Moderator: Redaktörer
lilltroll skrev:Morello: Jag labbade lite med 2:a ordningen till basen kommer jag ihåg, men blev aldrig nöjd med lobningen jag fick då. Tycker du att 2:a ordningen räcker för 8545 ? Den har några uppbrytningar längre upp som kan höras.
Jocke skrev:...eller kan det vara så banalt att elementet fungerar bättre off-axis?
Morello skrev:Någon som mät på Carlsson?
Jocke skrev:lilltroll skrev:Morello: Jag labbade lite med 2:a ordningen till basen kommer jag ihåg, men blev aldrig nöjd med lobningen jag fick då. Tycker du att 2:a ordningen räcker för 8545 ? Den har några uppbrytningar längre upp som kan höras.
Med all respekt för era mätningar och kunskaper blir jag lite förbryllad över att Carlsson OA51.3/52.3 som med SS8545 betraktas som en utmärkt högtalare endast filtreras med XL-6dB och baffelkomepensation. Detta skulle alltså inte vara tillräckligt för att 8545 skulle komma till sin rätt? Det finns alltså möjlighet till ytterligare förbättringar eller kan det vara så banalt att elementet fungerar bättre off-axis?
/J
Jocke skrev:I 51:an har 8545 0,8mH i serie. Spolen är välhm vid c:a 1500Hz vilket ger 3 dB redan där. En oktav högre, vid delning, har inte mycket hänt med induktansen som når 16 Ohm först vid 7k (av tillverkarens data att döma). Kan detta undertrycka disten på ett sådant sätt att det kompenserar för filter av högre ordning?
/Jocke
PS. Lilltroll: Det kunde vara intressant att se hur 8545 beter sig med 0,8mH i serie!
Jocke skrev:Mr_Ekan skrev:I OA52.3 filtreras 8545 med 0,4 mH.
Trollet, är det en riktig tolkning att delningen bör läggas närmare 2k för minimerad dist? Vart hamnar den egentligen i OA51.3 och 52.3? Frågar en lekman.
Aha! Jag blandade ihop den med 52.1/2! Sorry!
/J
Morello skrev:Med reservation för att jag minns lite fel ang. diskanten, måste jag ändå starkt ifrågasätta mätningens precision. Vad har ni använt för mikrofon? Det ser nästan ut som att det är mätt med en elektretkapsel av något slag alternativt en halvsunkig studiomikrofon.
lilltroll skrev:Morello skrev:Med reservation för att jag minns lite fel ang. diskanten, måste jag ändå starkt ifrågasätta mätningens precision. Vad har ni använt för mikrofon? Det ser nästan ut som att det är mätt med en elektretkapsel av något slag alternativt en halvsunkig studiomikrofon.
B&K 4003 med Near-field Grid
http://www.dpamicrophones.com/module.php?MID=101&itemid=4003&function=pillu
Vilken del av mätningen oroar dig ?
Morello skrev:lilltroll skrev:Morello skrev:Med reservation för att jag minns lite fel ang. diskanten, måste jag ändå starkt ifrågasätta mätningens precision. Vad har ni använt för mikrofon? Det ser nästan ut som att det är mätt med en elektretkapsel av något slag alternativt en halvsunkig studiomikrofon.
B&K 4003 med Near-field Grid
http://www.dpamicrophones.com/module.php?MID=101&itemid=4003&function=pillu
Vilken del av mätningen oroar dig ?
Toppoktaven, men nu ser jag att du gått nära så jag är inte orolig.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 95 gäster