Hjälp med att konstruera ett bullerplank

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philip

Hjälp med att konstruera ett bullerplank

Inläggav philip » 2025-02-11 15:17

Hej alla glada Faktisktianer, jag förstår att denna tråd kanske inte riktigt hör hemma här men då det är en fråga om akustik så provar jag. (men det är hifi-relaterat då jag vill stoppa buller i mitt lyssningsrum)

Jag ska bygga ett ett plank mot vägen som ska fungera som ett bullerplank. Planket ska vara 50 meter långt och 3 meter högt, dubbelt med liggande brädor. Liknande konstruktion som nummer tolv: https://www.beijerbygg.se/privat/sv/bygg-staket

Jag funderar på vad som är bäst ur ett akustiskt perspektiv:

1. Breda eller smala brädor? Jag tänker att planket diffuserar mer med smalare brädor.

2. Överlapp eller inte. Ska brädorna monteras kant i kant eller ska brädorna överlappa? Om de ska överlappa, hur mycket? (med kant i kant menar jag alltså mot brädan på motsatt sida)

3. Tjocklek på brädorna. Normal trall är 22 eller 28mm tjock - gör det stor skillnad på ljuddämpningen vilken jag väljer?

Allt gott,
Philip

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Re: Hjälp med att konstruera ett bullerplank

Inläggav VintageHiFi » 2025-02-11 15:50

Senast redigerad av VintageHiFi 2025-02-11 15:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-02-11 15:51

Har du läst den här tråden?

Bullerreducera vägljud i trädgård
viewtopic.php?f=3&t=74821

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2025-02-11 17:10

Jag tackar för båda länkarna.

Då verkar det som att 22mm tjocklek räcker.

Har någon några idéer om fråga 1 och två är jag idel öra.

Vh Philip

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-02-11 17:12

Philip,

A) Beijers förslag nr 12 (båda) är inte bra då det är glipor överallt och ljudet går igenom medelst diffraktion hur bra som helst. Planket agerar mestadels insynsskydd då. Beijers högra variant av nr 11 är bättre.

B) Du måste ha bygglov innan du sätter igång. Det här är för stort för att bara bygga utan bygglov.

C) Beroende på omgivningen kan ditt bullerplank orsaka ökat buller hos grannar på andra sidan vägen och då blir de garanterat inte glada. Du kan då behöva bygga planket med absorption på den sida som vetter mott vägen. Grannarna blir nog inte glada heller av att se ditt nya plank oavsett...

D) Det är bra att du tänker dig ha ett långt plank, men det beror även på hur geografin ser ut om det kommer att ge den verkan du vill ha. Öppna vinkelsektorer långt åt respektive sida kan t.ex. göra att energimedelvärdet blir högre än du tror.

E) Du skriver att syftet är att få mindre ljud i ljudrummet. Första åtgärden är då att se till att fasadisoleringen är tillfyllest. Det är avsevärt billigare att åtgärda det än att bygga bullerplank. Den allra första åtgärden om du inte redan gjort det är att ordna till fönstertätningslisterna, bara där kan du minska ljudnivån i rummet med 10 dB om de gamla listerna är kass. Andra åtgärd är att se över eventuella tilluftsdon och förse dem med ljuddämpare eller se till att tilluft kommer från annat håll. Tredje åtgärd är att se över fönsterglasen. Oftast kan man nå en bullerdämpning på runt 10 dB till bara genom att få en extra innerruta med 10 mm glas (ihop med nya tätningslister) alternativt byta den inre glasrutan mot 10 mm laminatglas "4-2-4" (dock ger det liiite sämre reduktionstal för lågfrekvens jämfört med extra innerruta, men det beror på trafikljudets frekvensspektrum vad som är att föredra). Att byta innerruta ger snyggast utseende eftersom det knappt märks visuellt. I värsta fall kan man byta fönster istället, men det blir då förstås dyrare. Det är ovanstående jag tycker du ska börja med innan du börjar med plank. Men du kanske redan har gjort allt detta?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2025-02-11 17:51

Johan_Lindroos skrev:Philip,

A) Beijers förslag nr 12 (båda) är inte bra då det är glipor överallt och ljudet går igenom medelst diffraktion hur bra som helst. Planket agerar mestadels insynsskydd då. Beijers högra variant av nr 11 är bättre.

B) Du måste ha bygglov innan du sätter igång. Det här är för stort för att bara bygga utan bygglov.

C) Beroende på omgivningen kan ditt bullerplank orsaka ökat buller hos grannar på andra sidan vägen och då blir de garanterat inte glada. Du kan då behöva bygga planket med absorption på den sida som vetter mott vägen. Grannarna blir nog inte glada heller av att se ditt nya plank oavsett...

D) Det är bra att du tänker dig ha ett långt plank, men det beror även på hur geografin ser ut om det kommer att ge den verkan du vill ha. Öppna vinkelsektorer långt åt respektive sida kan t.ex. göra att energimedelvärdet blir högre än du tror.

E) Du skriver att syftet är att få mindre ljud i ljudrummet. Första åtgärden är då att se till att fasadisoleringen är tillfyllest. Det är avsevärt billigare att åtgärda det än att bygga bullerplank. Den allra första åtgärden om du inte redan gjort det är att ordna till fönstertätningslisterna, bara där kan du minska ljudnivån i rummet med 10 dB om de gamla listerna är kass. Andra åtgärd är att se över eventuella tilluftsdon och förse dem med ljuddämpare eller se till att tilluft kommer från annat håll. Tredje åtgärd är att se över fönsterglasen. Oftast kan man nå en bullerdämpning på runt 10 dB till bara genom att få en extra innerruta med 10 mm glas (ihop med nya tätningslister) alternativt byta den inre glasrutan mot 10 mm laminatglas "4-2-4" (dock ger det liiite sämre reduktionstal för lågfrekvens jämfört med extra innerruta, men det beror på trafikljudets frekvensspektrum vad som är att föredra). Att byta innerruta ger snyggast utseende eftersom det knappt märks visuellt. I värsta fall kan man byta fönster istället, men det blir då förstås dyrare. Det är ovanstående jag tycker du ska börja med innan du börjar med plank. Men du kanske redan har gjort allt detta?

Tack för svar Johan!

A) Det kommer bli ett plank av den typ jag länkande till. Räcker inte dämpningen kommer jag fylla hålrummet med något absorberande.

B) Redan ansökt och beviljat.

C) Detta är anledningen till att jag valde den typen av konstruktion jag gjorde.

D) Planket kommer vara 30 meter direkt mot väg och 10 meter in vid hörnen. Totalt 50 meter. Finns inget utrymme för längre plank.

E) Allt detta är gjort.

Jag är fortfarande rådvill angående mina första två frågor. Om det spelar någon roll vilken bredd det är på brädorna respektive om det är bättre med överlapp? Spontant tänker jag att överlapp är bättre då ljudet behöver studsa lite mer för att komma igenom och att mindre breda brädor diffuserar mer.

Kan också tillägga att jag kommer plantera murgröna som är tänkt att täcka planket på både fram och baksida så en viss ytterligare dämpning kommer ske efter ett par år.

Vh Philip

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2025-02-11 18:24

Det plank du planerar kommer endast att ge insynsskydd men ingen eller knappt mätbar bullerreduktion - tyvärr. Minsta hål i ett plank kommer att försämra bullerreduktionen och med så mycket hål som variant 12 uppvisar blir det noll reduktion om du inte fyller samtliga hål med ljudabsorberande material. Växtlighet på planket kommer inte att ge någon nämnvärd ökad bullerreduktion. Tråkiga besked men det är bättre att du får dem innan du börjar bygga än att du upptäcker efteråt att allt jobb inte gav det resultat du önskade.
Idea what a great ID

JM

Inläggav JM » 2025-02-11 18:42

Vilka frekvenser och ljudtryck skall dämpas, hur mycket o var? Vilka är ljudkällorna och lokalisation i relation till ditt hus? Rita.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2025-02-11 18:52

idea skrev:Det plank du planerar kommer endast att ge insynsskydd men ingen eller knappt mätbar bullerreduktion - tyvärr. Minsta hål i ett plank kommer att försämra bullerreduktionen och med så mycket hål som variant 12 uppvisar blir det noll reduktion om du inte fyller samtliga hål med ljudabsorberande material. Växtlighet på planket kommer inte att ge någon nämnvärd ökad bullerreduktion. Tråkiga besked men det är bättre att du får dem innan du börjar bygga än att du upptäcker efteråt att allt jobb inte gav det resultat du önskade.

Det är inga problem, då gör jag helt enkelt insidan solid och utsidan diffuserande.

Lite märkligt att ni båda påpekar detta, jag gjorde tester innan jag bestämde mig för detta plank och upplevde att denna typ dämpade lika bra som ett solitt plank men att man även fick ett trevligare buller.

Jag kanske även ska tillägga att buller inte var något problem tills för ett par år sedan då båda mina grannar tog ner sina häckar. Jag upplever det som att vägljudet studsar mot deras hus nu, speciellt när det är vindstilla, vilket det inte gjorde innan. Jag är ganska säker på att en häck istället för plank hade varit tillräckligt, tyvärr kan jag inte plantera en häck där.

Hur som, jag börjar såhär så ser vi hur det blir.

Jag är fortfarande nyfiken på: Om det spelar någon roll vilken bredd det är på brädorna respektive om det är bättre med överlapp? Spontant tänker jag att överlapp är bättre då ljudet behöver studsa lite mer för att komma igenom och att mindre breda brädor diffuserar mer.

Vh Philip

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-11 19:01

Det man behöver förstå är att konstruktionen av planket inom rimliga gränser är nästan helt godtycklig eftersom bullerreduktionen (Leq) bara landar i trakterna av 10 dBA. Ljudet går, undantaget större öppningar, inte igenom planket utan över det. När det gäller öppningar så bör du för ditt ganska höga plank, som ger en något bättre dämpning än vad som är typiskt, hålla den relativa hålarean under 5 %. Du måste alltså placera brädorna dikt an sida vid sida eller överlappande med direkt anliggning. Detta ger alltså en helt annan konstruktion än n:r 12 i länken .

Överlappande lösningar är förstås mindre klottervänliga än plana dito, för övrigt.

Diffrakterade ljudvågor över planket dominerar alltså fullständigt, så massa/styvhet spelar i praktiken ingen roll och tätheten behöver inte vara total. Man erhåller en hygglig dämpning av höga frekvenser, men bara en mindre dämpning av låga frekvenser och dämpningen blir även avståndsberoende så att man långt ifrån planket får lägre dämpning och dessutom blir dämpningen lägre för de delar av vägen som ligger lägre bort ifrån tomten.

Du bör alltså bygga på det sätt som är enklast, mest estetiskt tilltalande eller billigast och bara hålla konstruktionen rimligt tät med luftspalter som håller sig inom några mm mellan brädorna. Planket behöver för övrigt inte vara speciellt tätt mot mark och här kan du tillåta någon dm luftspalt om detta förenklar bygget.

Häckar är för övrigt fullständigt verkningslösa ur bullerdämpningssynpunkt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2025-02-11 19:38

I-or skrev:Det man behöver förstå är att konstruktionen av planket inom rimliga gränser är nästan helt godtycklig eftersom bullerreduktionen (Leq) bara landar i trakterna av 10 dBA. Ljudet går, undantaget större öppningar, inte igenom planket utan över det. När det gäller öppningar så bör du för ditt ganska höga plank, som ger en något bättre dämpning än vad som är typiskt, hålla den relativa hålarean under 5 %. Du måste alltså placera brädorna dikt an sida vid sida eller överlappande med direkt anliggning. Detta ger alltså en helt annan konstruktion än n:r 12 i länken .

Överlappande lösningar är förstås mindre klottervänliga än plana dito, för övrigt.

Diffrakterade ljudvågor över planket dominerar alltså fullständigt, så massa/styvhet spelar i praktiken ingen roll och tätheten behöver inte vara total. Man erhåller en hygglig dämpning av höga frekvenser, men bara en mindre dämpning av låga frekvenser och dämpningen blir även avståndsberoende så att man långt ifrån planket får lägre dämpning och dessutom blir dämpningen lägre för de delar av vägen som ligger lägre bort ifrån tomten.

Du bör alltså bygga på det sätt som är enklast, mest estetiskt tilltalande eller billigast och bara hålla konstruktionen rimligt tät med luftspalter som håller sig inom några mm mellan brädorna. Planket behöver för övrigt inte vara speciellt tätt mot mark och här kan du tillåta någon dm luftspalt om detta förenklar bygget.

Häckar är för övrigt fullständigt verkningslösa ur bullerdämpningssynpunkt.

Tusen tack för infon!

Och jag passar på att tacka alla i tråden, tack!

Tell

Inläggav Tell » 2025-02-12 13:44

Ja så bästa sättet att minska bullret från bilar är till att börja med genom att be kommunen sätta upp fartkamera för att få alla bilar att åtminstone hålla hastighetsbegränsningen. Dom bör utforma vägen att den inte lockar folk till att köra för fort, alltså minska bredden, addera fargupp och liknande. Sen vidare att ändra våran bilkultur till en där SUVar och andra extremt onödigt stora bilar inte har något rätt att finnas, och sen även att få folk att börja åka mer kollektivtrafik och/eller cykla istället för att ta deras överdrivet stora två tons bilar för att frakta en 80ish kilos människa. Det här med bullar ifrån bilar är vår tids absolut största ljudmiljöbov. Jag finner det extremt frustrerande att enskilda personer får göra så extremt mycket ljud enbart för att ta sig själv från A till B.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2025-02-13 19:37

Med mitt inlägg vill jag inte motsäga något eller någon.

Här är en exempelsamling kring växtlighet och buller.

https://byggteknikforlaget.se/mindre-bu ... -atgarder/

Växtlighet har också betydelse för att minska mängden partiklar i luft.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-14 01:17

Nej, man använder inte häckar för skärmning av trafikbuller och något sådant påstående förekommer heller inte i artikeln. Någon dB dämpning över 2 kHz från lövverket (5-6 månader om året) är inte vad man är ute efter här.

Däremot kan mjuk och porös markbeläggning i vissa fall vara användbart för att minska markreflektionen. Jämför gärna med hur tyst det blir med ett par dm nysnö.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-02-14 01:43

Va? Plogbilar är väl inte särskilt tysta.

Jaha, du menar så!

När snöröjarna har sin påtvingade dygnsvila, typ.

Mvh E*

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2025-02-14 10:32

Här länk till hela skriften ”Gröna lösningar för en bättre ljudmiljö”.

Jag har en sommarstuga med tomt och där har jag själv har använt flera tekniker. Det är ett bohuslänskt torp med berg i dagen som sluttar. På vissa ej speciellt synliga ställen har jag låtit mossa och gräs ta över för att minska markreflektioner. Ett dike förvandlades till en bäck med porlande vatten genom uppdämningar med stenar och damduk. Det blev vackert :D och låter fantastiskt. Även ett litet plank byggdes för att bakom förvara dubbelkajaken. M m

Noteras är att Vägverket också satte upp en fartkamera.

https://miljobarometern.stockholm.se/co ... dmiljo.pdf

JM

Inläggav JM » 2025-02-14 11:17

Det är viktigt att minska ljudrelaterade partikelrörelser primärt snarare än dämpa ljudtryck. Låga frekvenser är långa. Viktigt med bra mätningar vilka frekvenser som är störande.
Ett antal partikelbromsande anordningar över en större låg frekvens relevant yta på marken i stället för på höjden borde vara mer effektiva.
Var går gränsfrekvensen för att effektivt reflektera högre frekvenser o hur. Här kan hårda höga reflektorer vara på sin plats.

JM
Senast redigerad av JM 2025-02-14 11:39, redigerad totalt 1 gång.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-14 11:37

Man måste skilja mellan absorberande, skärmande och reflektiva konstruktioner. I det här fallet handlar det om en skärm, medan husfasaden fungerar som en reflektor. Snö och porös mark absorberar resistivt, d.v.s. omvandlar den akustiska energin till värme genom luftfriktion i smala kanaler, medan de övriga två lösningarna bara riktar om ljudvågorna utan påverkan för den akustiska energin.

När det gäller trafikbuller är frekvensspektrum välkänt, liksom de lösningar som finns att tillgå (skärmar, fasadåtgärder och poroelastisk asfalt).

JM

Inläggav JM » 2025-02-14 11:41

Ok fyll trädgården med porös asfalt eller liknande. Möjligen kan lagom tjockt poröst underlag under en tunn plastgräsmatta över en större yta dämpa bättre?
Eller en/flera stora "tumbling" studsmattor med "osynligt" poröst underlag.

JM
Senast redigerad av JM 2025-02-14 11:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-14 11:51

Åtgärder mot markreflektionen ger bara en sänkning av totalnivån med några dB i praktiken. Dessutom kommer man inte åt denna när det gäller däck/vägbuller som är den dominerande källan.

En lång och hög bullerskärm ger i runda slängar 10 dB (Leq - mer för Lmax) genomsnittligt över tomten.

Poroelastisk asfalt används istället för konventionell asfalt för att minska genereringen av däck/vägbullret vid källan.
Senast redigerad av I-or 2025-02-14 11:55, redigerad totalt 1 gång.

JM

Inläggav JM » 2025-02-14 11:54

Jag tänker inte på reflektion utan på reell absorption. Dvs dämpning av partikelrörelser vid låga frekvenser. Typ vid tjock pudersnö.

JM

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-14 11:57

Detta utgör som skrivet var inte en effektiv lösning i praktiken, då absorbenten måste vara tjock för bredbandig dämpning och även måste täcka mycket stora ytor. Dessutom sätts porerna lätt igen av smuts och vatten.

Det är alltså de ljudvågor som reflekteras mot marken (markreflektionen) som absorberas av snö eller andra porösa material. De ljudvågor som breder ut sig direkt mot mottagarpositionen påverkas ej, varför reduktionen aldrig kan bli större än 6 dB.

JM

Inläggav JM » 2025-02-14 12:03

Möjligen borde porösa absorbenter inte ligga på marken utan bit upp i luften där partikel rörelsesrna är som störst. Vid hård mark under porösa prylar råder ju alltid ett tryckmax. Orealistiskt högt upp för låga frekvenser.

JM

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-02-14 12:03

Det är väl bara att se till så det vräker ned grön snö året runt. Hur svårt
kan det vara.

Mvh E*

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2025-02-14 16:55

E skrev:Det är väl bara att se till så det vräker ned grön snö året runt. Hur svårt
kan det vara.

Mvh E*

Egen snökanon som stängs av vid lyssning :D .

Tell skrev:Ja så bästa sättet att minska bullret från bilar är till att börja med genom att be kommunen sätta upp fartkamera för att få alla bilar att åtminstone hålla hastighetsbegränsningen. Dom bör utforma vägen att den inte lockar folk till att köra för fort, alltså minska bredden, addera fargupp och liknande. Sen vidare att ändra våran bilkultur till en där SUVar och andra extremt onödigt stora bilar inte har något rätt att finnas, och sen även att få folk att börja åka mer kollektivtrafik och/eller cykla istället för att ta deras överdrivet stora två tons bilar för att frakta en 80ish kilos människa. Det här med bullar ifrån bilar är vår tids absolut största ljudmiljöbov. Jag finner det extremt frustrerande att enskilda personer får göra så extremt mycket ljud enbart för att ta sig själv från A till B.

Fartgupp är en styggelse. Först bygger man en väg, sedan bygger man hinder så att vägen blir dålig. Idiotiskt. Mycket bättre att sätta upp den typen av fartkameror som blinkar och säger till om man överskrider hastigheten.
Trafikbuller är väldigt störande på stora, vältrafikerade vägar, som 70-vägar och uppåt. Men man vistas ju sällan i direkt närhet av dem.
Men i tätbebyggt område, som vi ju pratar om här antar jag, så har jag svårt att se att det är ett problem. Det absolut mest störande ljudet hemma hos mig, (en vanlig villagata) är plogtraktorer (särskilt när de backar och piper) samt sopbilen.
Möjligen en och annan trimmad moppe då och då men det är ju mest trevligt....

Och inne i stan (Stockholm i detta fall) är det också den tunga trafiken, elbilars tutande när de backar, samt signalhorn, som är det som faktiskt "stör".

Jag har byggt ljuddämpare till inluftsventilen in till mitt lyssningsrum och det gjorde mycket. Även mot hundskall och skrikande barn i parken utanför.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Återgå till Akustikforum