Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Efter ekvalisering (inklusive erforderlig förstärkareffekt) så återstår naturligtvis bara distorsion för att skilja konstruktionsprinciperna åt.
eljulio skrev:Jag förstår att konsensus kan vara svårt att uppnå. Det är bara att titta på världen idag i frågor som är av något större dignitet. Men något vetenskapligt underlag borde ju finnas att utgå från rent principiellt. Man kan också tycka att resurseffektiva lösningar borde vara en dygd sett till behov av kraft, material, utrymme mm. Om man ponerar att det finns utrymme för en låda på 200-300 liter kan man kanske resonera utifrån det? Nej, jag har inget bygge på gång, är intresserad av tänket bakom.
eljulio skrev:Jag förstår att konsensus kan vara svårt att uppnå. Det är bara att titta på världen idag i frågor som är av något större dignitet. Men något vetenskapligt underlag borde ju finnas att utgå från rent principiellt. Man kan också tycka att resurseffektiva lösningar borde vara en dygd sett till behov av kraft, material, utrymme mm. Om man ponerar att det finns utrymme för en låda på 200-300 liter kan man kanske resonera utifrån det? Nej, jag har inget bygge på gång, är intresserad av tänket bakom.
eljulio skrev:Men något vetenskapligt underlag borde ju finnas att utgå från rent principiellt.
Man kan också tycka att resurseffektiva lösningar borde vara en dygd sett till behov av kraft, material, utrymme mm.
Nattlorden skrev:...eller så tittar man på ett specificerat användningsfall, som i den senare meningen.
eljulio skrev:Som vanligt kan man med fog påstå att jag själv inte kan något, men ni som faktiskt kan. Går det att reda ut vad som egentligen gäller och varför? Om ni skjuter över mitt huvud i de vetenskapliga förklaringarna bakom si eller så gör inget. Andra kan ju ha nytta av det.
I-or skrev:Slavbasar har en hel del egenheter och bör helst undvikas, men för riktigt små kavitetsvolymer och krav på vattentäthet blir de ibland nödvändiga. Jag har erfarenhet av ett stort antal sådana lösningar för portabelt ljud. I bilkupéer kan man utnyttja det mycket påtagliga rumsstödet som ganska väl kompletterar en sluten konstruktion.
För att återgå till trådfrågan som nog egentligen avser basmoduler för hemmabruk: angående de jättemoduler om 200-300 liter som nämns ovan så är ett lämpligt exempel den skräddarsydda basreflexkonstruktionen T-1 om ca 250 liter baserad på BMS18N862. Prestanda är naturligtvis överväldigande, men detta hindrar inte den faktisktian som innehar monstret att ändå fundera på att bygga ytterligare en. Faktisktianer, inte minst eljulio, är svåra att hålla nöjda någon längre tid.
eljulio skrev:![]()
Ja, vi är mer eller mindre bindgalna. Skriver under på det.
Jag börjar väl greppa att basrelex är något av det generella svaret på frågan. En liten fråga till då. Om man har kravet att kunna dela högt, säg vid 300Hz? Samma princip?
paa skrev:Jag har upplevt att basreflexlösningar med element som kräver avstämning på lite över 30 Hz mycket lättare ger problem med hörbara missljud från porten än om man bygger för element som vill ha avstämning runt 20 Hz. Det är en avsevärd skillnad i praktiken!
Detta är inte en fråga om tycke och smak
distad skrev:Detta är inte en fråga om tycke och smak
Jag har än så länge alltid upplevt portade som mer välljudande när det gäller diy. Köpe-subbar däremot är jag mer kluven, men de har inte varit på samma höga nivå som de andra (diy) jag hört.
Jag rankar Öhmans basar som de bästa än så länge.
Kraniet skrev:Öhman har (väl?) stipulerat att group delay ska vara under 0,8s/f. GD över detta är tydligen hörbart.
Dvs 40 ms vid 20 Hz, 27 ms vid 30 Hz etc osv.
Basreflexlådor har högre GD än slutna lådor. Men det är inte svårt att komma under ovan gräns om man designar rätt.
I-or skrev:Sedan 1970-talet är det välkänt att basreflexprincipen är den mest effektiva rent fysikaliskt, d.v.s. att för en given kavitetsvolym och ineffekt blir produkten av amplitud och bandbredd högst. Dessutom är det lätt att visa att distorsionen blir betydligt lägre.
Tell skrev:I-or skrev:Sedan 1970-talet är det välkänt att basreflexprincipen är den mest effektiva rent fysikaliskt, d.v.s. att för en given kavitetsvolym och ineffekt blir produkten av amplitud och bandbredd högst. Dessutom är det lätt att visa att distorsionen blir betydligt lägre.
Antar att detta gäller slutet vs basreflex? Eller är basreflex också överlägset bandpass, tappade horn etc också?
eljulio skrev:När jag läser runt på detta forum och andra platser på det stora internetet så verkar det inte råda koncensus om när den ena eller andra principen för konstruktion av subwoffer är att föredra, portad eller sluten. Ska man sammanfatta vad man kan läsa sig till så skulle man kunna uttrycka det så här:
"En sluten låda kommer alltid ha naturligt bättre transientrespons och mer kontrollerad bas, medan en portad låda är mer effektiv och kan spela djupare vid samma förstärkarkraft."
Vanligt förekommande till förmån för sluten konstruktion är uttryck som bättre/snabbare transientsvar, mer musikalisk, alert, precis, artikulerad bas och så vidare.
Som vanligt kan man med fog påstå att jag själv inte kan något, men ni som faktiskt kan. Går det att reda ut vad som egentligen gäller och varför? Om ni skjuter över mitt huvud i de vetenskapliga förklaringarna bakom si eller så gör inget. Andra kan ju ha nytta av det.
jansch skrev:eljulio skrev:När jag läser runt på detta forum och andra platser på det stora internetet så verkar det inte råda koncensus om när den ena eller andra principen för konstruktion av subwoffer är att föredra, portad eller sluten. Ska man sammanfatta vad man kan läsa sig till så skulle man kunna uttrycka det så här:
"En sluten låda kommer alltid ha naturligt bättre transientrespons och mer kontrollerad bas, medan en portad låda är mer effektiv och kan spela djupare vid samma förstärkarkraft."
Vanligt förekommande till förmån för sluten konstruktion är uttryck som bättre/snabbare transientsvar, mer musikalisk, alert, precis, artikulerad bas och så vidare.
Som vanligt kan man med fog påstå att jag själv inte kan något, men ni som faktiskt kan. Går det att reda ut vad som egentligen gäller och varför? Om ni skjuter över mitt huvud i de vetenskapliga förklaringarna bakom si eller så gör inget. Andra kan ju ha nytta av det.
Det finns ett mycket intressant uttalande som man bör ta till sig:
"Om bas hade varit snabb och transientrik (transientrespons) hade det varit diskant"
Det är helt enkelt en fysikalisk omöjlighet att bas kan vara snabb/transientrik.
Dessutom är vår hörsel löjligt långsam på att detektera ljudnivå/bastoner, inte minst också tonhöjd (pitch). Däremot hör vi "tyngden" i basen utan att kunna definiera pitch, under t.ex 80Hz kan tonen t o m vara rejält falsk utan att vi reagerar.
I "modern" musik, typ rock/pop, är det därför utmärkt att kombinera bas med baskagge för att få en "fläskig" och distinkt basupplevelse där en komprimerad/limiterad baskagge egentligen skapar den distikta/tydliga takten, inte elbasen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster