sb17 nrx2 i oa 14

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

OscarE

Re: sb17 nrx2 i oa 14

Inläggav OscarE » 2024-11-16 20:00

Maarten skrev:Du kan testa att minska spolen 0,6 mH till något mindre, säg 0,4 och/eller öka motståndet 2,2 ohm till 3,3 eller mer och se vad som händer. Om det mot förmodan slår åt fel håll (t ex pga fasintegration), kan du gå i andra riktningen. Det är en enkel väg om du vill labba vidare utan att göra om hela filtret.

Antar att dina föreslagna förändringar flyttar delningen i HP delen ngt uppåt. Behöver jag göra ngt med LP delen för att låta NRX2 gå högre/falla av flackt mot högre frekvenser oxå isåfall eller verkar det som den redan gör det och en höjning av delningen eventuellt kan jämna ut frekvensurvan? Har ett par gamla filter till Oa 14 (original) med spolar på 1.8 mH där jag skulle kunna linda av lite om det är ngt som bör göras senare. Men som sagt börjar med HP delen enligt dina förslag.

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-11-16 20:19

Ja, nästa steg är att ge sig på LP-delen men ett steg i taget
Nedre diskanten * är något betonad och har man tur minskar denna något med ändringarna i HP samtidigt som även den lilla svackan minskar för att fasen blir mer rätt i delningen. Men det återstår att se. Det kan bli tvärtom men då vet man det och kan gå i motsatt riktning. Det är extra lurigt med flera diskanter.

" Not: Om du mäter rumskurva ska den luta svagt. Det finns bilder i andra trådar.
sb17nbac till alla!

OscarE

Inläggav OscarE » 2024-11-16 23:55

Maarten skrev:Ja, nästa steg är att ge sig på LP-delen men ett steg i taget
Nedre diskanten * är något betonad och har man tur minskar denna något med ändringarna i HP samtidigt som även den lilla svackan minskar för att fasen blir mer rätt i delningen. Men det återstår att se. Det kan bli tvärtom men då vet man det och kan gå i motsatt riktning. Det är extra lurigt med flera diskanter.

" Not: Om du mäter rumskurva ska den luta svagt. Det finns bilder i andra trådar.

Tack fixar enligt förslag i HP och kollar upp lite mer om mätning i vanliga rum.

Tack för feedback.

Användarvisningsbild
Ulew

Inläggav Ulew » 2024-11-19 16:29

Har någon kontrollerat avstämningen och hur NRX2 funkar i en oförändrad OA-14-låda? Jag simulerade snabbt i Basta! med värden från AudioExcite och antagandet att lådan är 35 liter (höftat Viso 40% Qb 15) och porten ca 84 mm i diameter och ca 370 mm lång. Strömningsmotståndet påverkar ju så klart, men simulerad avstämningen är runt 30 Hz, vilket ser lite lågt ut för NRX2, väl? Nedersta bilden är med lite mer fluff (Qb 8 ) och avstämning till 35 Hz, med portlängd ca 260 mm, ser kanske lite bättre ut. Tänker eller antar jag något felaktigt?

Skärmbild.png
Skärmbild.png (20.91 KiB) Visad 3753 gånger

Skärmbild 2.png
Skärmbild 2.png (20.31 KiB) Visad 3753 gånger

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2024-11-19 18:00

Ulew, du kan kontemplera rumsförstärkning som tillkommer så kan det vara så att 30 Hz-varianten är att föredra av de två du simulerat för något slag genomsnittligt vardagsrum.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

OscarE

Inläggav OscarE » 2024-11-24 20:19

Efter att ha bytt spolen (enligt Maartens förslag ovan) som ligger parallellt i HP filtret till 0,4mH (orginal0,6) och ökat motståndet till 3,3 ohm så får vi kurvan nedan. Ser ngt bättre ut än tidigare men inte perfekt men bättre än original med b65oaII som också finns uppmätt tidigare i tråden. Vad tror ni blir det bättre eller är detta bra nog. Förändringarna som är gjorda hittills är i LP filtret kondensatorn parallellt bytt från 15 uf till 10. Dämpat innan tonbyglarna med 10ohm och förändringen i HP delen enligt ovan.

Mätt i Dirac med enkel mikrofon som följde med min Nad receiver.
Bilagor
24AC0425-6606-473E-9142-4F29B9D04D91.jpeg
24AC0425-6606-473E-9142-4F29B9D04D91.jpeg (83.97 KiB) Visad 3312 gånger

OscarE

Inläggav OscarE » 2024-11-24 21:39

Så här ser filtret ut just nu, små förändringar gjorda jmf med original filter för b65/t22.
Bilagor
OA14-T22-filter.jpg
OA14-T22-filter.jpg (25.45 KiB) Visad 3291 gånger

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-11-25 12:15

Ser ännu lite bättre ut, det blev enligt förhoppning. Detta kan nog många anse vara gott nog men om det kliar lite i fingrarna kan du nu ge dig på diskantfiltret. T ex att testa att ändra 3,3 ohms motståndet till något högre, säg 4-5 ohm och se vad som händer. Eller välja något lägre värde på spolen, säg från 0,4 till 0,3 mH.

Eller så låter du det vara. Om man ska justera mer bör man egentligen mäta mer i olika riktningar och/eller olika rum, för att säkerställa att justeringar som ser bättre ut i en uppställning inte blir sämre i andra. Detta är förstås inget svårt att göra, bara mät på ca 1,5 m håll i riktning mot öronen (HOR 0), sen +-10, 20 ... 60 grader horisontellt och vertikalt (namnge som HOR 0, HOR 10 etc och VER +10, VER +20... samt VER -10, VER -20 etc) och dra in dem i Vcad enligt: viewtopic.php?f=3&t=73452&p=2304818&hilit=filerna#p2304818

Bild
sb17nbac till alla!

OscarE

Inläggav OscarE » 2024-11-25 16:20

Tack för all hjälp Maarten och Blomman. Tror jag skall köpa en bättre mikrofon och läsa på lite om mätning innan jag går vidare och göra som du säger, fördjupa mig i hur man gör mätningar. Jag tycker att oa-14 i detta utförande är väldigt mycket bättre än med b65oaII framförallt i basområdet där högtalaren har en annan tyngd och pondus än tidigare. Jag har lyssnat på satori tidigare och inte tyckt det varit en prisvärd uppgradering men detta är billigt för det ljud man får speciellt om man redan har gjort en ombyggnad med obi diskanter sedan tidigare. Har lyssnat utan mina basmoduler i flera veckor nu utan att sakna dom. Om någon vill prova den sb17 bas hifikit rekommenderar så var sänkningen med 10 ohms motstånd innan tonbyglarna den viktigaste förändringen och den jag absolut skulle göra i orginalfiltret. Jag lade in hifikits ull istället för rockwoll i kammaren under basen och formade det som i oa51.n (syntes inget i mätningarna) men däremot Marteens sista förslag med mindre spole och större motstånd parallellt i HP filtret gjorde nytta för frekvenskurvan runt delningen. Vill någon fortsätta tråden med sitt ombygge av filter till NRX2 och T22 så skulle det vara kul. Tror precis som Maarten säger att detta det inte är det perfekta filtret men det låter ialla fall bra och är framförallt bättre än original med b65/sc165 och kanske kan det vara en utgångspunkt för egna ombyggen. Så driv gärna tråden vidare om någon här gör egna filterexpriment med denna combo.

exlssn

Inläggav exlssn » 2024-12-09 14:15

Läste denna tråd och det blev en vettig snabbare lösning med nya SB17-NRX2 istället för att kanta om mina Sonab-element.
Måste direkt nämna att jag bara är några veckor in i gammel-Hifi:n och har nära noll kunskap i frekvenser, filter mm. :roll:
Men så nu i helgen petade jag i SB17-NRX2 i mina OA14.

Förutsättningar, standard Sonabhästskoelement omkantade någon gång senaste 10-15åren där ett av dem var lite trött i spindeln. Standard MT20 som alla låter lika (hushållpapperrörs test utfört)
För mig som glad nybörjare blev det nya lyssningsintrycket med NRX2 att det låter mer, dvs mer bas som inte flyter ut utan håller trycket bättre, samt mycket renare ljud som går spela högre. Inget är ändrat på filter, ljuddämpning eller högtalarlåda.
Jag sitter nöjd såhär. Skulle iofs kunna pilla med filter om det ger någon märkbar förbättring.
Sonab:arna ska kantas om framöver och då kan jag göra en rättvis jämförelse mellan gammalt och nytt.

Tack till Oscar, Marteen, Blomman mfl för en intressant tråd.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-12-09 22:39

Fin samling av högtalare. :D
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

OscarE

Inläggav OscarE » 2024-12-12 22:17

exlssn skrev:Läste denna tråd och det blev en vettig snabbare lösning med nya SB17-NRX2 istället för att kanta om mina Sonab-element.
Måste direkt nämna att jag bara är några veckor in i gammel-Hifi:n och har nära noll kunskap i frekvenser, filter mm. :roll:

Förutsättningar, standard Sonabhästskoelement omkantade någon gång senaste 10-15åren där ett av dem var lite trött i spindeln. Standard MT20 som alla låter lika (hushållpapperrörs test utfört)
För mig som glad nybörjare blev det nya lyssningsintrycket med NRX2 att det låter mer, dvs mer bas som inte flyter ut utan håller trycket bättre, samt mycket renare ljud som går spela högre. Inget är ändrat på filter, ljuddämpning eller högtalarlåda.
Jag sitter nöjd såhär. Skulle iofs kunna pilla med filter om det ger någon märkbar förbättring.
Sonab:arna ska kantas om framöver och då kan jag göra en rättvis jämförelse mellan gammalt och nytt.

Kul att höra dina erfarenheter. Den dagen du byter diskanterna till obi t22 får du göra om filtret oxå. Den dagen kommer komma ;-) dom är väldigt mycket bättre än orginaldiskanterna. Skulle vara kul att höra om ngn fått hjälp med nytt filter från hifikit när de uppdaterat med NRX. De som säljs är ju anpassade för b65 varianterna. De små ändringar vi gjorde i filtret ovan gjorde stor skillnad.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-12-12 22:53

exlssn skrev:Läste denna tråd och det blev en vettig snabbare lösning med nya SB17-NRX2 istället för att kanta om mina Sonab-element.

Välkommen t faktisk.
Kul å höra dina intryck :)
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

exlssn

Inläggav exlssn » 2025-02-25 08:53

Såhär någon månad senare. Sonabelementen kom tillbaka från omkantning och spelades med en tid. Det är ju något mysigt, lite mustigt, moget med ljudet från dem. Men när volymen höjs blir det mysiga, mustiga lite mer murrrigt och rörigt. Antar att det är distortionen mina öron plockar upp? Eller är det delningsfiltret som skulle behöva anpassas mer till NRX2 för att få en mer Sonab-ig liknande ljudbild?
Summa summarum: NRX2 är det jag spelar med numera. De är mer allround och hänger med bättre med ökad volym.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati