Johan_Lindroos skrev:petersteindl skrev:Hög naturtrogenhet.
Det är inte korrekt.
Hög trohet betyder det och det är skillnad i betydelse om du tänker efter.
Menar du Hög naturtrohet?
Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:petersteindl skrev:Hög naturtrogenhet.
Det är inte korrekt.
petersteindl skrev:Johan_Lindroos skrev:petersteindl skrev:Hög naturtrogenhet.
Det är inte korrekt.
hifikg skrev:Har du träffat Elvis?
Johan_Lindroos skrev:petersteindl skrev:Johan_Lindroos skrev:
Det är inte korrekt.
Nej, jag menar det jag skrev.
jansch skrev:Tell skrev:Lite luddig fråga som vanligt från LeifB
Men antar att det innebär att det som kommer in är också det som kommer in. Så rak frekvensgång, låg dist och brus och gärna sedan relativt lite rumspåverkan. Inte så mycket till hemlighet alltså
Tell,
det ä ju just det om numer gör hifi-begreppet väldigt luddigt. Vad är "rak frekvensgång/låg dist/lågt brus"?*
Det finns ju inte längre någon kravstandard att värdera emot.
Det är ju också så att våra "hifi-krav" ökar i takt med teknisk utveckling. Googla på DIN45500 kraven, det som var high-end och hifi på 70-talet är idag "lowfi".
Det är dock kul att läsa DIN-kraven för produkter som redan på 70-talet nått sin "peak", t.ex grammofoner och bandspelare (inte har dom blivit bättre med åren). Däremot var kraven på t.ex förstärkare nästan löjeväckande låga med dagens mått.
*Hifi var ett kvalitetsmått på produkter, d v s lyssningsrummet fanns inte med "på kartan".
Att lyssningsrummet påverkade visste man redan på 60 -70-talet men det var inte allmänt känt.
T.ex Bruel&Kjaer tillsammans med danska universitet gjorde ganska många studier/forskning inom det området, likaså Stig Carlsson men den hifi-sugna Medelsvensson hade nog ingen insikt om rummets påverkan.
Kronkan skrev:Just nu vill jag inte ge mig in en diskussion kring översättningen. Men som Peter påpekat har begreppets betydelse genom åren förflyttats.
Jag har lite gamla orginalskivor från tiden kvar. Inte denna som jag enbart har i en nyare version. Men hur kunde de 1959 göra en klassik inspelning som man fortfarande spelar med glädje även om vinylen inte är den absolut bästa upplagan. Utrustningen var med dagens mått enkel.
Mono eller stereo? Om jag fick välja skulle jag nog valt monoversionen från 1959.
På den startade hifi med artisten och…[ YouTube ]
LeifB skrev:Hemligheten och allt som hi-fi-entusiaster är oense om är om varje komponent/del eller kombination av dessa kommer att lägga till en unik ljudsignatur till det övergripande ljudet inklusive kablar, detta är vad en grupp av hi-fi-entusiaster tror, en annan grupp tror att om det finns hög mätbar precision kommer allt att låta likadant.
Jag håller inte med om det sistnämnda, eftersom jag tror att vi bara kan mäta en liten del av det vi upplever.
Jag tror att de största skillnaderna mellan system ligger i hur verklighetstrogen ljudet och ljudbilden uppfattas.
Om du tror att mätningar berättar hela historien blir det ingen skillnad i ljudet på de flesta utrustningar idag, allt kommer att låta likadant.
Det är upp till den enskilde hi-fi-entusiasten att avgöra om all ljudåtergivning uppfattas som densamma eller inte. Om ljudet uppfattas vara detsamma på allt, då säger mätningarna allt.
Om du inte håller med måste det betyda att det saknas mått. Vilket gör att hemligheten med att göra hifi eller köpa den är att använda öronen, det räcker inte med att den mäter perfekt.
LeifB skrev:SYNERGI! Oavsett komponentpris måste de fungera bra tillsammans. Människor spenderar många tusen på individuella komponenter som när de är sammankopplade inte riktigt gel, utan spenderar 20 000 kr på bra handplockad begagnad utrustning som har synergi, och du får en fantastiskt klingande tredimensionell ljudbild framför dig som är tillräckligt skarp för att förvåna dig. Utrustningen försvinner helt enkelt. Det liknar matlagning, du kan ha de dyraste ingredienserna men om du inte vet vad du gör kommer det inte att smaka gott.
LeifB skrev:Det finns några:
1. Föredrar högtalare med enkel laddning (det kan spara en förmögenhet på förstärkning).
2. Skaffa högtalare i rätt storlek för rummet. Små rum som små högtalare, stora rum som stora högtalare, etc.
3. Förstå att en bra recension inte betyder att den garanterat låter bra i *dina* öron i ditt system.
4. Alla kablar ger inte samma resultat, och de behöver inte vara dyra för att vara precis rätt för ditt system.
5. Lita på dina öron framför allt.
6. Ignorera människor som säger saker som "Om det mäter bra kommer det att låta bra." Detta är inte alltid fallet.
7. Forskning talare placering. Om en högtalare är uppringd med precision (sök på google efter placering av WASP eller Sumiko-högtalare) kommer dina högtalare att låta så bra att du blir trött på dig själv för att du inte bryr dig om att göra det tidigare. Det är inte bara helt gratis, utan det är mycket effektivare än DSP-rumskorrigering.
8. Att matcha din pickup med din tonearm gör stor skillnad. Liksom att hitta ett phono-steg som kompletterar din patron.
9. Ge inbrott en chans. Ibland kan det ta upp till 4 veckor för en förstärkare att vänja sig vid en ny högtalarbelastning. Vi är många som har sett detta.
10. Watt är inte i närheten av så viktigt som de flesta ljudentusiaster tror att det är.
LeifB skrev:...ultrakrepidarianer. ...
hifikg skrev:LeifB skrev:...ultrakrepidarianer. ...
eh?
Vår tids orakel säger:
"HiFi, eller High Fidelity, är ett begrepp som används för att beskriva ljudsystem som är designade för att återskapa ljud med så hög noggrannhet och så lite förvrängning som möjligt, i jämförelse med originalkällan. Målet är att ge en ljudupplevelse som är så nära verkligheten som möjligt, där detaljer, dynamik och tonala färger framträder tydligt utan att färgas av tekniska brister i utrustningen.
HiFi-system bygger på att minimera de olika typerna av förvrängning som kan uppstå i ljudåtergivning – som t.ex. distorsion, brus och frekvensförluster – genom noggrant utvalda komponenter. Dessa inkluderar förstärkare, högtalare, källutrustning (t.ex. CD-spelare, skivspelare eller digitala ljudkällor) samt kablar och andra tillbehör som påverkar ljudkvaliteten.
För att kallas "HiFi" bör ett system vanligtvis uppfylla vissa tekniska standarder för att återge ljudet troget mot originalinspelningen. Det handlar inte bara om maximal volym eller effekt, utan om hur bra systemet hanterar hela frekvensspektrumet (från låga till höga frekvenser) och dynamiska intervall (från tysta till högljudda partier) utan att introducera oönskade artefakter.
HiFi-entusiaster värdesätter komponenternas byggkvalitet, ljudkaraktär och det övergripande intrycket av musikalisk autenticitet. Vanliga märken och produkter inom HiFi-världen inkluderar avancerade högtalare, rörförstärkare, high-end DAC:ar (digital-till-analog omvandlare) och referenshörlurar."
O lyssna sen!
hifikg skrev:Notera att intelligensen går direkt på rörförstärkare
Tell skrev:hifikg skrev:Notera att intelligensen går direkt på rörförstärkare
Ja den gör ju det, men som det står längst ner på sidan; "ChatGPT can make mistakes. Check important info."
hifikg skrev:Tell skrev:hifikg skrev:Notera att intelligensen går direkt på rörförstärkare
Ja den gör ju det, men som det står längst ner på sidan; "ChatGPT can make mistakes. Check important info."
Ha, ha, aldrig får man vara riktigt glad. Tur jag har en iskall 208:a i beredskap.
Tell skrev:hifikg skrev:Tell skrev:Ja den gör ju det, men som det står längst ner på sidan; "ChatGPT can make mistakes. Check important info."
Ha, ha, aldrig får man vara riktigt glad. Tur jag har en iskall 208:a i beredskap.
Nej helt glad ska man inte vara, bitterhet serveras även den helst kall!
Fast klart du får ha en rörstärkare i en Hifi-anläggning, dom KAN ju göras bra dom också, om än väldigt ineffektiva
RJohan skrev:Kronkan skrev:Just nu vill jag inte ge mig in en diskussion kring översättningen. Men som Peter påpekat har begreppets betydelse genom åren förflyttats.
Jag har lite gamla orginalskivor från tiden kvar. Inte denna som jag enbart har i en nyare version. Men hur kunde de 1959 göra en klassik inspelning som man fortfarande spelar med glädje även om vinylen inte är den absolut bästa upplagan. Utrustningen var med dagens mått enkel.
Mono eller stereo? Om jag fick välja skulle jag nog valt monoversionen från 1959.
Jag skulle påstå att det var tack vare det, inte trots det. Mindre chans att ställa till det.
Jo, 1959 var peak Jazz, om ni frågar mej.
Åter till HiFi och vad det betyder. Den äldsta definitionen jag kan minnas är från ca 1937 och löd nånting i stilen: 'En återgivning som kan tas på allvar av en musikälskare'. Gäller nog fortfarande...
hifikg skrev:Tell skrev:hifikg skrev:
Nej helt glad ska man inte vara, bitterhet serveras även den helst kall!
Fast klart du får ha en rörstärkare i en Hifi-anläggning, dom KAN ju göras bra dom också, om än väldigt ineffektiva
Beror på hur man mäter effektivitet. Med Andersson 300B och de svarta lådorna har jag fått dubblera kuddarna i taket för att inte skada mig vid lyssning.
AlbertHall skrev:High Fidelity= trohet gentemot källan.
Källan är korrekt citerad. Vad det nu än vara.
RJohan skrev:Kronkan skrev:Just nu vill jag inte ge mig in en diskussion kring översättningen. Men som Peter påpekat har begreppets betydelse genom åren förflyttats.
Jag skulle påstå att det var tack vare det, inte trots det. Mindre chans att ställa till det.
Jo, 1959 var peak Jazz, om ni frågar mej.
Åter till HiFi och vad det betyder. Den äldsta definitionen jag kan minnas är från ca 1937 och löd nånting i stilen: 'En återgivning som kan tas på allvar av en musikälskare'. Gäller nog fortfarande...
petersteindl skrev:High fidelity gäller en reproduktion av ljud från en akustiskt levande ljudhändelse. Musik eller tal. Från mikrofon till öron.
Det var den ursprungliga betydelsen. Det är från 30-talet då Bell Laboratories höll på. Egentligen från 1927 då Henry Alexander Hartley myntade uttrycket. På 50-talet ökade marknaden i hemmen och stereo knackade på dörren. Då började uttrycket urvattnas.
H.A. Hartley skrev:I invented the phrase "high fidelity" in 1927 to denote a type of sound reproduction that might be taken rather seriously by a music lover.
Bill50x skrev:AlbertHall skrev:High Fidelity= trohet gentemot källan.
Källan är korrekt citerad. Vad det nu än vara.
Just så. Men säg att källan är en fiol. Hur vet jag hur den lät vid upptagningstillfället? Och hur påverkar det med dubbla akustiker (inspelningslokalen respektive lyssningsrummet).
Visst, det är ju vad som finns på fonogrammet som är referensen - men hur vet man hur det låter på denna? Som jag ser det är det nästan omöjligt att avgöra. För mig är det bara att välja bland ett antal välrenommerade apparater/högtalare (får gärna mäta bra också) och sedan välja det som man själv tycker låter bäst. Med den musik man tycker om! Att sitta och lyssna på sk referens-fonogram och lyssna efter detaljer och hur (tex) en triangel låter är ju ganska dödfött.
Finns "High Fidelity" verkligen fortfarande?
/ B
Användare som besöker denna kategori: Conny och 33 gäster