Moderator: Redaktörer
rikkitikkitavi skrev:Japp, det är rätt.
Så vi gör om det![]()
100 Hz 0,08W
500Hz 1,5W
1000 Hz 6 W
2000Hz 11W
5000Hz 7W
Se bifogad bild som visar frekvenssvep över W3-871
Neuhausen skrev:Jag har lekt liteDet här med att kunna dimensionera motstånden rätt är något jag retat mig på tidigare, även om "det här borde fungera" ofta gör det, så brukar så är det roligare att veta.
Jag valde att spela lite rock, AC/DC Shoot to thrill. Spektrumgrafen i Audacity visade ungefär var det skulle bli som mest effekt för motståndet så jag klippte ut några sekunder där och mixade till mono. Det går också att välja vilket spår man vill använda i LTSpice.
Komponenterna för att simulera högtalarelementet fulmatchade jag mot impedanskurvan på databladet. Det finns ett rätt sätt att göra det på också.
Efter att ha förstärkt signalen till 10V peak, vilket borde bli 12.5W så konfigurerade jag graferna manuellt för att få fram de jag ville. Det ser vid första anblick ganska tjockt ut, men när man integrerar signalen genom att CTRL klicka på dess namn i grafen så blev det 179mW över motståndet.
Här är den LTSpice asc filen och det korta ljudspåret. Det kan vara användbart för andra typer av filter också där motståndet ser en mer konstant belastning.
rikkitikkitavi skrev:Snyggt, Neuhausen![]()
Det är såklart en bättre högtalarmodell och sedan en riktig "audiosignal" som är proof of the pudding. Nu kan vi nog anse det som verifierat.
¨
Leo skrev:Wow!
Kul att så många vill gå till botten med en sån här fråga! Jag är mer än nöjd!
Nu kan jag ta ett ganska klent motstånd på nån Watt (som jag har liggande), det verkar lite småknepigt att hitta icke induktiva MOX-motstånd med mer än 2-3W.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 211 gäster