-Psych-Orig-Lp-1970-Ex_...

Bild

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-05-03 18:07

Tidigt 70-tal var på sätt och vis en märklig period i musikens historia. Etablerade stora skivbolag släppte utan att blinka ut rena knarkpropagandan (tex David Peel & Lower East Side med Legalize Marijuana) och andra udda saker (Henske & Yester som jag tipsat om tidigare). Lite av en guldålder faktiskt och då ska man nog inkludera psycodelican under senare hälften av 60-talet.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-03 23:52

E skrev:Jag sökte lite hastigt efter The Web och de verkar ha släppt minst en
singel (Baby Wont You Leave Me Alone, 1968) och eventuellt tre album?

Vad heter den där första, Ingvar?

Eller menar du deras tredje:
http://cgi.ebay.co.uk/THE-WEB-I-Spider-Rare-U-K-Prog-Psych-Orig-Lp-1970-Ex_...

Bild

Mvh E*

Nej, det tror jag inte. Det fonogram jag menar heter nog 'Fully Interlocking', och det kom nog redan 1968 när jag tänker efter. Ett mycket grafiskt och nästan lite psykedeliskt omslag i glada färger hade det.

Låten som jag gissar heter 'Wallpaper' har en fantastiskt vers, men en lika bedrövlig refräng.

Vh, iö

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-05-04 00:03

Då byter vi till den här bilden på The Web's debutalbum från 1968 så att
eventuell förvirring dämpas.

Bild

http://www.vintageprog.com/www.htm#ful

Rimligt pris för ett förslutet exemplar?
http://www.musicstack.com/item/192965977/web/fully+interlocking

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-05 02:18

Jepp!

knappa 900:- låter som ett bra pris.

Vh, iö

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-05-06 19:25

Captain Beefheart är väl inte helt okänd men tillsammans med The Magic Band gjorde han "Trout Mask Replica" 1969, fint år, å den är rätt udda.....

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-05-06 19:40

krellmaster skrev:Captain Beefheart är väl inte helt okänd men tillsammans med The Magic Band gjorde han "Trout Mask Replica" 1969, fint år, å den är rätt udda.....

Historien kring (jag tror det är den plattan) är rätt skön också. Han låste in sig och sina medmusikanter i ett hus under hela instpelningstiden och när han var klar så klädde han upp alla i fina kläder och bjöd dit FZ. När FZ kom så stod alla musikanter på rad, och Kaptenen själv tog emot samt överlämnade mastern för överseende.

Kan ju vara en härlig skröna också.. ;)

/J
admin

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-05-07 09:36

Slartibartfast skrev:Kan ju vara en härlig skröna också.. ;)

Med Beefheart (Don van Vliet som han heter) kan man aldrig veta... Det sägs också att skivan gjordes på 8 timmar. Först söp man i två, sedan skrev man i två och slutligen spelades rasket in på fyra timmar :-)

Det kan man ju tro vad man vill om, men en av låtarnas lyrik hittas på under inspelningen. Det används en billig mik med start/stopp-knapp på till en diktafon och man hör knäpparna mellan varje rad när bandet stoppas!

Don van Vliet är ju konstnär också och har en egen sajt där man kan se en del. Tyvärr är gubben rätt sjuklig numera så det blir väl inte så mycket gjort.

/ B

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-05-07 16:09

Bill50x skrev:

Med Beefheart (Don van Vliet som han heter) kan man aldrig veta... Det sägs också att skivan gjordes på 8 timmar. Först söp man i två, sedan skrev man i två och slutligen spelades rasket in på fyra timmar :-)

Det kan man ju tro vad man vill om, men en av låtarnas lyrik hittas på under inspelningen. Det används en billig mik med start/stopp-knapp på till en diktafon och man hör knäpparna mellan varje rad när bandet stoppas!

Don van Vliet är ju konstnär också och har en egen sajt där man kan se en del. Tyvärr är gubben rätt sjuklig numera så det blir väl inte så mycket gjort.

/ B

Menar du denna hemsan? Detta om texten har jag hört annat om också, detta blir ju bara mer och mer intrikat alltså. Jag har hört att han körde papper i lådan-knepet. Samt att all musik är inspelad utan tvärhörning - musikanterna har inte fått höra varandra. :P

Tänk om någon kom in och sabbade våra drömmar om Kaptenens bästa skapelse.. ;)

/J
admin

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-05-07 17:40

Slartibartfast skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Menar du denna hemsan? Detta om texten har jag hört annat om också, detta blir ju bara mer och mer intrikat alltså. Jag har hört att han körde papper i lådan-knepet. Samt att all musik är inspelad utan tvärhörning - musikanterna har inte fått höra varandra. :P

Tänk om någon kom in och sabbade våra drömmar om Kaptenens bästa skapelse.. ;)

/J

Man kan hitta en hel del om Kaptenen, tex http://lowegallery.com/gallery.html

Papper i lådan har jag aldrig hört om, vad är det?

/ B

PS Allas vår Lill lindfors har faktiskt gjort en Beefheart-låt, originalet heter Bluejeans and Moonbeans, Lills version heter väl nåt som Blåjeans och.... (minns ej hela namnet).

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-05-07 20:18

Bill50x skrev:Man kan hitta en hel del om Kaptenen, tex http://lowegallery.com/gallery.html

Papper i lådan har jag aldrig hört om, vad är det?

/ B

PS Allas vår Lill lindfors har faktiskt gjort en Beefheart-låt, originalet heter Bluejeans and Moonbeans, Lills version heter väl nåt som Blåjeans och.... (minns ej hela namnet).

Att man skriver ner en text, klipper sönder och lägger i en låda. Eller att man skriver textrader en efter en och lägger dessa i en låda. I slutändan ska man iaf ha en låda med textbitar som man drar och sjunger i den ordningen som man får upp dem. :P

/J
admin

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-05-09 22:18

Papper i lådanvarianten finns det nog fler som använder, tänker på shlagerkompositöre, men det är sällan det blir så lysande resultat som Kaptenens. Hursom helst med alla skrönor det är en av mina favoritplattor iaf. Man borde ta med den på nån mässa eg för det är en rätt skaplig inspelning. Den borde röra om i grytan en del bland all feg mässmusik :wink:

Återgå till Musikstugan