nikeb skrev:Jag tycker att 16:9 duk ihop med min JVC projektor som har motoriserad lins är det som funkar bäst.
Jag sänker alltid bilden så att den ligger rätt i nederkant på alla format. På så sätt får jag bara ett tomt fällt och det är över bilden.
Jag hatar att ha fält under eller vid sidan men över stör det mig inte speciellt mycket.
Men så har jag ju en mörk bio och JVC så fältet ovan blir ganska svart det med.
Missförstå mig rätt, avser inte på något vis kritisera eller opponera mig mot vad du säger, låter som det passar utmärkt för dig och i ditt rum.
Jag är nöjd med min 2.1:1 duk i mitt rum. Hade jag gått på 16:9 hade den antingen antagligen känts för smal på 2.35:1 och framförallt hade dukramen hamnat mitt framför högtalarna. Alternativet att göra den lika bred som idag finns inte riktigt då bilden i så fall i princip skulle gå ner till golvet och då skymmas av soffbord och antagligen även åskådare. Där till är det ganska sällan jag tittar på film i 16:9-format och de gånger det inträffar är det sällan de filmer med högst ljud och bildupplevelse.
Det är inte optimalt med vita kanter vid sidan av bilen, men det stör mig inte så värst mycket. Vit kant ovan bilen stör väl dock än mindre.
Jag började på en 3-vägs-maskning, ovan samt höger och vänster om duken. Jag har för mig designen är klar och alla delar är nog också inköpta. Saknas dock mekanisk installation, vilket för med sig många svansar och därför blivit en tröskel. Det saknas nog även ett par rader kod för att få igång det. Vore kul att få ordning på det, tyvärr ett projekt med väldigt låg prioritet.