Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Ser det ligger ute ett Edison One med slutsteg Edison 12 på blocket.
Är det bra grejer eller bara gammalt mök?
Dvs till en andra anläggning för avslappnad uppspelning via hornhögtalare.
Läser i en annan tråd att 12 blev senare uppgraderat till 18. Samma kretskort/konstruktion med några ändrade värden.
Brum på utgången verkar vara en nackdel hos 12an.
JM skrev:De exemplar Edison rörprylar jag lyssnat på lät aldrig ok. Föredrog Audio Research o Quad när det begav sig. Morellos försteg/slutsteg mäter mycket bra och torde låta mycket bättre än mycket dyrare rörsteg.
JM
Kraniet skrev:Ser det ligger ute ett Edison One med slutsteg Edison 12 på blocket.
Är det bra grejer eller bara gammalt mök?
Dvs till en andra anläggning för avslappnad uppspelning via hornhögtalare.
Läser i en annan tråd att 12 blev senare uppgraderat till 18. Samma kretskort/konstruktion med några ändrade värden.
Brum på utgången verkar vara en nackdel hos 12an.
Morello skrev:RIAA-steget måste nästan modifieras då avvikelsen är åtskilliga dB i originalutförande.
För länge sedan hade jag ett Edison One - jag försåg det med en katodföljare på utgången (efter volympotentiometern) så att utgångsimpedansen höll en rimlig och konstant nivå.
Morello skrev:Källa på avvikelsen? Jag har mätt Edison och det har även Ingvar Öhman gjort - se länkarna som Roger angav.
Källa på att jag försåg mitt exemplar med katodföljare blir svårare.
Morello skrev:RIAA-steget måste nästan modifieras då avvikelsen är åtskilliga dB i originalutförande.
För länge sedan hade jag ett Edison One - jag försåg det med en katodföljare på utgången (efter volympotentiometern) så att utgångsimpedansen höll en rimlig och konstant nivå.
Imperial-Blomman skrev:På senare år när Perka körde m triod se så ville han inte höra talas om Edison 18 mfl Edison å änn mindre Audio innovation 500 å 1000
PerStromgren skrev:- Varför rör när det finns trasistorer, som är billigare, kräver mindre underhåll och går svalare?
(Skribenten duckar)
Imperial-Blomman skrev:Nja inte kortare livslängd på rören i sej.
Däremot så hade 500 å 1000 problem m värmen utvecklingen så att dom rusade som Perka sa.
Dom sista 500 å 1000 chassina bygdes endast som försteg.
PerStromgren skrev:- Varför rör när det finns trasistorer, som är billigare, kräver mindre underhåll och går svalare?
(Skribenten duckar)
hifikg skrev:Min var en AI 800 vill jag tro, när jag läser vad filerna heter. Bör finnas presenterad i min medlemstråd.
hifikg skrev:En Audio Innovation 800 Mk II.
hifikg skrev:PerStromgren skrev:- Varför rör när det finns trasistorer, som är billigare, kräver mindre underhåll och går svalare?
(Skribenten duckar)
För att rören höjer stämningen i lyssningsrummet, så klart!
Förutsätter att de monteras väl synliga och kan vara nakna vid lyssning.
Rör i lådor... näe!?
Morello skrev:Därför att det finns folk som uppskattar påtaglig distorsion, hög elförbrukning, underhåll och värme.
Användare som besöker denna kategori: Daad och 7 gäster