JM skrev:Autokrati AB : Diktatorernas målmedvetna desinformationsföretag i västvärlden av djupt sammansvurna utbildningsnätverk drivna sin egen maktfullkomlighet och girighet oberoende av ideella fundament.
Autokrati kommer från de grekiska orden auto (själv) och krati (härska). Till skillnad från statskupper och revolutioner är autokratisering en smygande process där demokratiska fri- och rättigheter sakta men säkert urholkas. Det kan pågå utan att det demokratiska styrelseskicket med allmänna val avskaffas rakt av.
https://www.bokus.com/bok/9789100801748 ... a-varlden/
Vi har lagar i samhället som speglar hur av folket valda konstituerande församlingen tycker att dömande makten skall agera. Alla samhällen har någon form av lagar.
Vissa media har ansvariga utgivare reglerat i lag. Andra media vilka vanligen agerar över landsgränser saknar av reglerande lagar. = fria medier.
Autokratier har ofta medvetet sträng reglering av media för att undvika destabilisering - tom dödsstraff.
Autokratierna har en gemensam fiende - västvärldens demokratier.
Samtidigt använder autokratier det fria ordet i västvärdens demokratier för att destabilisera. Detta sker inte slumpmässigt utan enligt gemensam plan.
När vi ta bort vissa regleringar har vi erfarenhet av att autokraterna är bra på att dupera stora folkmassor. Se Ungern, Ukraina, Georgien mfl.
I USA samlas nu potentiella autokrater med makt o pengar drivna av sin egen girighet och maktbegär.
De har redan starka kontakter med autokratiska krafter utomlands som backar upp.
Är vi naiva i relation till media?
Hur kommer att det gå ?
Läs!
Autokrati AB : diktatorerna som vill styra världen
https://www.bokus.com/bok/9789100801748 ... a-varlden/
JM
Autokrati, det var ett nytt ord för mig. Sida 9 och 10 i boken verkar vara exakt det jag skrivit. Jag hade kunnat skriva en del mer, men valde att inte fördjupa mig i kommunismens strategi.
Ett annat ord är Envälde eller politisk absolutism eller monokrati eller autokrati, från grekiska αυτοκρατία, som betyder självvälde. Det är ett statsskick utan maktdelning, där den offentliga makten utövas av en envåldshärskare eller självhärskare med absolut makt.
Hur nuvarande makt i USA kommer regera återstår att se. President Trump har mandat att utföra MAGA. Det är därtill han blev vald i ett demokratiskt val. Får se om han lyckas. Han har i vart fall valt en stab av lyckade affärsmän till sitt förfogande. Som jag ser det är det den mest opolitiska regeringsstaben som någonsin funnits på detta klot. Bara det är intressant att följa upp. Amerikanarna har tröttnat på det tidigare och sagt sitt.
Som jag ser det är det det bästa som kunde hända, d v s att den som blir President är också den som de röstberättigade valt. Så funkar en fungerande demokrati. Allt har följt den Amerikanska konstitutionen.
De som inte anser att det är det bästa som kunde hänt i USA är i mina ögon fascister, lagöverträdare och blodtörstiga rovdjur som vill att demokrati skall inställa sig i deras led och tyckanden.
MvH
Peter