SB17 o SB26WG: Presenting "Rocks"

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RSG

Re: SB17 o SB26WG: Presenting "Rocks"

Inläggav RSG » 2024-11-24 22:17

Jorå Hifikatten ser väl ut att trivas :)
Och det gör även jag :D

Kattproval.jpg
Kattproval.jpg (163.26 KiB) Visad 4047 gånger

Och filtret ser numera ut så här.

Taffelfilter mod.png
Taffelfilter mod.png (182.42 KiB) Visad 4047 gånger

Och som (typ) sagt tidigare, det låter väldigt bra.
Tyckte inte att mätningen var riktigt representativ med sååå hög nivå i höga basen/låga mellanregistret, men lutar jag mig fram till den positionen som micken ungefär hamnade i så stämmer även detta. i lyssningsposition är det inte lika överbetonat men en smula.
Och jag saknar de däringa sista krispet i toppen som iP: har haft.
Men i det stora hela...
Lugnet i återgivningen är slående, rent och avkopplat.
Även på de liite högre volymer jag har hamnat på då och då och där är det min tinnitus som säger ifrån efter en stund

Mycket nöjd men arbete kvarstår för att få fram det däringa lilla sista.
Och jag fäktas med mig själv över hur jag skall komma dit, lägre spänningskänslighet eller en annan diskant... ? ... :? :?: :?

Skall väl även inflickas att basmodulerna har ännu inte fått någon justering för den högre delningen vidd 200Hz, har inte gjort mer än ändrat delningsfrekvens från 110 Hz till 200Hz så jag har lite att göra där å, och det syns väl :oops:

Men vem har bråttom, det är redan nu riktigt bra och musik är kul att lyssna på :mrgreen:
Som i detta just nu/Johan

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-11-25 00:48

Det är roligt att se en så gammal katt som ser så frisk ut!

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-11-25 18:35

kimmen skrev:Aha, då är det väl något som blivit knasigt med minimumfaskonverteringen. Men bygger dessa mätningarna på minimumfas så gäller väl samma invändning som för baffelstegs/riktverkans-simuleringen: fasen off-axis kommer inte stämma eftersom riktverkan inte har minimumfasbeteende.

Bra ide att mäta tillsammans också så fångar man ju alla möjliga små missar som skulle kunna ge fel resultat, men lite märkligt att det inte verkar bli rätt även med tidsreferens.

Missat detta.
Jag har inte haft någon loopback när jag gjort mina mätningar (inget ljudkort använder hörlursuttag ut), endast den där inledande referens ljudpulsen innan mätning (vad det nu heter), så det finns förbättringspotential i mitt förfarande.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-11-25 18:44

Neuhausen skrev:Det är roligt att se en så gammal katt som ser så frisk ut!

Hon är ett underverk.
Visst lite virrig och döv men förvånasvärt pigg för sin ålder.
Det blir dock inte långa stunder ute nu för tiden och mycket sova men det kan man förstå med tanke på åldern.
För mina döttrar som fyller 26 så har hon i princip funnits här hela tiden!

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-11-25 20:26

Har man tur så kan de bli riktigt gamla. 27 år är det äldsta någon av mina vänners katter blivit, den kattens unge blev 22 eller 24. En katt som försökte flytta in hos mig blev 22, jag höll kontakt med ägarna ett par kilometer bort och brukade köra hem katten när den kom och hälsade på sent på kvällen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-11-25 20:53

Den där missen ser jättegullig ut. Den vill man bara klappa och killa under hakan och höra hur den brummar. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-11-25 22:45

Chris71 skrev:Jag har hela inkråmet till ett par såna där liggandes i väntan på inspiration, Poor mans stradivarius kallar Troels dem, trevlig mix av schyssta SEAS element och genomarbetande filter.
Problemet är bara att det byggs riktigt snygga lådor av duktiga snickare så optionen "fullåda" är lite otänkbart, men i vitt så kanske de skulle kunna ha en hyfsad waf.

Synd att du inte bygger dem om du ändå har inkromet .
Med lite planering och tålamod går det att åstadkomma fin fina saker själv med tämligen enkla medel.
En MDF stomme, hyvel och slip och sen på med välvalda fanerbitar.
Kör bara :D

nijo skrev:@RSG Jag får fundera lite till om jag kan komma med ett bättre förslag. Annars kan du nöja dig med att göra EQ i toppoktaven. Gott så.

Ska bli skoj att se vad du kommer med, och om jag någonsin "släpper sargen"... :mrgreen: ....

Maarten skrev:Vad bra att du är tillbaka igen! Och fina mätningar trots influenser av missen.
De påminner rätt mycket om dina simuleringar

Samma tanke har slagit mig också.

petersteindl skrev:Den där missen ser jättegullig ut. Den vill man bara klappa och killa under hakan och höra hur den brummar. :)

Och just så tillbringas måååången timma i denna soffa med musik och katt :D

För övrigt så när jag tittade lite på mätningen så var jag tvungen att gå tillbaka lite bland de få mätningar jag gjort och sparat på Isobrax.
Och fick mig en funderare,,, kan jag få det bättre???
Visst kan jag skruva lite på tonkurvan, men asså full patte ner till 10 Hz sen sätter ett tvärt högpass stopp ner till 6 Hz...
Asså en trevägare,,, får nog inte fram den kapaciteten,,, tror jag...
Måste mäta lite dist på dessa, men det blir inomhus för jag vill inte släpa ut dessa klumpar!
Inte nog med att dom väger,,, så in i bängen.
Plocka rent hela bänken...
Plocka bort dörren för att få dom genom dörrhålet...
Nä, det får bli fulmätning 315mm stegad sinus,,, igen...
Och lite mer jobb med ekvalisering av basdelen (Isobrax).

Hepp/Johan.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2024-11-25 23:02

Så roligt att det blev så bra! Och 10 av 10 på ytfinishen. Riktigt snyggt!

Användarvisningsbild
kimmen

Inläggav kimmen » 2024-11-26 00:36

RSG skrev:
kimmen skrev:Aha, då är det väl något som blivit knasigt med minimumfaskonverteringen. Men bygger dessa mätningarna på minimumfas så gäller väl samma invändning som för baffelstegs/riktverkans-simuleringen: fasen off-axis kommer inte stämma eftersom riktverkan inte har minimumfasbeteende.

Bra ide att mäta tillsammans också så fångar man ju alla möjliga små missar som skulle kunna ge fel resultat, men lite märkligt att det inte verkar bli rätt även med tidsreferens.

Missat detta.
Jag har inte haft någon loopback när jag gjort mina mätningar (inget ljudkort använder hörlursuttag ut), endast den där inledande referens ljudpulsen innan mätning (vad det nu heter), så det finns förbättringspotential i mitt förfarande.

Förstod jag det rätt att du mätt med en umik-1? Man skulle ju kunna tänka sig ha någon liten högtalare som är fast placerad i närheten av mikrofonen för att spela upp referenssignalen och på så sätt få konsekvent fördröjning i mätningar av olika vinklar och element. Man kan väl i REW välja att spela upp referensen på den andra kanalen, och tidsskillnaden mellan vänster och höger är ju normalt välkontrollerad och försumbar även på de enklaste ljudutgångarna.

nijo

Inläggav nijo » 2024-11-27 14:57

kimmen skrev:Förstod jag det rätt att du mätt med en umik-1? Man skulle ju kunna tänka sig ha någon liten högtalare som är fast placerad i närheten av mikrofonen för att spela upp referenssignalen och på så sätt få konsekvent fördröjning i mätningar av olika vinklar och element. Man kan väl i REW välja att spela upp referensen på den andra kanalen, och tidsskillnaden mellan vänster och höger är ju normalt välkontrollerad och försumbar även på de enklaste ljudutgångarna.

Det var en intressant lösning för att få rätt fas.

Utöver att fasen inte blir korrekt som du påpekade finns det väl ett litet fel i att det inte mäts just på referensaxeln på elementet? Men om det är mätt på 1500 mm avstånd i detta fallet så blir det bara en skillnad på +-3 grader så sannolikt påverkar det inte mycket.

Själv hade missat att separera bas och diskant +-85 mm :oops:. Jag fick inte ihop simuleringen med det teoretiska. Tack för det @Maarten

jansch

Inläggav jansch » 2024-11-27 17:25

nijo skrev:
kimmen skrev:Förstod jag det rätt att du mätt med en umik-1? Man skulle ju kunna tänka sig ha någon liten högtalare som är fast placerad i närheten av mikrofonen för att spela upp referenssignalen och på så sätt få konsekvent fördröjning i mätningar av olika vinklar och element. Man kan väl i REW välja att spela upp referensen på den andra kanalen, och tidsskillnaden mellan vänster och höger är ju normalt välkontrollerad och försumbar även på de enklaste ljudutgångarna.

Det var en intressant lösning för att få rätt fas.

Utöver att fasen inte blir korrekt som du påpekade finns det väl ett litet fel i att det inte mäts just på referensaxeln på elementet? Men om det är mätt på 1500 mm avstånd i detta fallet så blir det bara en skillnad på +-3 grader så sannolikt påverkar det inte mycket.

Själv hade missat att separera bas och diskant +-85 mm :oops:. Jag fick inte ihop simuleringen med det teoretiska. Tack för det @Maarten

Tänk bara på att även en mätmikrofon har en varierade fas i övre och undre frekvensregistret.
Då våglängden också är kort när man mäter i mellan/högfrekvensregistret gäller det att ha väldigt kort avstånd membran/mikrofonkapsel. Vid t.ex 3,4kHz är ju våglängden 10cm, D v s fasen är 90grader förskjuten vid 2,5cm avstånd.
Det är då också svårt att få kontroll över mätningen när membranet inte längre rör sig kolvformigt vilket medför att den "praktiska fasen" på lägre avstånd* kan vara annorlunda än den "mätpunkt" man har valt på memranet.

Och, som vanligt när det gäller mic:ar med USB (Umik-1 har väl USB interface?) så får man räkna med någon form av latency, signalen är fördröjd. Man måste generellt hela tiden mäta på samma sätt med identiska inställningar annars är man "ute o cyklar".

Jag har försökt göra liknande mätningar (fast med analoga mätmic:ar) och det är inte lätt att få till det. Jag kunde inte lita på mätningarna. Bara så du vet ifall det ser konstigt ut.

* T.ex ett bas/mellanregisterelement arbetar aldrig helt kolvformigt över hela det nytjbara frekvensregistret. Oftast ser man övergången från kolvformig rörelse till "uppbrytning" på frekvenskurvan då den blir lite hackig. Kan också synas på impedanskurvan.....
Senast redigerad av jansch 2024-11-27 17:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-11-27 17:28

Jo jag har också haft tankarna på en " referens högtalare".
Men ännu mer lockande är att lägga en loopback från en kanal ut till standard mikrofon ingången,,, eller?

nijo skrev:Det var en intressant lösning för att få rätt fas.

Mina mätningar är gjorda på 1 meter, siktat mitt mellan bas o diskant. Tänkte inte på att VC jobbar som den gör... :oops:
Så är det mina filer som du jobbar på så bör du nog inte separera elementen i simuleringen.

/Johan

Och nu får jag grunna på jansch inlägg
Men jo Umik1 har usb interface

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-11-27 21:24

Jag tycker att det är lämpligt att mäta i höjd mittemellan elementen. Fasrotationen pga fördröjningen blir då blir lika (ekvidistant) för både bas och diskant. Att elementens spridning ett par grader från HOR 0 har ringa betydelse då den är i princip är detsamma som exakt HOR 0. Men framförallt är det inte elementens spridning utan interferenser mellan elementen man vill få koll på och då är det i princip bara det vertikala avståndet mellan elementen som betyder något.
Vcad kan utifrån mätningar inte gissa c-c-avståndet så det måste man lägga in manuellt. Med ekvidistant mätning fördelar man c-c-avståndet lika för elementen.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-12-01 17:14

Kostade på mig att jobba lite på mina Isobrax när det ändå är tråkväder ute.

Mätpunkt är i lyssningsposition typ, lite framflyttat för att följa Ior:s Manual på ekvalisering.
Nu jobbade jag enbart på att jämna till basarna en smula, en liten utmaning bara det...

Men som följer.
Grönt bypass på allt tidigare inlagt.
Rött med höjd högpass för det skramlade så förbent i prexis allt 8O , och med några kompenseringar.

Isobrax DSP1.png
Isobrax DSP1.png (50.63 KiB) Visad 3561 gånger

EN liten början åtminstone, nu återgår jag till musiken :D

Hepp/Johan

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-12-01 18:21

Vackert Johan.
Njut du. :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

rigi

Inläggav rigi » 2024-12-01 19:43

Nu står väl det någonstans men vad har du för basar och hur många?
Stabil kurva.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-12-01 22:09

rigi skrev:Nu står väl det någonstans men vad har du för basar och hur många?
Stabil kurva.

8 st SLS 10 i 4 st isobarik lådor.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=62640&hilit=Brax&start=210

/Johan

Användarvisningsbild
kimmen

Inläggav kimmen » 2024-12-04 20:18

Maarten skrev:Jag tycker att det är lämpligt att mäta i höjd mittemellan elementen. Fasrotationen pga fördröjningen blir då blir lika (ekvidistant) för både bas och diskant. Att elementens spridning ett par grader från HOR 0 har ringa betydelse då den är i princip är detsamma som exakt HOR 0. Men framförallt är det inte elementens spridning utan interferenser mellan elementen man vill få koll på och då är det i princip bara det vertikala avståndet mellan elementen som betyder något.
Vcad kan utifrån mätningar inte gissa c-c-avståndet så det måste man lägga in manuellt. Med ekvidistant mätning fördelar man c-c-avståndet lika för elementen.

Om man mäter vertikalt utstrålningsmönster med tidsreferens så borde elementpositionen bli inbakad i mätningen (kortare fördröjning från övre elementet i riktning uppåt).

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-12-05 11:01

Jo Kimmen, så har jag tyckt att det borde vara. Men jag vill minnas (det var 2-3 år sen jag höll på med detta) att det inte funkade bra i praktiken. Möjligen har jag missat något? En förklaring kan vara att det är svårt att få mätningarna helt rotationssymmetriska och att avstånd/fas därmed varierar några cm hit o dit när man roterar högtalaren (utöver den naturliga avståndsändringen vid rotation). Det enda sättet at få till de förväntade utsläckningarna vara att lägga in c-c-avståndet (även om det inte stämde helt heller). Jag brydde mig då inte om att granska detta djupare utan valde att slutjustera med verkligt filter (vilket var bra även av andra skäl).

Se detta exempel med länkar till mätdata i slutet av detta inlägg där man behöver lägga in c-c-avstånd för att förväntad lobing ska synas:

Bild

Du som har uppmärksamma ögon Kimmen, kan granska om du vill:

Mätningar gjorda enligt
Napilopez: How to make quasi-anechoic speaker measurements/spinoramas with REW and VituixCAD

Bild

Inställningar i REW samt inkoppling ljudkort:

Inställningar-REW.png
Inställningar-REW.png (237.78 KiB) Visad 3225 gånger

Här finns både ursprungliga och mha Vcad minimumfaskonverterade filer för några testmätningar för 2,5 år sen om du vill granska djupare:

https://user.faktiskt.io/Maarten/Divers ... /20220529/

Edit: Testade nu och det kan vara minimumfaskonverteringen som gör att förväntad lobing inte syns.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-12-06 19:49

Fick "feeling" hemkommen idag från jobbet och körde ett ett Infected Mushroom medley, med sakta trissad volym.
Plötslliigen har frugan tydligen kommit hem och kliver in i rummet.
Hennes mun rör sig och hon pekar, skrattar och ler,,, och allt jag hör är,,, Fields of Grey....
Fasiken vad de levererar "Rocks" utan att min tinnitus protesterar

Fortfarande finns det att jobba på men,,, det här suger inte :mrgreen:
E
Fredag/Johan

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-12-06 20:53

Gutt Johan :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
kimmen

Inläggav kimmen » 2024-12-07 23:46

Maarten skrev:[...]
Här finns både ursprungliga och mha Vcad minimumfaskonverterade filer för några testmätningar för 2,5 år sen om du vill granska djupare:

Edit: Testade nu och det kan vara minimumfaskonverteringen som gör att förväntad lobing inte syns.

Ja det kan ju förklara varför. Minimumfaskonverteringen tar ju bort all information om avstånd. Det kommer också ge samma problem off-axis som vi diskuterade för länge sedan angående VituixCADs baffel- och riktverkanssimulering eftersom att tappet i höga frekvenser off-axis pga interferens från olika delar av membranet inte har minimumfasbeteende.

Kanske kan detta därför också förklara problemen du sett med spridningen kring delning med skillnad mellan simulerat delningsfilter och mätning på färdig högtalare.

Har du förresten något tips på hur jag kan ladda hem filerna för det är ju ganska många?
Går jag in via FTP kan jag bara se min egen hemkatalog så den vägen var inte lyckad.
Jag har också provat med wget och har fått köra kommandon liknande det nedan för att få hem mätningar...

Kod: Markera allt
wget -U 'Mozilla/5.0 (X11; Linux x86_64; rv:30.0) Gecko/20100101 Firefox/30.0' https://user.faktiskt.io/Maarten/Diverse_m%e4tningar/RSG/sb26adc/SB26WG\ {hor,ver}\ {+,-}{1..9}0.txt

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-12-08 00:35

kimmen skrev:
Maarten skrev:[...]

Ja det kan ju förklara varför. Minimumfaskonverteringen tar ju bort all information om avstånd. Det kommer också ge samma problem off-axis som vi diskuterade för länge sedan angående VituixCADs baffel- och riktverkanssimulering eftersom att tappet i höga frekvenser off-axis pga interferens från olika delar av membranet inte har minimumfasbeteende.

Kanske kan detta därför också förklara problemen du sett med spridningen kring delning med skillnad mellan simulerat delningsfilter och mätning på färdig högtalare.

Har du förresten något tips på hur jag kan ladda hem filerna för det är ju ganska många?
Går jag in via FTP kan jag bara se min egen hemkatalog så den vägen var inte lyckad.
Jag har också provat med wget och har fått köra kommandon liknande det nedan för att få hem mätningar...

Kod: Markera allt
wget -U 'Mozilla/5.0 (X11; Linux x86_64; rv:30.0) Gecko/20100101 Firefox/30.0' https://user.faktiskt.io/Maarten/Diverse_m%e4tningar/RSG/sb26adc/SB26WG\ {hor,ver}\ {+,-}{1..9}0.txt

Nu är jag inte med i matchen och är fullständigt klar med vad det är ni diskuterar riktigt, men...
Om du vill ha mina råa mätfiler så är det bara att ge mig en e-postadress via PM så skickar jag över dom.

Mvh Johan

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-12-08 10:56

Kimmen gjorde för nästan tre år sen några riktigt intressanta inlägg om simulering av lobing och ev problem med summering med fasskillnader i VituixCad. Vi kom väl då fram till att Vcad kanske inte lyckades helt med detta. En möjlig bidragande faktor kanske nu är att jag, efter förslag från Jonasp i syfte att enklare se fasintegrationen mellan elementen, minimumfaskonverterade mätfilerna i Vcad (Calculator, - Minimum Phase).
Kimmen skrev:Ja det kan ju förklara varför. Minimumfaskonverteringen tar ju bort all information om avstånd. Det kommer också ge samma problem off-axis som vi diskuterade för länge sedan angående VituixCADs baffel- och riktverkanssimulering eftersom att tappet i höga frekvenser off-axis pga interferens från olika delar av membranet inte har minimumfasbeteende.

KImmen, jag lade upp mina egna mätfiler som zip: https://user.faktiskt.io/Maarten/Divers ... /20220529/
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
kimmen

Inläggav kimmen » 2024-12-08 21:16

Tack Maarten för zippen, och ursäkta RSG för off-topic-diskussionen. :)

Jag tänkte prova simulera rävens delningsfilter har inte riktigt lyckats reproducera dina fina kurvor än.
Jag ser dock vertikala utsläckningar med alla positionerna i VituixCAD ställda på noll. 8)

Visst borde impedanserna från följande länk gå att använda?
https://user.faktiskt.io/Maarten/Diverse_m%e4tningar/RSG/IMP/

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-12-08 22:14

De impedansmätningarna ska funka hyfsat.
Mätningarna jag lade upp är för en tidigare variant av Räven med lite mindre baffel och mikrofonen hade dessutom vindskydd varför det är lite tapp i översta diskanten. Jag tror därför att du inte kommer att få lika raka kurvor.

(Jag har inga senare mätningar att simulera med).

Edit, kul att du verkar nöjd RSG. Går det att utveckla mer vad du tycker är bra och ev mindre bra?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-12-08 22:42

kimmen skrev:Tack Maarten för zippen, och ursäkta RSG för off-topic-diskussionen. :)

Jag tänkte prova simulera rävens delningsfilter har inte riktigt lyckats reproducera dina fina kurvor än.
Jag ser dock vertikala utsläckningar med alla positionerna i VituixCAD ställda på noll. 8)

Visst borde impedanserna från följande länk gå att använda?
https://user.faktiskt.io/Maarten/Diverse_m%e4tningar/RSG/IMP/

Inget att be om ursäkt för!
Jag följer intresserat och försöker lära mig något :D

/Johan

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2024-12-09 14:56

Har nu på några kvällar läst igenom hela tråden, mycket imponerande arbete och snyggt slutresultat!

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-12-09 22:34

audioslave skrev:Har nu på några kvällar läst igenom hela tråden, mycket imponerande arbete och snyggt slutresultat!

Tack!
Dock är det inte riktigt färdigt än, bara en liten (lång?) stund för begrundan :mrgreen:

/Johan

Användarvisningsbild
RSG

Re: SB17 o SB26WG:"Rocks" byta av fokus

Inläggav RSG » 2025-02-22 18:47

Jag har en bra stund funderat över,,, hur väl hör jag egentligen?
Specifikt, högt upp i frekvens.

Och svaret är...
Dåligt.

Roade mig idag med att först göra lite förändringar i Mini-DSP och bara samtidigt lyssna på musik.

Först var det en liten modest ökning >10 kHz med 3 dB, då detta gav...
Nada...
Fortsatte undersökningen och det hela slutade med att jag testade mellan dessa ytterligheter.
Fokusbyte.png
Fokusbyte.png (44.93 KiB) Visad 1378 gånger

Fokusbyte1.png
Fokusbyte1.png (42.97 KiB) Visad 1378 gånger

Och resultatet var för mig inte mer än knappt hörbart...

Så jag frågade mig hur uppfattar en mikrofon detta?
Lite snabba fulmätningar gav detta.

Fokusbyte2.png
Fokusbyte2.png (107.67 KiB) Visad 1378 gånger

Hmmm...
Gick vidare med REW som ljudgenerator och mosade på med lite sinus (katten var måttligt imponerad), resultat?
Jo vid 9kHz plus så tappar jag brant och vid 10 kHz ligger min hörförmåga vida under vad jag uppfattar vid 8 kHz.
Provade även brus via REW och med oktav 16 kHz så uppfattar jag signalen men det ligger långt under vad jag uppfattar vid oktav 8 kHz.

Sååååååååååå
Kontentan är väl denna...
Jag behöver för personligt bruk inte lägga någon vikt vid frekvenssvaret över 10 kHz, kan väl kanske vara bonus för någon annan/besökare men inte för mig personligen...
Får väl se det det positiva då blir det åtminstone blir lite enklare med val/filtrering av diskant :mrgreen: och jag kan släppa det där bryderiet med tapp i toppoktaven för annat än feelgod.

Ville bara skriva av mig lite/Johan

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum