Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Jag håller på att titta på denna video. Jag är minst sagt mäkta förvånad. Det är ingen politik i videon, vad jag sett.
Jag kollade först en mängd andra trådar för att se om videon passar i, men jag hittade ingen.
Dessutom är USA fortfarande den Nation som är mest dominant för denna planet, så jag vill veta lite mer om denne person som minst sagt är något udda. Därför valde jag att kolla in videon.[ YouTube ]
Jag rekommenderar alla att se den. Om 2 månader skrivs ett nytt blad i USA:s historia och troligtvis ett nytt blad i den globala politiska historian. I stort sett alla utnämnda personer är allt annat än politiker. Det är knappast några misslyckade personer heller. Och inte heller traditionella gråa administratörer. Jag kan inte påminna mig om att jag sett något dylikt i någon regering eller i något politiskt sammanhang.
Hur framtiden blir återstår att se. Men MAGA kanske kommer närmare.
Mvh
Peter
RogerGustavsson skrev:Carlsberg/Tuborg och Heinicken avstår jag. De båda äger väl det mesta numera? Belgiska, tjeckiska och tyska öl är vad jag föredrar. I USA får man undvika Millers och Bud. I trakter med stor andel invandrade från Tyskland t.ex. Wisconsin och Minnesota är ölen väldigt njutbar.
nopalfda skrev:RogerGustavsson skrev:Carlsberg/Tuborg och Heinicken avstår jag. De båda äger väl det mesta numera? Belgiska, tjeckiska och tyska öl är vad jag föredrar. I USA får man undvika Millers och Bud. I trakter med stor andel invandrade från Tyskland t.ex. Wisconsin och Minnesota är ölen väldigt njutbar.
Om du inte varit där så rekomenderar jag ett besäk på 3 små rum https://maps.app.goo.gl/SDmu7amEraFbFbsa8 när du är i Göteborg.. där är en "Carlsberg och Heinicken free zone"![]()
"Dont ask får blask"...
RogerGustavsson skrev:Hos mig ger båda länkarna samma ställe.
peterh skrev:RogerGustavsson skrev:Hos mig ger båda länkarna samma ställe.
Huvudsaken är att det finns bra öl där, jag åker deit om 30 minuter.
nopalfda skrev:RogerGustavsson skrev:Carlsberg/Tuborg och Heinicken avstår jag. De båda äger väl det mesta numera? Belgiska, tjeckiska och tyska öl är vad jag föredrar. I USA får man undvika Millers och Bud. I trakter med stor andel invandrade från Tyskland t.ex. Wisconsin och Minnesota är ölen väldigt njutbar.
Om du inte varit där så rekomenderar jag ett besäk på 3 små rum https://maps.app.goo.gl/SDmu7amEraFbFbsa8 när du är i Göteborg.. där är en "Carlsberg och Heinicken free zone"![]()
"Dont ask får blask"...
hifikg skrev:nopalfda skrev:Om du inte varit där så rekomenderar jag ett besäk på 3 små rum https://maps.app.goo.gl/SDmu7amEraFbFbsa8 när du är i Göteborg.. där är en "Carlsberg och Heinicken free zone"![]()
"Dont ask får blask"...
Snobberi att kalla Carlsberg för blask. Köper nästan varje gång jag är på Systemet någon "udda" öl, gärna mycket lokalt producerad. 75 spänn för en kortburk, jomenvisst, o sen får jag ändå hälla ut sörjan. Odrickbart. Wisby Bryggeri gjorde något som gick att svälja. Ska besöka bolaget senare idag, något seriöst, drickbart, tips på en öl för snobbar?
Almen skrev:hifikg skrev:nopalfda skrev:Om du inte varit där så rekomenderar jag ett besäk på 3 små rum https://maps.app.goo.gl/SDmu7amEraFbFbsa8 när du är i Göteborg.. där är en "Carlsberg och Heinicken free zone"![]()
"Dont ask får blask"...
Snobberi att kalla Carlsberg för blask. Köper nästan varje gång jag är på Systemet någon "udda" öl, gärna mycket lokalt producerad. 75 spänn för en kortburk, jomenvisst, o sen får jag ändå hälla ut sörjan. Odrickbart. Wisby Bryggeri gjorde något som gick att svälja. Ska besöka bolaget senare idag, något seriöst, drickbart, tips på en öl för snobbar?
Nja, snobberi och snobberi... Det är ju skillnad på skummjölk och 3-procentig opastöriserad mjölk, för att nu dra någon sorts parallell.
Sedan tycker jag inte man behöver gå över ån efter vatten. Prova några svenska av olika slag: Poppels (t.ex. Session IPA eller American IPA), Oceanbryggeriet (Västkust, Glenn no 5, eller Göteborgsporter), eller från din egen landsända, Nynäshamns Ångbryggeri (Bedarö Bitter!) eller Nils Oscars bryggeri.
xmag skrev:Vad det gäller öl dricker jag helst apelsinjuice, godare, finare färg, billigare och så har de inte alkoholsmak. Jag dricker överhuvudtaget inget med alkoholsmak, jag tål det inte vare sig smakmässigt eller fysiskt. Fysiskt blir jag yr i mössan och dagen efter mår jag illa och kan inte köra bil.
Vilka föränderliga idéer, värderingar och handlingsmönster har präglat användningen av olika apparater för ljudåtergivning i Sverige de senaste hundra åren? I en ny bok, som är fritt tillgänglig för nedladdning, skildras den svenska hifi-kulturens historia.
Alf Björnberg, professor i musikvetenskap vid Göteborgs universitet, kartlägger i boken En trovärdig illusion av musik: Den svenska hifi-kulturens uppgång och nedgång hur experternas rådgivning och reklamens budskap föreskrev lämpliga sätt att använda ljudapparater.
petersteindl skrev:Jag har precis laddat ner den och naturligtvis sökte jag på namnet Stig Carlsson. inte mycket Carlsson i boken.
Det står desto mer om Göran Rudling och Linn.
Lars Bäcklund ordföranden i Carlssonstiftelsen och tidigare Styrelseledamot i LTS citeras.
Men Stig Carlssons arbeten verkar helt utelämnat. Märkligt, tycker jag.
Frågan blir då vad skribenten menar att definitionen på Hifi-kultur är?
Mot bakgrund av den centrala betydelse som i diskursen kring reproducerat ljud har tillmätts kvaliteter som fidelity och naturtrohet har jag valt att använda beteckningen den svenska hifi-kulturen som en sammanfattande benämning för de föreställningar, värderingar och praktiker som har förknippats med användningen av ljudreproduktionsapparatur i Sverige.
Syftet med föreliggande arbete är att kartlägga och analysera uppkomsten av och innehållet i dessa föreställningar, värderingar och praktiker. Undersökningen har vägletts av en rad frågeställningar som berör olika aspekter av denna hifi-kultur.
---
Föreliggande arbete utgör således en berättelse om ljudreproduktionsmediernas kulturhistoria i Sverige och därmed också en berättelse om hur människor i Sverige har använt och förhållit sig till musikförmedling med hjälp av medieteknologier.
Åren 1959 och 1960 presenterades i tre nummer av heminredningstidskriften Allt i Hemmet den dittills ”största jämförande provning av skivspelare som publicerats i Europa”; provningen hade letts av högtalarkonstruktören Stig Carlsson, beskriven som en av landets främsta experter inom Hi-Fi-området.
---
I en intervjuartikel i Hifi & Musik år 1982 citeras ett uttalande av högtalarkonstruktören Stig Carlsson där denne nämner ”Linn-mytologin som idag omhuldas och mystifieras för att det låter bra”.68 Carlsson menar att produkterna från den nämnda tillverkaren kommit att omges av mystifierande förklaringar till deras ljudkvalitet och hävdar i stället: ”Det är naturligtvis inte konstigare än att man har lyssnat sig fram till en produkt som låter bättre än konkurrenternas.”
petersteindl skrev:Bra där Almen. Jag skall läsa lite i boken då tillfälle ges.
Är det inga fler som har någon kommentar gällande boken? Har ingen laddat ner den? Den behandlar ju sådant som det pratas om på forumet.
Är lite förvånad över tystnaden.
Mvh
Peter
hifikg skrev:Jag har haft den länge, men inte läst den. Däremot läste jag Thore Rösnes bok, "Hifi för musikälskare" som gavs ut första gången 1965 och i den upplagan nämns inte Stig.
petersteindl skrev:....efter det att Stig slutade på KTH i samband med att hela den institutionen lades ner och alla inklusive Professorn blev uppsagda.
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 16 gäster