Moderator: Redaktörer
Maarten skrev:Tack Rick, bra tips! Typ mer så här som jag funderade på förra sidan (den övre varianten (fast kanske ännu lite brantare i innerdel och flackare i ytterdel)?
[ Bild ]
?
Det blir också något för Johan att prova om han vill.
Summering av kommande steg:
1: Tillse att diffusorplattan kommer närmre domen (ca 1,2 mm)
2: Borra hål i diffusorplattan.
3: Göra en liten större diffusorplatta och i steg gå från att borra ett litet hål till större hål.
4: Brantare vinkel i innerdel (den övre varianten i bild ovan, fast kanske ännu lite brantare i innerdel och flackare i ytterdel)
5: Lägre profil och mindre diameter (skala ner från 150 mm till 100-120 mm. (Den undre varianten i bild ovan).
Förhoppningsvis räcker dessa steg. Purifis mer avancerade lösning ger fler variabler och är därmed krångligare att få till utan avancerad simulering.
Johan_Lindroos skrev:Maarten, båda dina trattar börjar med en vinkel nära 90 grader i hålet. Om du inte vill dämpa så mycket vid höga frekvenser, bör du experimentera med vinkeln nära hålet. Alltså det som Rille försöker förklara. Alltså tvärtom vad du tolkar det som. Alltså vid punkt 4 ska du göra mer som den undre bilden men prova med andra begynnelsevinklar än 90 grader.
Johan_Lindroos skrev:Maarten, båda dina trattar börjar med en vinkel nära 90 grader i hålet. Om du inte vill dämpa så mycket vid höga frekvenser, bör du experimentera med vinkeln nära hålet. Alltså det som Rille försöker förklara. Alltså tvärtom vad du tolkar det som. Alltså vid punkt 4 ska du göra mer som den undre bilden men prova med andra begynnelsevinklar än 90 grader.
juanth skrev:Maarten skrev:Tack Rick, bra tips! Typ mer så här som jag funderade på förra sidan (den övre varianten (fast kanske ännu lite brantare i innerdel och flackare i ytterdel)?
[ Bild ]
?
Det blir också något för Johan att prova om han vill.
Summering av kommande steg:
1: Tillse att diffusorplattan kommer närmre domen (ca 1,2 mm)
2: Borra hål i diffusorplattan.
3: Göra en liten större diffusorplatta och i steg gå från att borra ett litet hål till större hål.
4: Brantare vinkel i innerdel (den övre varianten i bild ovan, fast kanske ännu lite brantare i innerdel och flackare i ytterdel)
5: Lägre profil och mindre diameter (skala ner från 150 mm till 100-120 mm. (Den undre varianten i bild ovan).
Förhoppningsvis räcker dessa steg. Purifis mer avancerade lösning ger fler variabler och är därmed krångligare att få till utan avancerad simulering.
Om man vill begränsa påverkan av den brantare delen till över 10 kHz där typiskt problemen med uppbrytning och resonans gör att domen inte länge jobbar kolvformigt så är det vid en 1/4 av 34 millimeters diameter (8,5 mm mätt ”fågelvägen” ut från kanten av domen som de frekvenserna kan påverkas. Den djupa delen kan förstås sträcka sig längre ut men där någonstans behöver den flackas ur för att inte totalen ska bli för djup och därmed påverka spridningen negativt. Jag har tolkat det som att guiden är fysiskt i vägen och därmed försämrar spridningen.
Själva övergången mellan brant och flack radie behöver vara hyggligt mjuk har jag märkt.
ADC gillar att mötas brant längst in. Jag har fått skapliga resultat där det kanske är ett genomsnitt på 75 grader första 2 millimetrarna. (Mätt följandes radien/kurvaturen.)
Det är inte omöjligt att det går att nyttja en kombination av tre olika radier.
Det tycks gå en gräns kring 15-16 mm totalt djup för att inte påverka spridningen negativt (lite beroende på hur snabbt wg:n flackar ur) iaf för adc som laborerats med.
MagnusÖstberg skrev:Antingen så kör man simuleringsverktyg eller så kan man göra tusentals iterationer
Kraniet skrev:Sointua WG håller nivån i diskanten nästan till 20 kHz
johaneriksson skrev:147 mm i diameter är de varianter som testats hittills.
I-or skrev:En smalare hals ger mycket riktigt för höga frekvenser något högre nivå på axeln på bekostnad av mindre spridning.
Maarten skrev:I-or skrev:En smalare hals ger mycket riktigt för höga frekvenser något högre nivå på axeln på bekostnad av mindre spridning.
Stort táck I-or, såna här klargöranden underlättar verkligen då de blir en bekräftelse på att min diffusa intuition kring diffraktion (som jag fick efter arbetet med Räv-L-baffeln) inte är helt värdelös alla gånger. Således en bra morot att labba vidare!
@Kraniet och RSG: Bra funnet! Det ledare vidare i tankarna, vilket är hjälpsamt!
Här kan man se att Satori TW29BN och Satori TW29BNWG-4 är lika i parametrar och att vågledaren inte ger nämnvärt tapp i allra översta diskanten. Det är första exemplet jag sett på detta. Dessutom utan diffusor. Se skillnaden här:
Hmm, kanske värt att testa lite djupare och brantare ändå i inre delen? Det är mest en fråga om hur många varianter JohanE orkar skriva ut och mäta på.
Kraniet skrev:En till högtalare med lite djupare WG.
Midbasen är ju SBs 5 tummare. Diskanten är en aludome, kanske är det 26ADC?
Bra kontroll på frekvensgången är det iaf.
https://www.mesanovicmicrophones.com/cdm65
https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... vic_cdm65/
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.59353/
Morello skrev:Vad kostar en slik diskant från Purify?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster