Hur sortera klassisk musik på NAS?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Hur sortera klassisk musik på NAS?

Inläggav Bill50x » 2025-02-14 16:04

Håller på med rensning och sortering av min musik på hårddisk. Däri ingår då att tagga all musik. Jag är hittills klar med Artister A-Ö samt det mesta på samlingsalbum.

Just nu sitter jag och funderar på hur jag ska hantera den klassiska musiken. Nästan alla album är på något sätt "Various" så att bara sortera efter kompositör blir jobbigt. Jag kan naturligtvis skriva kompositören som "Album Artist" men då spelas bara dennes stycke, inte hela skivan.

Iofs kan man skriva in kompositör under "Composer" om man tex vill se sitt bibliotek av tex Bach. Hur gör man med dirigenter och orkestrar tex?

Hur gör ni andra?

Tips, råd och varningar önskas!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76

Re: Hur sortera klassisk musik på NAS?

Inläggav goat76 » 2025-02-14 16:32

Nu gör jag väl egentligen ingenting vad gäller sortering av klassisk musik då jag inte har något större ljudbibliotek i den genren, men jag tror att jag nog hade föredragit att sortera det hela efter skaparen av verken så att alla verk av Beethoven skulle hamna just under Beethoven och så vidare.

Tänk bara efter vad som är viktigast för dig när du känner dig sugen på att lyssna på klassisk musik, är det skaparen, verket, konduktören, symfoniorkestern eller skivbolaget som i regel är det mest avgörande för ditt val, och sortera därefter. Det är ju trots allt bara du som ska ha lätt för att hitta i ditt musikbibliotek.

Det är verkligen inte lätt när det kommer till klassisk musik, och det är ett rent helvete att försöka hitta ett specifikt album på Tidal eller Qobuz. :)

AlbertHall

Re: Hur sortera klassisk musik på NAS?

Inläggav AlbertHall » 2025-02-14 17:55

goat76 skrev:Nu gör jag väl egentligen ingenting vad gäller sortering av klassisk musik då jag inte har något större ljudbibliotek i den genren, men jag tror att jag nog hade föredragit att sortera det hela efter skaparen av verken så att alla verk av Beethoven skulle hamna just under Beethoven och så vidare.

Tänk bara efter vad som är viktigast för dig när du känner dig sugen på att lyssna på klassisk musik, är det skaparen, verket, konduktören, symfoniorkestern eller skivbolaget som i regel är det mest avgörande för ditt val, och sortera därefter. Det är ju trots allt bara du som ska ha lätt för att hitta i ditt musikbibliotek.

Det är verkligen inte lätt när det kommer till klassisk musik, och det är ett rent helvete att försöka hitta ett specifikt album på Tidal eller Qobuz. :)

Nej det är svårt. Finns så många sökkriterier som man vill ha.
Tonsättare
Symfonier
Kammarmusik
Opera
Körmusik
Enskilda instrument. T ex cellomusik, klaviatur osv
Orkestrar
Dirigenter
Solister
Skivbolag
Mm, mm

Återgå till Musikstugan