En 8" bas/mid som verkar användbar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

En 8" bas/mid som verkar användbar

Inläggav Kraniet » 2024-12-09 15:03

Det för mig okända märket STX har en 8-tummare som verkar prestera väldigt bra. Speciellt för priset (€26,9).
https://stx.pl/en/w-22-200-8-mcx-v2.html

Elementet har dubbla moduleringsringar och nåt de kallar "Mirror drive technology" vilket jag tolkar som nån linjeringsteknik i upphängningen.
xmax på 10 mm.

Tillverkarens frekvenskurva

Bild

På denna sida finns lite distorsionstester https://audiohorn.net/test/woofer/8inch/
(tyvärr står det inte mycket om testförfarandet..)

Distorsion 98 dB @ 25cm så kanske inte högsta spl men ändå
Bild
Bild
Bild
Mvh
Magnus

Imperial-Blomman

Re: En 8" bas/mid som verkar användbar

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-12-09 17:12

De ser ut å va ett riktigt bra element för den pengen.
Double demodulation rings, de e vanligtvis alu ringar monterade i magneten runt polstycket
Mirror Drive Technology, har ja inte hört talas om.
Nån som vet va de e för något?
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2024-12-09 19:06

inte så tokigt, Lite Gammaldags design med högt Vas lätt kon och Svag motor, men kostar ju ochså en trehunka... Om Xmax och Distorsionsdata stämmer så är det däremot allt annat än gammeldags :D
Kan säkert passa rätt bra som ersättningselement i en del gamla klassiker. Och man kan nog bygga en kul tvåvägare med nån halvbillig 30mm diskant.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-12-09 19:36

Ser strålande ut för den pengen. Du är verkligen bra på att hitta spännande saker Kraniet :)
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-12-09 20:09

Det ser ut som om den kan fungera naturligt i 30-40l sluten och med priset så kan det bara intressant att kombinera med andra prisvärda element. Basreflex ser ut att få lite puckel, men för priset tycker jag att det är värt att prova, kapaciteten med basreflex blir mycket högre.

Det kan kanske vara något att använda om man vill ha flera 15l-40l slutna lådor spridda i rummet för minimal kostnad också. De har också en någon billig bas i bilsortimentet som passar bättre om man vill ha 30l basreflexlådor på flera ställen också. Bilbasen för ca 50Euro ser också ut att kunna tvingas att fungera med ekvalisering i väldigt liten sluten låda om man vill ha det så litet som möjligt, förutsatt att basen inte väsnas.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2024-12-10 09:01

Med hög känslighet, lång slaglängd, lågt Fs, "rak" frekvensgång till >2kHz och en pressad stålkorg (utseende), tänker jag spontant på open baffle array. Typ 4-8 st ihop med en öppen AMT tweeter.
OBS dock att Xmax är angivet p-p.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2024-12-10 09:41

="Kalejdokom"
OBS dock att Xmax är angivet p-p.

Well spotted, det missade jag, det var därför det inte verkade stämma.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-12-10 10:24

Jag undrar om det inte är vanligare än vi tror att xmax som tolkas som en väg, men är p-p.

Tittar vi på SB17CAC så verkar det vara märkt med 11mm p-p klart och tydligt i databladet, men Kippel mätningen tycker att det är ungefär hälften https://www.erinsaudiocorner.com/driveu ... 17cac35-4/

Så om jag utgår från att vanliga högtalare har en vanlig slaglängd så undrar jag hur ofta jag har fel.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2024-12-10 14:08

Tittar man på det här elementet så ser det ut att ha sama korg som Wavecor.

Bild

https://stx.pl/en/w-18-220-8-mcx.html

Den har även
Demodulation and symmetrical rings for ultra-low distortion
Mirror drive technology

Så det skulle kanske kunna va så att det är Wavecor som är tillverkaren.

Såhär ser Wavecor ut

Bild

Det skulle isf höja förtroendet något. (Wavecor kallar det Balanced drive technology. Tror det är en kopia av Scan-Speaks SD)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-12-10 15:32

xmax är en rent geometrisk parameter för magnetgapet. xmax = (hc-hg)/2 även om det trixas hejvilt här bland mindre nogräknade tillverkare. Detta värde utgör en förenklad utgångspunkt för maximal någorlunda linjär förskjutning men säger långtifrån allt.

Gällande SB17CAC så är det rimligt att definiera användbar förskjutning som den punkt för Bl(x), där Bl har sjunkit med 10 % relativt maximum. Med denna definition landar vi på en användbar förskjutning om ca 4 mm, vilket är något snålt relativt xmax om 5,5 mm även om liknande avvikelser är allt annat än ovanliga för typiska element.

Olinjäriteten för upphängningens styvhet (Kms(x)) kommer inte att vara alls lika märkbar, då man i praktiken nästan alltid har en luftfjäder i kaviteten som kraftigt förbättrar den totala fjädringslinjäriteten och för att systemet är massakontrollerat över resonans. Olinjäriteten för induktansen (L(x)) är för hyggliga element sällan så hög att den påtagligt inverkar på lågfrekvenslinjäriteten.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-12-10 15:51

Jag ser på Erins mätning av SB17CAC att det är fjädringsolinjäritet som begränsar xmax till +-2.7mm, vilket enligt I-ors mycket logiska resonemang inte är lika viktigt i de flesta praktiska applikationer. BL och induktansvariation är inte alls lika begränsande enligt Kippel mätningen.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2024-12-11 11:43

Intressant. Varit ute efter ett billigare element att köra sub till datorn med. Stötte dock på dubbel patrull i webshoppen hos stx - gick inte att välja Sverige som leveransland?! Pluttade in Finland istället... €62.23 i frakt. :? €36.61 till Danmark. Inte experimentvänligt :D
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2024-12-11 12:46

Tank skrev:Intressant. Varit ute efter ett billigare element att köra sub till datorn med. Stötte dock på dubbel patrull i webshoppen hos stx - gick inte att välja Sverige som leveransland?! Pluttade in Finland istället... €62.23 i frakt. :? €36.61 till Danmark. Inte experimentvänligt :D

Hmm. Ja det kan ju va ett hinder :)

Men Polen hörs ju va trevligt att besöka om inte annat.
Mvh
Magnus

Återgå till DIY-forum