Dator högtalare,,, finns det något vettigt?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo

Dator högtalare,,, finns det något vettigt?

Inläggav dewpo » 2025-02-03 17:39

Mina datorhögtalare har börjat att spraka väldigt högt när man vrider på volym kontrollen :oops:
Och det känns som om det är hög tid att byta ut dom :| Finns det något dugligt?
Letar inte audiofilt-ljud. Men det vore roligt om det lät okej!

Så här ser det ut på mitt skrivbord i dagsläget.
Utrymmet är begränsat, så det ryms inga stora pjäser.
Högtalre.jpg
Högtalre.jpg (208.46 KiB) Visad 11229 gånger

Dator högtalare 960.png
Dator högtalare 960.png (230.59 KiB) Visad 11229 gånger

Har titta på dessa
https://www.amazon.se/h%C3%B6gtalare-RGB-ljuseffekter-TurboGaN-snabbladdningsportar-subwoofer-utg%C3%A5ng/dp/B0CP8VY1VH/ref=asc_df_B0CP8VY1VH/
Bild

Men hittar ingen vettig recension med några mätdata :evil:

Det är små högtalare som rimligtvis måste kompletteras med en subbas?

Vad tror ni är detta något att satsa på? Eller kommer man bli besviken?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Neuhausen

Re: Dator högtalare,,, finns det något vettigt?

Inläggav Neuhausen » 2025-02-03 19:01

Det där tycker jag att är mycket plats. Om du lägger en tusenlapp på en desktop förstärkare så kan du välja mycket mer fritt.

Men Erin testade en annan Edifier nyligen: https://www.youtube.com/watch?v=Inpgge093o0

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-02-04 06:14

Sprakande volymkontroll kan man snabbt fixa med CRC 2.25 eller 5.56. Billigare än att köpa nya högtalare.

Mina datorhögtalare började spraka redan efter ett par månader men med lite 5.56 så var problem löst. Detta var nästan 15 år sedan och det fungerar perfekt fortfarande.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Anders J

Inläggav Anders J » 2025-02-05 21:26

Det känns som att det är viktigt att man både ser och hör vad man gör. Jag använder piP och trivs med det.
Screenshot 2025-02-05 at 20.23.43.png
Screenshot 2025-02-05 at 20.23.43.png (867.12 KiB) Visad 10670 gånger

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-02-05 21:52

Jo det "bästa" alternativet vore kanske att skaffa en desktop förstärkare :|
Så att man kan välja högtalare och bas fritt...

Vad finns det för alternativ till shd-power?
Bild
Bild

Men på hela taget känns det som om det springer iväg prismässigt :?

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-02-05 22:45

Om du skall ha en förstärkare som är en uppgradering mot dina nuvarande högtalare så uppfyller nog en sådan här kraven: https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... ry_from%3A

Men det är roligt att få något lite bättre, så kanske en: https://www.amazon.se/-/en/V3-Amplifier ... r=8-8&th=1

Men de aktiva högtalarna som Erin testade blir mycket billigare.

Tell

Inläggav Tell » 2025-02-05 22:54

JBL 305P ska ju vara ett par riktigt fina högtalare för priset, eller nån av Yamaha HS-modellerna är ju ett populärt alternativ också. Sen om du vill EQa för rumskorrigering/smak så har du ju alltid Equalizer APO till Windows som är en gratis och helt formidabel mjukvara. Ja eller alternativt om du vill köra hårdvaru-EQ med lite fler ingångar så kostar väl en MiniDSP 2x4(HD) inte hutlösa summor.
Har för mig om att du är lite inne på DIY så ett par enklare absorbenter kan du säkert bygga och ha bakom och på sidan av skrivbordet också, sen kommer du ha riktigt bra ljud för inte en så farlig peng alls :)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-02-05 23:24

Neuhausen skrev:Om du skall ha en förstärkare som är en uppgradering mot dina nuvarande högtalare...

Jag vet inte om det framgår av bilden? Men mina nuvarande högtalare är 2.1 med en bas under skrivbordet.

Jag tror att jag är på jakt efter en 2.1 lösning? Tror inte att jag vill ha så stora satelliter som skulle krävas för 2.0 :oops:

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2025-02-06 09:34

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-02-06 11:04

dewpo skrev:Jag tror att jag är på jakt efter en 2.1 lösning? Tror inte att jag vill ha så stora satelliter som skulle krävas för 2.0 :oops:

Om du vill fortsätta köra 2.1 så är de här Fosi BT30D Pro förstärkarna ganska smidiga:
https://www.amazon.se/-/en/BT30D-Blueto ... B09YNBHR73

Eller den äldre och svagare BT30D: https://www.amazon.se/Fosi-Audio-BT30D- ... 117&sr=8-2

Jag har den enklare modellen men skulle valt den BT30D Pro, den 3255 baserade modellen idag då det inte går att få den enklare modellen så billigt som förut. En sak som kan ställa till det för en del är att de inte har någon pin på bluetooth anslutningen.

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2025-02-11 16:03

SMSL RAW DWA1, TP RA3, Denon AVR-X1800H, Guru 28 / LG B3 77"
SMSL PS200, Topping MX3s, Audioengine 5 (passivt moddade), diverse hörlurar..

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2025-02-11 18:48

Jag kör med två Genelec 8020D och en Genelec 7040A sub kopplat till ett Focusrite Scarlet 2i2 externt ljudkort med volymkontroll till monitorlyssningen. Väldigt nöjd med detta men kan tänka att det är lite över din budget för datorhögtalare, dvs totalt upp mot 20 kkr.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-02-11 19:33

idea skrev:Jag kör med två Genelec 8020D och en Genelec 7040A sub kopplat till ett Focusrite Scarlet 2i2 externt ljudkort med volymkontroll till monitorlyssningen. Väldigt nöjd med detta men kan tänka att det är lite över din budget för datorhögtalare, dvs totalt upp mot 20 kkr.

Jo det vore en bit över budget :oops:

Men det är okej :D
Nu har jag tipps från 50kr (en flaska 5-56) och uppåt :lol:

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-02-11 19:44

Att lägga stora summor på datorhögtalare vore för min del ganska meningslöst :|
Anledningen till det är att min dator när den jobbar hårt låter som en hårfön ungefär :oops:
Så möjligheterna till riktigt välljud finns inte.
Men jag orkar heller inte sitta med lurar all tid jag spenderar framför PC´n.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-02-11 21:00

Det finns ofta mycket att göra för att få datorn tystare utan att det kostar pengar. Skall den bli helt tyst så är det en helt annan sak och skall man få den ens någorlunda tyst när den belastas hårt så är det ännu svårare.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-02-11 22:03

Neuhausen skrev:Det finns ofta mycket att göra för att få datorn tystare utan att det kostar pengar. Skall den bli helt tyst så är det en helt annan sak och skall man få den ens någorlunda tyst när den belastas hårt så är det ännu svårare.

Jag använder detta tillägget :| Det gör att datorn är ganska tyst när den inte jobbar så hårt,,, men när den jobbar så prioriterar jag att den inte blir för varm...

Fläcktkontroll.png
Fläcktkontroll.png (138.24 KiB) Visad 10092 gånger

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-02-11 22:48

Ja då är du väl insatt och har redan verktyget jag tänkte föreslå. Men jag antar att du också har en processor som matchar det kraftfulla grafikkortet.

Jag använder fortfarande en i7-9700k och med under 100W så är det bara en tredjedel av vad en stark CPU drar vid fullt flås idag och inte tillräckligt för att starta fläkten i min nätdel. Så den Noctua NH-D15 jag använt de sista åren går gärna lite för varmt under full last med en modern Intel CPU, även om den är väldigt nära att vara det effektivaste luftkylaren. Vattenkylning tycker jag har svårt att få helt tyst.

Jag provade nyss en HP 800 G6 Tower med en i7-10700, den verkar sikta på 90-95C i processortemperatur under full last och rampar inte upp fläkten direkt när man belastar maximalt. Den låter istället temperaturen gå upp till 100C ett tag innan den långsamt ökar fläktvarvtalet. Det tycks inte gå att justera själv!

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-02-12 14:02

Neuhausen skrev:Ja då är du väl insatt och har redan verktyget jag tänkte föreslå. Men jag antar att du också har en processor som matchar det kraftfulla grafikkortet.

Jag använder fortfarande en i7-9700k och med under 100W så är det bara en tredjedel av vad en stark CPU drar vid fullt flås idag och inte tillräckligt för att starta fläkten i min nätdel. Så den Noctua NH-D15 jag använt de sista åren går gärna lite för varmt under full last med en modern Intel CPU, även om den är väldigt nära att vara det effektivaste luftkylaren. Vattenkylning tycker jag har svårt att få helt tyst.

Jag provade nyss en HP 800 G6 Tower med en i7-10700, den verkar sikta på 90-95C i processortemperatur under full last och rampar inte upp fläkten direkt när man belastar maximalt. Den låter istället temperaturen gå upp till 100C ett tag innan den långsamt ökar fläktvarvtalet. Det tycks inte gå att justera själv!

Jag skulle förstås kunna göra min dator tystare genom att låta den bli varmare innan jag lät fäktarna varva upp. Men gissningsvis så skulle det förkorta livslängden på komponenterna?

90-95°C är det verkligen tillrådligt? Jag kör mina fläktar för fullt från att GPU´n blir 65°C eller CPU´n 71°C men det är förstås ganska konservativt...

Tell

Inläggav Tell » 2025-02-12 14:15

65 och 71 grader är väldigt konservativt ja, du kan lätt låta dom gå varmare än så, 85-90 grader gå fint, över det så börjar det bli lite risky men inte direkt farligt. Nu vet jag inte alls hur det ser ut inuti din burk och vad du har för möjligheter, men se till att du har så stora fläktar som möjligt för CPU, GPU och i chassit, och se till att den suger in luft från typ ett håll och sen blåser ut på typ andra sidan. Satsa gärna på fläktar från Noktua om du vill ha riktigt effektiva sådana (alltså mycket flöde per decibel), kostar väl såklart lite mer, men om du orkar kan du ju kolla runt på typ Blocket eller så så kanske du kan lyckas göra en bra deal :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-02-12 15:15

Som svar på din fråga så brukar jag kolla här, vad som finns. Och sedan leta efter en butik i närheten av där man bor.
Ps. Baslåda som spelar något annat än brummande ljud är ju inte gratis utan några tusenlappar kostar det. https://www.hifi-punkten.se/produkt/klipsch-r8sw eller https://www.hifiklubben.se/argon-audio- ... lmosub6bk/ Och du vill ha något litet, och jag såg dessa.https://www.thomann.de/se/adam_audio_d3v_black.htm Adam Audio gör bra grejer. Från vanlig butik i Stockholm i vitt. https://www.djservice.se/artikel/adam-audio-d3v-white
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-02-12 16:44

Tell skrev:65 och 71 grader är väldigt konservativt ja, du kan lätt låta dom gå varmare än så, 85-90 grader gå fint, över det så börjar det bli lite risky men inte direkt farligt. Nu vet jag inte alls hur det ser ut inuti din burk och vad du har för möjligheter, men se till att du har så stora fläktar som möjligt för CPU, GPU och i chassit, och se till att den suger in luft från typ ett håll och sen blåser ut på typ andra sidan. Satsa gärna på fläktar från Noktua om du vill ha riktigt effektiva sådana (alltså mycket flöde per decibel), kostar väl såklart lite mer, men om du orkar kan du ju kolla runt på typ Blocket eller så så kanske du kan lyckas göra en bra deal :)

Jag tror inte datorn behöver byggas om? Men jag justerade upp temperaturen som krävs för att fläktarna ska varva upp lite...

Justerat-COLLAGE.jpg
Justerat-COLLAGE.jpg (225.01 KiB) Visad 9933 gånger

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-02-14 05:04

Det var ett rejält bygge, kul att se en custom loop. Jag var nog en av de första att vattenkyla i min bekantskapskrets, först med ett zalman externt kyltorn och sedan med en kylare från en VW golf och akvariumpump. Men det senaste användes väldigt kort tid. När man kunde få helt fläktlös nätdel eller hybridnätdel som bara använder fläkten på hög last och slapp roterande diskar bytte jag till luftkylning då jag inte kunde få det helt tyst vid låg last annars. Men vid riktigt hög last är det nog betydligt tystare med vattenkylning nu med de vansinniga effekterna.

Kurvan för min cpu fläkt är platt på en pulsbredd som ger ungefär 355rpm upp till 57C, sedan ökar jag den till 620rpm upp till 71C och sedan brant upp till pulsbredd för 970rpm vid 75C, som hålls till 80C. Därefter så stegras det till full fart vid 83C. Men att nå 80C förutsätter att andra fläktar i systemet har slutat fungera då min 9700K bara använder ungefär 100W.

Triggerfunktionen i Fan control ger mer möjligheter för att få fläktarna lite jämnare. Du kan då välja en fläktkurva som passar för ett tyst läge, men när processortemperaturen ökar till en viss nivå så kan triggerfunktionen sätta en något högre fast hastighet efter en viss tid. Jag använder 30 sekunder. Idealiskt är nog att sätta flera triggernivåer så att man slipper fläktar som varvar upp och ner.

Efter 30s över 60C så ökar jag processorfläkten till ungefär 700rpm och chassifläktarna till ungefär 800rpm. Efter 30s över 70C så ökas fläktarna till mellan 900 och 1020rpm. Vilket också är den hastighet som fläktkurvan sätter för dem från 75C, men då triggerfunktionen håller kvar hastigheten så slipper man att fläktarna inte går på jämnt varvtal.

Då samma källa kan kommendera flera olika hastigheter för en fläkt på det här sättet så använder man mixfunktionen för att välja mellan dem, tex max, min average, summera, eller subtrahera. Jag använder max.

Man kan få ett läge där den vanliga temperaturbaserade kurvan säger 30%, men första triggern säger att det varit varmt tillräckligt länge för att välja 45%, nästa triggerfunktion är inte aktiverad och säger 20%. Väljer man max då så blir det 45%. Skulle temperaturen stiga så snabbt att den temperaturbaserade kurvan blir högre än vad triggerfunktionen hunnit välja på grund av fördröjningen så ökar fläkten i hastighet enligt fläktkurvan tills triggerfunktionen hinner aktiveras. Sedan hänger triggerfunktionen kvar när temperaturen sjunker, tills man vet att temperaturen stabiliserat sig på det lägre värdet.

Jag tror inte att en halvledare åldras av så här låga temperaturer som vi pratar om och om vi tänker oss 75C inne i processorn så kan vi kanske räkna med 60C på dess skal. Men det är skulle vara intressant att mäta. Men något att tänka på är kanske kylning för strömförsörjningen på moderkortet, de brukar bli ganska heta när man använder vattenkylning då deras normala luftflöde inte finns.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-02-14 07:57

Om passiva högtalare är aktuellt kanske Wiim ultra är ett alternativ: https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... 68QAvD_BwE

Den kan lite allt möjligt, men jag antar att du ekvaliserar via dator och även streamar via datorn, så du kanske inte behöver all funktionalitet. Jag har själv Wiim ultra och den är lätt den mest prisvärda hifiprylen jag har i min ägo sätt till pris/prestanda.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-14 09:47

Även om det kostar lite mer så behöver det nog inte bli så dyrt över tid om du satsar på ett par små aktiva högtalare, så mitt förslag är att du håller utkik på begagnatmarknaden efter ett par Genelec, även om jag själv helst skulle köpt dem nya från butik med garanti.Det är iallafall vad jag hade satsat på då jag tycker att det i regel brukar löna sig väl att satsa på bra kvalitet.

Tell

Inläggav Tell » 2025-02-14 13:22

dewpo skrev:
Tell skrev:65 och 71 grader är väldigt konservativt ja, du kan lätt låta dom gå varmare än så, 85-90 grader gå fint, över det så börjar det bli lite risky men inte direkt farligt. Nu vet jag inte alls hur det ser ut inuti din burk och vad du har för möjligheter, men se till att du har så stora fläktar som möjligt för CPU, GPU och i chassit, och se till att den suger in luft från typ ett håll och sen blåser ut på typ andra sidan. Satsa gärna på fläktar från Noktua om du vill ha riktigt effektiva sådana (alltså mycket flöde per decibel), kostar väl såklart lite mer, men om du orkar kan du ju kolla runt på typ Blocket eller så så kanske du kan lyckas göra en bra deal :)

Jag tror inte datorn behöver byggas om? Men jag justerade upp temperaturen som krävs för att fläktarna ska varva upp lite...

Justerat-COLLAGE.jpg

Ser ut som du ha rätt bra potential för bra kylning där :) Nu är jag iofs ingen expertexpert på datorkylning, men du har fyra inblås och ett utblås vilket iofs är bra eftersom övertryck är att föredra, men samtidigt så är det nog lite för obalanserat. Jag skulle nog ta och experimentera med att ta din fläkt i toppen av chassit och sätta den längst bak i toppen som ett utblås istället. Så tre in och två ut, sen såklart mixtra lite mer med kurvorna och tillåta lite värme upp till 90 grader, på så vis så får du förhoppningsvis en tystare dator som ger lite mer välljud ur dina högtalare :)

För övrigt håller jag nog fortfarande på JBL305P, dom ska vara extremt bra för pengarna, och tillsammans med en mätmic och Equalizer APO i Windows så kan du nog få ut riktigt bra ljud för en spottstyver!

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-02-14 20:12

Tell skrev:
dewpo skrev:

Justerat-COLLAGE.jpg

Ser ut som du ha rätt bra potential för bra kylning där :) Nu är jag iofs ingen expertexpert på datorkylning, men du har fyra inblås och ett utblås vilket iofs är bra eftersom övertryck är att föredra, men samtidigt så är det nog lite för obalanserat. Jag skulle nog ta och experimentera med att ta din fläkt i toppen av chassit och sätta den längst bak i toppen som ett utblås istället. Så tre in och två ut, sen såklart mixtra lite mer med kurvorna och tillåta lite värme upp till 90 grader, på så vis så får du förhoppningsvis en tystare dator som ger lite mer välljud ur dina högtalare :)

För övrigt håller jag nog fortfarande på JBL305P, dom ska vara extremt bra för pengarna, och tillsammans med en mätmic och Equalizer APO i Windows så kan du nog få ut riktigt bra ljud för en spottstyver!

När jag byggde datorn så stod jag i valet och kvalet om jag skulle placera den översta fläkten bak som utsug eller fram som inblås. Jag valde fram som inblås för att försöka att styra ner mer luft kring den varmaste komponenten, grafikkortet... Har dock inte provat att göra tvärtom. Det kan tänkas att jag tänkt fel :? Men det är ganska mycket pyssel att bygga om. Finns ingen här på faktiskt som är duktig på att simulera flöden som kan skapa en modell :twisted:

Vilken DAC skulle du rekommendera till JBL305P. Jag har ingen liggande som har balanserade utgångar...

ps det är faktiskt 7 fläktar som blåser in 4 i push pull...

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2025-02-14 21:43

dewpo skrev:
Tell skrev:
dewpo skrev:Jag tror inte datorn behöver byggas om? Men jag justerade upp temperaturen som krävs för att fläktarna ska varva upp lite...

Justerat-COLLAGE.jpg

När jag byggde datorn så stod jag i valet och kvalet om jag skulle placera den översta fläkten bak som utsug eller fram som inblås. Jag valde fram som inblås för att försöka att styra ner mer luft kring den varmaste komponenten, grafikkortet... Har dock inte provat att göra tvärtom. Det kan tänkas att jag tänkt fel :? Men det är ganska mycket pyssel att bygga om. Finns ingen här på faktiskt som är duktig på att simulera flöden som kan skapa en modell :twisted:

Vilken DAC skulle du rekommendera till JBL305P. Jag har ingen liggande som har balanserade utgångar...

ps det är faktiskt 7 fläktar som blåser in 4 i push pull...

Det man bör göra är att bygga luftstyrningar, så att luften faktiskt tar den väg man tänkt samt ger effektiv kylning.
Man kan ju 3D printa mycket fiffiga lösningar för att få det så bra som möjligt.

Jag har haft/har en del större HP Workstations dom är fylla med plastdetaljer för att styra luften dit den ska, 99% av alla byggen
man ser är helt hopplösa vad det gäller kyllösningarna dessutom idiotlösningarna på grafikkort som vispar runt varmluften i lådan.
Men det är inte alltid så lätt att få till, har kört lite med värmekamera för att få till effektivaste flödet.

När vi har testat hur mycket vi kan överklockning både vattenkylt & luftkylt har vi brukat göra det på vintern -20 grader utomhus är en bra början. :mrgreen:

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-02-14 22:19

Angående JBL305P så verkar det vara ett "väl optimerat" skräp bygge https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/inside-the-jbl305p-mkii.17346/ Tror inte det är något för mig :wink:

Tell

Inläggav Tell » 2025-02-15 00:30

dewpo skrev:Angående JBL305P så verkar det vara ett "väl optimerat" skräp bygge https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/inside-the-jbl305p-mkii.17346/ Tror inte det är något för mig :wink:

Är det nåt jag missar i tråden? Vad är det som är skräp? Ser att det är en som haft lite problem med sin men det är väl inte direkt ovanligt att det dyker upp folk som har det med precis vadsomhelst?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-02-15 06:28

Tell skrev:
dewpo skrev:Angående JBL305P så verkar det vara ett "väl optimerat" skräp bygge https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/inside-the-jbl305p-mkii.17346/ Tror inte det är något för mig :wink:

Är det nåt jag missar i tråden? Vad är det som är skräp? Ser att det är en som haft lite problem med sin men det är väl inte direkt ovanligt att det dyker upp folk som har det med precis vadsomhelst?

Bild

Nästa

Återgå till Köpråd