Tell skrev:. . .
Jag försökte att få denna tråd att inte bara bli ytterligare en som bara handlar om definitioner, speciellt inte definitioner om nåt ord som inte ens har med topic att göra.
Men här är vad SAOL definirerar "kvantifiera" som:
kvanti·fi·era verb ~de ~t
• uttrycka i bestämda kvantiteter; uttrycka med siffror
Men av dömma av din CAPSLOCK-rage så är det är möjligt att jag och SAOL har fel, men oavsett så skiter jag faktiskt fullständigt i det då vad ordet "kvantifiera" betyder är som sagt väldigt offtopic. Men för din sinnesros skull så skippar jag att använda det ordet mer.
Men jag har alltså flertal gånger för enkelhetens skull översätta ordet "spelglädje" mellan två par högtalare till nånting som går att diskutera vilket lättast görs med mätningar eftersom det minskar mängd subjektivt definitionsflum, medans det är just det du som vanligt kommer med..
Så har du inget annat än dina sk kunskaper om hur man definierar saker så kan du väl hålla det i din medlemstråd istället, alternativt så kan du ju försöka förklara varför du tror att OA14 och OA116 diffar i spelglädje?
SAOL har rätt, och det är precis detta jag gång på gång skrivit. Men du har fel.
Tråden handlar om spelglädje. Spelglädje i sig kan inte kvantifieras.
Du vill göra mätningar på någon egenskap hos högtalare eller på någon produktkombinations tekniska egenskaper och på så sätt kvantifiera en produkts tekniska egenskaper. Produkten är ett objekt och objektets egenskaper kan kvantifieras genom mätningar på objektet för att mäta fram en egenskap som kan uttryckas med tal. Då fås en kvantitet samt en enhet på den uppmätta kvantiteten. På så sätt kvantifierar man ett objekts fysikaliska egenskaper. Du kan dock inte mäta spelglädje hos produkten ifråga. Den egenskapen ligger hos subjektet.
Jag kan tänka mig att du efter mätning hos produkten/mätobjektet vill överföra detta mätresultat till subjektets upplevda spelglädje och på så sätt kunna överföra mätobjektets kvantitet till subjektets kvalitetsupplevelse för att kvantifiera det kvalitativa hos lyssnaren. Men det fungerar ej.
Spelglädje är en upplevd egenskap hos subjektet d v s lyssnaren d v s som finns som en subjektiv upplevd egenskap hos en lyssnare. Vill man kvantifiera spelglädje så skall det i så fall ske någon form av mätning på lyssnaren d v s på subjektet där du i mätningen får fram en kvantitet i form av ett uppmätt tal i siffror d v s ett numeriskt data, samt en enhet som talets storlek representerar.
Om det vore så att du skulle sätta någon form av mätinstrument på lyssnaren i stället och mäta neuronaktivitet och lokalisera speciella neuroner eller kluster av neutroner eller nätverk av neutroner eller nervcentra för just upplevd spelglädje där du lyckas mäta aktiviteten i dessa neuroner, exempelvis i form av förändrat antal nervimpulser per sekund.
Då kvantifierar man i så fall spelglädje som exempelvis 182 nervimpulser/sek. Då är talet 182 en kvantitet och nervimpulser/sek är enheten för storheten Spelglädje. Sedan skall denna uppmätta kvantitet stämma överens med subjektets verbala beskrivning på subjektets upplevda subjektiva spelglädje. Fås då en direkt proportionalitet mellan det verbala och det uppmätta i form av nervimpulser/sekund, så har spelglädje kunnat kvantifieras med mätning.
Men du vill mäta på högtalarna. Det går i och för sig bra, men du kan endast få kvalitativa resultat gällande just fenomenet spelglädje.
Linn med Ivor Tiefenbrun har i 45 år försökt att kvantifiera egenskapen spelglädje. Då, i egenskap av stampa takten. Ju mer du omedvetet stampar takten till musiken desto större spelglädje. Ett annat sätt var att spela marschmusik och marschera till musiken. Ju mer man kunde marschera i takt med musiken desto högre spelglädje enligt Linn.
Linn använder därvidlag en form av mätning hos subjektet d v s lyssnaren.
Men, spelglädje är en kvalitativ egenskap som inte går att fastställa i numeriska uppmätta data i form av tal.
Det hindrar inte att kvaliteten spelglädje kan upplevas. Det hindrar inte att mäta upp produkterna som det lyssnas på. Men det tillhör kvalitativ forskning.
Dessutom anser jag att kunskap förhöjer förståelse för människors medvetenhet och för fysikaliska naturfenomen.
Har man kontroll över ordens betydelse och definition så är man i stort sett hemma gällande förståelse och insikt. Sök därför korrekt och adekvat definition på saker, så vecklas problematiken upp och kommer i dager. Vill man gömma ords korrekta definition så famlar man i mörker. Nog om detta.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.