Waveguide SB26ADC/CAC

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Waveguide SB26ADC/CAC

Inläggav MagnusÖstberg » 2025-02-16 11:33

Det här tycker jag är intressant läsning

https://www.diyaudio.com/community/thre ... st-7912455
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-02-16 12:48

Bra hittat Magnus, det där ser seriöst ut! Ca 5 dB tapp i övre diskant ser det ut som.
Läser mer vid senare tillfälle.

Johan undrade hur prototyperna står sig not Sonasomus WG6. Här kommer ett försök till jämförelse, även om matchning av nivåer blir mer osäkert när de inte är mätta vid samma tillfälle (och här också fönstrat och utnan utjämning, dock få datapunkter vilket medför lite taggighet):

JohenE_vs_Sonasomus_WG6_vs_sb26adc.png
JohenE_vs_Sonasomus_WG6_vs_sb26adc.png (99.54 KiB) Visad 3351 gånger

Som synes är prototyperna (WG4-0) mer jämn (man slipper ffa puckeln runt 6 KHz) och eventuellt något högre i nivå i övre diskant.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2025-02-16 16:00

Om ni vill ha upp nivån över 10kHz så kan WGden göras så den möter diskanten i en spetsig vinkel/mer än 45grader.. spridnings-ring är ingen dum ide heller..

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-02-16 17:16

Tack Rick, bra tips! Typ mer så här som jag funderade på förra sidan (den övre varianten (fast kanske ännu lite brantare i innerdel och flackare i ytterdel)?

Bild
?

Det blir också något för Johan att prova om han vill.

Summering av kommande steg:
1: Tillse att diffusorplattan kommer närmre domen (ca 1,2 mm)
2: Borra hål i diffusorplattan.
3: Göra en liten större diffusorplatta och i steg gå från att borra ett litet hål till större hål.
4: Brantare vinkel i innerdel (den övre varianten i bild ovan, fast kanske ännu lite brantare i innerdel och flackare i ytterdel)
5: Lägre profil och mindre diameter (skala ner från 150 mm till 100-120 mm. (Den undre varianten i bild ovan).

Förhoppningsvis räcker dessa steg. Purifis mer avancerade lösning ger fler variabler och är därmed krångligare att få till utan avancerad simulering.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-02-16 19:55

Maarten, båda dina trattar börjar med en vinkel nära 90 grader i hålet. Om du inte vill dämpa så mycket vid höga frekvenser, bör du experimentera med vinkeln nära hålet. Alltså det som Rille försöker förklara. Alltså tvärtom vad du tolkar det som. Alltså vid punkt 4 ska du göra mer som den undre bilden men prova med andra begynnelsevinklar än 90 grader.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-02-16 19:59

Maarten skrev:Tack Rick, bra tips! Typ mer så här som jag funderade på förra sidan (den övre varianten (fast kanske ännu lite brantare i innerdel och flackare i ytterdel)?

[ Bild ]
?

3: Göra en liten större diffusorplatta och i steg gå från att borra ett litet hål till större hål.
4: Brantare vinkel i innerdel (den övre varianten i bild ovan, fast kanske ännu lite brantare i innerdel och flackare i ytterdel)
5: Lägre profil och mindre diameter (skala ner från 150 mm till 100-120 mm. (Den undre varianten i bild ovan).

Förhoppningsvis räcker dessa steg. Purifis mer avancerade lösning ger fler variabler och är därmed krångligare att få till utan avancerad simulering.

Om man vill begränsa påverkan av den brantare delen till över 10 kHz där typiskt problemen med uppbrytning och resonans gör att domen inte länge jobbar kolvformigt så är det vid en 1/4 av 34 millimeters diameter (8,5 mm mätt ”fågelvägen” ut från kanten av domen som de frekvenserna kan påverkas. Den djupa delen kan förstås sträcka sig längre ut men där någonstans behöver den flackas ur för att inte totalen ska bli för djup och därmed påverka spridningen negativt. Jag har tolkat det som att guiden är fysiskt i vägen och därmed försämrar spridningen.
Själva övergången mellan brant och flack radie behöver vara hyggligt mjuk har jag märkt.
ADC gillar att mötas brant längst in. Jag har fått skapliga resultat där det kanske är ett genomsnitt på 75 grader första 2 millimetrarna. (Mätt följandes radien/kurvaturen.)
Det är inte omöjligt att det går att nyttja en kombination av tre olika radier.

Det tycks gå en gräns kring 15-16 mm totalt djup för att inte påverka spridningen negativt (lite beroende på hur snabbt wg:n flackar ur) iaf för adc som laborerats med.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2025-02-16 21:04

Johan_Lindroos skrev:Maarten, båda dina trattar börjar med en vinkel nära 90 grader i hålet. Om du inte vill dämpa så mycket vid höga frekvenser, bör du experimentera med vinkeln nära hålet. Alltså det som Rille försöker förklara. Alltså tvärtom vad du tolkar det som. Alltså vid punkt 4 ska du göra mer som den undre bilden men prova med andra begynnelsevinklar än 90 grader.

Exakt.

”That off axis nulling above 10k is what starts to happen when the waveguide narrows the pattern, it gets worse with increasing directivity”

Vill man ha den djupare får man göra den större.

IMG_1767.png
IMG_1767.png (973.15 KiB) Visad 3217 gånger
Jag saknar dig.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-16 22:54

Jag instämmer med ovan, den är för brant närmast botten, den måste vara flackare.
Hi-Fi Compass variant har ingen vinkel alls i botten utan en radie, strax över R25 som gär över i en mkt större radie ca 8mm över botten.
Snäv tolerans i bottenhålet anges också så det är av vikt,skeptisk att en 3-D printer kan hålla den toleransen egentligen men man hamnar nära.
Jag har ritning på den men den får man köpa så jag lägger ogärna upp den.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-02-16 23:50

Jag tror inte det är så enkelt att en brant start alltid skulle försämra spridning. Det beror tror jag delvis på beteendet hos en viss dome över uppbrytningen men även höjd och form på domen och förstås materialet. Ljudvågens form, planare eller mer elliptisk lär även ha betydelse.

T25a tex vill absolut ha en mycket försiktig flat vinkel närmast domen.
SB26adc behöver en rejält brant möte. Titta på dess originalplatta längs in.
Båda är i aluminium.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2025-02-17 05:04

Antingen så kör man simuleringsverktyg eller så kan man göra tusentals iterationer :D
Jag saknar dig.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-02-17 18:16

Johan_Lindroos skrev:Maarten, båda dina trattar börjar med en vinkel nära 90 grader i hålet. Om du inte vill dämpa så mycket vid höga frekvenser, bör du experimentera med vinkeln nära hålet. Alltså det som Rille försöker förklara. Alltså tvärtom vad du tolkar det som. Alltså vid punkt 4 ska du göra mer som den undre bilden men prova med andra begynnelsevinklar än 90 grader.

Tack, då missförstod jag Rick! Grejen är att jag tror att JohanE redan provat en mycket flack profil, som kan skönjas här (från första inlägget i tråden) och som är så gott som 'rak anslutning' mot domen:
Bild

Denna flacka profil kallas för WG3 i bilden nedan och som alltså har lite svagare nivå i översta oktaven än den med brantare profil i innerdelen (WG1, som visas tidigare i tråden och som har 'nära 90' grader i början):
Bild

De två Sonasomus jag har fått utskrivna och mätt på, är båda rejält flacka i inre profilen men i sin helhet klart djupare än WG1, WG2 och WG3 som Johan skrev ut.
Samma lilla fördel hos WG1 med sin branta innerdel;
Bild

(den grå tjocka linjen) med kan även skönjas gentemot Sonasomus WG6 (blå streckad), även om skillnaderna små:
Bild

Denna jämförelse från förra sidan är lite mer svårtolkad men ihop med ovan bilden skulle jag nog inte dra slutsatsen att det ska vara flack innerdel:

Bild

Kanske fortsatta tester visar något annat? Det finns säkert alldeles för mycket att tänka på gällande sånt här som 'borde' simuleras med avancerade metoder och modeller.

Sonasomus WG6 har lägre DI i översta oktaven men också lite mer tapp och för högt DI i nedre diskanten jämfört mot WG1 (som är så gott som samma som WG4-0. Detta redan vid första iterationen. Återstående delar kan dock kräva avsevärt mer arbete och det är inte säkert att vi når fram med dessa trial&error-metoder. Vi får se och det är det som är tjusningen!

juanth skrev:
Maarten skrev:Tack Rick, bra tips! Typ mer så här som jag funderade på förra sidan (den övre varianten (fast kanske ännu lite brantare i innerdel och flackare i ytterdel)?

[ Bild ]
?

Om man vill begränsa påverkan av den brantare delen till över 10 kHz där typiskt problemen med uppbrytning och resonans gör att domen inte länge jobbar kolvformigt så är det vid en 1/4 av 34 millimeters diameter (8,5 mm mätt ”fågelvägen” ut från kanten av domen som de frekvenserna kan påverkas. Den djupa delen kan förstås sträcka sig längre ut men där någonstans behöver den flackas ur för att inte totalen ska bli för djup och därmed påverka spridningen negativt. Jag har tolkat det som att guiden är fysiskt i vägen och därmed försämrar spridningen.
Själva övergången mellan brant och flack radie behöver vara hyggligt mjuk har jag märkt.
ADC gillar att mötas brant längst in. Jag har fått skapliga resultat där det kanske är ett genomsnitt på 75 grader första 2 millimetrarna. (Mätt följandes radien/kurvaturen.)
Det är inte omöjligt att det går att nyttja en kombination av tre olika radier.

Det tycks gå en gräns kring 15-16 mm totalt djup för att inte påverka spridningen negativt (lite beroende på hur snabbt wg:n flackar ur) iaf för adc som laborerats med.

Jag tror att sd26adc arbetar kolvformigt en bit över 20 kHz?
Intressanta iakttagelser, vi får se om fortsatta prototyper kan ge någon mer klarhet!

MagnusÖstberg skrev:Antingen så kör man simuleringsverktyg eller så kan man göra tusentals iterationer :D

Vi får se! Detta är en chansning. Redan nu vid första försöket är jag totalt sett en anning mer nöjd än med Sonasomus. Vi har blivit av med den irriterande toppen vid 6 kHz, har relativt lite tapp i översta oktaven utan bra mittplupp, kanske något bättre DI är nedre diskant men sämre DI högst upp! :-
Senast redigerad av Maarten 2025-02-17 19:52, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-17 19:51

En smalare hals ger mycket riktigt för höga frekvenser något högre nivå på axeln på bekostnad av mindre spridning.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-02-17 20:01

Sointua WG håller nivån i diskanten nästan till 20 kHz

Relativt djup WG.
Bild

Men den får också ganska snäv spridning.
Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2025-02-17 21:00

Kraniet skrev:Sointua WG håller nivån i diskanten nästan till 20 kHz

Men med tanke på varianten utan WG så är väl ändå tappet i toppen ganska påtaglig?

SB berry.png
SB berry.png (47.16 KiB) Visad 2714 gånger

SB berry WG.png
SB berry WG.png (52.06 KiB) Visad 2714 gånger

Och ett av delmålen i den här övningen är ju ändock som jag förstått saken att försöka behålla så mycket av output/spridning i toppen som möjligt med en "lagom" ökning/spridning vid passbandet.

Och det är väl inte riktigt vad de åstadkommit med Satori diskanten... ?...
Men spridningen vid passbandet och den i övrigt jämnare återgivningen ser trevlig ut i mina ögon.

/Johan

Edit:
Men när jag sitter och begrundar och tittar på dessa tvenne sååå...
Wg:n har nog gett mer positivt än jag vid första anblick tyckte...

Edit2:
Fasiken vet om inte jag skulle vilja få vantarna på nått slikt.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2025-02-17 22:22

Sitter och fast i musiken och funderar samtidigt över vilken dia ni har på er nuvarande WG?
Specifikt med tanke på hur SB17 beter sig isch 2 kHz och däröver.

Och vill ge en drös med " tumme upp" för ert arbete!

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2025-02-17 22:23

147 mm i diameter är de varianter som testats hittills.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2025-02-17 22:52

johaneriksson skrev:147 mm i diameter är de varianter som testats hittills.

Och inga funderingar över någon större (återmetankepåSB17)?
Och lägre delning?

/Johan

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2025-02-17 23:05

Först måste vi få fram något som duger. Lyckas vi med det kanske vi försöker få fram någon ytterligare modell av annan storlek.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2025-02-17 23:22

Det är väl också beroende på domen som nyttjas.

Formen på tex t25a och t25b är båda hårda domar, men kräver skilda wg-utformningar där t25a inte klarar lika djupa som t25b.

Allt kanske inte platsar i en wg..
Jag saknar dig.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-02-18 18:50

I-or skrev:En smalare hals ger mycket riktigt för höga frekvenser något högre nivå på axeln på bekostnad av mindre spridning.

Stort táck I-or, såna här klargöranden underlättar verkligen då de blir en bekräftelse på att min diffusa intuition kring diffraktion (som jag fick efter arbetet med Räv-L-baffeln) inte är helt värdelös alla gånger. Således en bra morot att labba vidare!

@Kraniet och RSG: Bra funnet! Det ledare vidare i tankarna, vilket är hjälpsamt!
Här kan man se att Satori TW29BN och Satori TW29BNWG-4 är lika i parametrar och att vågledaren inte ger nämnvärt tapp i allra översta diskanten. Det är första exemplet jag sett på detta. Dessutom utan diffusor. Se skillnaden här:

TW29-GIF.gif
TW29-GIF.gif (39.65 KiB) Visad 1863 gånger

Hmm, kanske värt att testa lite djupare och brantare ändå i inre delen? Det är mest en fråga om hur många varianter JohanE orkar skriva ut och mäta på.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-02-18 19:49

Maarten skrev:
I-or skrev:En smalare hals ger mycket riktigt för höga frekvenser något högre nivå på axeln på bekostnad av mindre spridning.

Stort táck I-or, såna här klargöranden underlättar verkligen då de blir en bekräftelse på att min diffusa intuition kring diffraktion (som jag fick efter arbetet med Räv-L-baffeln) inte är helt värdelös alla gånger. Således en bra morot att labba vidare!

@Kraniet och RSG: Bra funnet! Det ledare vidare i tankarna, vilket är hjälpsamt!
Här kan man se att Satori TW29BN och Satori TW29BNWG-4 är lika i parametrar och att vågledaren inte ger nämnvärt tapp i allra översta diskanten. Det är första exemplet jag sett på detta. Dessutom utan diffusor. Se skillnaden här:

TW29-GIF.gif

Hmm, kanske värt att testa lite djupare och brantare ändå i inre delen? Det är mest en fråga om hur många varianter JohanE orkar skriva ut och mäta på.

Nu är jag absolut inte på samma nivå i form av faktiskt testande, men jag konstaterade ganska tidigt att en WG som fungerar för mina behov kommer alltid att vara en tradeoff mellan hur grund hals kan man komma ner till för att bevara det högre registret men ändå addera en anständigt spridning.
Förmodligen så färgas mina åsikter om WG på att jag inte direkt söker att flytta ner delningen vilket gör att en bättra diskant med en väl utformad frontplatta i tjockare material som försänks i baffeln hamnar farligt när det jag förväntar mig så upptäckarlusten att hitta de där sista 20% har inte infunnit sig, men snart kommer det en printer till verkstan så då kanske uppfattningen ändrar lite.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-02-18 20:11

Då man gör en wg så fås en specifik tonkurva på totalt utstrålad energi. Den kurvan kommer att överensstämma med tonkurvan i en viss riktning beroende på hur wg är utformad. På så sätt kan man dimensionera sin wg efter sina önskemål i en given situation. Man kan även applicera eq efter det.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2025-02-20 10:53

Här finns en fin ritning på en guide som jag har utgått ifrån och ändrat lite på. (tack Ronnie)
https://hificompass.com/en/projects/hor ... 6-tweeters
Den nya waveguiden är nu för effektiv för hur jag delar och jag måste göra den mindre förstärkande. men den var inte så dum att prova som den är (Ändrad/anpassad för ADC såklart..) för att se hur vass vinkel som guiden behöver möta en diskant för att lyfta området över 10kHz. Den med en ring framför kan vara något då 10kHz inte förstärks tillräckligt med den original profilen.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-02-20 16:13

En till högtalare med lite djupare WG.
Midbasen är ju SBs 5 tummare. Diskanten är en aludome, kanske är det 26ADC?
Bra kontroll på frekvensgången är det iaf.

https://www.mesanovicmicrophones.com/cdm65
https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... vic_cdm65/
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.59353/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2025-02-20 16:32

Kom över en bild på Purifi's vågledade (vågledda?) diskant, vars fassköld ser intressant ut. Ingen form jag sett förut. Tyvärr har inga specifikationer eller mätningar tillkännagetts ännu.

Bild

Bild
Mycket kul - lite tid

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-02-20 17:15

Kraniet skrev:En till högtalare med lite djupare WG.
Midbasen är ju SBs 5 tummare. Diskanten är en aludome, kanske är det 26ADC?
Bra kontroll på frekvensgången är det iaf.

https://www.mesanovicmicrophones.com/cdm65
https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... vic_cdm65/
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.59353/

Det är lätt att hamna på ett sidospår då det är en helt aktiv högtalare med DSP. De behöver inte optimera elementen för jämn frekvengång och kan helt lägga energin på vågledarens spridning.

I övrigt så tycker jag att den högtalaren ser trevlig ut.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2025-02-20 21:48

Fostex skrev:Kom över en bild på Purifi's vågledade (vågledda?) diskant, vars fassköld ser intressant ut. Ingen form jag sett förut. Tyvärr har inga specifikationer eller mätningar tillkännagetts ännu.

[ Bild ]

[ Bild ]

Finns att finna på riktigt bra element tråden.
https://ptt.purifi-audio.com/document/d ... 0ba63c/144

/Johan

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-02-20 21:51

Vad kostar en slik diskant från Purify?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-02-21 00:34

Morello skrev:Vad kostar en slik diskant från Purify?

Något oklart, de håller på att jobbar sig igenom en early release lista sen släpps spec och priser men i det dyrare segmentet är nog ingen högoddsare.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2025-02-21 23:48

Inspirerad av purifidiskanten lekte jag med tejp och kartong och ändrade mittpluppen till 16 mm i diameter med ett 6 mm hål i mitten. Fick den även närmare diskanten.

Bild

Bild

Klart bättre nivå högst upp men spridningen behöver förbättras.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum