Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:Philip,
A) Beijers förslag nr 12 (båda) är inte bra då det är glipor överallt och ljudet går igenom medelst diffraktion hur bra som helst. Planket agerar mestadels insynsskydd då. Beijers högra variant av nr 11 är bättre.
B) Du måste ha bygglov innan du sätter igång. Det här är för stort för att bara bygga utan bygglov.
C) Beroende på omgivningen kan ditt bullerplank orsaka ökat buller hos grannar på andra sidan vägen och då blir de garanterat inte glada. Du kan då behöva bygga planket med absorption på den sida som vetter mott vägen. Grannarna blir nog inte glada heller av att se ditt nya plank oavsett...
D) Det är bra att du tänker dig ha ett långt plank, men det beror även på hur geografin ser ut om det kommer att ge den verkan du vill ha. Öppna vinkelsektorer långt åt respektive sida kan t.ex. göra att energimedelvärdet blir högre än du tror.
E) Du skriver att syftet är att få mindre ljud i ljudrummet. Första åtgärden är då att se till att fasadisoleringen är tillfyllest. Det är avsevärt billigare att åtgärda det än att bygga bullerplank. Den allra första åtgärden om du inte redan gjort det är att ordna till fönstertätningslisterna, bara där kan du minska ljudnivån i rummet med 10 dB om de gamla listerna är kass. Andra åtgärd är att se över eventuella tilluftsdon och förse dem med ljuddämpare eller se till att tilluft kommer från annat håll. Tredje åtgärd är att se över fönsterglasen. Oftast kan man nå en bullerdämpning på runt 10 dB till bara genom att få en extra innerruta med 10 mm glas (ihop med nya tätningslister) alternativt byta den inre glasrutan mot 10 mm laminatglas "4-2-4" (dock ger det liiite sämre reduktionstal för lågfrekvens jämfört med extra innerruta, men det beror på trafikljudets frekvensspektrum vad som är att föredra). Att byta innerruta ger snyggast utseende eftersom det knappt märks visuellt. I värsta fall kan man byta fönster istället, men det blir då förstås dyrare. Det är ovanstående jag tycker du ska börja med innan du börjar med plank. Men du kanske redan har gjort allt detta?
idea skrev:Det plank du planerar kommer endast att ge insynsskydd men ingen eller knappt mätbar bullerreduktion - tyvärr. Minsta hål i ett plank kommer att försämra bullerreduktionen och med så mycket hål som variant 12 uppvisar blir det noll reduktion om du inte fyller samtliga hål med ljudabsorberande material. Växtlighet på planket kommer inte att ge någon nämnvärd ökad bullerreduktion. Tråkiga besked men det är bättre att du får dem innan du börjar bygga än att du upptäcker efteråt att allt jobb inte gav det resultat du önskade.
I-or skrev:Det man behöver förstå är att konstruktionen av planket inom rimliga gränser är nästan helt godtycklig eftersom bullerreduktionen (Leq) bara landar i trakterna av 10 dBA. Ljudet går, undantaget större öppningar, inte igenom planket utan över det. När det gäller öppningar så bör du för ditt ganska höga plank, som ger en något bättre dämpning än vad som är typiskt, hålla den relativa hålarean under 5 %. Du måste alltså placera brädorna dikt an sida vid sida eller överlappande med direkt anliggning. Detta ger alltså en helt annan konstruktion än n:r 12 i länken .
Överlappande lösningar är förstås mindre klottervänliga än plana dito, för övrigt.
Diffrakterade ljudvågor över planket dominerar alltså fullständigt, så massa/styvhet spelar i praktiken ingen roll och tätheten behöver inte vara total. Man erhåller en hygglig dämpning av höga frekvenser, men bara en mindre dämpning av låga frekvenser och dämpningen blir även avståndsberoende så att man långt ifrån planket får lägre dämpning och dessutom blir dämpningen lägre för de delar av vägen som ligger lägre bort ifrån tomten.
Du bör alltså bygga på det sätt som är enklast, mest estetiskt tilltalande eller billigast och bara hålla konstruktionen rimligt tät med luftspalter som håller sig inom några mm mellan brädorna. Planket behöver för övrigt inte vara speciellt tätt mot mark och här kan du tillåta någon dm luftspalt om detta förenklar bygget.
Häckar är för övrigt fullständigt verkningslösa ur bullerdämpningssynpunkt.
E skrev:Det är väl bara att se till så det vräker ned grön snö året runt. Hur svårt
kan det vara.
Mvh E*
Tell skrev:Ja så bästa sättet att minska bullret från bilar är till att börja med genom att be kommunen sätta upp fartkamera för att få alla bilar att åtminstone hålla hastighetsbegränsningen. Dom bör utforma vägen att den inte lockar folk till att köra för fort, alltså minska bredden, addera fargupp och liknande. Sen vidare att ändra våran bilkultur till en där SUVar och andra extremt onödigt stora bilar inte har något rätt att finnas, och sen även att få folk att börja åka mer kollektivtrafik och/eller cykla istället för att ta deras överdrivet stora två tons bilar för att frakta en 80ish kilos människa. Det här med bullar ifrån bilar är vår tids absolut största ljudmiljöbov. Jag finner det extremt frustrerande att enskilda personer får göra så extremt mycket ljud enbart för att ta sig själv från A till B.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst