Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2025-01-21 03:26

JM skrev:Autokrati AB : Diktatorernas målmedvetna desinformationsföretag i västvärlden av djupt sammansvurna utbildningsnätverk drivna sin egen maktfullkomlighet och girighet oberoende av ideella fundament.

Autokrati kommer från de grekiska orden auto (själv) och krati (härska). Till skillnad från statskupper och revolutioner är autokratisering en smygande process där demokratiska fri- och rättigheter sakta men säkert urholkas. Det kan pågå utan att det demokratiska styrelseskicket med allmänna val avskaffas rakt av.

Skärmavbild 2025-01-20 kl. 19.31.44.png

Skärmavbild 2025-01-20 kl. 19.31.57.png

https://www.bokus.com/bok/9789100801748 ... a-varlden/

Vi har lagar i samhället som speglar hur av folket valda konstituerande församlingen tycker att dömande makten skall agera. Alla samhällen har någon form av lagar.
Vissa media har ansvariga utgivare reglerat i lag. Andra media vilka vanligen agerar över landsgränser saknar av reglerande lagar. = fria medier.
Autokratier har ofta medvetet sträng reglering av media för att undvika destabilisering - tom dödsstraff.
Autokratierna har en gemensam fiende - västvärldens demokratier.

Samtidigt använder autokratier det fria ordet i västvärdens demokratier för att destabilisera. Detta sker inte slumpmässigt utan enligt gemensam plan.
När vi ta bort vissa regleringar har vi erfarenhet av att autokraterna är bra på att dupera stora folkmassor. Se Ungern, Ukraina, Georgien mfl.
I USA samlas nu potentiella autokrater med makt o pengar drivna av sin egen girighet och maktbegär.
De har redan starka kontakter med autokratiska krafter utomlands som backar upp.
Är vi naiva i relation till media?
Hur kommer att det gå ?

Läs!
Autokrati AB : diktatorerna som vill styra världen
https://www.bokus.com/bok/9789100801748 ... a-varlden/

JM

Autokrati, det var ett nytt ord för mig. Sida 9 och 10 i boken verkar vara exakt det jag skrivit. Jag hade kunnat skriva en del mer, men valde att inte fördjupa mig i kommunismens strategi.

Ett annat ord är Envälde eller politisk absolutism eller monokrati eller autokrati, från grekiska αυτοκρατία, som betyder självvälde. Det är ett statsskick utan maktdelning, där den offentliga makten utövas av en envåldshärskare eller självhärskare med absolut makt.

Hur nuvarande makt i USA kommer regera återstår att se. President Trump har mandat att utföra MAGA. Det är därtill han blev vald i ett demokratiskt val. Får se om han lyckas. Han har i vart fall valt en stab av lyckade affärsmän till sitt förfogande. Som jag ser det är det den mest opolitiska regeringsstaben som någonsin funnits på detta klot. Bara det är intressant att följa upp. Amerikanarna har tröttnat på det tidigare och sagt sitt.

Som jag ser det är det det bästa som kunde hända, d v s att den som blir President är också den som de röstberättigade valt. Så funkar en fungerande demokrati. Allt har följt den Amerikanska konstitutionen.

De som inte anser att det är det bästa som kunde hänt i USA är i mina ögon fascister, lagöverträdare och blodtörstiga rovdjur som vill att demokrati skall inställa sig i deras led och tyckanden.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-01-21 03:29

Får se om Trump upptäckt sanningen om Grönland. :)

trump greenland.jpg
trump greenland.jpg (116.89 KiB) Visad 1486 gånger

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Inläggav JM » 2025-01-21 06:08

Hilltler var kränkt av 1:a världskrigets fredsavtal. Hilltler hade en då unik mediaapparat som duperade folket. Folket i Tyskland då hade likt i USÄ idag låg utbildning och tomma mängden internationell historiekunskap.
Tump är kraftigt kränkt av föregående valresultat.
Att känna sig kränkt är ett sätt för en person med dålig självkänsla eller uppblåst självbild att slippa ta eget ansvar. Tump projicerar sina problem på ...
Projektion, en term som används inom psykologin för att beskriva en primitiv (tidig) försvarsmekanism som en person begagnar sig av då den inte vill eller kan kännas vid sina egna svagheter, utan tillskriver andra personer eller sin omgivning dessa egenskaper för att försvara sin självbild.

Tump har länge gullat med Autokrati AB.
Genom att sänka garden i mediaapparaterna öppnas för Autokrati ABs sluga vältränade desinformationsmediaapparat. De har tränat länge.
Kan det vara en slump att USÄs potentiella autokratigrupp med makt o pengar flockas likt förväntansfulla barn runt Tump?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-01-21 07:28

JM, vet inte vad du vill ha sagt. Trump vann en klar seger i ett demokratiskt val. Trump är därför President enligt USA:s konstitution.

Du menar kanske att Kamala och Biden med militär hjälp borde ta makten för att på så sätt säkerställa demokrati, eller?

Du kanske menar att det vore demokratiskt korrekt om någon demokrat kunde skjuta huvudet av Trump istället för ett öra? Det vore i så fall en synnerligen demokratisk välgärning i dina ögon. Har jag förstått dig rätt då?

Hur framtiden ser ut får framtiden utvisa. Varför anklaga andra i förskott? Trump höll ett bra första Presidenttal. Trump har redan åstadkommit något unikt i Amerikansk historia genom sin återkomst. Nu är det upp till bevis. The proof of the pudding is in the eating.

Är det nu popcornburken skall fram.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-01-21 07:58

Jag lyssnade på det där installationstalet också. Jag finner det själv rätt upseendeväckande att USA ska utöka sina territorrier. Jag undrar på vilket sätt och vad de som blir berörda av det tycker om saken. Det finns fler saker att undra över... 8O

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-01-21 09:27

eljulio skrev:Jag lyssnade på det där installationstalet också. Jag finner det själv rätt upseendeväckande att USA ska utöka sina territorrier. Jag undrar på vilket sätt och vad de som blir berörda av det tycker om saken. Det finns fler saker att undra över... 8O

Det var väl Panamakanalen han kom in på. Hur avtalen med Panama gällande kanalen sett ut har jag ingen aning om.
Det blir säkert en förhandling gällande Panamas prissättning mot amerikanska båtar. Det var USA som byggde kanalen.
Då kanske USA vill ha ett pris som väger upp den investering som USA gjort. Panamakanalen verkar vara Panamas främsta inkomstkälla och den har USA bekostat i sin helhet. Panama har alltså inte haft kostnader för byggandet. Verkar vara en bra deal för Panama. Sedan fanns eller finns det drogkarteller i Panama som säljer till USA. Men, som sagt, det är inte upp till mig att döma. Men i en business mellan 2 parter bör det finnas en jämvikt på vågskålarna.

Vad gäller Grönland så verkar grönlänningarna inte speciellt nöjda med danskarna. Det är vad jag sett och hört.

Vad gäller både Grönland och Panama, så verkar det finnas Kinesiska intressen i bakgrunden. Kina kanske är ute efter några extrainkomster?

Men, det är egentligen inte mina spörsmål. Jag startade en tråd i Öppen diskussion gällande valet i USA, men den låstes.

JM frågade gällande om det är fel att ha ansvarig utgivare på tidningar och det svarade jag på. Det var detta som var spörsmålet. I går har USA fått ny President. Må han fixa ett bättre USA för USAs medborgare. Det är hans uppgift.

Nog om detta.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-01-21 10:35

petersteindl skrev:
eljulio skrev:Jag lyssnade på det där installationstalet också. Jag finner det själv rätt upseendeväckande att USA ska utöka sina territorrier. Jag undrar på vilket sätt och vad de som blir berörda av det tycker om saken. Det finns fler saker att undra över... 8O

Det var väl Panamakanalen han kom in på. Hur avtalen med Panama gällande kanalen sett ut har jag ingen aning om.
Det blir säkert en förhandling gällande Panamas prissättning mot amerikanska båtar. Det var USA som byggde kanalen.
Då kanske USA vill ha ett pris som väger upp den investering som USA gjort.

Wikipedia skrev:Panama och USA slöt 1903 ett avtal, som innebar att USA skulle bygga och förvalta Panamakanalen inklusive en åtta kilometer bred landremsa på var sida om kanalen, Panamakanalzonen. Kanalen byggdes sedan av ingenjörstrupper från USA:s armé mellan 1904 och 1914. År 1977 fattades det beslut att Panamakanalen i sin helhet skulle överföras från USA:s kontroll till Panama den 31 december 1999, vilket också skedde.

Wikipedia skrev:Det uppskattas att så många som 27 500 arbetare dog under byggandet av kanalen.

Man kanske kan se det som att de som bodde i Panama fick betala i valutan "döda kroppar".

Även om USA ångrar ingångna avtal är det väl rimligt att de hålls?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2025-01-21 11:27

petersteindl skrev:JM, vet inte vad du vill ha sagt. Trump vann en klar seger i ett demokratiskt val. Trump är därför President enligt USA:s konstitution.

Du menar kanske att Kamala och Biden med militär hjälp borde ta makten för att på så sätt säkerställa demokrati, eller?

Du kanske menar att det vore demokratiskt korrekt om någon demokrat kunde skjuta huvudet av Trump istället för ett öra? Det vore i så fall en synnerligen demokratisk välgärning i dina ögon. Har jag förstått dig rätt då?

Hur framtiden ser ut får framtiden utvisa. Varför anklaga andra i förskott? Trump höll ett bra första Presidenttal. Trump har redan åstadkommit något unikt i Amerikansk historia genom sin återkomst. Nu är det upp till bevis. The proof of the pudding is in the eating.

Mvh
Peter

Om USA var en verklig demokrati hade Trump inte blivit vald.
USA's så kallade demokrati med två högerextrema partier att välja bland (nästan) är god inkomst en merit och ett väloljat progandainstrument basen det står på. Om det dyker upp ett nytt parti till vänster tystas de först ner av media. Om det ändå får någon sånär publicitet förlöjligas partiet och desinformation sprids. Dvs, det är nästan omöjligt att skapa ett framgångsrikt parti i USA till vänster.
Trump vann valet stort men vann lite mer än hälften av de röstande men omkring hälften röstar inte, dvs Trump styr landet med 25-30% av folkets gillande. Hitler vann valet i Tyskland med 33% av rösterna om jag inte minns fel. USA's valsystem är uppbyggt för att säkra makten åt dels dessa två partier och dels för de bättre bemedlade.
USA har snart 400 milj invånare och av dem gallras presidentkandidater fram. Det måste vara en bedrift att hela tiden hitta de mest olämpliga till posten av alla 400 milj invånarna.

I hur många länder kan den som får minst röster bli president?

I hur många av Världens demokratier kan en fd president komma undan med att försökt starta en statskupp? Inte nog med det, i hur många av Världens demokratier kan en president komma undan med att ge flera av de de som stormade parlamentet ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Stormning ... olium_2021 ) amnesti?

Nu snackas det om att Trump vill ta över Grönland, gör Kanada till en eller flera delstater, ta över Panamakanalen och löjligast av allt, byta namn på Mexikanska golfen.
Senast redigerad av xmag 2025-01-21 11:35, redigerad totalt 1 gång.
Mer av detta finns här: https://www.xmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-01-21 11:28

En medlemstråd nyttjas för att debattera amerikansk politik. 8O
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-01-21 11:34

Almen skrev:
petersteindl skrev:

Wikipedia skrev:Panama och USA slöt 1903 ett avtal, som innebar att USA skulle bygga och förvalta Panamakanalen inklusive en åtta kilometer bred landremsa på var sida om kanalen, Panamakanalzonen. Kanalen byggdes sedan av ingenjörstrupper från USA:s armé mellan 1904 och 1914. År 1977 fattades det beslut att Panamakanalen i sin helhet skulle överföras från USA:s kontroll till Panama den 31 december 1999, vilket också skedde.

Wikipedia skrev:Det uppskattas att så många som 27 500 arbetare dog under byggandet av kanalen.

Man kanske kan se det som att de som bodde i Panama fick betala i valutan "döda kroppar".

Precis.

Det står: ”Kanalen byggdes sedan av ingenjörstrupper från USA:s armé mellan 1904 och 1914”.
Det tolkar jag som att de döda kropparna faktiskt var amerikaner. Har för mig att Trump nämnde att many Americans died when building the canal.

Jag tolkar Trump så här:
Trump ser att Amerikas politiker varit naiva och korkade. Jag kan inte säga emot det. Alldeles för många länder har utnyttjat detta till sin fördel och till USAs nackdel. Hela EU har utnyttjat USA sedan 2a världskriget. Det kommer Trump effektivt sätta stop för. Jag tror han gör rätt i det. Det har varit en slagsida och snedfördelning i avtalen, vad det än gälla må. De amerikaner jag känner har fullständigt lackat ur på att finansiera andra länder, inklusive Europa. De ser nämligen att de som utnyttjar situationen i slutändan är Kina, som drar fördel av Europas slapphet och tröga byråkrati och lagstiftning med massa konstiga förbud. Även Ryssland skulle ha dragit fördel om de sålt gas till EU. Skall USA exempelvis fullfölja NATO-avtalet, så måste nog samtliga NATO-medlemmar bidra med det som överenskommits.

Men, som sagt, det som rör USA bör vara i någon annan tråd i Öppen avdelning. Det hör inte hemma i denna tråd. Där har Morello rätt.

Jag får återkomma till Entiteten Ljud istället. Där finns en hel del intressant att inflika.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2025-01-21 11:37

Ja, ljud är vad du kan bäst. Jag ser fram emot fler inlägg om ljud.
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-01-21 11:41

Hur demokratiskt är det att styra med dekret? Det är väl ett kännetecken för diktaturer?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-01-21 11:45

xmag skrev:
petersteindl skrev:JM, vet inte vad du vill ha sagt. Trump vann en klar seger i ett demokratiskt val. Trump är därför President enligt USA:s konstitution.

Mvh
Peter

USA's så kallade demokrati med två högerextrema partier att välja bland (nästan) är god inkomst en merit och ett väloljat progandainstrument basen det står på. Om det dyker upp ett nytt parti till vänster tystas de först ner av media. Om det ändå får någon sånär publicitet förlöjligas partiet och desinformation sprids. Dvs, det är nästan omöjligt att skapa ett framgångsrikt parti i USA till vänster.
Trump vann valet stort men vann lite mer än hälften av de röstande men omkring hälften röstar inte, dvs Trump styr landet med 25-30% av folkets gillande. Hitler vann valet i Tyskland med 33% av rösterna om jag inte minns fel. USA's valsystem är uppbyggt för att säkra makten åt dels dessa två partier och dels för de bättre bemedlade.
USA har snart 400 milj invånare och av dem gallras presidentkandidater fram. Det måste vara en bedrift att hela tiden hitta de mest olämpliga till posten av alla 400 milj invånarna.

I hur många av Världens demokratier kan en fd president komma undan med att försökt starta en statskupp? Inte nog med det, i hur många av Världens demokratier kan en president komma undan med att ge flera av de de som stormade parlamentet ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Stormning ... olium_2021 ) amnesti?

Nu snackas det om att Trump vill ta över Grönland, gör Kanada till en eller flera delstater, ta över Panamakanalen och löjligast av allt, byta namn på Mexikanska golfen.

Det får stå för din åsikt. Jag anser den diametrala motsatsen. Då exempelvis småpartier blir vågmästare, så får de orimligt hög makt. Dessutom grälar partierna med varandra i Europa, så att nya konstellationer bildas på löpande band i var och vartannat land och detta inom en regeringsperiod. Helt orimligt. Det går inte att styra ett land på det sättet till landets fördel.

Nog om detta.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-01-21 11:47

petersteindl skrev:
Almen skrev:
petersteindl skrev:

Precis.

Det står: ”Kanalen byggdes sedan av ingenjörstrupper från USA:s armé mellan 1904 och 1914”.
Det tolkar jag som att de döda kropparna faktiskt var amerikaner. Har för mig att Trump nämnde att many Americans died when building the canal.

Tror inte att de flesta arbetarna var amerikaner. Armén stod nog för kunnande och planering, men jag har svårt att tänka mig annat än att det var billig arbetskraft (säkert både lokal och importerad) som stod för de flesta dödsfallen.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-01-21 11:52

RogerGustavsson skrev:Hur demokratiskt är det att styra med dekret? Det är väl ett kännetecken för diktaturer?

Njae, man talar om vad man ämnar göra och tidsförlopp samt budgeterar.

Vad skall levereras.
Hur mycket kostar det.
När skall det levereras.

De 3 grundpelarna i projektledning.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-01-21 11:57

Almen skrev:
petersteindl skrev:
Almen skrev:

Precis.

Tror inte att de flesta arbetarna var amerikaner. Armén stod nog för kunnande och planering, men jag har svårt att tänka mig annat än att det var billig arbetskraft (säkert både lokal och importerad) som stod för de flesta dödsfallen.

Kanske det. Fast det normala i det militära är att man inte befattar sig med civila, och soldater på den tiden var billig och duktig arbetskraft. Ingenjörstrupper är normalt sett ute på fältet och bygger. Hårdvara.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-01-21 12:10

Verkar som att de flesta kom från Karibien - Västindien och Barbados, men även från Italien och Spanien.

Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-01-21 12:11

petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:Hur demokratiskt är det att styra med dekret? Det är väl ett kännetecken för diktaturer?

Vad skall levereras.
Hur mycket kostar det.
När skall det levereras.

Mvh
Peter

Det stämmer ju inte med vad Trump gör. Han kan t.ex. köra över rättväsendet genom att släppa ut 1500 straffade utan vidare verkar det som.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2025-01-21 12:11

petersteindl skrev:
xmag skrev:

Mvh
Peter

Det får stå för din åsikt. Jag anser den diametrala motsatsen. Då exempelvis småpartier blir vågmästare, så får de orimligt hög makt. Dessutom grälar partierna med varandra i Europa, så att nya konstellationer bildas på löpande band i var och vartannat land och detta inom en regeringsperiod. Helt orimligt. Det går inte att styra ett land på det sättet till landets fördel.

Nog om detta.

Mvh
Peter

Då har du inte förstått vad demokrati är.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2025-01-21 12:43

Panamakanalen:
USA var då som de är nu:
För att få kontroll över den viktiga transportleden iscensatte USA en revolution i Panama senhösten 1903. Resultatet blev att Panama blev en egen stat och att USA fick tillstånd att bygga kanalen.

Ett nej hade med all sannolikhet inneburit att den unga republiken förlorat stödet gentemot Colombia – det var alltså bara att skriva under.

Panama äger rätten till kanalen enligt avtal:
Panama och USA slöt 1903 ett avtal, som innebar att USA skulle bygga och förvalta Panamakanalen inklusive en åtta kilometer bred landremsa på var sida om kanalen, Panamakanalzonen.
År 1977 fattades det beslut att Panamakanalen i sin helhet skulle överföras från USA:s kontroll till Panama den 31 december 1999, vilket också skedde.

Frankrike började bygga kanalen:
USA, under ledning av Theodore Roosevelt, köpte den franska utrustningen och utgrävningarna och började arbetet 1904

Utbyggnaden av den 77 kilometer långa kanalen kantades av många problem, inklusive sjukdomar (särskilt malaria och gula febern) och massiva jordskred. Det uppskattas att så många som 27 500 arbetare dog under byggandet av kanalen.

Som mest arbetade 50 000 människor med det enorma projektet.

En del av materialet kom från Sverige:
Under bygget tillverkade Trollhättans Mekaniska Verkstad (senare NOHAB) bland annat 236 skruvar till slussarna. Skruvarna var 8 meter långa, 1,5 dm i diameter och vägde 910 kg/st.

Vilka jobbade med kanalen under USA's ledning?
Slutligen gick Barbados med på att hjälpa till. Med en intensiv rekryteringskampanj lyckades man få fram 19 000 arbetare, vilket motsvarade cirka tio procent av öns befolkning.

Ytterligare 7 500 personer kom från de franska öarna Martinique och Guadeloupe.

Kanalen utvecklas:
Lagom till hundraårsjubileet nästa år anläggs nya slussar i kanalen och projektet är ett av världens största pågående byggen. De nya slussarna kommer att ha plats för 366 meter långa och 49 meter breda fartyg och inom några år räknar man med att ha fördubblat godsflödet.

https://www.so-rummet.se/kategorier/panamakanalen#
https://sv.wikipedia.org/wiki/Panamakanalen
https://popularhistoria.se/samhalle/han ... amakanalen

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-01-21 13:06

RogerGustavsson skrev:
petersteindl skrev:

Vad skall levereras.
Hur mycket kostar det.
När skall det levereras.

Mvh
Peter

Det stämmer ju inte med vad Trump gör. Han kan t.ex. köra över rättväsendet genom att släppa ut 1500 straffade utan vidare verkar det som.

Det ligger inom konstitutionen, d v s inom rättsväsendet. Det är de som stormade Capitoleum, vad jag förstår.

Vad jag förstår så har Joe Biden för någon dag sedan benådat 5 familjemedlemmar.
Från SVT:
Biden benådade fem familjemedlemmar
Joe Biden benådade tidigare på måndagen fem familjemedlemmar och sade att han vill förhindra att de utsätts för "grundlösa och politiskt motiverade utredningar", rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

De benådade är hans bröder Francis och James. På listan återfinns också James fru, Bidens syster Valerie och hennes man John.

Detta känns mer som en slags korruption.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-01-21 13:14

Har precis fått denna länk till en intervju med Didrik de Geer.

https://poddtoppen.se/podcast/1718836096/tidsspegeln/en-autodidakts-odysse-i-ljudets-varld-med-didrik-de-geer

Didrik gör mikrofoner. Har hört halva än så länge.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2025-01-21 13:28

Mycket intressant!
Jag ha en liten mikrofontillverkning sedan tidigare liggandes.

(Vad det gäller senile Biden är det naturligtvis korruption, det är hans förnamn)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-01-21 13:48

Nu har jag hört hela. Didrik de Geer är en synnerligen udda person. Det är jätteroligt att lyssna på Didrik. Det är så totalt annorlunda mot någon annan. Han lever i en helt annan värld men ändå inte. Man måste höra hela.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-01-21 17:28

petersteindl skrev:Nu har jag hört hela. Didrik de Geer är en synnerligen udda person. Det är jätteroligt att lyssna på Didrik. Det är så totalt annorlunda mot någon annan. Han lever i en helt annan värld men ändå inte. Man måste höra hela.

Mvh
Peter

Lyssnar på vänster kanal, missar jag något?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2025-01-21 17:53

Höger kanal?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-01-21 21:16

hifikg skrev:
petersteindl skrev:Nu har jag hört hela. Didrik de Geer är en synnerligen udda person. Det är jätteroligt att lyssna på Didrik. Det är så totalt annorlunda mot någon annan. Han lever i en helt annan värld men ändå inte. Man måste höra hela.

Mvh
Peter

Lyssnar på vänster kanal, missar jag något?

Tror inte det. Verkar som ljudet i mångt och mycket är i mono.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-01-21 21:51

Ger ett kort svar på ditt påstående. Har med essensen av diskussionen.
xmag skrev:. . .
petersteindl skrev:Trump vann en klar seger i ett demokratiskt val. Trump är därför President enligt USA:s konstitution.
. . .

Eller också är det tvärtom. Om majoriteten av folket i ett land anser att landets konstitution bör ändras på ett specifikt sätt, så är det demokratiskt att införa denna förändring.

Vad jag förstått så finns ingen sådan önskan av folket i USA gällande valsystemet eller den parlamentariska ordningen. Då är konstitutionen en del av demokratin och valet är i full demokratisk ordning, även enligt förlorarna i valet.

Ett frågetecken gällande förra valet är dock följande, nämligen att i 15 delstater kunde röstning ske i förra valet för 4 år sedan utan att behöva visa legitimation. Vet inte om detta förfarande har ändrats sedan dess. Samtliga dessa delstater vanns av demokraterna i förra valet. Republikanerna vann i alla övriga delstater d v s där legitimation måste visas i vallokalerna.

I just dessa 15 delstater utan att legitimation behövde visas var det dessutom mycket jämt i en del.
Slumpen? Där återstår nog ett ? Som jag ser det.
Men den valperioden är förbi. Nu är det nya tider.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2025-01-21 23:53

petersteindl skrev:Ger ett kort svar på ditt påstående. Har med essensen av diskussionen.
xmag skrev:. . .
petersteindl skrev:Trump vann en klar seger i ett demokratiskt val. Trump är därför President enligt USA:s konstitution.
. . .

Eller också är det tvärtom. Om majoriteten av folket i ett land anser att landets konstitution bör ändras på ett specifikt sätt, så är det demokratiskt att införa denna förändring.

Vad jag förstått så finns ingen sådan önskan av folket i USA gällande valsystemet eller den parlamentariska ordningen. Då är konstitutionen en del av demokratin och valet är i full demokratisk ordning, även enligt förlorarna i valet.

Ett frågetecken gällande förra valet är dock följande, nämligen att i 15 delstater kunde röstning ske i förra valet för 4 år sedan utan att behöva visa legitimation. Vet inte om detta förfarande har ändrats sedan dess. Samtliga dessa delstater vanns av demokraterna i förra valet. Republikanerna vann i alla övriga delstater d v s där legitimation måste visas i vallokalerna.

I just dessa 15 delstater utan att legitimation behövde visas var det dessutom mycket jämt i en del.
Slumpen? Där återstår nog ett ? Som jag ser det.
Men den valperioden är förbi. Nu är det nya tider.

Mvh
Peter

"Eller också är det tvärtom. Om majoriteten av folket i ett land anser att landets konstitution bör ändras på ett specifikt sätt, så är det demokratiskt att införa denna förändring. "
Det var inte det jag svarade på. Men strunt samma.
I USA behövde man inte använda pinkod för att betala med kort eller hämta ut på bankomaten till för några få år sedan. Det blev ett himla liv när det blev tvång på det. Därför bli jag inte förvånad att de inte behövde visa leg. Valfusk tror jag inte på men att det kan gått fel, det tror jag på. Åtminstone inte i senaste valet, för Trumpen har inte nämnt det i ett enda tal sedan han vann.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-01-22 03:38

Nedan är en karta över valresultatet 2020 i USA som jag fått. De räfflade är de som var jämna och som rött vann. De 15 stater som inte hade legitimationstvång är numrerade från 1 till 15 och numren på dessa är satta på den stat det gäller.

USA valet 2020.PNG
USA valet 2020.PNG (92.97 KiB) Visad 1133 gånger

Var och en får bilda sig sin egen uppfattning. Det ser ju lite märkligt ut i mina ögon. 8)
Men, men.

MvH
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi