Speciella mätresultat av Magnepan LRS

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Speciella mätresultat av Magnepan LRS

Inläggav Kraniet » 2025-02-12 16:53

Finns en recension av Magnepan LRS gjord av Armin. Högtalarna har lite speciella beteenden för sig minst sagt.
Mätriggen från Klippel har tydligen problem att mäta högtalarna. Har han mätt rätt tro?

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.16068/

Undra om andra Magnepan-modeller uppvisar samma beteende.
Om mätningarna stämmer så måste högtalarna ställas upp ganska exakt för att få rätt ljud.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Speciella mätresultat av Magnepan LRS

Inläggav I-or » 2025-02-12 17:03

Klippel NFS mäter ljudtrycket i ett stort antal positioner i närfältet och räknar sig sedan bort till fjärrfältet. Källegenskaperna för höga frekvenser är här i vissa fall alltför komplexa för systemet som arbetar med multipolsexpansion av mätdata för att beräkna ljudeffekt och frekvensgång.

Areakällor uppvisar alltid hög riktverkan för höga frekvenser, vilket man naturligtvis får ta hänsyn till vid uppställningen. Min erfarenhet av framförallt Magnepans mindre modeller är dock att dessa har väldigt lite med god ljudåtergivning att göra, vilket naturligtvis även avspeglas i mätresultaten.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-02-13 09:16

Det kanske mest överraskande är den extremt smala vertikala utstrålningen.

Bild

Är ju typ +/- 5 grader för de högre frekvenserna. Man få inte sjunka ner i soffan då om man vill ha rätt ljud.

Att linjekällor begränsar utstrålningen i vertikalled visste jag ju men att det kunde va så extremt hade jag inte koll på.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-13 12:48

Nja, färgdiagrammen gäller i viss mån fjärrfältet medan man i praktiken antagligen mer lyssnar i närfältet. Förutsatt att man inte har öronen placerade ovanför membranet så fungerar det hela därför utan problem.

Ett problem när man lutar panelen bakåt för att även stående lyssnare ska höra de högre frekvenserna är dock att ljudsceneriet hamnar lägre, vilket är klart irriterande för undertecknad, åtminstone
Senast redigerad av I-or 2025-02-13 12:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-02-13 12:56

I-or skrev:Min erfarenhet av framförallt Magnepans mindre modeller är dock att dessa har väldigt lite med god ljudåtergivning att göra, vilket naturligtvis även avspeglas i mätresultaten.

Har heller inte förstått hajpen kring dessa små från Magnepan. Jag är ju själv ägare till ett antal större Magnepan, 2-vägsmodellerna har aldrig intresserat mig.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-13 14:29

Här har vi en illustration av hur ljudfältet för en bafflad ideal 90 cm lång linjekälla (ungefär som LRS) uppträder vid 5 kHz i fri rymd.

soundfield 5 kHz.png
soundfield 5 kHz.png (35.51 KiB) Visad 6006 gånger

Som synes är det stor skillnad mellan ett lyssningsavstånd om 2,5 m och 4 m. Observera även att LRS är bakåtvinklad så att en sittande lyssnares öron hamnar runt -15 cm relativt 0-nivån ovan på 2,5 m. Höjden för ljudsceneriet upplevs då även ligga ca 40 cm under öronhöjd, trots att högtalaren är 122 cm hög. 8O

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-02-14 14:52

Så egentligen borde de användas för närfältslyssning :)
Mvh
Magnus

Återgå till Teknikforum