Synkronmotorer? Finns det nån här som kan mycket om såna?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-05-05 16:17

Jag vill få hjälp att förstå en modifiering av en synkronmotordriven apparat:

En bandspelare med nätspänningsdriven synkronmotor och normalt bara 19 och 38 cm/s erbjuds mig, men med uppgiften att "förre ägaren modifierade den så att den har 3 hastigheter, 9.5, 19 och 38".

Jag vet för lite om synkronmotorer för att direkt veta hur det går till, om han inte gjort nåt mekaniskt med en nedväxling eller så, eller driver motorn från en generator i stället för nätet....

Men innan jag slänger upp pengarna vill jag veta hur det kan ha gjorts, men säljaren vet inte alls, säger han.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-05-05 16:37

Jag har för mig att polantal och valmöjligheter (t ex hur polerna är inkopplade) ger olika vartal? Sedan kan ju förstås utväxlingen ändras?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-05-05 19:28

markih skrev:Jag har för mig att polantal och valmöjligheter (t ex hur polerna är inkopplade) ger olika vartal? Sedan kan ju förstås utväxlingen ändras?

Jo, så mycket vet jag också.

Nån som vet mer, specifika exempel, kanske?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-05-06 03:02

n3mmr skrev:
markih skrev:Jag har för mig att polantal och valmöjligheter (t ex hur polerna är inkopplade) ger olika vartal? Sedan kan ju förstås utväxlingen ändras?

Jo, så mycket vet jag också.

Nån som vet mer, specifika exempel, kanske?

Frågan faller: Motorn byttes till en helt annan, så gick det till!

Återgå till Teknikforum