Använder du hörlurar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Använder du hörlurar?

Ja, det är min viktigaste ljudkälla
9
10%
Ja, men bara när högtalare stör andra
46
52%
Nej, mycket sällan, eftersom de låter så illa
2
2%
Nej, jag gillar inte perspektivet de ger
8
9%
Nej, jag saknar den fysiska basen
2
2%
Inget av ovanstående eller en kombination
22
25%

Antal röster : 89

Användarvisningsbild
PerStromgren

Använder du hörlurar?

Inläggav PerStromgren » 2006-05-02 20:48

Jag är ofta förvånad över att hörlurar inte används i högre utsträckning för "finlyssning", i synnerhet eftersom slutsteg plus goda högtalare kostar minst en tiopotens mer att köpa och kan användas oberoende av rummets akustik. Det finns väl ett par nackdelar: det blir helt privat lyssning och perspektivet blir fel.

Men ändå: för 3-4000 får man en utmärkt kombination av hörlursförstärkare och hörlurar. Motsvarande pengar på slutsetg plus högtalare räcker inte långt.

Så varför använder du hörlurar, eller inte? Berätta gärna vilka hörlurar som gav resultatet ifråga.
... tycker jag!

Per

JML2005

Re: Använder du hörlurar?

Inläggav JML2005 » 2006-05-02 21:00

perstromgren skrev: Berätta gärna vilka hörlurar som gav resultatet ifråga.

Använder Sennheiser HD 650, och då utan SALT! :wink:
Används mest för att visa för andra hur mycket pengar jag har att lägga på onödiga prylar. Således fungerar mina hörlurar mestadels som penisförlängare, men sköna att ha som variation emellanåt! :D

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-05-02 21:08

Monitorlyssning vid inspelning och mätning samt ljudredigering på dator.

När jag vill titta på TV utan att störa sovande.

När jag tittar på film på laptopen.

Annars aldrig. :)

Edit: glömde hörlurarna. Sennheiser hopfällbara.
Senast redigerad av Jax 2006-05-02 21:35, redigerad totalt 1 gång.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2006-05-02 21:23

Jag använder hörlurar när det stör andra, dvs på natten och även på dan när det är andra hemma som inte uppskattar progressiv rock på jättehögvolym, Ibland förstår jag mig inte på andra människor :)

Dom jag använder just nu är Philips SBC HP 890 men jag skulle vilja byta ut dom mot något häftigare. Hörlurskällan är mitt ljudkort i datoren, Soundblaster Audigy2 ZS.

//Håkan

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-05-02 21:40

Använder dem på kvällen/natten vid musiklyssning eller TV-tittande. Beyer Dynamic DT990 heter lurarna och lyssningen sker via förförstärkaren PS Audio PCA-2.
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2006-05-02 22:02

Lurar används mest när jag inte vill störa (jag följer gjärna motorsport live det blir tidigt när tävlingarna börjar 10:00 lokal tid i östra asien :wink: )

Lurarna är ett par Panasonic RP-HT370
Inga finlurar men de används bara ett fåtal gånger/år så det gör inget.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-05-02 22:04

Fanns igentligen inget alternativ åt mej så det blev alt. 2.

Använder lurar jämt när jag sitter vid datorn, dels för att det är bättre med lurar när man spelar spel och för att dator-högtalarna låter så sunkigt att lyssna på musik i.
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2006-05-02 22:30

Bara när jag stör andra.

Hörlurar är inget fullgott alternativ för mig. Kabeln, ljudbilden, och framförallt att jag måste ha något på huvudet och inte kan röra på mig fritt, stör för mycket. Att det inte låter lika bra är också en begränsning. :P

Men visst, per krona håller det.
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-05-02 22:47

Använder mina Sennheiser HD650 när jag inte vill störa grannarna på natten. Jag gillar ljudet i dem skarpt, även kopplade till hörlursutgången på min Nad-förstärkare. Skulle nog lyssna mer genom dom om det inte vore så obekvämt med lurar. Försök att ligga på sidan i soffan när du lyssnar i lurar så förstår du vad jag menar...

/ B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-05-02 23:14

Använder hörlurar sparsamt för det känns inte så levande med dem som en ljudbild som man kan nästan gå runt i och känna instrumenten. Men det finns ju tillfällen när hörlurar används.

När jag körde till Sthlm senast så användes min SE k750i och de tillköpta Sony-pluggarna (eftersom bilen är bullrig och dessum saknar stereo). Samma sak när jag låg på sjukhus senast.

Använder lurar mest när jag inte orkar släpa med mig något större eller kan störa andra. Signalkällor kan variera och likaså förstärkare men jag har annars en Holographic Audio - Ear One, AKG240m samt ett par AKG271s.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

niclas

Inläggav niclas » 2006-05-02 23:21

Jag använder hörlurar främst med min portabla musikspelare, sätter jag på mig lurar för finlyssning hemma blir jag fort rastlös och lite stressad då man både måste ha ett par lurar på skallen samt sitta relativt stilla. :) Men visst kan man få mycket bra ljudkvalietet per krona med hörlurar och ibland kan det kännas lockande med en lite finare hörlursanläggning när man inte vill störa omgivningen och bara sjunka in i musiken.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-05-02 23:37

Jag använder hörlurar endast för lyssning på resor och vid datorn. Fyndande för en tid sedan en gammal bärbar Philips cd-spelare från mitten av 80-talet för 50 kronor, som med sin 6-voltsförsörjning driver mina AKG 271S till mer än tillräckliga nivåer. Att spelaren på grund av sin aktningsvärda ålder är lite trögstartad får man ta med ro. Vid datorn tjänstgör mina Sennheiser HD414 Classic. Rent allmänt ser jag hörlurslyssning som en nödlösning för de tillfällen då man inte vill störa eller bli störd.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-05-03 00:46

Hörlurar kan gå sönder när man dammsuger dem under alltför stark
tidspress, säger luttrade söner till mödrar som trots tidigare anmärkning
på lurarnas städpotential skulle få låna dem till att avnjuta musik något
högklassigare än via den vanliga utrustningen ...

Nu spelar de bara (normalbasigt) i ena örat, det vill säga om någon vill
använda dem.

Hörlurarna hade vissa företräden framför mina halvsunkiga högtalare, trots
sedvanligt krokig tonkurva (som dock kunde rätas ut något i datorn) samt
förstås det konceptkuliga att orkestern följer med när man vrider på
huvudet ...

Visst kan hörlurar vara ett rimligt alternativ för den som inte har råd med
hyggliga högtalare eller lämpliga akustiska förutsättningar!

Mvh E*

PS. Har du blivit chefredaktör, Pekka! :) Du avser väl inte att bryta några
traditioner?
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2006-05-03 09:22

Lyssnar allra mest via lurar, faktiskt. Som småbarnsförälder så är möjligheterna att få poppa loss ostört rätt små, så det blir oftast lurlyssning på kvällstid. Har ett par Senn' 650 och en Harmony Design Öron90:a.

På jobbet lyssnar jag en hel del i ett par Senn' 515 via datorn och så har jag ett par Senn 477 till datorn hemma, eller till min V-amp de gånger den används.

Tycker dock att upplevelsen man får via högtalare är större på nåt sätt. Önskar mig en villa och ostörd källare samt obegränsat med tid. Fram till dess mina önskningar infrias så får det nog bli lurar.

/en john som är rackarns nyfiken på den holografiska apparaten med x-feed

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2006-05-03 10:16

Lyssnar ofta med lurar.
Har ett par Grado SR-80 och ett par AKG K271s star pa inkopslistan.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2006-05-03 11:24

Använder bara hörlurar (Sennheiser HD590) då jag är på jobbet.
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-05-03 13:05

Använder ofta lurar, eftersom jag annars inte får höra min favoritmusik när jag vill.

Jag är mycket nöjd med ljudet i mina Sony MDR-CD770 vilka passar all slags musik och är väldigt sköna.

För bärbart använder jag mest Sony MDR-V300 vilka är snudd på oslagbara för pop/rock-musik. Tunggung är namnet, dom är inte sista ordet i upplösning men det passar bara perfekt för mp3 och tung rock.

Snäckor förekommmer, SE HPM-70 ochSony MDR-E228, men det är egentligen bara när jag cyklar eftersom jag tycker snäckor låter sämre och knappt ens det eftersom jag tycker det är farligt att lyssna på musik när man cyklar.

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2006-05-03 13:05

Jag lyssnar via hörlurar (K271S) varje arbetsdag till och från jobbet. Största skälet är att få höra musik men dels även för att slippa höra så mycket av pendeltåget och allt folk i det. Källan till musiken då är minidisc men jag börjar bli mer och mer sugen på att köpa en bärbar mediaspelare som klarar att spela upp flac.

Hemma blir det oftast hörlurar vid datorn, när jag diskar och ibland lite finlyssning. Oftast är det nog K271S som används hemma men jag har även ett par Sennheiser HD-600 som knappt är inspelade. Nyligen byggde jag en av Naqref designad hörlursförstärkare med crossfeedfilter som jag använder lite då och då.

Sedan drygt tio år tillbaka har jag nog slitit ut cirka fem par hörlurar, allt ifrån billigaste skit på teknikmagasinet till senast Sony MDR-V600 som jag tyckte mycket om.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-05-03 14:37

Lurar, ja, lyssnar nästan enbart på bärbart ljud... Favoriter är Sony med Groove-funktion som går in lite i örat utan att vara tättslutande (gillar inte tanken på att ha "proppar", vill inte stänga ute allt ljud). Har den modellen som kostar ca 300, finns kanske bättre av den typen?

Samma sak hemma egentligen, möjligen ett par större lurar (hade Sony MDR V3/100(?) men måste skaffa nya.

Tips på bra lurar emottages gärna. Helst inte stora som är slutna då jag även hemma måste kunna höra andra ljud. Samt smidiga nog att ha dem på tågresor o. dyl.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-05-03 14:57

perstromgren skrev:Så varför använder du hörlurar, eller inte? Berätta gärna vilka hörlurar som gav resultatet ifråga.

Nästan all min musiklyssning sker via hörlurar nu för tiden. Jag har helt enkelt inte råd att spendera pengar på högtalare just nu och jag har blivit enomt kräsen på välljud. Jag klarar inte av att lyssna med särskilt stor behållning till färgat och odynamiskt ljud, så mina högtalare räcker inte till längre. De är för dåliga. (Jag har ett par Dynaudio Contour 1.3 mk I som jag köpte 1995 och som jag tidigare älskade, men som jag nu bara respekterar)... Dessutom bor jag i lägenhet och lyssningsrummet är detsamma som TV-rummet, vilket gör att jag inte har tillgång till mina högtalare så ofta.

Jag lyssnar via ett par Sennheiser HD-600 och en Musical Fidelity X-Can V2 hörlursförstärkare eller min egen hemmabyggda hörlursförstärkare byggd med en OP-förstärkare och en utgångsbuffert - alternativt via ljudkortet i datorn. Den andra anläggningen består av en Creative mp3-spelare (20 GB) och ett par Koss "the Plug" (jag har ett par olika modeller). Pluggarna är suveräna på spårvagnen när miljön är bullerstörd, och man kan stå ut med deras lustiga tonkurva en stund :oops:

När jag ser på TV om nätterna så använder jag ett par billigare sennheierlurar för att inte störa grannarna. TV på låg volym är som smörgås utan pålägg...

Jag älskar mina sennheiserlurar. De är otroligt dynamiska och spelar verkligen med hörbart försvinnande låg dist. Jag råkar vara en så lustig individ att jag GILLAR hörlurars psykoakustiska underligheter - framförallt när jag lyssnar till klassisk musik. Jag bara njuter av känslan när musiken liksom hamnar inuti kroppen och tycks fylla hela medvetandet. Jag lever mig in i föreställningen att det var så kompositören upplevde musiken i sitt sinne då han skrev den.

När jag lyssnar genom hörlurar lägger jag bort kravet på HIFI, helt enkelt. Hörlurar kan inte ens med den bästa av vilja kallas HIFI, eftersom de helt enkelt inte kan skapa realism på det viset högtalare kan. Man kan laborera med HRTF och konsthuvudinspelningar och gyroskop, men idag är tekniken inte fullt så utvecklad att vi kan manipulera bort effekten att orkestern flyttar sig då man rör på huvudet... Det vore kul om vi en dag kom dit!

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2006-05-03 15:07

Morgan skrev:Jag bara njuter av känslan när musiken liksom hamnar inuti kroppen och tycks fylla hela medvetandet. Jag lever mig in i föreställningen att det var så kompositören upplevde musiken i sitt sinne då han skrev den.

Det där var en kul inställning! Måste testa att tänka så när jag lyssnar nästa gång! :)

/en john

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-03 15:10

Jag använder bra lurar när jag inte har alternativet att lyssna med högtalare.

Det jag ogillar hos lurar finns nämnt i tre av punkterna, nämligen 3, 4 och 5, vilket leder till punkt 2. Jag svarade alltså 6!

En av dem går att råda visst bot mot dock, men fortfarande slipper jag helst för det mesta.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-05-03 15:13, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2006-05-03 15:11

Jag håller med dig Morgan om känslan med hörlurar att spela in i kroppen kan vara riktigt trevlig ibland, det blir intimt. Det är som att man gömt sig i en lågnivåkabel och man är en del av ledaren.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-05-03 15:13

Jag håller också med Morgan, det kan vara mycket trevligt att lyssna i lurar :)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-05-03 15:23

IngOehman skrev:Jag använder bra lurar när jag inte har alternativet att lyssna med högtalare.

...med bra högtalare, menar du?

En av dem går att råda visst bot mot dock, men fortfarande slipper jag helst
för det mesta.

Minst en av dem, väl? Kan man inte tänka sig att lindra även punkt 5?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-05-03 22:23

enJohn skrev:
Morgan skrev:Jag bara njuter av känslan när musiken liksom hamnar inuti kroppen och tycks fylla hela medvetandet. Jag lever mig in i föreställningen att det var så kompositören upplevde musiken i sitt sinne då han skrev den.

Det där var en kul inställning! Måste testa att tänka så när jag lyssnar nästa gång! :)

/en john

Kan hålla med om det om att hörlurar ger en speciell upplevelse - fyller på med att framhålla att vissa typer av musik (läs: jobbiga elektroniska ambientexperiment som ingen annan står ut med att man spelar högt :P En faktor man kanske inte ska underskatta!) faktiskt kan funka bäst i hörlurar.

Med reservation för att jag faktiskt inte har så stor erfarenhet av sån musik via "hifi". Tung techno bör å sin sida absolut avnjutas stående framför ett PA-system som får byxbenen att fladdra, medan "lyssnartechno"/ambient trivs bra i lurar.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2006-05-04 21:13

perstromgren skrev:Jag är ofta förvånad över att hörlurar inte används i högre utsträckning för "finlyssning", i synnerhet eftersom slutsteg plus goda högtalare kostar minst en tiopotens mer att köpa och kan användas oberoende av rummets akustik. Det finns väl ett par nackdelar: det blir helt privat lyssning och perspektivet blir fel.

Problemet med perspektivet går det ju att råda bot på. :roll:
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-05-04 23:09

Jag använder endast hörlurar om jag själv sitter på en trumpall och behöver medhörning vid inspelning. I detta läge finns inget alternativ. :) AKG 271 är i kraft av den slutna kåpan perfekt till detta.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-05 02:21

En av mina favvo-lurar också, även om jag skulle önska att prexis 10 kHz var en smula svagare återgivet...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2006-05-05 02:42

på LAN, då det spelas FPS.
(Enkla lurar, ofta med mick.)

Kryssade alternativ 6, men det är ju egentligen en 2'a som är anledningen.
Jobbar för XTZ.se

Nästa

Återgå till Generellt om hifi