Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
hifikg skrev:Stigs ande finns i allt han skapat.
distad skrev:Du får testa ett par OA14! Du kanske tappar hakan i golvet och hoppar runt av ren lycka när det svänger....![]()
![]()
Tell skrev:Enda sättet att veta är att ta era högtalare in i ditt lyssningsrum alternativt hans kök och göra en noga A/B eller än hellre ABX-jämförelse och mätningar för att veta vad det är som diffa, annars blir det en rena spekulationer och gissningslekar för vad som ger OA14 och dess spelglädje
Tell skrev:distad skrev:Du får testa ett par OA14! Du kanske tappar hakan i golvet och hoppar runt av ren lycka när det svänger....![]()
![]()
Ja jag skulle gärna vilja lyssna på ett par såna, inte hört så många av den typen av högtalare. Närmaste är nog min fars Alfaton Alfa 1 (som jag själv har ett eget ärvt par utav men som står och samlar damm 50 mil härifrån) och låter ju okej hemma i päronens vardagsrum, även om jag själv då gärna skulle vilja gå lös med en DSP för att styra upp basen lite.
Imperial-Blomman skrev:Tell skrev:Enda sättet att veta är att ta era högtalare in i ditt lyssningsrum alternativt hans kök och göra en noga A/B eller än hellre ABX-jämförelse och mätningar för att veta vad det är som diffa, annars blir det en rena spekulationer och gissningslekar för vad som ger OA14 och dess spelglädje
Varför bryr du dej å vem e du å dissa andras glädje.
Ja tycker du ska byta t nåt annat forum efter som du tycker de e så flummigt här nuförtiden.
Du tillför ju inget positivt själv.
Sluta hacka ner på andra.
Kermit116 skrev:Finns gott om dom på auktioner, loppisar o blocket. Kan Du kanta om själv o inte bryr Dig om hur dom ser ut så är det inget dyrt äventyr.
Sossarna byggde folkhemmet.
Ingvar Kamprad möblerade det
och Stig Carlsson ställde dit OA-14.
Tell skrev:Imperial-Blomman skrev:Tell skrev:Enda sättet att veta är att ta era högtalare in i ditt lyssningsrum alternativt hans kök och göra en noga A/B eller än hellre ABX-jämförelse och mätningar för att veta vad det är som diffa, annars blir det en rena spekulationer och gissningslekar för vad som ger OA14 och dess spelglädje
Varför bryr du dej å vem e du å dissa andras glädje.
Ja tycker du ska byta t nåt annat forum efter som du tycker de e så flummigt här nuförtiden.
Du tillför ju inget positivt själv.
Sluta hacka ner på andra.
Haha men nu får du fan ge dig. Jag hackade ingenstans, han frågade ju en seriös fråga och jag gav ett seriöst svar. Eller ska det här vara en ren flumtråd menar du där folk ska bara skuta från höften och inte komma fram till nånting? Jag säger ju inte att han ska mäta för att komma fram till en objektivt perfekt återgivning eller nåt, bara för att ta reda på om man kan få sig en lite klarare bild över den skillnaden han faktiskt hör.
Men visst, om någon har mer ingående erfarenhet av dom båda högtalarna i samma rum så är det ju värt att få höra om.Kermit116 skrev:Finns gott om dom på auktioner, loppisar o blocket. Kan Du kanta om själv o inte bryr Dig om hur dom ser ut så är det inget dyrt äventyr.
Sossarna byggde folkhemmet.
Ingvar Kamprad möblerade det
och Stig Carlsson ställde dit OA-14.
Ja jag önskar jag hade mer tid och utrymme för att leka loss med högtalare. På sin höjd kan jag nog försöka få hit dom där Alfatonerna och ställa dom i arbetsrummet, oklart om tjejen är så sugen på det då jag redan har knappt använda högtalare skräpandes här hemma
Tell skrev:Hade du hört musiken han spelade förut? Har du hört just den mastern? Var maten och sällskapet väldigt gott? Hur mycket vin hade ni pimplat? Var loudness-knappen intryckt eller hade han vridit lite på typ diskantreglaget på förstärkaren? Var det ett väldigt kalt/välmöblret kök högtalarna spelade i? Hur dämpat är ditt lyssningsrum? Var hans högtalare placerade i hörn? Hur är storleken på era rum?
Det jag försöker säga är att det är trettioelva andra saker än just högtalarnas prestanda som kan ha påverkat din haktappning. Enda sättet att veta är att ta era högtalare in i ditt lyssningsrum alternativt hans kök och göra en noga A/B eller än hellre ABX-jämförelse och mätningar för att veta vad det är som diffa, annars blir det en rena spekulationer och gissningslekar för vad som ger OA14 och dess spelglädje
petersteindl skrev:Tråden handlar om spelglädjen.
Fenomenet och entiteten Spelglädje är till 100% en subjektiv upplevelse som inte går att kvantifiera med fysikaliskt objektiva storheter.
Det inses lätt om man försöker rita ett diagram med X-Y axlar där Y-axeln med vald skala representerar Spelglädjen.
X-axeln skall då vara någon fysikalisk storhet med viss vald enhet, t.ex. 2π ggr kvadratroten ur (frekvensgång multiplicerat med distorsion delat med fasen i kubik)whatever.
Då bör man också först definiera Enhet för storheten Spelglädje.![]()
Enheten kan exempelvis vara stampa takten och vicka på huvudet, den beryktade stampavickningskoefficienten.
Då kan man ta logaritmen för detta, på något sätt, och få fram en slags enhet i exempelvis mS.
1 mS = 1 milliSteindl![]()
Hög spelglädje uppnås då värdet överstiger 358,25 mS.
Fast, istället skulle man kunna ange en procentsiffra.
Tror de flesta insett att det inte är helt enkelt att med objektiva storheter kvantifiera entiteten Spelglädje.
Tell skrev:. . .
Men om du istället för att säga emot med att "spelglädje" inte går att kvantifiera, hur skulle du svara på olaumes fråga?
petersteindl skrev:Tell skrev:. . .
Men om du istället för att säga emot med att "spelglädje" inte går att kvantifiera, hur skulle du svara på olaumes fråga?
Hela forumet vimlar av personer som ställer in sin House curve. Det är för ökad spelglädje för sin egen del.
Den högtalare som efterliknar sin valda house curve mest, vinner oftast.
Det gäller då utan eq. Med eq är det andra parametrar som styr.
OBS! olika typer av högtalare kan återges med mest spelglädje med lite olika House curve.
Oftast har det med olika ljudspridning och olika distortion att göra.
Tell skrev:petersteindl skrev:Tell skrev:. . .
Hela forumet vimlar av personer som ställer in sin House curve. Det är för ökad spelglädje för sin egen del.
Den högtalare som efterliknar sin valda house curve mest, vinner oftast.
Det gäller då utan eq. Med eq är det andra parametrar som styr.
OBS! olika typer av högtalare kan återges med mest spelglädje med lite olika House curve.
Oftast har det med olika ljudspridning och olika distortion att göra.
Jamen dåså, då går alltså "spelglädje" att kvantifiera, även om varje kvantifiering är något unik för varje person.
Wiki skrev:Kvantitativ forskning är en typ av forskningsmetod som fokuserar på mätbara data som kan uttryckas med hjälp av siffror.
Kvantitativ forskning eftersträvar statistiska, kvantifierbara och vanligtvis generaliserbara resultat.
Kvantitativa forskare utgår från att det går att göra objektiva mätningar av de fenomen som undersöks.
Kvantitativ forskning analyserar högt strukturerade data som kan kvantifieras i siffror.
Wiki skrev:Kvalitativ forskning använder vetenskapliga metoder för insamling och tolkning av löpande text och annan icke-numerisk data.
Kvalitativ forskning är ofta tolkande samhällsvetenskaplig forskning med rötter bl.a. i den humanvetenskapliga forskningstraditionens hermeneutik.
Kvalitativa metoder inom samhällsvetenskap är ofta dessutom hämtade från etnologin, d v s läran om folk, som är studiet av människor som kulturvarelser i grupp.
petersteindl skrev:Nej, du har fortfarande inte förstått begreppet kvantifiering. Jag skrev på det sättet med flit. Det var en fälla. Detta för att se om du förstått det jag skrivit.
Jag gör så då jag vill ta reda på något och då detta är bästa och snabbaste alternativet för att syna korten.
Det du far efter kallas kvalitet. Det handlar om kvantitet kontra kvalitet. Det är två skilda saker.Wiki skrev:Kvantitativ forskning är en typ av forskningsmetod som fokuserar på mätbara data som kan uttryckas med hjälp av siffror.
Kvantitativ forskning eftersträvar statistiska, kvantifierbara och vanligtvis generaliserbara resultat.
Kvantitativa forskare utgår från att det går att göra objektiva mätningar av de fenomen som undersöks.
Kvantitativ forskning analyserar högt strukturerade data som kan kvantifieras i siffror.Wiki skrev:Kvalitativ forskning använder vetenskapliga metoder för insamling och tolkning av löpande text och annan icke-numerisk data.
Kvalitativ forskning är ofta tolkande samhällsvetenskaplig forskning med rötter bl.a. i den humanvetenskapliga forskningstraditionens hermeneutik.
Kvalitativa metoder inom samhällsvetenskap är ofta dessutom hämtade från etnologin, d v s läran om folk, som är studiet av människor som kulturvarelser i grupp.
Spelglädjen är en typisk kvalitativ och subjektiv entitet. Något som är kvalitativt kan ändå delas in, men ej ges kvantitet i form av en siffra som kan användas med matematiska operatorer. Den går inte att kvantifiera.
Tell skrev:petersteindl skrev:Nej, du har fortfarande inte förstått begreppet kvantifiering. Jag skrev på det sättet med flit. Det var en fälla. Detta för att se om du förstått det jag skrivit.
Jag gör så då jag vill ta reda på något och då detta är bästa och snabbaste alternativet för att syna korten.
Det du far efter kallas kvalitet. Det handlar om kvantitet kontra kvalitet. Det är två skilda saker.Wiki skrev:Kvantitativ forskning är en typ av forskningsmetod som fokuserar på mätbara data som kan uttryckas med hjälp av siffror.
Kvantitativ forskning analyserar högt strukturerade data som kan kvantifieras i siffror.Wiki skrev:Kvalitativ forskning använder vetenskapliga metoder för insamling och tolkning av löpande text och annan icke-numerisk data.
Spelglädjen är en typisk kvalitativ och subjektiv entitet. Något som är kvalitativt kan ändå delas in, men ej ges kvantitet i form av en siffra som kan användas med matematiska operatorer. Den går inte att kvantifiera.
Jag vet väl vad kvantifiera betyder och jag använder det precis som jag vill använda det. I detta fall så var det OA14 mot OA116 där OP föredrar den tidigare och detta bör alltså utmärkt gå att kvantifiera med mätningar vad skillnaden mellan dessa är och därmed varför han tycker den ena har mer subjektiv spelglädje än den andra. Ja undantaget alla dessa felkällor som jag redan nämnt flertal gånger.
petersteindl skrev:DU ANVÄNDER ORDEN FELAKTIGT. DU FÅR ANVÄNDA DEM SOM DU VILL. DET ÄR DIN ENSAK. MEN DET ÄR I STRID MOT ORDENS EGENTLIGA BETYDELSE OCH DEFINITION.
DU SÄGER ATT DU DESSUTOM VET VAD ORDET BETYDER MEN DU ANVÄNDER ORDET PÅ FELAKTIGT SÄTT ÄNDÅ.
DET EXISTERAR INGEN SPELGLÄDJESKALA SOM DU KAN SÄTTA ETT TAL PÅ (DET ÄR DET SOM ÄR EN KVANTITET) OCH DET SKALL DESSUTOM GÄLLA UNIVERSELLT. DÄRFÖR ÄR SPELGLÄDJE INTE EN KVANTITATIV STORHET. DU SKALL DESSUTOM SÄTTA EN ENHET PÅ SKALAN. VILKEN ENHET VILL DU ANVÄNDA PÅ SPELGLÄDJE? NÄRMAST TILL HANDS ÄR %. MEN VAD BETYDER 38 % ELLER 18 %. DE BETYDER INGET. DE SAKNAR RELEVANS.
FREKVENSGÅNG PÅ X-AXELN KAN FÅS ATT VERKA SOM EN KVANTITATIV SKALA. +/- 3 dB T.EX. DET ÄR EN MÄTBAR STORHET SOM BESKRIVS MED TAL.
SPELGLÄDJE PÅ Y-AXELN ÄR DOCK EN KVALITATIV OCH SUBJEKTIV STORHET OCH UTAN ENHET. DET ÄR BARA ATT GILLA LÄGET.
DU ANVÄNDER ORDET OFÖRNUFTIGT, TANKLÖST OCH IRRATIONELLT SAMT KONTRAPRODUKTIVT.
JAG ANVÄNDER ORD OCKSÅ SÅ SOM JAG VILL OCH JAG VET DESSUTOM DERAS DEFINITION OCH BETYDELSE DÅ JAG ANVÄNDER DEM.
VET JAG INTE DET SÅ VILL JAG INTE ANVÄNDA ORDEN, FÖRRÄN JAG LÄRT MIG VAD DE EGENTLIGEN BETYDER.
DU FÖRSÖKER FÅ TILL SAKER PÅ DITT SÄTT, ÄVEN FAST DU VERKAR VETA ATT DU HAR FEL. VÄND OM. GÖREN BÄTTRING. LÄR DIG AV KUNSKAP DU FÅR. DET ÄR MITT RÅD.
kvanti·fi·era verb ~de ~t
• uttrycka i bestämda kvantiteter; uttrycka med siffror
Tell skrev:...så kan du väl hålla det i din medlemstråd istället, ...
Kraniet skrev:Alla vet ju att det är Linn man ska ha om det ska va spelglädje
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: smile och 2 gäster