bizarra hifi-experiment

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

bizarra hifi-experiment

Inläggav phloam » 2006-03-28 15:02

Tänkte bara höra om någon, som jag, har lekt med minst sagt udda/experimentella hemmabyggen - finurliga lagningar, uppgraderingar, gjort fungerande saker av skrot... konstiga konstellationer... whatnot!
Allt udda kan tas upp.

Mitt bidrag är att som ung och medellös ha gjort ett par experimenthögtalare av hörlursmembran + ett antal papprullar (satte "rör i rör" så att det blev som nåt slags "ihopvikt horn"-effekt) som lät förvånansvärt mycket (eller vad man ska kalla det)! Gjorde visst en basmodul av en gammal resegrammofon + låda av kartong också... :P

Samt en grammofonhörlursförstärkare av en gammal Walkman där jag anslöt phono istället för tonhuvudet (med ett par motstånd emellan) Det kom ljud! :)

ok fram med era eventuella pinsamheter nu :D

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-03-28 15:42

Herregud!
Du talar med rätt person här.
Till det mest bizzarra jag haft var 30 cm avloppsrör, ca 1 m långa var dom och öppna i bakändan. På framsidan satt 12 tums bredbandselement från beyma. Jag hade 12 stycken av dessa.
Inte nog med att jag hade dom hemma i mitt pojkrum, släpade dessutom med dom ett tag när jag var svettjockey ett tag!

Ett annat projekt som jag minns var ljudledningshögtalare av 12 mm blåmålad spånskiva som jag hittade i källaren. Bygget var "inspirerat" av audiotronics cm3or, och jag köpte lösa basar av Bosse himself för ändamålet. Högtalarna mätte ca 120 x60x60 och var bestyckade med 6st basar och ett bandhorn.
Det lät grymt tyckte jag då, men jag stagade ändå upp dom á la fackverk med avsågade bitar av kvastskaft. Bitarna lossnade ofta av vibrationerna i lådan...
I samma veva övertog jag ett par Megetrender av en DJ från Västerås som hade blivit lite klokare än mig...
Lustigt nog var det betydlig mer tryck i basen från mina hemmabyggen än i megatrenderna.
Det hela tilldrog sig i slutet av 80-talet 8)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-28 16:07

Nog har det förekommit blunder! En kompis till mig rekommenderade att jag skulle trava Lecablock i hörnen bakom högtalarna! Sagt och gjort, idiot som man är. Jag travade en hög stabel, som jag tyckte verkade stabil.
Lägger i en CD-skiva och sätter mig i lyssningsposition.
Då ser jag med fasa hur "muren" av Lecablock börjar tippa framåt i slow motion. Hela traven rasar i parketten med ett dån!!
Dessutom faller några block på min vänstra nyinköpta högtalare i 25k klassen! :oops:

Ja man blir väl visare med åren! Detta var min största blunder!! :roll:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2006-03-28 16:19

Byggde en högtalare av gamla 6x9 bilhögtalare och kartongen till en snowracer. Kan va 12-13 år sedan.

Det lät...

Keba

Inläggav Keba » 2006-03-28 16:47

Kul ämne :D

I tidiga tonår byggde jag push-pull med EL84 från gamla radioapparater.
Och mindre vetande buntade jag ihop utgångsledningarna med ingångsledningarna... :oops: Jisses vad det självsvängde. Grannarna på andra sidan byn 3km bort (bodde på landet då) ringde och frågade varför det var dålig bild på TVn. (hmm.. de hade nog redan lärt sig vem de skulle ringa...)
Men det är nog preskriberat nu :lol:

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-03-28 18:52

byggde ett ljudiakit för mer än 10 år sen, 2 åttor i varje och en piezo. lådorna byggde jag av ett gammalt bord, och spånplattor som jag hittade i källaren. beväpnad med en sticksåg och silicon blev det till slut täta lådor. dom dunkade bra faktiskt fast dom blev inte så värst snygga
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-03-28 19:07

Bild

Ja, vad säger man.....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-03-28 19:36

Kommande ............

Hittat en tidning som heter Nuts and Volts http://www.nutsvolts.com. De beskriver massa roliga byggprojekt och inget verkar för svårt eller för larvigt att testa. Vad sägs om en ljushastighetsmätare???

Det här däremot verkar häftigt - kan man bygga en Heil Air Motion Transformers??? Beskrivet i oktobernumret från förra året:
http://www.nutsvolts.com/toc_Pages/oct05toc.htm
Tidningen har en back-issue service.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-03-28 21:59

AMTs finns här. http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... hen_en.htm hade ett par högtalare med amts i för länge sen, som jag tyvärr va tvungen att sälja.. har länge vart sugen på ett par nya såna, synd att dom är så dyra bara
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-03-28 22:26

Jag beställde några gamla tidningar - undras om det inte är ett DIY. Rapport kommer sen.

Jag köpte satser till en himla stor Wharfedale-högtalare 72/73 nån gång. Sågade 22mm spånskiva för hand och hade träslister i alla kanter. Baffeln skruvades dit för hand med 87 skruv. Skinflådd!!!!
Lät inte illa men diskanter gick sönder Tappades i golvet tror jag - men det var ingen skillnad när de inte funkade.....
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-28 22:57

Bild

Muskedunder mk1
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-03-29 09:30

Ojojoj, NN har gjort några rätt så galna DIY-prylar.
inte så svårt att lista ut väl :wink:
NN

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-05-04 01:55

var bara tvungen:

Bild

http://hogtalare.istheshit.net/

(nej, detta är inte nåt av mina experiment) :D

Användarvisningsbild
Mattias

Inläggav Mattias » 2006-05-05 03:13

Byggde ett par högtalare till min bror under skoltiden då jag inte visste ett dyft om just högtalarkonstruktion. De bestod utav varsin låda och baselement från ett par skrotade högtalare, filter från ett par andra skrotade högtalare och varsin bilkoaxial. Både lät och såg fördjävliga ut men bror var nöjd.....

Annars har man ju testat om diskanter fungerar genom att koppla dom direkt till förstärkaren utan filtrering......och sedan tillbringa några minuter för att konstatera att dom är trasiga men inte veta varför...

Tur att man lär sig med tiden :)
» Driver DiyForum.net

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-05-05 09:49

Mattias skrev:Byggde ett par högtalare till min bror under skoltiden då jag inte visste ett dyft om just högtalarkonstruktion. De bestod utav varsin låda och baselement från ett par skrotade högtalare, filter från ett par andra skrotade högtalare och varsin bilkoaxial. Både lät och såg fördjävliga ut men bror var nöjd.....

Annars har man ju testat om diskanter fungerar genom att koppla dom direkt till förstärkaren utan filtrering......och sedan tillbringa några minuter för att konstatera att dom är trasiga men inte veta varför...

Aldrig lyssnat på 50Hz @ 220V??? - Det måste man pröva nån gång :P

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-05 11:05

Jag har under ett förskök att skaka på stämbanden med ljud kopplat en högtalare till munnen via ett rör. Det var en klart udda upplevelse att försöka ta en ton samtidigt... Ljudtrycket i munnen blev i trakterna av 150 dB.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-05-05 11:46

Mattias skrev:Annars har man ju testat om diskanter fungerar genom att koppla dom direkt till förstärkaren utan filtrering......och sedan tillbringa några minuter för att konstatera att dom är trasiga men inte veta varför...

Detta brukar alla vettiga diskanter överleva om man inte drar på för mycket. Mätningar sker ju med diskanterna helt ofiltrerade och då kan man panga på momentant rätt mycket kräm (i o f s så innebär det där att det är momentant att den spektrala fördelningen är rätt snäll).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-05-05 13:00

Naqref™ skrev:Detta brukar alla vettiga diskanter överleva om man inte drar på för mycket. Mätningar sker ju med diskanterna helt ofiltrerade och då kan man panga på momentant rätt mycket kräm (i o f s så innebär det där att det är momentant att den spektrala fördelningen är rätt snäll).

Rätta mig om jag har fel, men var inte högtalarelements märkeffekter framtagna efter man hängt upp element fritt i luften och krämat på tills dess det gick upp i rök - därav de ofta beskedliga effekterna på framför allt brittiska element.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-05 14:00

De brukar vara märkna med en viss effekt och en viss delning, dvs 100w vid 12db/oktav@200h0

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-05-05 14:58

Kaffekoppen skrev:De brukar vara märkna med en viss effekt och en viss delning, dvs 100w vid 12db/oktav@200h0

Mina gamla Richard Allan 8" klarar enligt uppgift 15W ...

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-05-05 17:18

Min första högtalare var en "sub" med två sketna bil-åttor i gudvetvadförvolymochvadföravstämning (tm). Delade dom med ena halvorna från ett första ordningens 2-vägs filter stulet ur ett par Pioneer-högtalare. Jag orkade aldrig montera dit bakstycket, så man kan ju kalla det för dipolbas om man vill. Dom spelade ingen bas över huvudtaget, men jag var skitglad!

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-05-05 21:56

soundbrigade skrev:
Mattias skrev:Byggde ett par högtalare till min bror under skoltiden då jag inte visste ett dyft om just högtalarkonstruktion. De bestod utav varsin låda och baselement från ett par skrotade högtalare, filter från ett par andra skrotade högtalare och varsin bilkoaxial. Både lät och såg fördjävliga ut men bror var nöjd.....

Aldrig lyssnat på 50Hz @ 220V??? - Det måste man pröva nån gång :P

Mina magneplanar tålde 220V ett par sekunder direkt på kontakterna.

Dom blev kvarglömda på en vind för 8 år sen
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

manw

Inläggav manw » 2006-05-08 22:17

Vet inte om det var direkt HiFi, men jag byggde för många år sedan en fungerande gramofon i LEGO, med en förstärkare byggd med hjälp av Philips elektronikbygglåda. Pickupen var en kristallpickup från en gammal radiogrammofon.

Vad gäller prestanda så var väl både gångprecision hos LEGO-motorn, och frekvensgången hos elektronikbygglådans högtalare ganska blygsam, men 11år gammal så var jag rätt stolt vill jag minnas!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-08 22:43

HEHE byggde min första baslåda till bilen.....i 2mm plåt :D och en mtx 10" senare åkte man runt med ett stor smile ;)

sjukt kul för om man spelade baaaas å sen plötsligt slog av kunde man höra ringningarna i plåtlådan ganska länge efter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-05-09 00:30

8O Hade du inte någon dämpull i låddan? 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-09 00:45

Morello skrev:8O Hade du inte någon dämpull i låddan? 8O

haha nää fasen sånt skit visste man inte om då :D farsan svetsade ihop en låda av "lagom" storlek (iförhållande till utrymmet där bak förstås 8O )

sen vare bara å lira! HEHE

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-09 07:36

Morello skrev:8O Hade du inte någon dämpull i låddan? 8O

Om det var plåten som ringde så hade nog inte det hjälpt...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till DIY-forum