HiFidelity.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

jansch

Re: HiFidelity.

Inläggav jansch » 2024-12-30 16:51

Kronkan skrev:
RogerGustavsson skrev:Grunkor från USA hade andra standarder som de relaterade till. IHF och FTC var det kanske?

Jag kommer inte helt säkert ihåg. Amerikanerna har ASA som exempelvis har en standard kring ljuskänsligheten på film. Men inget kring stereo vad jag vill minnas.

Det verkar dock finnas standarder kring ljud typ buller.

https://asastandards.org/

Numer är de nationella standardiseringsorganen representanter i internationella organisationer typ ISO, EIC och UTI. En naturlig utveckling med tanke på globaliseringen
I Sverige har vi ju bl.a SIS som representanter i IEC.
Titta exvis på SIS STD120673 som hänvisar till IEC 61305-1:1995 "Houshold high-fidelity audio equipment and systems..."

När det gäller nationella, Tyska DIN representerar de tyska intressen i organisationen ISO men inte längre IEC som det ser ut (IEC hanterar ju numer "hifi-grejor), antagligen en anpassning till de internationella organisationerna.

DIN 45500 är bl.a ersatt av DIN EN 61305 -5 (krav avseende högtalare) vilket i sin tur pekar på IEC 61305. Alltså både SIS och DIN hänvisar till samma IEC standard.

Angående ljuskänslig film verkar ISO anammat nationella ASA:s spec fullt ut.

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2024-12-30 17:05

DIN 45500 var i hög grad levande på 70-talet. Det är bara att ta en titt i Stereo Hifi handböckerna från det årtiondet. De mätdata, framtagna av Statens provningsanstalt, som presenterades, t ex för en förstärkare, jämfördes med ”kraven” i DIN 45500.

Arboga elektronikhistoriska förening har på sin hemsida lagt ut scanningar av ”Radio och television”. Bläddra bland 70-talets årgångar och man kan se att det i många annonser refereras till normen. Det gör det inte lika ofta i de tester som finns i tidningen.

Normen användes, så som jag förstår, som ett kvalitetsmärke riktat till ”Svensson-konsumenten”. Ju lägre distorsion och ju bättre rumblevärde, i förhållande till DIN 45500, desto mer välljud.

Jag minns att jag var mycket nöjd när jag köpte Tandbergs kassettdäck TCD 310, eftersom det uppfyllde DIN-normen gott och väl.

Det var så mycket enklare på den tiden. Man slapp bekymra sig om kontaktdon i guld, superduperkablar, kabellyftare i ädelstål och Nya Zeeländsk fårull som dämpmaterial.

jansch

Inläggav jansch » 2024-12-30 18:29

Skrivbordet skrev:DIN 45500 var i hög grad levande på 70-talet. Det är bara att ta en titt i Stereo Hifi handböckerna från det årtiondet. De mätdata, framtagna av Statens provningsanstalt, som presenterades, t ex för en förstärkare, jämfördes med ”kraven” i DIN 45500.

Arboga elektronikhistoriska förening har på sin hemsida lagt ut scanningar av ”Radio och television”. Bläddra bland 70-talets årgångar och man kan se att det i många annonser refereras till normen. Det gör det inte lika ofta i de tester som finns i tidningen.

Normen användes, så som jag förstår, som ett kvalitetsmärke riktat till ”Svensson-konsumenten”. Ju lägre distorsion och ju bättre rumblevärde, i förhållande till DIN 45500, desto mer välljud.

Jag minns att jag var mycket nöjd när jag köpte Tandbergs kassettdäck TCD 310, eftersom det uppfyllde DIN-normen gott och väl.

Det var så mycket enklare på den tiden. Man slapp bekymra sig om kontaktdon i guld, superduperkablar, kabellyftare i ädelstål och Nya Zeeländsk fårull som dämpmaterial.

Precis.... Man köpte DIN-kontakter :wink:

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2024-12-30 18:42

jansch skrev:
Kronkan skrev:
RogerGustavsson skrev:Grunkor från USA hade andra standarder som de relaterade till. IHF och FTC var det kanske?

Jag kommer inte helt säkert ihåg. Amerikanerna har ASA som exempelvis har en standard kring ljuskänsligheten på film. Men inget kring stereo vad jag vill minnas.

Det verkar dock finnas standarder kring ljud typ buller.

https://asastandards.org/

Numer är de nationella standardiseringsorganen representanter i internationella organisationer typ ISO, EIC och UTI. En naturlig utveckling med tanke på globaliseringen
I Sverige har vi ju bl.a SIS som representanter i IEC.
Titta exvis på SIS STD120673 som hänvisar till IEC 61305-1:1995 "Houshold high-fidelity audio equipment and systems..."

När det gäller nationella, Tyska DIN representerar de tyska intressen i organisationen ISO men inte längre IEC som det ser ut (IEC hanterar ju numer "hifi-grejor), antagligen en anpassning till de internationella organisationerna.

DIN 45500 är bl.a ersatt av DIN EN 61305 -5 (krav avseende högtalare) vilket i sin tur pekar på IEC 61305. Alltså både SIS och DIN hänvisar till samma IEC standard.

Angående ljuskänslig film verkar ISO anammat nationella ASA:s spec fullt ut.

:D

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2024-12-30 19:02

Michael skrev:
STDI skrev:Hm, vad är det som gör att citat som görs av LeifB på senare tid blir fel, åtminstone i mina läsare?

Kanske har han kryssat i "Inaktivera BBCode" under fliken "Alternativ" där man skriver inlägg.
eller
Kanske har han kryssat i "Nej" för "Aktivera BBCode som standard:" under Kontrollpanel - Inställningar - Ändra postningsstandarder"

//Michael

Redan när jag såg inlägget tänkte jag tacka Michael för att ha kommit med lösningen så att vi skulle slippa få konstiga citat från LeifB. Men jag tänkte vänta tills jag såg ett nytt citat från LeifB. Och det har jag ännu inte gjort. Så då tackar jag Michael nu och hoppas på att det löste/löser problemet.

Edit:
Men va f-n. Precis efter jag postat inlägget ser jag ett citat i en annan tråd, och inte av LeifB, som är lika fel som de tidigare i denna tråd. Och av en person som inte brukar ha fel citat. Även det citatet blir sen rätt när jag testar att citera det. Jag förstår inte.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2024-12-31 00:21

Nu gissar jag vilt, men om du avser ett inlägg i en närliggande tråd med lite blå text...
Så blir det inte helt rätt vid ännu en citering, men man kan tro det då börjar ser rätt ut. Problemet i det inlägget är nog att blåa markeringen innefattar en del av bbcode koden vid slut på citat.

Tips: Använd alltid "Förhandsgranska" knappen.

//Michael

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2024-12-31 03:05

Michael skrev:Nu gissar jag vilt, men om du avser ett inlägg i en närliggande tråd med lite blå text...
Så blir det inte helt rätt vid ännu en citering, men man kan tro det då börjar ser rätt ut. Problemet i det inlägget är nog att blåa markeringen innefattar en del av bbcode koden vid slut på citat.

//Michael

Du har helt rätt. Jag ser att sista "[/quote]" finns med i den och lite i den är blått. Lustigt att jag såg det direkt efter att jag gjort mitt förra inlägg.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-12-31 03:06

Michael skrev:Nu gissar jag vilt, men om du avser ett inlägg i en närliggande tråd med lite blå text...

//Michael

Fungera det nu då?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2024-12-31 08:42

LeifB skrev:

//Michael

Fungera det nu då?

Jaaa!!! :D
Tack

Föregående

Återgå till Generellt om hifi