Bryta stömmen för av/påslag

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
David_A

Bryta stömmen för av/påslag

Inläggav David_A » 2025-01-29 10:58

Har under många år styrt mina Rotel 1090 av/på genom en egenbyggd reläbox via trigger utgången.
Det jag funderar på är om vissa slutsteg kan ta skada på sikt av detta upplägg?
Jag har dels ett 1590 som jag skulle vilja slå av/på på samma sätt, det blir för lång triggerkabel. Men även några äldre vintage receivers som är tänkt att jobba
i en multirumskonfiguration.
Att det inte fungerar med apparater som alltid går in i stand-by är väl ganska givet. Men finns det konstruktioner som är så dumma
att ett på/avslag via strömmen kan bypassa någon säkerhetskrets i startögonblicket?

Användarvisningsbild
peterh

Re: Bryta stömmen för av/påslag

Inläggav peterh » 2025-01-29 11:09

David_A skrev:Har under många år styrt mina Rotel 1090 av/på genom en egenbyggd reläbox via trigger utgången.
Det jag funderar på är om vissa slutsteg kan ta skada på sikt av detta upplägg?
Jag har dels ett 1590 som jag skulle vilja slå av/på på samma sätt, det blir för lång triggerkabel. Men även några äldre vintage receivers som är tänkt att jobba
i en multirumskonfiguration.
Att det inte fungerar med apparater som alltid går in i stand-by är väl ganska givet. Men finns det konstruktioner som är så dumma
att ett på/avslag via strömmen kan bypassa någon säkerhetskrets i startögonblicket?

Man kan undersöka hur strömbrytaren är inkopplad. Om den bryter nätspänningen är det ingen skillnad om du bryter nätspänningen.
Om däremot strömbrytaren går till någon form av elektronik _kan_ det vara problem, t.ex. att apparaten vid nätanslutning alltid
går in i ett standby läge precis som du nämner.
Men rent allmänt så skall ju all utrustning tåla att strömmen bryts och kommer tillbaka, eventuellt att korta strömdippar kan
lösa ut en säkring.

Ägare av "1590" kan ju höra av sig om detta.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-01-29 11:18

David_A skrev:Jag har dels ett 1590 som jag skulle vilja slå av/på på samma sätt, det blir för lång triggerkabel.

Vad menar du?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2025-01-29 11:45

Morello skrev:
David_A skrev:Jag har dels ett 1590 som jag skulle vilja slå av/på på samma sätt, det blir för lång triggerkabel.

Vad menar du?

Jag antar att David_A menar att avståndet är för stort för en traditionell triggerkabel och därför istället vill använda relälösning.
Och då undrar jag: Är triggerkabel en "vanlig" 3,5 mm monokabel? I så fall finns ju långa sådan att köpa. Men det finns kanske skillnader som gör det olämpligt.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2025-01-29 17:09

Ja precis så är det, eller snarare att det redan finns styrd strömanslutning fram till steget via reläboxen. Den har även tidsrelän inbyggt för att starta flera steg i sekvens om det behövs.

Det fungerar även med en vanlig stereo 3.5mm på dom flesta trigger in/utgångar, men i mitt fall måste det dras lite väl långt, och trassel med att få in triggerkabeln i kabelrören.
Streamern som ska kunna starta stegen både från tv och via streaming har dessutom bara en trigger utgång, så då måste jag grena den också.

Gissningsvis fungerar det lika bra med 1590 som det gjort med 1090 i alla år, men jag var mest nyfiken på eventuella konsekvenser av denna lösning.

Återgå till Teknikforum