TV-högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

TV-högtalare

Inläggav Michael » 2025-01-30 18:35

Har länge funderat på TV-högtalare, då jag under många år kört utan. Bara ljud från platt-TVns inbyggda högtalare :-( Har tänkt mig väggmonterade och att de sitter precis intill TVn och baffeln i linje med skärmen. Vad gäller val av element så har följande trådar givit inspiration: Räven Den feta trevägaren The Rävelator

Skulle helst vilja bygga med SB34NRXL75-8, men då jag har Scan-Speak 30W liggandes så borde jag använda de. Tillsammans med SB17 och SB26... men det lutar nog åt en tiotummare, typ 'kopiera' Rävelator, men i annan låda. Super stort tack till Maarten för all information och allt jobb du lagt ner. Speciellt tack för att du delger oss så mycket detaljer och bakomliggande fakta.

<Plats för en summering av resultatet>

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Re: TV-högtalare

Inläggav Michael » 2025-01-30 18:35

Här är några skisser på hur jag har tänkt mig lådan:
Bild

Blir lite trångt i smala lådan, men bör gå.
Bild

Bredden 70cm tänkte jag först då det matchar min 55-tummare och lyssningsavstånd. 57 cm skulle matcha en 77" och nu med 55" så skulle utrymmet emellan kunna fyllas ut med nån hård skiva. Höjden blir cirka en meter. Baffeln blir något sådant här, påt ungefär:
Bild

Då jag under flera år stött på MDF som gett mig problem (de luktar och mina lungor vill inte andas), så måste det bli nått annat material. Furuhyllplan (limfog) blir tyvärr inte helt plana och släta, de blir vågiga. Såg att det finns i bambu och består av smalare bitar (ca en cm). Kanske de är mer stabila, men så såg jag nån kommentar att de inte var plana. Så det lutar nog åt plywood. Av någon lite bättre kvalisort än den billiga konstruktionsplywooden som kan vara extremt skeva. Plywood med många lager är väl lite hårdare. Kanske mindre antal lager är mjukare och har lite inre dämpning, men kanske inget som påverkar. Finns något som kallas interiör plywwod med en god sida. Den har bara 7 lager (18 mm). Medans finare furuplywood har 13 lager.

Nu får jag hoppas det blir något av detta. Tyvärr har jag väldigt ont om tid i livet.

//Michael

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-01-30 21:35

Spännande. Ser intressant ut.
Det jag skulle föreslå är att lägga till en dämpning på insidan om du inte redan räknat med det.

Med tillräckligt tjock dämpning kan dippen runt 200-300 Hz mildras.

Utan dämpning blir diskanten påverkad och får mer "regnbågseffekt". Dvs målar upp ljudet med bredare mer diffus "pensel".
Kan iofs vara trevligt men det ger ljudet en viss sameness på likande sätt som äldre Carlsson.
Diskanten bättras ju dock av tunnare dämpning så det är ju en enklare åtgärd.
Mvh
Magnus

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-01-30 21:39

Om du redan har 30W/4558T00 så tycker jag att de borde vara mycket lämpliga. Med så låg impedans som de har så blir det kanske lite tungt för en vanlig förstärkare så att dela aktivt gör nog livet enklare. Ett passivt filter tycker jag att ser ovanligt oproblematiskt ut för basen om förstärkaren är stark nog.

Trots de i vid första anblick låga Q värdet så ser det ut att fungera mycket bra i sluten låda som ditt mindre alternativ men kanske lite bättre i en något större låda.

Basreflexkapaciteten i en förvånansvärt liten låda ser ut att bli enorm.

Jag tolkar det som att lådans vingar skall fylla ut utrymmet fram till TVn så att det blir en stor slät yta mellan högtalarna.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-01-31 09:10

Kul!

Kom ihåg att arbetet som krävs för realisera sånt här är så mycket mindre idag om man kör "The I-or Principle" och bara väljer rätt element, har lite koll på baffeln och diffraktion (här kan man låna upplägg som du gör), tillser en god delning mellan mellanregister och diskant och sen ekvaliserar. Zappa's bygge är ett bra exempel.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2025-01-31 22:49

Tack för tips.

Med 30W skissade jag så smalt jag kunde. Det elementet har inget 'utblås' baktill i magneten. Så kan monteras nära lådvägg.
Bild

Jo jag hade tänkt hård slät yta, typ 'oändlig' baffel mellan vänster och höger element. Som bildas av lådorna plus TVn. ...men detta kanske inte är helt bra. Tunn eller tjock dämpning på delar är kanske att föredra. Eller går eventuell negativ effekt av hårt att åtgärda med EQ?

Bild

//Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2025-01-31 23:26

Varför inte bygga in det helt i en vägg?

Du skall ju inte flytta från det där huset :wink:
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2025-02-01 11:31

Det blir ett större projekt och skulle ta längre tid, tid som inte finns. Plus att det är ett rätt stort fönster på den väggen, inkl radiator. Tror rummet skulle kännas mindre.

//Michael

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-02-01 12:02

De där kommer å bli bra.
Bara inte tvn skalrar så ere lugnt.
Midden komer å bli trevlig m den baffel verkan.
Ja hade en liknande setup m Imperial horn å stor Sony tjock tv.
De lät väldigt bra.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2025-02-11 22:26

Någon uppdatering på detta?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2025-02-15 00:17

Gått långsamt, men nu ritat lite...

Först kan jag förtydliga att det är dessa element som jag har tänkt mig: WO24P-4 + SB17NBAC35-4 + SB26ADC-C000-4

Bild

Upptill i hörnen är det öppning bakifrån, som smala fack. Jag har tänkt mig ett par träklossar som skuvas fast i väggen. På dessa ett par SD-fötter. Sedan ställer/hänger jag lådan på dessa. Bakom diskanten utrymme för delningsfilter.

Lite snabb räkning (nåja, nu förtiden knappa in lite på en websida):
SB17 30Hz Qts0,29 Vas42,6L : Qtc0,7 -> 7,4L
Vet faktiskt inte vad jag skall sikta in mig på för Qtc, men det klarnar nog med tiden.

Angående basreflexporten så undrar jag om köpe 'trattar', typ aeroport, har bättre utformning än vanlig radiefräs?

//Michael

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-02-15 13:06

Många här har byggt med slitsportar och I-or har gett fina underlag, så det kan vara ett alternativ (som är bättre än vanliga portar). Sök och du kommer att hitta mycket.

Volymen för sb17 kan varieras mellan 1,5-4 liter. Filterutkast kan jag lägga upp, beaktat att det kan behöva justeras något efter din baffel. Eller så ekvaliserar du.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2025-02-19 21:38

Slitsport har jag tänkt på. Prototypen blir i alla fall med rör, sedan får vi se. Nu ser ritningen ut så här...

Bild

och så en hög med fina träbitar...

Bild

//Michael

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2025-02-19 22:59

Mycket intressant! Vad blir det för volym till wo24p?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2025-02-21 23:20

Räknat på volymer, men inte dragit av något för elementen. Basen 60 liter, mid'en 5,5 4,9 4,3 3,7 eller 3,1 beroende på hur många extra skivor jag fyller ut med mot baksidan.

Har tänkt lite... lådorna blir stora! Så eventuellt blir det 570 bredd sedan. Prototypen går ju att såga av.
och är det inte onödigt dyra och fina basar. Kanske borde bygga med SB23NRXS45-4 + SB15NBAC30-4 + SB26ADC-C000-4 istället, eller någon bas jag har liggandes. Nä stop nu, inte tänka för mycket. Nu skall denna prototyp låda byggas :-)

//Michael

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2025-02-21 23:26

Smart form på högtalarna. Har varit inne på något liknande.
Mer av detta finns här: https://www.xmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2025-03-02 10:56

Var på Jysk och tänkte förbereda med att köpa dämpmaterial, dvs skummadrass. Sett "F30" nämnas här på forumet. Det blev bara förvirring. Finns fler som heter F30 och nu har de även bytt namn. Kollat mer och kommit fram till att det är Basic F30 som avses (i FUKDIST Basic F5), men de finns inte längre.

Jysk Basic F5, Polyeterskum 23kg/m3, utgått
Jysk Basic F30, Polyeterskum 25kg/m3, utgått
Jysk Plus F30 12x90x200cm 800:- Polyeterskum 25kg/m3, profilerad, utgående

Nu finns:
Jysk Ygna BF5 5x60x120cm 300:- Polyeterskum 25kg/m3
Jysk Billefjord 7x90x200cm 500:- Polyeterskum 25kg/m3
Jysk Hasla BF50 10x90x200cm 600:- Polyeterskum 28kg/m3, profilerad

Är någon av dessa tre att rekommendera (eller avstå)?

Bakom mellanregistret kanske man skall ha något mera fluffigt material. Kanske HifiKit's Fårull (syntetisk dämpmaterial och fårull), eller finns något annat bra alternativ? Hittade inget fluff/vadd/foder på Jysk. Måste dock kolla om jag har kvar nån Acousto-Q, men tror inte det. Polyestervadd borde väl hittas i nån garn/hobby/tygaffär, eller Biltema!

//Michael

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2025-03-02 11:26

Jag skulle nog inte föredra polyesterskum utan istället dito vadd eller fiber i så fall:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilster ... 2000018423
https://rito.se/stoppning-till-nallar-o ... 74401.html
osv

Helst föredrar jag mineralull:
https://www.byggmax.se/isoleringsrulle-ursa-3
osv

Varför inte fårull:
https://filtmakeriet.se/produkt/finull/
Mer av detta finns här: https://www.xmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Återgå till DIY-forum