av PekkaJohansson » 2025-03-09 22:37
Tack för rekommendationen! Jag har ytterligare en skiva med Avantasia men minns inte titeln just nu. Ska kolla in dessa - vill minnas att jag har gillat det jag har hört.
Pepper Adams - The cool sound of Pepper Adams, cd 1992
Toots Thielemans - Ne me quitte pas, cd 1987
The Screaming Blue Messiahs – Bikini red, cd 1987
Raindogs - Lost souls, cd 1990
Sko/Torp - On a long lonely night, cd 1990
Sally Oldfield - Mirrors, cd 1994
Elvis Presley - From the heart: His greatest love songs, cd 1992
Lolita Pop - Regn av dagar: 1982-1990, cd 1993
Howard Alden + George van Eps – 13 strings, cd 1991
Gothenburg Symphony Orchestra, Järvi - Sibelius: Symphony no. 4 in A minor, cd 1985
Berglund, Philharmonia Orchestra - Sibelius: Finlandia, Tapiola, Swan of Tuonela, cd 1983
Yoel Levi, Atlanta Symphony Orchestra - Sibelius: Symphonies no 1 & no 5, cd 1990
Vladimir Horowitz - Horowitz in Moscow, cd 1986
Stockholm Philharmonic Orchestra, Stig Westerberg – Wilhelm Stenhammar: Symphony no. 2 in G minor, cd 1986
Salonen, Philharmonia Orchestra - Sibelius: Symphony no 5, Pohjolas daughter, cd 1987
The Cleveland Orchestra, Lorin Maazel – Tchaikovsky: Symphony no. 6 "Pathétique", cd 1987
London Symphony Orchestra, Karl Böhm – Peter Tschaikowsky: Symphonie no. 5, cd 1989
Emma Kirkby, Argenta, Kwella, Brett, Rolfe-Johnson, Thomas, Monteverdi Choir, English Baroque Soloists, John Eliot Gardiner – J.S. Bach: Magnificat, "Jauchzet Gott In Allen Landen", cd 1985
Astor Piazzolla, Pablo Mainetti, Orquestra de Cambra Teatre Lliure, Josep Pons – Tango: Concerto pour bandonéon, cd 1996
Heinrich Schiff, New Philharmonia Orchestra, Sir Charles Mackerras – Saint-Saëns, Lalo, Fauré: Cellokonzerte, Élégie, cd 19xx
Håkan Broström – New places, cd 2006
Nils Landgren Funk Unit - Funky Abba, cd 2004
The Human League – Soundtrack to a generation, cd-singel 1990
The Human League – Heart like a wheel, cd-singel 1990
Polo Trio – Coast of California, ep 1963
Brita Borg, Birgitta Andersson – Die Borg, En torftig visa, singel 1963
Thore Skogman - Fullträffar, ep 1959
Johnny Tillotson - Poetry in motion, singel 1960
Lisbeth Bodin - Ekorr'n satt i granen, ep 1958
Magnus Kvintett - Monica, ep 1964
Mary Hopkin – Think about your children, singel 1970
Bob Asklöf – Bons baisers de Russie, ep 1964
Alma Cogan - Tell him, singel 1963
Marino Marini ed Il Suo Quartetto – Kriminal Tango, ep 1960
Alice Babs – Stoppa ner järnet, pappa lilla, ep 1955
Ann-Louise Hansson - Vinden talar om, singel 1962
Vivian Parkner - Börja dagen med att kyssas / Du skall få en ringfingerring av mej, singel 1955
Orchester Roberto Delgado - Music to watch girls by, singel 1967
Thore Skogman – Kalmar - årets stad 1970, singel 1970
Niklas Strömstedt - Sista morgonen, singel 1989
Carl Holmberg - Höstdrömmar, ep 1956
Jonathan King - Green is the grass, singel 1965
Ernst-Hugo Järegård - Fråga SAS, singel 1972
Att rapportera singlar och ep-skivor är lika utmattande som att rapportera stenkakor. Ovanstående är det mesta av den senaste tidens inköp. Till höjdpunkterna räknar jag ep:n med svenska Polo Trio som likt Gunnar Wiklund gör en version av "Greenfields" samt skivan med Robert Delgados orkester som ska spelas strax. En del annat intressant och tidigare ohört finns i listan. När andan faller på återkommer jag med ytterligare 45-varvare samt de tidigare omtalade femton stenkakorna.
Med vänlig hälsning
Pekka
Kan inte leva utan pop