I sammanhanget bör man också betänka följande visdomsord: ingen litar på simuleringsresultat men alla litar på mätresultat - utom den som har utfört mätningarna.

I det här fallet skulle jag anta att den brusnivå som redovisas är relativt smalbandig.
Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Det finns ingen redogörelse för hur denna mätning gått till - inte ens bandbredd är specificerad. Den kan alltså lämnas utan avseende.
Det verkar vara odefinierade mätdata som vandrat likt hörsägen ungefär. "Ingvar sa si och Bertil sa så".
petersteindl skrev:Morello skrev:Enligt min erfarenhet är det absolut nödvänigt med en riktigt bra nålmikrofon - med en adekvat nålgeometri samt god polityr för lågt brus. Sedan behöver vi förstås en arm med lagom tröghetsmoment jämte låg friktion i lagringarna. Givetvis tarvar god återgivning ett bra spelverk.
Sist men inte minst krävs rigoröst nogsam injustering - detta tarvar testskia och mätinstrument.
Lika bra som digitala system blir det aldrig. Ifråga om dynamiskt omfång talar vi om 6-8 bitar på ett ungefär och THD i procentklassen.
Menar du att det är avspelningens hårdvara eller mjukvara som ger 6-8 bitar?
Spelar man av ett bra graverlack, så är avståndet från max signal till brusgolvet mer än 90 dB.
Men Morello totaldissar alla som jobbar professionellt med gravering av lack och Morello dissar även Bertil Alving och Ingvar Öhman.
Morello skrev:Men Morello totaldissar alla som jobbar professionellt med gravering av lack och Morello dissar även Bertil Alving och Ingvar Öhman.
Jag ber dig vänligt men bestämt att inte lägga ord i mun - det är ovana du ofta ger uttryck för.
Morello skrev:Kanske är läge att påminna om hur debatten startade:petersteindl skrev:Morello skrev:Enligt min erfarenhet är det absolut nödvänigt med en riktigt bra nålmikrofon - med en adekvat nålgeometri samt god polityr för lågt brus. Sedan behöver vi förstås en arm med lagom tröghetsmoment jämte låg friktion i lagringarna. Givetvis tarvar god återgivning ett bra spelverk.
Sist men inte minst krävs rigoröst nogsam injustering - detta tarvar testskia och mätinstrument.
Lika bra som digitala system blir det aldrig. Ifråga om dynamiskt omfång talar vi om 6-8 bitar på ett ungefär och THD i procentklassen.
Menar du att det är avspelningens hårdvara eller mjukvara som ger 6-8 bitar?
Spelar man av ett bra graverlack, så är avståndet från max signal till brusgolvet mer än 90 dB.
Som respons på mitt påstående om vinylens ekvivalenta bitdjup svarar du att ett lack medför ett SNR om 90 dB - återigen utan att specificera referensnivå eller bandbredd.
Sedan svävar du iväg till smalbandig analys och visst, minskar man bandbredden så minskar också nivån - det är basalt. Jag gissar dock att de flesta som lyssnar på fonogram inte nöjer sig med en abndbredd på tex 10 Hz.
Morello skrev:Nu ägnar du dig åt att diskutera person och lägga ord i min mun - mitt intresse för det är identiskt lika med noll.
petersteindl skrev:Morello skrev:Det finns ingen redogörelse för hur denna mätning gått till - inte ens bandbredd är specificerad. Den kan alltså lämnas utan avseende.
Det verkar vara odefinierade mätdata som vandrat likt hörsägen ungefär. "Ingvar sa si och Bertil sa så".
För det första, jag har aldrig gjort någon mätning själv på graverlack och vad jag förstår så har inte du heller gjort det och inte heller jansch eller I-or.
Däremot har det kontinuerligt gjorts åtskilliga mätningar på graverlack. Det är inget ovanligt. Det ingår i produktionsmetoden vid framställning av LP-skivor. De mätningar som gjorts av andra är de jag refererar till. Det har aldrig varit någon konstighet med det. Det är så att olika kvalitéer på lack finns att köpa med just olika SNR. Den bästa sorten är väldigt mycket dyrare som jag förstått det.
I graveringsstadiet för produktion av LP görs mätningar på provlack. Det är ett vanligt förfarande. Inget konstigt med det.
Det är till sådana mätresultat jag refererat. Jag har sett mätresultat på 70-talet. Jag kan inte redogöra för hur deras mätningar är gjorda och du Morello har heller ingen aning om hur deras mätningar är gjorda.
Jag har accepterat deras mätresultat, du fantiserar och dissar deras mätresultat.
Jag har refererat till det som är helt vanliga siffror i den branschen som uppges av folk som har gravering av lack som sin profession.
Eftersom du nu skriker så pass högt, så ville jag nu fråga de jag känner. Tänk om jag skulle minnas fel?
Då frågar jag Bertil Alving som jag vet har graverat sina inspelningar själv.
Hur stor är brusnivån på de bästa graverlacken? Han svarade direkt spontant -90 dB, men att det varierar mellan olika kvalitéer. Om Bertil har rätt, så minns jag rätt.
Dessutom är det så att Bertil Alving har lägre brusnivå i sina analogbandspelare än -70 dB. Sådan mätning är dBA med max utstyrning = 0 dB.
Vid gravering av provlack, då man spelar dessa provlack, så är det först helt tyst i högtalarna. Sedan hör man bruset från hans bandspelare och den brusnivån är extraordinärt tydlig i jämförelse med lackets brusnivå.
Min bedömning är att skillnaden ungefär är i storleksordning 20 dB. Då blir brusnivån från lacket -90 dB.
Då nämner jag din synpunkt på vad du anser att lack har för brusnivå, d v s i bästa fall -60 dB. Då började Bertil skratta, som om det vore ett slags skämt.
Men eftersom du förkastar Bertils kunskap i ämnet och även förkastar hans uppgifter om brusnivån på hans analogbandspelare eftersom det är de facto en stor skillnad i brus mellan brusnivån i lacket kontra bandspelarbruset.
Om -60 dB i lacket, enligt dig Morello, skulle vara korrekt, så skulle Bertils banspelare i så fall ha -40 dB brusnivå.
Ni får tro vad ni vill på forumet, men jag är fullt och fast övertygad om att Bertils bandspelare har -70 dB brusnivå. Därmed så blir den faktiska brusnivån i graverlacket -90 dB.
Enligt vilken mätmetod den siffran är uppmätt vet jag dock inte, men man kan ju själv klura ut hur det kan mätas för att få korrekt siffra som har överensstämmelse med det som är uppenbart vid lyssning.
I samtalet med Ingvar frågade jag om han hade en aning om vilken brusnivå de bästa graverlacken har. Då svarade han direkt -90 dB och kan även i absolut bästa fall vara ännu lägre, -94 dB.
Så, samtliga mätningar jag hört talas om på den tiden det begav sig är samma siffror som Bertil nämner och samma siffror som Ingvar nämner.
Men Morello totaldissar alla som jobbar professionellt med gravering av lack och Morello dissar även Bertil Alving och Ingvar Öhman.
Jag vidhåller de data som jag sett och som branschfolk mätt upp och som Bertil och Ingvar nämner.
Då frågade jag om hur mätningarna görs. Då svarade Ingvar. Brusnivån refererar till 5 cm/s vid 1 kHz. Mätningen sker runt 1 kHz.
Skall man mäta brus i smalbandigt område, så använder man en filterteknik för bandpass med viss vald bandbredd och viss vald slope på LP och HP filtreringen. Vanligt mätförfarande.
Jag vet ännu inte hur mätningen görs på graverlack. Men jag skulle kunna tänka mig att man använder en bandbredd på +/- 1/2 oktav. Från 1 kHz så blir det 1/2 oktav ner och 1/2 oktav upp, d v s oktaven från 750 Hz till 1,5 kHz. Man använder dock någon form av standardiserad mätmetod för ändamålet. Kanske +/- 1 oktav d v s 500 Hz till 2 kHz. Jag vet ännu inte och inte heller du Morello eller jansch eller I-or, men I-or ligger nog nära i sina antaganden och har tillräcklig intelligens och kunskap gällande hur man skulle kunna mäta brusnivå på ett graverlack utan att få med själva graverbordets inverkan. Det är ju brusnivån från graverlacket i sig man vill veta vid dessa mätningar. Vilken kvalitet har själva lacket i sig som man köpt in för att gravera i. Den siffran mäts upp och anges. Det är en kvalitetssiffra för lacket. Neuman anger kvalitetssiffror för deras graververk.
Enligt Ingvar är det inte någon mätning 20-20000 dBA. Mätningen är smalbandig. Mätningen stämmer överens med hur hörseln uppfattar saken, annars är mätningen tämligen meningslös. Jag är tämligen övertygad om att I-or skulle skriva under på det också. En mätning måste vara ändamålsenlig för att beskriva det man vill använda mätningen till.
Mvh
Peter
jansch skrev:petersteindl skrev:För det första, jag har aldrig gjort någon mätning själv på graverlack och vad jag förstår så har inte du heller gjort det och inte heller jansch eller I-or.
Mvh
Peter
Peter,
Jag har inte framfört någon åsikt i denna tråd om "90dB" eller nåt annat.
Detta av det enkla skälet att jag inte har någon kunskap om detta.
Det enda jag har gjort är mätningar med B&K:s testskivor och då på 70-talet.
Jag har dock ställt en fråga till dej angående 1kHz mätområde då jag inte förstod vad du menade.
Notera! att 1kHz oktavband (centerfrekvens 1kHz) INTE var/är från 750Hz till 1,5kHz.
Oktavbandet sträcker sig från 0,707kHz till 1.414kHz.
Av det framgår då att alla standardiserade oktavbands (f) undre/center/övre frekvens följer: 0,707f / f / 1,414f
gcs skrev:Här om dagen skriver jag att ett graverat lack inte har något eget brus. Bruset tillkommer under den senare processen när man matriserar ett lack. bruset på den färdiga skivan är beroende av renheten i vinylmassan och hur många skivor
som man pressat med matrisen. Jag har också mätt på normala LP skivor och brusnivån ovägt var -47dB. Jag har faktiskt stött på enstaka skivor som mätte -70dB ovägt. Jag tänkte på en annan sak när det gäller tidskonstanter.
Riaa kurvan säger 3180-318-75µsek och för en analog bandspelare vid 19,05 cm/s gäller 3180-318-70µsek. Vid 38,1cm/s som är den vanligaste hastigheten med tidskonstanten 3180-318-35µsek. Hur kan det nu komma sig att bruset från
ett magnetband låter så olika i jämförelse med vinylens brus. Kom just att tänka på vad som tidigare gällde i USA. Där hade man tidskonstanten 3180-318-50µsek.
Wiki skrev:The time constants of the Teldec characteristic are 3180 μs (approximately 50 Hz), 318 μs (approximately 500 Hz), and 50 μs (approximately 3183 Hz), thus differing only in the third value from the corresponding RIAA values.
Although the Teldec characteristic is close to the RIAA characteristic, it is different enough for recordings recorded with the former and played back with the latter to sound a little dull.
gcs skrev:Full band. Men jag har också en spectrum analyzer från DK Audio som är ett danskt företag som jobbar med kontroll och mätutrustning både för bild och ljud.
gcs skrev:Här om dagen skriver jag att ett graverat lack inte har något eget brus. Bruset tillkommer under den senare processen när man matriserar ett lack. bruset på den färdiga skivan är beroende av renheten i vinylmassan och hur många skivor
som man pressat med matrisen. Jag har också mätt på normala LP skivor och brusnivån ovägt var -47dB. Jag har faktiskt stött på enstaka skivor som mätte -70dB ovägt. Jag tänkte på en annan sak när det gäller tidskonstanter.
Riaa kurvan säger 3180-318-75µsek och för en analog bandspelare vid 19,05 cm/s gäller 3180-318-70µsek. Vid 38,1cm/s som är den vanligaste hastigheten med tidskonstanten 3180-318-35µsek. Hur kan det nu komma sig att bruset från
ett magnetband låter så olika i jämförelse med vinylens brus. Kom just att tänka på vad som tidigare gällde i USA. Där hade man tidskonstanten 3180-318-50µsek.
Bertil Alving skrev:Hej!
Det har hela tiden varit min åsikt att man mäter S/N-värdet på det sättet du nu beskriver. Den mätmetod du beskrev i telefon är inte rimlig och jag förstår att det måste ha varit en missuppfattning.
Det erhållna dB(A)-värdet försöker ta hänsyn till hörselns känslighet för olika frekvenser, men min åsikt är att det värdet ändå inte på ett riktigt fullgott sätt beskriver hur ”irriterande” vi upplever störnivån beroende på brusets spektrala fördelning (rent psykologiskt).
Det högfrekventa tonbandbruset är åtminstone för mig mer irriterande än det dova bruset från en lack-avspelning, även i det fall att en dB(A)-siffra skulle råka uppvisa samma värde för de båda brustyperna. Men jag är helt övertygad om att dynamiken hos en lack-avspelning har betydligt bättre dB(A)-värde än en bandinspelning (utan Dolby).
Hälsningar
Bertil
Morello skrev:Jag syftade på lacket, vilket jag tror du förstås.
Hur som helst, skulle jag gärna se en redogörelse för hur testet gick till för att förstå var det gick fel - 90 dB(A) är inte i närheten av rimligt.
Neumann VMS 70 uppvisar en störnivå från tallrikslagret om 70 dB (DIN 45539) relativt 10 cm/s, vilket gör 64 dB relativt 5 cm/s.
Sedan har vi:
- Brus och brum från slutsteget som driver graverdosan
- Termiskt brus från nålmikrofon
- Brus och brum från RIAA-försteg
- Brus och brum från fördröjningslänken som kopplar mellan systemets insignal och graverdosans slutsteg.
När vi 60 dBA rel 5 cm/s från ett lack skall vi nog vara nöjda.
Wiki skrev:Though several standards exist that define how rumble should be measured, they all have a common basis, and use the weighting curves shown here.
DIN 45539 (1971) and IEC98-1964 both cover rumble measurement.
Wiki skrev:Recent revision aimed at more precise determination – ISO 226:2023
Perceived discrepancies between early and more recent determinations led the International Organization for Standardization (ISO) to revise the standard curves in ISO 226. They did this in response to recommendations in a study coordinated by the Research Institute of Electrical Communication, Tohoku University, Japan. The study produced new curves by combining the results of several studies—by researchers in Japan, Germany, Denmark, UK, and the US. (Japan was the greatest contributor with about 40% of the data.)
This has resulted in the recent acceptance of a new set of curves standardized as ISO 226:2003. The report comments on the surprisingly large differences, and the fact that the original Fletcher–Munson contours are in better agreement with recent results than the Robinson–Dadson, which appear to differ by as much as 10–15 dB, especially in the low-frequency region, for reasons not explained.
According to the ISO report, the Robinson–Dadson results were the odd one out, differing more from the current standard than did the Fletcher–Munson curves. The report states that it is fortunate that the 40-phon Fletcher–Munson curve on which the A-weighting standard was based turns out to have been in agreement with modern determinations.
The report also comments on the large differences apparent in the low-frequency region, which remain unexplained. Possible explanations are:
The equipment used was not properly calibrated.
The criteria used for judging equal loudness at different frequencies had differed.
Subjects were not properly rested for days in advance, or were exposed to loud noise in traveling to the tests, which tensed the tensor tympani and stapedius muscles controlling low-frequency mechanical coupling.
Thomas_A skrev:Eftersom vi inte spelar på lack utan på pressat vinyl blir detta akademiskt.
-35 dB N+D vid 1 kHz 2.54 cm/s RMS är ungefär det jag får ≈ 50 dBA, bandbredd 20 Hz-20,000 Hz. Toppvärdena på platta kan vara ≈20 dB högre, så teoretiskt kanske ≈70 dBA relativt toppvärdet. Om jag tänker rätt.
petersteindl skrev:Thomas_A skrev:Eftersom vi inte spelar på lack utan på pressat vinyl blir detta akademiskt.
-35 dB N+D vid 1 kHz 2.54 cm/s RMS är ungefär det jag får ≈ 50 dBA, bandbredd 20 Hz-20,000 Hz. Toppvärdena på platta kan vara ≈20 dB högre, så teoretiskt kanske ≈70 dBA relativt toppvärdet. Om jag tänker rätt.
Du tänker iofs nog rätt, men du inkluderar THD i din mätning vad jag förstår. Jag ställer mig tveksam till det. Speciellt med dB(A). Bertil Alving har gjort en del mätningar på THD och brus från olika pickuper som han har. Ortofon MC20 på hans stora Technics skivspelare, deras dyraste då det begav sig, mäter betydligt sämre än hans Audio Note IO2vdH på Systemdek skivspelare. Det skiljer mellan 10 och 20 dB. Det var viktigt för honom att kunna utvärdera de provlack han skulle värdera på sina egna graveringar på sina inspelningar. Då gick inte MC20 att använda.
Jag vill gärna diskutera provlack, eftersom det är vad den analoga tekniken förmår. Det rör sig definitivt inte om 6-8 bitars bitdjup. Snarast 14 bitar ovanför basen. Bertil har själv fixat 8 bitar digitalt och det låter inget vidare, långt sämre än det analoga via LP.
Idag, om man gör riktigt bra pressningar och struntar i att blanda in kol för att färga vinylen svart, så säger Ingvar Öhman att man med bra avspelning kan uppnå över 80 dB(A) på vinylavspelning. Jag bedömer det som adekvat. Man har dessutom betydligt mindre buckliga LP-skivor än förr i tiden.
Inte för att jag bryr mig, eftersom jag har sålt hela min LP-samling i början på 90-talet och spelar CD och så småningom via HD. Skulle jag köpa en skivspelare idag så kommer den kosta minst 500.000 kr. Då får jag den kvalitet som jag måhända kan stå ut med.![]()
![]()
MvH
Peter
Thomas_A skrev:petersteindl skrev:Thomas_A skrev:Eftersom vi inte spelar på lack utan på pressat vinyl blir detta akademiskt.
Du tänker iofs nog rätt, men du inkluderar THD i din mätning vad jag förstår. Jag ställer mig tveksam till det. Speciellt med dB(A). Bertil Alving har gjort en del mätningar på THD och brus från olika pickuper som han har. Ortofon MC20 på hans stora Technics skivspelare, deras dyraste då det begav sig, mäter betydligt sämre än hans Audio Note IO2vdH på Systemdek skivspelare. Det skiljer mellan 10 och 20 dB. Det var viktigt för honom att kunna utvärdera de provlack han skulle värdera på sina egna graveringar på sina inspelningar. Då gick inte MC20 att använda.
Jag vill gärna diskutera provlack, eftersom det är vad den analoga tekniken förmår. Det rör sig definitivt inte om 6-8 bitars bitdjup. Snarast 14 bitar ovanför basen. Bertil har själv fixat 8 bitar digitalt och det låter inget vidare, långt sämre än det analoga via LP.
Idag, om man gör riktigt bra pressningar och struntar i att blanda in kol för att färga vinylen svart, så säger Ingvar Öhman att man med bra avspelning kan uppnå över 80 dB(A) på vinylavspelning. Jag bedömer det som adekvat. Man har dessutom betydligt mindre buckliga LP-skivor än förr i tiden.
Inte för att jag bryr mig, eftersom jag har sålt hela min LP-samling i början på 90-talet och spelar CD och så småningom via HD. Skulle jag köpa en skivspelare idag så kommer den kosta minst 500.000 kr. Då får jag den kvalitet som jag måhända kan stå ut med.![]()
![]()
MvH
Peter
THD inkluderad (-60 dB 1 kHz L+R, 2,54 cm/s). Men tänkte mest på brus i själva kalkylen.
petersteindl skrev:Thomas_A skrev:petersteindl skrev:
![]()
MvH
Peter
THD inkluderad (-60 dB 1 kHz L+R, 2,54 cm/s). Men tänkte mest på brus i själva kalkylen.
Ok, hur definierar du toppvärden?
Dina -50 dB(A) är väl relaterat till att vara RMS? Är det du kallar toppvärden också relaterat till att vara RMS? D v s max utstyrt värde i RMS, eller?
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 17 gäster