Portad eller sluten subwoffer?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Portad eller sluten subwoffer?

Inläggav Nattlorden » 2025-02-20 09:14

Tror att den generaliseringen med att sluten skulle vara snabbare nog bottnar i att de flesta bara hörde på ganska dåligt designade portade baslådor när det myntades.

Nu är jag dock ganska så glad i slutna lådor själv, ( 8 i vardagsrummet, 6 i bion, 2 i bilen) men jag har inget att klaga på hos bra portade lådor (profX-4 i tvrummet, profP till datorhögtalare).
Skulle nästan vilja påstå att profX-4 ger den "brutalaste" lyssningen på Master and Commander av något av systemen till och med...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

JM

Inläggav JM » 2025-02-20 09:18

I-or skrev:Ibland när det bara babblas på radion och jag är djupt sysselsatt med något tekniskt problem glömmer jag att sätta på basmodulen i datoranläggningen. När sedan babblet övergår till musik förvånas jag under en halv sekund eller så över hur "långsam" basen låter när den slås på.

Var ligger undre frekvensen för klar rapp bas med ok inslag av lågfrekvent bas.
Sannolikt är övergången till långsam bas flytande.
Inte bara frekvensen påverkar utan även ljudtrycket påverkar om basen skall upplevas som rapp eller ej enligt min erfarenhet. Typ PA anläggningar.

JM
Senast redigerad av JM 2025-02-20 09:26, redigerad totalt 1 gång.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-02-20 09:23

goat76 skrev:...Båda är dock slutna så ingen skillnad på just den punkten, men där de skiljer sig åt är att de ny har sitt aktiva element framåt och det passiva nedåt medans det är tvärtom med de gamla basarna. De nya har dessutom mycket starkare inbyggd förstärkare på 500 Watt i jämförelse med 200 Watt i de gamla.

Så min fråga är vad som gör att de nya basarna upplevs betydligt "rappare", och att de verkar hänga med bättre i det transient-förlopp fronthögtalarna spelar? :)

Du har alltså ett par slavbassubbar. Främst Frekvensgången gissar jag då på. Subbor med sådan övertung basåtergivning brukar i och för sig ofta dras med allt det där andra dåliga som grupplöptidsproblem och bristfällig "dämpning"... :mrgreen:

Men det kan vara annat ännu mer basic ochså, som att t.ex de gamla vände fasen, och det gör inte de nya. Eller tvärtom, med mera... :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-20 09:49

Calleberg skrev:
goat76 skrev:...Båda är dock slutna så ingen skillnad på just den punkten, men där de skiljer sig åt är att de ny har sitt aktiva element framåt och det passiva nedåt medans det är tvärtom med de gamla basarna. De nya har dessutom mycket starkare inbyggd förstärkare på 500 Watt i jämförelse med 200 Watt i de gamla.

Så min fråga är vad som gör att de nya basarna upplevs betydligt "rappare", och att de verkar hänga med bättre i det transient-förlopp fronthögtalarna spelar? :)

Du har alltså ett par slavbassubbar. Främst Frekvensgången gissar jag då på. Subbor med sådan övertung basåtergivning brukar i och för sig ofta dras med allt det där andra dåliga som grupplöptidsproblem och bristfällig "dämpning"... :mrgreen:

Kan hända att de gamla hade lite problem med det du beskriver, men inte de nya. De gamla lät bra men de nya låter helt fantastiskt bra. :)

Calleberg skrev:Men det kan vara annat ännu mer basic ochså, som att t.ex de gamla vände fasen, och det gör inte de nya. Eller tvärtom, med mera... :)

Både de gamla och de nya basarna spelar i rätt fas med fronthögtalarna.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-02-20 10:00

goat76 skrev:

Jag förutsätter att du verkligen kontrollerat detta, Bra gjort i sånt fall. :D

Lp filtren kan spela lite roll (om du använder de inbyggda så att det alltså inte är samma lika i bägge fallen)

Slamkrypare... Förstärkaren. Jag har vid ett flertal tillfällen upptäckt att val av förstärkare påverkar "Slam". Och här verkar klass D ligga lite i framkant, då även billigt skit verkar prestera rätt bra.
Billiga A/B konstruktioner verkar sällan lyckas särskilt bra med den parametern, Medans mer brutala A/B konstruktioner som t.ex Dinosaurien JBL 6290 excelererar här.
Jag kan inte riktigt förklara det, möjligen handlar det mer om den Switchade nätdelen som de flesta klass D konstruktioner har, än om konstruktionsprincipen.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-20 10:16

Calleberg skrev:
goat76 skrev:

Lp filtren kan spela lite roll (om du använder de inbyggda så att det alltså inte är samma lika i bägge fallen)

Slamkrypare... Förstärkaren. Jag har vid ett flertal tillfällen upptäckt att val av förstärkare påverkar "Slam". Och här verkar klass D ligga lite i framkant, då även billigt skit verkar prestera rätt bra.
Billiga A/B konstruktioner verkar sällan lyckas särskilt bra med den parametern, Medans mer brutala A/B konstruktioner som t.ex Dinosaurien JBL 6290 excelererar här.
Jag kan inte riktigt förklara det, möjligen handlar det mer om den Switchade nätdelen som de flesta klass D konstruktioner har, än om konstruktionsprincipen.

De nya har faktiskt klass D förstärkare medans de gamla kör AB. Kanske är du på rätt spår här. :)

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2025-02-20 10:49

petersteindl skrev:En sluten låda dimensionerad med ett Q= 25 ger ingen god transientåtergivning och ingen kontrollerad bas. Jag dimensionerar för Q= 0,5. Det kallas kritisk dämpning.

Grupplöptiden hänger väl ihop med frekvensgången för slutna lådor?
D.v.s. en låda med Q=0,5 och säg en fb på 40 Hz (= -6 dB@40 Hz) som sedan för att få rak frekvensgång i rummet måste ekvaliseras upp något till -3 dB@40 Hz, ger totalt samma resultat som om lådan från början varit designad med Q= 0.7 vid 40 Hz (= -3 dB@40 Hz).

Eller har jag fel?

Samma med ditt första exempel, om man eq:ar bort jättepeaken som skapas av Q=25 så att den får en frekvensgång identiskt med den som har Q=0,5, visst få de då också identiska egenskaper gällande transientrespons/grupplöptid?
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-02-20 10:54

Calleberg skrev:
goat76 skrev:

Vad betyder "slam"i denna kontext?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-02-20 10:59

Morello skrev:

Detta:

viewtopic.php?f=9&t=73359&hilit=slam

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-02-20 11:31

BellsnWhistles skrev:
petersteindl skrev:En sluten låda dimensionerad med ett Q= 25 ger ingen god transientåtergivning och ingen kontrollerad bas. Jag dimensionerar för Q= 0,5. Det kallas kritisk dämpning.

Grupplöptiden hänger väl ihop med frekvensgången för slutna lådor?
D.v.s. en låda med Q=0,5 och säg en fb på 40 Hz (= -6 dB@40 Hz) som sedan för att få rak frekvensgång i rummet måste ekvaliseras upp något till -3 dB@40 Hz, ger totalt samma resultat som om lådan från början varit designad med Q= 0.7 vid 40 Hz (= -3 dB@40 Hz).

Eller har jag fel?

Samma med ditt första exempel, om man eq:ar bort jättepeaken som skapas av Q=25 så att den får en frekvensgång identiskt med den som har Q=0,5, visst få de då också identiska egenskaper gällande transientrespons/grupplöptid?

En låda med Q=0,5 och en fb på 40 Hz (= -6 dB@40 Hz) ekvaliserar jag till -6 dB@5 -10Hz, d v s jag strävar efter att fortfarande ha Q=0,5. Detta under förutsättning att elementen har hyfsat lång slaglängd. Jag räknar då in lyssningsrummet som ett slutet rum som under viss frekvens höjer basen med 12 dB/oktav. Exempelvis under 25-30 Hz. Då kanske det behövs + 6 dB vid 40 Hz och några dB till vid 30 Hz. Det blir ganska snälla ingrepp med Q=0,5.
Grupplöptiden är kausal med frekvensgången och blir då låg. Det fås på köpet liksom. Det jag eftersträvar är noll lagring av energi i systemet. Den enda lagringen står rummet för vid rumsresonanser som i detta fall inträffar från ungefär 25-30 Hz och uppåt. Rumsresonanser kan man lösa på annat sätt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-02-20 11:43

Calleberg skrev:
Morello skrev:

Detta:

Litet uppskruvad nivå i mellanbasen mao, men vad har detta med förstärkare att göra?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-02-20 11:49

Morello skrev:
Calleberg skrev:
Morello skrev:

Detta:

Litet uppskruvad nivå i mellanbasen mao, men vad har detta med förstärkare att göra?

Du behöver nog läsa den tråden, troligtvis flera gånger. Oklart om det hjälper, men gör ett försök vetja... :mrgreen:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-02-20 11:56

Jodå, jag minns förstås tråden och har läst den! :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-02-20 12:03

Morello skrev:Jodå, jag minns förstås tråden och har läst den! :)

Kanon, eftersom svaret på din fråga ovan ju finns där. :)

Moving on...

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2025-02-20 12:22

petersteindl skrev:En låda med Q=0,5 och en fb på 40 Hz (= -6 dB@40 Hz) ekvaliserar jag till -6 dB@5 -10Hz, d v s jag strävar efter att fortfarande ha Q=0,5. Detta under förutsättning att elementen har hyfsat lång slaglängd. Jag räknar då in lyssningsrummet som ett slutet rum som under viss frekvens höjer basen med 12 dB/oktav. Exempelvis under 25-30 Hz. Då kanske det behövs + 6 dB vid 40 Hz och några dB till vid 30 Hz. Det blir ganska snälla ingrepp med Q=0,5.
Grupplöptiden är kausal med frekvensgången och blir då låg. Det fås på köpet liksom. Det jag eftersträvar är noll lagring av energi i systemet. Den enda lagringen står rummet för vid rumsresonanser som i detta fall inträffar från ungefär 25-30 Hz och uppåt. Rumsresonanser kan man lösa på annat sätt.

Då är jag med, fortfarande "kritiskt dämpat" men du ser till att den undre gränsfrekvensen blir önskat (låg) i ett generellt rum med hjälp av eq.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-02-20 12:36

BellsnWhistles skrev:
petersteindl skrev:En låda med Q=0,5 och en fb på 40 Hz (= -6 dB@40 Hz) ekvaliserar jag till -6 dB@5 -10Hz, d v s jag strävar efter att fortfarande ha Q=0,5. Detta under förutsättning att elementen har hyfsat lång slaglängd. Jag räknar då in lyssningsrummet som ett slutet rum som under viss frekvens höjer basen med 12 dB/oktav. Exempelvis under 25-30 Hz. Då kanske det behövs + 6 dB vid 40 Hz och några dB till vid 30 Hz. Det blir ganska snälla ingrepp med Q=0,5.

Då är jag med, fortfarande "kritiskt dämpat" men du ser till att den undre gränsfrekvensen blir önskat (låg) i ett generellt rum med hjälp av eq.
Så din högtalare kan egentligen ha både högre och lägre Q än 0,5 utan eq.

Det finns en slope/lutning under resonansfrekvensen som blir brantare med högre Q. Då blir det svårare med eq.
Jag gillar då 2 slope helt tar ut varandra och blir resistivt istället för att en reaktiv komponent återstår. Så länge system är linjära, så kan man med fog kompensera akustiska fenomen i den elektriska domänen, men man har inte alltid linjära akustiska system. Speciellt inte vid varierande amplitud.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-20 13:54

BellsnWhistles skrev:Grupplöptiden hänger väl ihop med frekvensgången för slutna lådor?

Eller har jag fel?

Grupplöptiden är matematiskt kopplad till frekvensgången för alla minimumfassystem. Jämnast frekvensgång ger lägst grupplöptid och det spelar ingen roll om man ändrar egenskaperna elektroniskt eller elektromekaniskt/akustiskt.

Dock bör betonas att inverkan av rumsresonanser är långt viktigare än högtalarnas egenskaper vad gäller grupplöptid som i praktiken är en icke-fråga för typiska högtalare.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-20 14:57

JM skrev:
I-or skrev:Ibland när det bara babblas på radion och jag är djupt sysselsatt med något tekniskt problem glömmer jag att sätta på basmodulen i datoranläggningen. När sedan babblet övergår till musik förvånas jag under en halv sekund eller så över hur "långsam" basen låter när den slås på.

Var ligger undre frekvensen för klar rapp bas med ok inslag av lågfrekvent bas.
Sannolikt är övergången till långsam bas flytande.
Inte bara frekvensen påverkar utan även ljudtrycket påverkar om basen skall upplevas som rapp eller ej enligt min erfarenhet. Typ PA anläggningar.

JM

För klangbalans angående "snabb" och "långsam" bas hänvisar jag till den mycket informativa tråd om "slam", d.v.s. slagkraft, som länkas till ovan: viewtopic.php?f=9&t=73359

Kortfattat kan man påstå att den "långsamma" (tunga) basen ligger under ca 60 Hz och den "snabba" (rytmiska, snärtiga) basen ligger över denna frekvens. Naturligtvis krävs alltid ett realistiskt pådrag för att det ska handla om återgivning.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Föregående

Återgå till Teknikforum