MA silver 300 7g, KEF Q7 Meta eller något annat?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Re: MA silver 300 7g, KEF Q7 Meta eller något annat?

Inläggav distad » 2025-02-02 21:50

Jag vet en medlem på forat som är väldigt känslig för hur diskanter låter (inget vasst osv.) och han har lovordat just denna modell, men han är kanske inte alltid "dist känslig" :?
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Daad

Inläggav Daad » 2025-02-02 22:53

WhereNextColumbus skrev:
I-or skrev:Polk Audio Reserve R700 uppvisar i mitt tycke alldeles för hög distorsion runt 6 kHz för att vara ett gångbart alternativ.

Har bara hunnit kolla igenom Erins data snabbt, men ja just det såg inte topp ut. Vet inte om det skulle vara en dealbreaker för mig, men just nu lutar det ändå starkt åt kef-hållet.

Lägger in två diagram som visar flertonsdistortion för Kef Q11 meta och Polk R700. Antar att testerna görs med samma ljudnivå.
Källa KEF Q11 Meta: https://youtu.be/dPIWppFirmk?feature=shared&t=1071
Källa Polk Reserve R700: https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/polk_r700/
MD KEF Q11 Meta.png
MD KEF Q11 Meta.png (799.42 KiB) Visad 5373 gånger

MD Polk 700.png
MD Polk 700.png (175.76 KiB) Visad 5373 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-03 00:16

Det bör betonas att utfallet av multitonsmätningar beror väldigt mycket på hur insignalen ser ut. Ibland framträder inte de problem som man noterar med mer avslöjande insignaler eller vid lyssning.

Polks THD om nästan 5 % vid 96 dB, 1 m, 6 kHz är klart hörbar. För den som är ovan vid att tolka mätresultat kan man säga att denna orenhet (andraton) för höga frekvenser har en hel del likheter med dåliga kompressionshorn - en grötighet/otydlighet som jag alltid finner mycket märkbar för den typen av konstruktioner. Det ringstrålande diskantelementet har uppenbarligen omfattande problem med kraftiga olinjäriteter för det ganska speciella membranet.

Polk Reserve R700 -- Harmonic Distortion (96dB @ 1m).png
Polk Reserve R700 -- Harmonic Distortion (96dB @ 1m).png (71.82 KiB) Visad 5348 gånger

(Nu handlar det förstås om en ringstrålare som uppvisar kraftig andratonsdistorsion för höga frekvenser, men tilläggas bör att jag aldrig har stött på ett kompressionshorn som är ens tillnärmelsevis invändningsfritt vad gäller subjektiv renhet - något som förstås även framgår av mätresultaten.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Daad

Inläggav Daad » 2025-02-04 20:14

I-or skrev:Det bör betonas att utfallet av multitonsmätningar beror väldigt mycket på hur insignalen ser ut. Ibland framträder inte de problem som man noterar med mer avslöjande insignaler eller vid lyssning.

Kollade på Erins hemsida https://www.erinsaudiocorner.com/testmethods/ hittar inget om hur insignalen ser ut, inte heller i denna video från Erin framgår det https://youtu.be/i1sa50hzEcM?feature=shared&t=1036 eller så har jag missat informationen. . . Insignalen låter inte som vitt brus och inte heller som rosa brus utan mer som ett illa klingande ackord.

Tyska LowBeats.de har insignalen definierad som 30 sinusar med samma nivå vilka fördelars från cirka 25Hz till 20kHz i terssteg vilket innebär att nästkommande högre frekvens är inklusive moms d.v.s. med 1,25ggr högre frekvens.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-05 16:21

Daad skrev:
I-or skrev:Det bör betonas att utfallet av multitonsmätningar beror väldigt mycket på hur insignalen ser ut. Ibland framträder inte de problem som man noterar med mer avslöjande insignaler eller vid lyssning.

Kollade på Erins hemsida https://www.erinsaudiocorner.com/testmethods/ hittar inget om hur insignalen ser ut, inte heller i denna video från Erin framgår det https://youtu.be/i1sa50hzEcM?feature=shared&t=1036 eller så har jag missat informationen. . . Insignalen låter inte som vitt brus och inte heller som rosa brus utan mer som ett illa klingande ackord.

Tyska LowBeats.de har insignalen definierad som 30 sinusar med samma nivå vilka fördelars från cirka 25Hz till 20kHz i terssteg vilket innebär att nästkommande högre frekvens är inklusive moms d.v.s. med 1,25ggr högre frekvens.

Studier av frekvensstegen i diagrammen ovan och framförallt i en av Erins videor (där det är lättare att se) visar att insignalen är multiton med 12 sinusar per oktav 20-20000 Hz. Med totalt 8,95 Vrms erhåller man därför endast ca 0,78 Vrms per sinus (drygt 130 st), vilket uppenbarligen inte är tillräckligt för att de vid lite högre nivåer kraftiga olinjäriteterna runt 6 kHz ska ge en tydlig påverkan gällande IMD för Polk Audio Reserve R700. Observera att dessa distorsionskomponenter, i likhet med komponenter relaterade till andra olinjäriteter, sprids ut över hela det uppmätta frekvensområdet och inte kan relateras till 6 kHz som för den harmoniska distorsionen.

Detta illustrerar med all önskvärd tydlighet varför multitonsmätningar kan vara luriga.

Användarvisningsbild
Daad

Inläggav Daad » 2025-02-05 17:31

Tack I-or för återigen en bra och tydlig förklaring ifrån dig. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-05 19:40

Jag tackar för de uppskattande orden.

Nu är det egentligen ingenting som säger att bara för att utsignalen analyseras med en relativ frekvensupplösning om 1/12 oktav så måste insignalen bestå av 12 sinusar per oktav, men det är så som Erin tycks resonera. Jag fann följande information i hans video om mätningar ("Harmonic Distortion is overrated."):

Erin multitone.png
Erin multitone.png (201.55 KiB) Visad 4999 gånger

I Klippels presentation används alltså 12 sinusar per oktav, varför jag antar att Erin gör detsamma och antagligen tror att han även bör använda 1/12 oktav för frekvensanalysen, något som Klippel inte gör.

(Fundamental, d.v.s. grundton eller den lägsta frekvensen för en periodisk vågform, är för övrigt kanske ett något tveksamt språkbruk när man egentligen menar en insignal (eller som här den linjära delen av utsignalen) bestående av en massa sinusar.)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-02-05 20:22

I-or skrev:
Daad skrev:

Studier av frekvensstegen i diagrammen ovan och framförallt i en av Erins videor (där det är lättare att se) visar att insignalen är multiton med 12 sinusar per oktav 20-20000 Hz. Med totalt 8,95 Vrms erhåller man därför endast ca 0,78 Vrms per sinus (drygt 130 st), vilket uppenbarligen inte är tillräckligt för att de vid lite högre nivåer kraftiga olinjäriteterna runt 6 kHz ska ge en tydlig påverkan gällande IMD för Polk Audio Reserve R700. Observera att dessa distorsionskomponenter, i likhet med komponenter relaterade till andra olinjäriteter, sprids ut över hela det uppmätta frekvensområdet och inte kan relateras till 6 kHz som för den harmoniska distorsionen.

Detta illustrerar med all önskvärd tydlighet varför multitonsmätningar kan vara luriga.

Då jag ville ha multitonsimuleringar av elektronik, för att analysera IM, så gjorde lilltroll en serie olika simuleringar.
Alla deltoner hade samma amplitudnivå. Det betyder att summeringen får olika amplitud med olika mängd toner. Ju fler deltoner som summeras desto högre amplitud.
Det betyder att om man vill att summan skall ha en viss amplitud, så får man minska amplituden hos deltonerna ju fler deltoner man har med.

Vi simulerade med 2 deltoner, 3 deltoner, 4 deltoner, 5 deltoner, 10 deltoner, kanske även fler.

Den kombination som gav mest utslagsgivande IM var kombinationen med 3 deltoner.
100 Hz + 1 kHz + 10 kHz med så hög nivå som möjligt före klippning.

Så vi valde att simulera med den kombinationen för IM.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2025-02-05 22:07

I fall trådstartaren inte har läst min liknande tråd "Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare", så är den relevant:
viewtopic.php?f=4&t=73959

Två modeller jag övervägde och som hittills inte har nämnts här är Paradigm Premier 700F och 800F. Aningen större än Monitor Audio 300, men mindre än Polk R700.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-05 23:32

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-06 15:01

Paradigm Premier 800F kan inte rekommenderas utan ekvalisering eftersom frekvensgången är alltför ojämn för höga frekvenser.

Spridningen ser dock ganska bra ut och de mycket begränsade distorsionsresultat som finns att tillgå visar inte på något direkt problematiskt (även om Paradigms konstruktörer åtminstone tidigare tycks ha varit ganska ointresserade av distorsion). Med ekvalisering kommer dessa högtalare alltså sannolikt att låta bra.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2025-02-07 14:51

Dom som kommit med tips sen jag kikade här sist: tack så mycket! KEF Q7 Meta med LTS-rabatt blir 18000 kr, vilket jag tycker känns som ett pang/pris-förhållande jag inte kan bortse ifrån. Det blir MAO dessa. OLYSSNAT! Kommer också köpa ett Hypex NCx500 baserat slutsteg. Jag är inte ultrakinkig, så jag hoppas att det här blir mitt end-game och steget inte brinner upp. Återkommer med subjektivt dravel och bilder när allt är i ordning.
Häpp!

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2025-03-09 23:01

Det tog en tid att få hem grejerna då högtalarna var slut hos distributören. Inga skuggor ska falla över Reference Audio, det är en bra butik. Så i fredags fick jag äran att baxa upp högtalarna. Ny förstärkare, Apollon ncx500st var redan på plats sedan någon dryg vecka. Tiden att hålla på och mät-trixa har varit lite begränsad i helgen, men jag slängde på en ramp för att kompensera dippen mot högre frekvenser och körde ett par vändor med UMIK-1 och REW. La 3 filterplatser på högfrekvenslyftet, så då återstod 7 filter för rumsfix. Har en liten småbred dipp kring 100hz som jag inte hann få bort (man är ingen akustik-rain man så det tar lite tid för mig, men jag tror mig kunna bättre på den lite om jag kör ett par vändor till i REW) och inga absorbenter är på plats än. Det låter rätt mäktig ändå. Jag är mycket nöjd, känns som att jag fick vad jag sökte.
Häpp!

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2025-03-10 11:18

20250309_120906.jpg
20250309_120906.jpg (378.67 KiB) Visad 3833 gånger

Se vad tjusigt det blev :)

Screenshot_20250309_185642_WiiM Home.jpg
Screenshot_20250309_185642_WiiM Home.jpg (91.27 KiB) Visad 3833 gånger

HF-komp innan rums-PEQ

Tyvärr har jag inte REW-mätningarna tillgängliga just, annars hade jag lagt upp dom med.
Häpp!

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2025-03-10 12:38

Snygga högtalare, hoppas du blir nöjd.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2025-03-10 13:17

Än så länge är jag jättenöjd iaf. Var kanske inte beredd på att det spatiala skulle bli så bra, filmer har fått ett redigt lyft faktiskt.
Häpp!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-03-10 14:25

WhereNextColumbus skrev:
20250309_120906.jpg

HF-komp innan rums-PEQ

Tyvärr har jag inte REW-mätningarna tillgängliga just, annars hade jag lagt upp dom med.

Är detta frekvensgångskompensering utifrån mätning i efterklangsfältet (ser det ut som)? Mätningen på sidan 1 ovan visar ju på hyfsat rakt direktljud. Eller är det för att du låter dem peka rakt ut från väggen och inte mot lyssningsposition möjligtvis? Personligen skulle jag nog låta högtalarna peka mot lyssningsposition eller låta dem korsa något framför lyssningsposition och slippa equa så mycket. Kan vara värt att testa i alla fall.

Edit: ...och ta hand om bullen vid 3,5 kHz förstås.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2025-03-10 15:03

Johan_Lindroos skrev:
WhereNextColumbus skrev:
20250309_120906.jpg

HF-komp innan rums-PEQ

Är detta frekvensgångskompensering utifrån mätning i efterklangsfältet (ser det ut som)? Mätningen på sidan 1 ovan visar ju på hyfsat rakt direktljud. Eller är det för att du låter dem peka rakt ut från väggen och inte mot lyssningsposition möjligtvis? Personligen skulle jag nog låta högtalarna peka mot lyssningsposition eller låta dem korsa något framför lyssningsposition och slippa equa så mycket. Kan vara värt att testa i alla fall.

Edit: ...och ta hand om bullen vid 3,5 kHz förstås.

Dom tappar från ca. 500hz, sen är det en bumb vid ca 14kHz on axis. Det är alltså Kef q7.
Senast redigerad av WhereNextColumbus 2025-03-10 15:05, redigerad totalt 1 gång.
Häpp!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-03-10 15:04

Frekvensgången för KEF Q7 Meta rullar av ordentligt i diskanten (på referensaxeln): https://www.spinorama.org/speakers/KEF% ... endor.html

Detta är ovanligt för att vara KEF, men är förstås lätt åtgärdat genom ekvalisering.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-03-10 18:19

I-or skrev:Frekvensgången för KEF Q7 Meta rullar av ordentligt i diskanten (på referensaxeln): https://www.spinorama.org/speakers/KEF% ... endor.html

Detta är ovanligt för att vara KEF, men är förstås lätt åtgärdat genom ekvalisering.

Ok, jag råkade kolla på grafen som börjar med "Chart A" på sidan 1 (under spinoramamätningen). Den är ju rimligt/hyfsat konstant vill jag mena, direktljudet alltså. Frågan är hur mätningen är gjord. Kurvorna ser ut som de hos Soundstagenetwork/NRC, men de hade inte mätt. Kan WhereNextColumbus upplysa om varifrån mätningarna härrör?

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2025-03-10 18:32

Det är KEFs egna mätningar. Finns att beskåda på www.spinorama.org och i KEFs white paper för Q meta serien. Klippelmätningar på q11 från Erins audio corner matchade KEFs data väl. "Chart A" är Monitor Audio.
Häpp!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-03-10 18:48

WhereNextColumbus skrev:MA är soundstage: https://www.soundstagenetwork.com/index ... Itemid=153

Aaaah, det förklarar saken.
(I ditt tidiga inlägg med de två mätkurvorna så framgår det inte att det är någon annan högtalare än KEF, men om man läser inlägget ovanför så kan man ju dechiffrera.)

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2025-03-10 19:04

Johan_Lindroos skrev:
WhereNextColumbus skrev:MA är soundstage: https://www.soundstagenetwork.com/index ... Itemid=153

Aaaah, det förklarar saken.
(I ditt tidiga inlägg med de två mätkurvorna så framgår det inte att det är någon annan högtalare än KEF, men om man läser inlägget ovanför så kan man ju dechiffrera.)

Nej, det var lite otydligt minst sagt
Häpp!

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-03-10 19:05

Det hade varit roligt om du kunde ta ett foto på lite närmre håll, så att man kan se hur bra finishen är på högtalarlådorna :)
Jag vet att den "officiella" uppfattningen på faktiskt at man ska bry sig om ljudet och enkom om ljudet,,, men jag tror att det är fler som undrar vad man får för 18000:- ur ett lite bredare perspektiv.

Här är ett exempel på finishen hos en annan högtalare i ungefär samma prisklass, Canton Ergo 690 DC i "Wenge" (Kostar ca 15000 kr för ett par från Amazon.se)
Canton_Ergo_690DC.jpg
Canton_Ergo_690DC.jpg (237.66 KiB) Visad 3394 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-03-10 23:00

Angående mätresultat för KEF Q7 Meta så kan man även jämföra med Erins mätningar för Q11 Meta över 400 Hz eftersom koaxialelementet är detsamma. Det tycks inte finnas något skrivet mätreportage för Q11 utan man får hålla till godo med denna video: https://youtu.be/dPIWppFirmk

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2025-03-10 23:55

dewpo skrev:Det hade varit roligt om du kunde ta ett foto på lite närmre håll, så att man kan se hur bra finishen är på högtalarlådorna :)
Jag vet att den "officiella" uppfattningen på faktiskt at man ska bry sig om ljudet och enkom om ljudet,,, men jag tror att det är fler som undrar vad man får för 18000:- ur ett lite bredare perspektiv.

Här är ett exempel på finishen hos en annan högtalare i ungefär samma prisklass, Canton Ergo 690 DC i "Wenge" (Kostar ca 15000 kr för ett par från Amazon.se)
Canton_Ergo_690DC.jpg

För dålig belysning ikväll, men kör en bildgoogling. Finns gott om bilder i cyberspace. Fanéren är fin, men de av de två modeller jag valde mellan så tycker iaf jag att MA ser ut att ha ett mer påkostat yttre. Jag tycker som du, att grejer man ställer in i tex vardagsrummet gärna får hålla någon slags minimistandard för hur fula dom är. Sen tycker jag också att, givet att allt annat är lika, att det är roligare att köpa prylar som har en lockande exteriör.
Häpp!

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2025-03-15 11:31

KEFinroom.jpg
KEFinroom.jpg (303.71 KiB) Visad 1369 gånger

Efter lite REW-massage

20250315_103023.jpg
20250315_103023.jpg (377.3 KiB) Visad 1367 gånger

Och efterfrågad närbild
Häpp!

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd