ATC SCM11 mätningar och lyssningsintryck mm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76

ATC SCM11 mätningar och lyssningsintryck mm

Inläggav goat76 » 2025-02-15 11:22

IMG_2779.jpeg
IMG_2779.jpeg (96.15 KiB) Visad 7445 gånger

Hallå! :)

För lite mer än ett år sedan införskaffade jag mig ett par ATC SCM11 som surroundhögtalare för att få upp ljudkvaliten för allt från musik i Dolby Atmos till filmer och serier. Till en början fick de ersätta mina SCM40 som fronthögtalare för att jag ville höra hur de presterar som huvudsakliga högtalare för musik i vanlig stereo, och det fungerade de mer än godkänt för så de fick stanna där under sisådär två månaders tid innan de fick sitt tilltänkta jobb som surroundhögtalare.

Så för någon som är ute efter ett par mindre passiva högtalare så kan jag varmt rekommendera dessa relativt små ATC-högtalarna, men jag bör väl kanske tillägga att jag använde dem med ett par subwoofers vilka jag även använder till mina SCM40 för att nå full-range kapacitet i basen.

Här kommer lite mätningar. Dels en fönstrad mätning från 0 till 90 grader samt en mätning som visar distorsionsnivå.

Jan 29 ATC SCM11 DIRECTIVITY 0 to 90 Deg.jpg
Jan 29 ATC SCM11 DIRECTIVITY 0 to 90 Deg.jpg (453.17 KiB) Visad 7458 gånger

Jan 29 ATC SCM11 DISTORTION LEVELS.jpg
Jan 29 ATC SCM11 DISTORTION LEVELS.jpg (581.24 KiB) Visad 7458 gånger
Senast redigerad av goat76 2025-02-19 12:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Re: ATC SCM11

Inläggav sportbilsentusiasten » 2025-02-15 11:53

Inte undra på du är nöjd, 11'orna är riktigt bra. Och har inte dina 40 de skitfina mellanreg 75mm?
Hela grejen med ATC är detta mellanregister.
Mjukt men med detaljer. Helt underbart.
ATC och JBL, mina favvisar. ATC passar grymt bra till Naimelektronik.

rigi

Inläggav rigi » 2025-02-15 12:18

Tappar dom inte mycket efter 1400hz? Eller tänker jag helt fel

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-15 13:02

sportbilsentusiasten skrev:Inte undra på du är nöjd, 11'orna är riktigt bra. Och har inte dina 40 de skitfina mellanreg 75mm?
Hela grejen med ATC är detta mellanregister.
Mjukt men med detaljer. Helt underbart.
ATC och JBL, mina favvisar. ATC passar grymt bra till Naimelektronik.

Mellanregistret är helt fantastiskt välljudande i SCM40 tack vare deras eminenta mid-dome element, vilket återfinns i alla deras trevägare. Men även om de mindre tvåvägarna SCM11 saknar just det elementet så hör man fortfarande hur stort fokus ATC lägger på att få till just mellanregistret i sina högtalare, vilket de anser vara det allra känsligaste registret för våran hörsel.

Sen gillar jag även hur det övre registret låter vilket varken låter tillbakadraget eller vasst, utan bara välbalaserat och i perfekt harmoni med allt annat. Sen är ATC inte direkt kända för att gå extremt djupt i basen, men orsaken till det är nog för att de alltid strävar efter så låg distorsion som möjligt. Storleken på högtalaren verkar få diktera hur djupt deras högtalare når i det lägre registret, så vill man ha djupare bas får man helt enkelt gå på deras större modeller alternativt (och kanske med fördel) använda subwoofers. Men iallafall, den bas man får från deras högtalare låter distinkt, "torr" och "väl-artikulerad" vilket är en karaktär jag personligen föredrar, och det är relativt enkelt att addera ett par subwoofers för den allra djupaste basen.

Jag är mycket nöjd med dessa SCM11, de har verkligen höjt ljudkvaliten som surroundhögtalare i mitt system vid lyssning på musik i Dolby Atmos, och naturligtvis även för filmer och serier. Men som sagt, de gör sig lika väl som huvudsakliga fronthögtalare.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-15 13:07

rigi skrev:Tappar dom inte mycket efter 1400hz? Eller tänker jag helt fel

Nej, så upplever jag det inte. Om något så har de väl ett aningen förhöjt mellanregister, men inte på ett sådant sätt att det upplevs så vid musiklyssning.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-02-15 13:47

Det där ser riktigt bra ut! Inom ca +-2,5 dB med frekvensupplösning om ca 370 Hz.
Tappet i diskanten är ändå rätt litet och ger en aning mer värme eller otydlighet beroende på inspelning, som kanske också i viss mån kompenserar för att den tappar i basen.
Om du även mäter lite vertikalt så ger det ytterligare kompletterande information men detta säger ändå förhållandevis mycket.

Distorsionen ser oväntat låg ut. Ca 0,1% i diskanten och ca 0,2% i mellanregistrer ner till övre bas. Det är riktigt bra om nivån är någorlunda absolutkalibrerad.
Vid vilken nivå är det mätt?
(Du kan välja % vid y-axeln, - det blir enklare för många än att översätta den relativa skillnaden i dB till procent).

Stereophile: https://www.stereophile.com/content/atc ... asurements
Bild

Förmodligen fin delning:
Bild

The ATC SCM 11 is a well-engineered little speaker. I am not surprised John Marks liked it as much as he did, though I would point out that its measured behavior suggests it will work better when listened to fairly close.—John Atkinson
Senast redigerad av Maarten 2025-02-15 13:54, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-15 13:53

Man bör ställa upp högtalarna så att lyssningspositionen hamnar mycket nära diskantelementets axel både horisontellt och vertikalt för att inte ytterligare sänka nivån för högre frekvenser.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-15 14:42

Maarten skrev:Det där ser riktigt bra ut! Inom ca +-2,5 dB med frekvensupplösning om ca 370 Hz.
Tappet i diskanten är ändå rätt litet och ger en aning mer värme eller otydlighet beroende på inspelning, som kanske också i viss mån kompenserar för att den tappar i basen.
Om du även mäter lite vertikalt så ger det ytterligare kompletterande information men detta säger ändå förhållandevis mycket.

Och dom låter även riktigt bra! :)

Det där "tappet" i diskanten som syns i mätningen från Stereophile finns inte i min mätning, så jag är inte så säker på att det verkligen existerar för jag tror inte det ska vara något galet med min Omni1 mikrofon. Någon otydlighet upplevs inte vid lyssning.

Maarten skrev:Distorsionen ser oväntat låg ut. Ca 0,1% i diskanten och ca 0,2% i mellanregistrer ner till övre bas. Det är riktigt bra om nivån är någorlunda absolutkalibrerad.
Vid vilken nivå är det mätt?
(Du kan välja % vid y-axeln, - det blir enklare för många än att översätta den relativa skillnaden i dB till procent).

Nivån vid mätningen var runt 85 dB.

Mätningen var gjord redan förra året i Januari, men den finns kvar så kanske letar jag vid tillfälle upp den och testar det där du nämner med att ändra y-axeln till %.

Maarten skrev:Stereophile: https://www.stereophile.com/content/atc ... asurements
[ Bild ]

Förmodligen fin delning:
[ Bild ]

The ATC SCM 11 is a well-engineered little speaker. I am not surprised John Marks liked it as much as he did, though I would point out that its measured behavior suggests it will work better when listened to fairly close.—John Atkinson

Det där John Atkinson nämner angående lyssningsavstånd tycker jag gäller de flesta högtalare, jag föredrar alltid en hög grad av direktljud så jag sitter alltid relativt nära mina högtalare. Runt 2 meters avstånd till högtalarna fungerar väl i mitt lyssningsrum, vilket är ungefär samma avstånd jag väljer oavsett högtalare. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-15 14:53

Stereophiles frekvensgångsresultat gäller för JA:s lyssningsfönster, d.v.s. medelnivån +/-15 grader horisontellt.

Mätresultatet på axeln till diskantelementet framgår tyvärr bara i vattenfallsdiagrammet, där det är svårt att se med någon noggrannhet.
Senast redigerad av I-or 2025-02-15 14:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-15 14:54

I-or skrev:Man bör ställa upp högtalarna så att lyssningspositionen hamnar mycket nära diskantelementets axel både horisontellt och vertikalt för att inte ytterligare sänka nivån för högre frekvenser.

Acoustic axis för ATCs tvåvägare är i höjd mitt emellan bas/mellanregister och diskant-elementet. Det är inte helt säkert att den där svackan du ser i mätningen hos Stereophile verkligen existerar, den syns iallafall inte i mina mätningar och jag upplever inte heller att det låter så.

IMG_2775.jpeg
IMG_2775.jpeg (97.12 KiB) Visad 7315 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-15 14:58

Naturligtvis varierar frekvensgången något för olika mikrofonhöjd, men JA:s mätningar och dina mätningar uppvisar en likartad frekvensgång (se även min kommentar ovan angående vad JA:s mätningar egentligen visar).

Man bör för övrigt som amatör inte utgå ifrån att andra med långvarig erfarenhet mäter fel.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-15 15:45

Jag har full respekt för John Atkinson, jag tycker bara att hans mätning ser ut att dyka ganska abrupt direkt efter 10 kHz vilket inte sker i min mätning.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-15 16:37

Återigen, detta beror på medelvärdesbildning för det s.k. lyssningsfönstret (jag är inte helt överens med JA angående hur han presenterar mätresultaten).

Längst in i detta 3D-diagram ser du frekvensgången på diskantaxeln:

1209ATCfig8.jpg
1209ATCfig8.jpg (33.95 KiB) Visad 7193 gånger

Det är alltid avgörande att förstå vad man mäter och hur man mäter det. Det gäller förstås även att förstå vad som egentligen presenteras i mätresultaten när någon annan har utfört mätningarna.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-15 16:54

Att av att döma av det där 3D-diagrammet så ser det mer ut att det dippar först vid circa 18 kHz, vilket då överenstämmer väl med min mätning och borde därmed inte vara något problem. Själv hör jag upp till 16 kHz. :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2025-02-15 17:33

Tror jag börjar tappa runt 12-14kHz. Skyller på hög livemusik och min korta karriär som trummis med massa rep i betongrum.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-15 17:45

Nja, för de relativt höga ljudtrycksnivåer som uppstår vid adekvat pådrag hör även lite äldre personer oftast betydligt högre frekvenser än så. Även om hörseltröskeln över 10 kHz hamnar allt högre med ökande ålder så är hörseln långt ifrån stendöd i toppoktaven.

Jämför gärna med synen, där man med tilltagande ålder får allt svårare att läsa i lite mörkare miljö men inte har några som helst problem med lämplig belysning.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-15 18:05

Oavsett hur det nu än må vara med våra åldrande hörselsinnen så är det iallafall inga problem med det högre frekvensspannet för dessa ATC högtalare, så där behöver nog ingen vara orolig och jag har aldrig heller läst någonstans att folk upplever det så. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-15 18:18

Frekvensgångsavvikelserna gäller som synes i JA:s vattenfallsdiagram ovan inte så mycket toppoktaven som frekvenser ca 3-9 kHz. I dina mätningar, med lägre mikrofonposition, blir svackan bredare (ca 2-16 kHz).

Distorsionen verkar dock vara låg även om mätningar vid lite högre nivå också skulle vara intressanta.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-02-15 18:22

Jo precis, märkte nyligen att jag faktiskt hör till 16 kHz vid ca 70-80 dB.

Bara för att det är enkelt och illustrativt (och att data och diagram fanns sen tidigare):

SCT11-FR.png
SCT11-FR.png (339.76 KiB) Visad 7022 gånger

Som sagt, inom +-2,5 dB även i JA's mätningar mellan ca 350-20000 Hz. Givetvis sämre än de andra i diagrammet men klart bättre än många andra högtalare. Och distorsionen var ju oväntat låg för en så liten högtalare.

Edit, Chris fixar gruppköp på Fidela-baffel, viewtopic.php?f=3&t=75309. Verkligt mycket prestanda för pengarna om man vill ha en liten högtalare.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-15 18:48

Med högfrekvensrik musik och ordentligt pådrag kommer man upp till maxnivåer om bortåt 90 dBrms för en centerfrekvens om 18 kHz och en bandbredd om 1/3 oktav. Detta får vanligen fart även på stela hörselben och trötta silier.

En frekvensgång som sträcker sig ända upp till 20 kHz är viktigare än man tror även för medelålders lyssnare.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-16 10:47

Maarten skrev:Bara för att det är enkelt och illustrativt (och att data och diagram fanns sen tidigare):

SCT11-FR.png

Som sagt, inom +-2,5 dB även i JA's mätningar mellan ca 350-20000 Hz. Givetvis sämre än de andra i diagrammet men klart bättre än många andra högtalare. Och distorsionen var ju oväntat låg för en så liten högtalare.

"Givetvis sämre än de andra..." :)

Alla de där högtalarna i din illustration inklusive ATC kommer ganska säkert alla låta neutrala. Det ser bara väldigt avvikande ut med en så extrem inzoomning, men när det väl kommer till krita (musiklyssning) så är det sannolikt andra kvaliteter som fäller avgörande, så som vilken spridning man föredrar eller om man är mer eller mindre känslig för distorsion och så vidare.

Av högtalarna i din illustration jhar ag lyssnat ganska mycket på är Revel F226Be och naturligtvis mina ATC SCM11. De är båda riktigt bra och neutralt ljudande högtalare där inget sticker ut eller kommer i vägen för musiken, men ljudkaraktären skiljer sig något där F226Be låter något tillbakadragna och försiktiga (polite) medans ATC låter mer "musikaliskt" ( :lol: ) engagerande vilket medför en mer "aktiv" lyssning. Som sagt så gillar jag dem båda men föredrar det mer distinkta drivet i SCM11 och det skulle inte förvåna mig om jag hade föredragit dem även över de övriga högtalarna i din illustration. Kanske är en bidragande orsak att de spelar väldigt "rent" tack vare den extremt låga distorsionen. ;)

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-02-16 17:52

Jomenvisst! Det låg ingen värdering från min sida i ordet "givetvis" utan bara en snabbt formulerad notering att den presterar sämre i referensaxel än de som är bland de bästa på marknaden (som i många fall är klart dyrare också). :)
Tror säkerligen att man sitter mycket nöjd med dessa ATC och att de är fina att lyssna på. De presterar förvånansvärt bra med tanke på litenheten, ca 12 liter.
Håller med i din slutkläm, där den låga distorsionen upprätthålls i så gott som hela registret!

Kul att du delade mätningarna!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2025-02-16 18:53

Fortsätter utmana min hörsel, blir The Eddie Meduza Story strax :)
Ser ut som det är fullsatt, nice

Googlat ATC 75mm reg hela helgen. Rasande trevligt

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2025-02-16 21:19

sportbilsentusiasten skrev:Fortsätter utmana min hörsel, blir The Eddie Meduza Story strax :)

Du kan fortsätta googla på Bliesma M74T-6 under veckan då.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2025-02-16 22:34

MagnusÖstberg skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Fortsätter utmana min hörsel, blir The Eddie Meduza Story strax :)

Börjat nu om det är ok, är den bättre?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-17 13:01

Maarten skrev:Jo precis, märkte nyligen att jag faktiskt hör till 16 kHz vid ca 70-80 dB.

Bara för att det är enkelt och illustrativt (och att data och diagram fanns sen tidigare):

Bilagan SCT11-FR.png finns inte längre

Edit, Chris fixar gruppköp på Fidela-baffel, viewtopic.php?f=3&t=75309. Verkligt mycket prestanda för pengarna om man vill ha en liten högtalare.

Angående frekvensgångsavvikelser så är det även av högsta vikt att skilja mellan smalbandigt och bredbandigt. En topp eller dal om t.ex. 2 dB har hög hörbarhet om det handlar om en oktav och relativt låg hörbarhet om det handlar om 1/3 oktav. Nedan ser vi ett exempel på två hypotetiska högtalare som båda på papperet uppvisar jämn frekvensgång, men där den ena har en subjektivt ganska ojämn klang:

FR example.png
FR example.png (27.7 KiB) Visad 5762 gånger

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-02-17 18:14

Bra tillägg I-or! Det är lätt att glömma bort detta när man tittar på grafer, liksom att toppar lär vara värre än dalar.
(Minns att jag hört liknande förtydliganden avseende Carlssons kamfilteraktiga responser).
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-17 20:04

sportbilsentusiasten skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Det är ett hyfsat stort frekvensomfång ATCs mid-dome täcker från 380 Hz till 3,5 kHz med bibehållen låg distorsionsnivå, och väldigt robusta för att klara extrema påfrestningar som rätt ofta sker i musikstudios när någon råkar överstyra någon kanal.

Det finns två varianter av ATCs mid-dome element, dels en standard version som sitter i mina ATC SCM40 och sen en S-specificerad variant som sitter i de större studio högtalarna. Utan att överdriva så kan man väl säga att ATC elementen är minst sagt robust byggda, här nedan är en bild på standard versionen som "bara" väger 7 kg, medans den S-specificerade versionen väger hela 9 kg! :D

Bild

Bliesma M74T-6 är helt klart ett smidigare och nättare element som endast väger 0,68 kg, jag har hört att det ska vara bra och är väl det folk numera köper ifall man är ute efter en mid-dome då ATC för sedan länge slutat sälja sina element separat.

Bild

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2025-02-17 20:33

goat76 skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Det är ett hyfsat stort frekvensomfång ATCs mid-dome täcker från 380 Hz till 3,5 kHz med bibehållen låg distorsionsnivå, och väldigt robusta för att klara extrema påfrestningar som rätt ofta sker i musikstudios när någon råkar överstyra någon kanal.

Det finns två varianter av ATCs mid-dome element, dels en standard version som sitter i mina ATC SCM40 och sen en S-specificerad variant som sitter i de större studio högtalarna. Utan att överdriva så kan man väl säga att ATC elementen är minst sagt robust byggda, här nedan är en bild på standard versionen som "bara" väger 7 kg, medans den S-specificerade versionen väger hela 9 kg! :D

[ Bild ]

Bliesma M74T-6 är helt klart ett smidigare och nättare element som endast väger 0,68 kg, jag har hört att det ska vara bra och är väl det folk numera köper ifall man är ute efter en mid-dome då ATC för sedan länge slutat sälja sina element separat.

[ Bild ]

Tack för info, uppskattas.
Har trånat after 75mm från ATC på åtskilliga mässor där de brukar ha ett element att pilla på.
Stabila grejer är en trevlig egenskap för oss nördar.
Kan man köpa ersättningselement om man säger sig äga ett par ATC?
Men de kanske vill att man skickar in de gamla...

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-17 21:10

goat76 skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Börjat nu om det är ok, är den bättre?

[ Bild ]

[ Bild ]

Tack för info, uppskattas.
Har trånat after 75mm från ATC på åtskilliga mässor där de brukar ha ett element att pilla på.
Stabila grejer är en trevlig egenskap för oss nördar.
Kan man köpa ersättningselement om man säger sig äga ett par ATC?
Men de kanske vill att man skickar in de gamla...

Jag är övertygad om att man får köpa ersättningselement om något går sönder. Deras huvudinriktning är trots allt musikstudios där mycket just handlar om robusthet och enkelheten att snabbt kunna reparera och byta ut något när olyckan råkar vara framme, de vill nog bara ha bevis att man äger högtalarna, och jag antar att de kräver att man skickar in de gamla elementen.

Här är vad de själva säger om reparationer, och jag kan inte se att de gör någon skillnad mellan deras professionella studio produkter och deras HiFi-relaterade produkter när det kommer till service och reparation. https://atc.audio/customer-services/fac ... ce-repair/

Nästa

Återgå till Generellt om hifi