Moderator: Redaktörer
E skrev:Jag sökte lite hastigt efter The Web och de verkar ha släppt minst en
singel (Baby Wont You Leave Me Alone, 1968) och eventuellt tre album?
Vad heter den där första, Ingvar?
Eller menar du deras tredje:
http://cgi.ebay.co.uk/THE-WEB-I-Spider-Rare-U-K-Prog-Psych-Orig-Lp-1970-Ex_...
Mvh E*
krellmaster skrev:Captain Beefheart är väl inte helt okänd men tillsammans med The Magic Band gjorde han "Trout Mask Replica" 1969, fint år, å den är rätt udda.....
Slartibartfast skrev:Kan ju vara en härlig skröna också..
Bill50x skrev:Slartibartfast skrev:Kan ju vara en härlig skröna också..
Med Beefheart (Don van Vliet som han heter) kan man aldrig veta... Det sägs också att skivan gjordes på 8 timmar. Först söp man i två, sedan skrev man i två och slutligen spelades rasket in på fyra timmar
Det kan man ju tro vad man vill om, men en av låtarnas lyrik hittas på under inspelningen. Det används en billig mik med start/stopp-knapp på till en diktafon och man hör knäpparna mellan varje rad när bandet stoppas!
Don van Vliet är ju konstnär också och har en egen sajt där man kan se en del. Tyvärr är gubben rätt sjuklig numera så det blir väl inte så mycket gjort.
/ B
Slartibartfast skrev:Bill50x skrev:Slartibartfast skrev:Kan ju vara en härlig skröna också..
Med Beefheart (Don van Vliet som han heter) kan man aldrig veta... Det sägs också att skivan gjordes på 8 timmar. Först söp man i två, sedan skrev man i två och slutligen spelades rasket in på fyra timmar
Det kan man ju tro vad man vill om, men en av låtarnas lyrik hittas på under inspelningen. Det används en billig mik med start/stopp-knapp på till en diktafon och man hör knäpparna mellan varje rad när bandet stoppas!
Don van Vliet är ju konstnär också och har en egen sajt där man kan se en del. Tyvärr är gubben rätt sjuklig numera så det blir väl inte så mycket gjort.
/ B
Menar du denna hemsan? Detta om texten har jag hört annat om också, detta blir ju bara mer och mer intrikat alltså. Jag har hört att han körde papper i lådan-knepet. Samt att all musik är inspelad utan tvärhörning - musikanterna har inte fått höra varandra.
Tänk om någon kom in och sabbade våra drömmar om Kaptenens bästa skapelse..
/J
Bill50x skrev:Man kan hitta en hel del om Kaptenen, tex http://lowegallery.com/gallery.html
Papper i lådan har jag aldrig hört om, vad är det?
/ B
PS Allas vår Lill lindfors har faktiskt gjort en Beefheart-låt, originalet heter Bluejeans and Moonbeans, Lills version heter väl nåt som Blåjeans och.... (minns ej hela namnet).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster