En annan liten räv

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: En annan liten räv

Inläggav I-or » 2024-12-06 15:32

RogerGustavsson skrev:Hittade 8 till spellistor med rubriken "Erin's Audio Corner Playlist"...
Skärmbild 2024-12-06 142501.png

På detta sätt beskrivs spellistan: "Copy of Erin Hardison's speaker test playlist.". Jag har sett Erin referera till många av låtarna i sina recensioner och finner ingen anledning att tvivla på dess autenticitet.

Det är också så att man kan ta nästan vilken icke audiofilinspelning som helst och finner då nästan alltid tydlig presning, d.v.s. en förhöjning av registret ca 2-10 kHz. För den som inte vet hur detta låter så blir klangen ljus, övertydlig, "elektronisk" och får vassa s-ljud. Till detta kommer även förhöjningar i det övre mellanregistret (ca 0,6-1,25 kHz) speciellt för trötta mansröster och ibland även kvinnoröster, men detta ger inte upphov till en lika onaturlig klang, då det mer faller inom ramen för naturliga variationer när det gäller verkliga röster.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2024-12-06 15:59

Maarten skrev:
Zappa skrev:
I-or skrev:Cykloperna bör för övrigt kunna klassificeras som relativt bredspridande, vilket bör leda till ett större ljudsceneri än tidigare.

Ja, det märks tydligt att ljudsceneriet med Cykloperna är större än med den tidigare uppställningen; det var faktiskt det första jag lade märke till. Detta bidrar till att ljudet känns mer levande.

Zappa, ja det märkte även jag med Rävarna. Det blev ett större ljudsceneri än jag var van vid. Jag gillar det och tycker också att det upplevs vara mer levande, även om placering kan bli lite mer känsligt.

Ja, placeringen är betydligt känsligare än tidigare så jag får jobba mer med den för att uppnå önskat resultat.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-12-06 16:01

Toleranser så små som 0,1 mm krävs ganska avgjort inte när det gäller vågledare (elementen uppvisar vanligen en större spridning än så och detta gäller förstås bara dimensionsmässigt - spridningen i totala egenskaper är sannerligen inte försumbar), utan man kan nog nöja sig med 0,5 mm eller så även i halsen (d.v.s. den mest känsliga delen).

Om jag kunde hitta min någorlunda hyggliga FEM-modell av SB26ADC så hade jag kunnat kolla mer noggrant, men den tycks tyvärr ha slarvats bort. För övrigt måste man utnyttja FEM eller BEM för vågledaroptimering, då andra beräkningsmetoder inte ger tillräckligt hög noggrannhet.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2024-12-06 16:22

Med tanke på att var och varannan äger en 3D-skrivare numera så hade det ju varit kul att för forumet ta fram en "optimal" WG :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-12-06 16:26

Tycker jag med :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-12-06 16:48

Kraniet skrev:Med tanke på att var och varannan äger en 3D-skrivare numera så hade det ju varit kul att för forumet ta fram en "optimal" WG :)

Fast, en optimal wg beror på diskantelementets membran. Man har en hals och en mun och en kurva däremellan.
Man måste först välja och spika ett diskantelement innan man kan dimensionera en hals.
Sedan måste man välja vilken typ av spridningskarakteristik man vill åstadkomma. Där kommer munnen in samt övergången till fri luft utanför.
Sedan bär man veta vilken eq som behövs för rakast tonkurva om det är det man vill åstadkomma.
Man kanske vill ha en specifik längd på wg för att matcha basen/mellanregisterelementet i en given låda.

Det finns många parametrar att optimera, beroende på givna förutsättningar och vilket resultat man vill åstadkomma.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2024-12-06 17:13

petersteindl skrev:
Kraniet skrev:Med tanke på att var och varannan äger en 3D-skrivare numera så hade det ju varit kul att för forumet ta fram en "optimal" WG :)

Fast, en optimal wg beror på diskantelementets membran. Man har en hals och en mun och en kurva däremellan.
Man måste först välja och spika ett diskantelement innan man kan dimensionera en hals.
Sedan måste man välja vilken typ av spridningskarakteristik man vill åstadkomma. Där kommer munnen in samt övergången till fri luft utanför.
Sedan bär man veta vilken eq som behövs för rakast tonkurva om det är det man vill åstadkomma.
Man kanske vill ha en specifik längd på wg för att matcha basen/mellanregisterelementet i en given låda.

Det finns många parametrar att optimera, beroende på givna förutsättningar och vilket resultat man vill åstadkomma.

Absolut. Tänkte självfallet på SB26ADC/CDC

Tillsammans med SB15 och SB17 NBAC/CAC. Antar att två olika stora WG kan behövas beroende på val av midbas.
Mvh
Magnus

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-12-06 18:28

I-or skrev:Toleranser så små som 0,1 mm krävs ganska avgjort inte när det gäller vågledare (elementen uppvisar vanligen en större spridning än så och detta gäller förstås bara dimensionsmässigt - spridningen i totala egenskaper är sannerligen inte försumbar), utan man kan nog nöja sig med 0,5 mm eller så även i halsen (d.v.s. den mest känsliga delen).

Om jag kunde hitta min någorlunda hyggliga FEM-modell av SB26ADC så hade jag kunnat kolla mer noggrant, men den tycks tyvärr ha slarvats bort. För övrigt måste man utnyttja FEM eller BEM för vågledaroptimering, då andra beräkningsmetoder inte ger tillräckligt hög noggrannhet.

Insåg efter att jag skrev 0,1 mm att det var på tok för snålt men jag tänkte faspluggens närhet til membranet var liten. Men nu när jag kollade upp det är det hela 1,5 mm ifrån. Det var en snabbt höftad överdrift från min sida.

Hursomhelst, det vore jättekul om vi ville ge dig på en vågledare för sb26. Det vore pricken över I-or som Glebster skrev. Jag har inte varit nöjd med Sonasomus som faller i nivå i övre diskant (man tappar 3-4 dB jämfört mot utan vågledare), samt att spridningen inte är väl anpassad för delning mot sb15/17 i registret ca 2-3 KHz, - den sprider lite för lite i området 2-6 KHz (DI ca 7-8).
Purifi har dessutom en 'coherer' (ring) som 'diffuserar' den allra översta diskanten och därmed bibehåller jämn spridning hela vägen upp. Det är den enda vågledaren jag sett som har denna utformning.
Om man dessutom gör diametern på platten till ca 13 cm och fasar kanten svagt from ca 12 cm (jämn övergång) så att man inte behöver försänka den, kommer man mitigera sb26adc/cdc's irriterande topp vid ca 6 KHz.

Synd att du tappat bort ritningar, kanske går det att utgå från fästet till sb26 utifrån de .stl eller .step filer som Sonasomus tillhandahåller? https://www.somasonus.net/sb-acoustics-sb26

Edit, läste för snabbt, såg att du avsåg FEM-modell och inte CAD.

Dert kan finns något här : https://www-diy--hifi--forum-eu.transla ... r_pto=wapp
sb17nbac till alla!

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-12-06 23:15

I-or skrev:Jag skulle nog vilja påstå att Erin tyvärr inte är den allra bästa lyssnaren, då han inte sällan kommer med ganska tveksamma påståenden. Dessutom är de inspelningar som han utnyttjar vid utvärderingen överlag ganska mediokra, vilket aldrig är ett gott tecken. Han motiverar användningen av dessa med att de utgör ett mer representativt programmaterial och är hans favoriter musikaliskt, men då kommer man genast in på "the circle of confusion". Majoriteten av dessa inspelningar är presade i studion/masteringen långt mer än den lilla topp som han anser vara "sibilance" när det gäller Fidelio.

Om det är vanligt med inspelningar som ger det problemet så tycker jag att det är relevant att ta upp även om felet ligger i inspelningarna. Råkar man bygga så att det blir en gnutta fel åt samma håll som någon annan i kedjan ofta gör fel så har man mer problem än om man gör mycket fel på andra ställen eller åt det andra hållet.

Men jag tycker att den lilla avvikelsen han pekar på i videon ser ut att vara ganska liten, även om det är ett område där jag märkt att jag ogillar för hög nivå och jag har börjat tänka på det området som ett där minustolerans gäller. Kanske då på grund av problemet som du nämner med att det ofta mixas lite hett där. Kanske har de bytt ut sina NS-10, så att det inte skär i öronen längre.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-12-07 00:27

Här är en mätning på SB26adc med och utan fasplugg, båda med original waveguide/plastrondell.
Diskanten ligger på golv på en tjock lurvig matta. Svackan kring 3-7khz beror på avstånd mellan diskantens överdel och matta/golv. 10dB mellan de feta strecken och 2dB mellan de tunnare.
Kontentan är att faspluggen tillför mycket i den översta delen av tonkurvan. Omkring 3dB som mest vid 17-18 kHz.
Mätt i nollgradersriktningen på ca 10cm.
Jag kan inte minnas att det skiljer så mycket med och utan fasplugg i Somasonus.
Kan det vara så att faspluggen inte tillför något när den sitter i en djupare waveguide?

Jag har inte jämfört med och utan fasplugg vid mätning på längre avstånd.
IMG_1336.jpeg
IMG_1336.jpeg (212.86 KiB) Visad 1380 gånger
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-12-07 00:55

Det var intressant tycker jag. Har tyckt att Sonamus fasplugg är lite fjuttig
jämfört med originalet och just funderat i de banorna om huruvida den tillför något eller ej..
Då skulle det kunna vara den borttagna original pluggen som
orsakar sänkningen i toppen.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-12-07 12:00

Här är de av mina tester på olika varianter av fasplugg i somanusWG som jag inte har bara dumpat direkt pga. horribla resultat.

Separerade för att det skall gå och se något.
Mätt på 300 mm avstånd om jag inte missminner mig (kan dock ha varit på 700 mm avstånd) i blivande baffel på rygg och mick hängande ovanför.

Fasplugg tester.png
Fasplugg tester.png (175.06 KiB) Visad 1335 gånger

Som jag ser det så,,, en fasplugg kan både tillföra och förstöra :mrgreen:
Och det är ett he.... att pilla med.
Och spinnomäto borde ha gjorts.

I kort.
Simulering är att föredra.
Om man inte har STOOORT tålamod och synnerligen gott om fritid och absolut inget annat att göra.
Eller har flax ytan dess like 8)

/Johan

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-12-07 13:04

Vilket gediget jobb du gjort tycker jag.
”Printed längre ut” ser ju väldigt fin ut :)
Senast redigerad av sammel 2024-12-07 14:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-12-07 13:52

Ett dokument om att simulera och skapa en waveguide eller ett horn:
http://www.at-horns.eu/release/Ath-4.8.2-UserGuide.pdf
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-12-07 14:31

En stor del av simuleringsarbetet ligger i att skapa en god strukturdynamisk modell av diskantelementet. Kalott och surround hittar på en hel del konstigheter i toppoktaven.

Detta är avgörande om man vill ha resultat med hög noggrannhet och kräver omfattande avstämning/iterering mot mätdata, vilket är ganska tidskrävande.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2024-12-09 14:30

Här( https://audiohorn.net/tweeter-waveguide/) kan man annars köpa ett horn som ser ut ungefär såhär:

Bild

De använder sig av en speciell fasplugg som gör att diskanten fungerar bättre i WG av OS typ
We’ve developed a FEA-optimized phase plug technology called ReShape©. This innovative design allows tweeters to achieve consistent directivity (controlled sound dispersion) within OS horns.

Distorsion för SB26ADC vid 95 dB (på en meter?)
Bild
Frekvensgång
Bild

Här ses skillnaden i vertikal direktivitet jämfört med Somasonus under
Bild
Bild

Hornet går att köpa till dessa diskanter

Tweeter for 17/19cm WG crossover 1700/1500hz

ScanSpeak D2908/716000
ScanSpeak D3004/6062
SbAcoustics SB26ADC
SbAcoustics SB26CDC
SbAcoustics SB21RDC
SbAcoustics SB29RDAC
SbAcoustics SATORI TW29TXN-B
SbAcoustics SATORI TW29RN-B

Tweeter for 20/26cm WG crossover 1300/1200hz
Bliesma T34B
Mvh
Magnus

nijo

Inläggav nijo » 2024-12-18 10:55

Lite otydliga mätningar men det ser ut som att 2a tons distorsionen är högre än för elementet. Det tycker jag annars känns som en av fördelarna med just en vägledare (som resultat av den ökade känsligheten).

Hur långt kommer man med trial and error tro för en mindre djup vågledare? Jag har en 3d skrivare som mest står oanvänd.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-12-18 12:54

Jag såg också att andratonen såg konstigt hög ut.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2024-12-18 13:38

Den kanske har en komprimeringseffekt?
Drar mer mot horn med kompressionsdriver alltså.

Jag tycker inte det verkar va så tilltalande lösning men det är ju en lösning. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-12-18 14:37

Ja, det ser ut som luftolinjäritetseffekter p.g.a. det höga ljudtrycket i halsen. När ljudtrycket börjar att bli jämförbart med atmosfärstrycket (d.v.s. i det här fallet kanske 500 gånger lägre) kan man inte längre försumma de olinjära termerna i vågekvationen.

Vad gäller faspluggen så handlar det antagligen om att man har utnyttjat en Helmholtzresonans för att få till en liten topp i frekvensgången.

Föregående

Återgå till DIY-forum