Moderator: Redaktörer
xmag skrev:På något ställe sades det att mjuka övergångar skapar mindre distorsion. Vet inte om det stämmer men jag rundar ändå av banorna nu en aning (inte klart ännu):
Morello skrev:xmag skrev:På något ställe sades det att mjuka övergångar skapar mindre distorsion. Vet inte om det stämmer men jag rundar ändå av banorna nu en aning (inte klart ännu):
Stämmer inte. Skarpa hörn medför inte olinjäriteter.
rikkitikkitavi skrev:Tror inte det spelar så stor roll som det påstås...
En fundering, du har i vissa fall väldigt storakopparytor att löda fast komponenter på.
Fungerar det bra? Man behöver rätt bra tryck i lödkolven då för att få en god lödning
Morello skrev:xmag skrev:På något ställe sades det att mjuka övergångar skapar mindre distorsion. Vet inte om det stämmer men jag rundar ändå av banorna nu en aning (inte klart ännu):
Almen skrev:Morello skrev:xmag skrev:På något ställe sades det att mjuka övergångar skapar mindre distorsion. Vet inte om det stämmer men jag rundar ändå av banorna nu en aning (inte klart ännu):
För signaler med våglängder i storleksordningen kretskort och nedåt (d.v.s. MHz och uppåt) kan det göra det, men så är ju inte fallet i den här tillämpningen. Så det stämmer att det inte stämmer.
rikkitikkitavi skrev:Kanske smartare att spara på frässtål isåfall då och strunta i det?
Morello skrev:Xmag, några tips:
1. Skaffa ett riktigt CAD-verktyg så du får ordning på underlagen. Kicad är gratis och gör allt du behöver och mycket därtill
2. Etsa korten istället för att fräsa.
Apropå att "läsa på om jordning". Studera istället ohms lag. Om du har två jordpunkter - A och B - och det går en ström mellan dessa punkter kommer du att se ett spänngsfall mellan A och B enligt ohms lag (U=R*I). Ett enkelt sätt att kringgå detta problem är att göra ett jordplan. Nyttja tvålagerskort (du kan etsa slika själv).
Nyttjar du enlagerskort får man förstås tänka på hur jordströmmar går och hur det påverkar kretsen - återigen: tillämpa ohms lag; andra studier behövs ej.
LM1875 är designad för att vara stabil när den drivs med en sluten förstärkning på 10 eller mer, men som med alla annan högströmsförstärkare kan LM1875 fås att svänga under vissa förhållanden. Dessa involverar vanligtvis kretskortslayout eller utgångs-/ingångskoppling.
Korrekt layout av kretskortet är mycket viktigt. LM1875 kommer att vara stabil när den installeras på ett kretskort liknande det som visas i detta datablad Det är ibland nödvändigt att ändra layouten något så det passar de fysiska kraven för en viss applikation.
När man utformar en annan layout är det viktigt att återföra belastningsjorden, utgångskompensationsjorden och lågnivåjorden (återkoppling och ingång) till kretskortets jordpunkt genom separata vägar. Annars flyter stora strömmar längs en jordledare som kommer att generera spänningar på ledaren som effektivt kan fungera som signaler vid ingången, vilket resulterar i högfrekvensoscillation eller överdriven distorsion.
Det är tillrådligt att behålla utgångskompensationskomponenterna och så att 0,1 μF matar frånkopplingskondensatorer så nära LM1875 som möjligt för att minska effekterna av banornas motstånd och induktans. Av samma anledning bör jordreturvägarna för dessa komponenter vara som korta som möjligt.
Ibland kan ström i utgångsledningarna (som fungerar som antenner) kopplas genom luften till förstärkaringång, vilket resulterar i högfrekventoscillation. Detta händer normalt när källimpedansen är hög eller så är ingångsledningarna långa. Problemet kan elimineras genom att placera en liten kondensator (i storleksordningen 50 pF till 500 pF) över kretsens ingång.
De flesta effektförstärkare driver inte kapacitiva belastningar bra, och LM1875 är inget undantag. Om utgången av LM1875 är ansluten direkt till en kondensator utan serieresistans kommer fyrkantsvågssvaret att uppvisa ringer om kapacitansen är större än cirka 0,1 μF. Förstärkaren kan vanligtvis driva belastningskapacitanser upp till 2 μF eller så utan att oscillera, men detta rekommenderas inte. Om mycket kapacitiva belastningar förväntas kan ett motstånd (minst 1Ω) placeras i serie med utgången på LM1875.
En metod som vanligtvis används för att skydda förstärkare från låga impedanser vid höga frekvenser är att koppla lasten genom ett 10Ω motstånd parallellt med en 5 μH induktor.
De föregående förslagen angående kretskortsjordningstekniker hjälper också till att förhindra överdriven distorsionsnivåer i ljudapplikationer.
För låg THD är det också nödvändigt att hålla strömförsörjningsspår och ledningar separerade från spåren och ledningar anslutna till ingångarna på LM1875. Detta förhindrar strömmen att mata strömmar, som är stora och olinjära från induktiv koppling till LM1875-ingångarna.
Strömförsörjningsledningar ska tvinnas ihop och separeras från kretskortet. Där dessa ledningar är lödda till kretskort bör de vara vinkelräta mot kretskortets plan åtminstone till ett avstånd av ett par tum.
Med en korrekt fysisk layout bör THD vid 20 kHz med 10W utgång och med 8Ω-last vara mindre än 0,05 % och mindre än 0,02 % vid 1 kHz.
xmag skrev:Morello skrev:Xmag, några tips:
1. Skaffa ett riktigt CAD-verktyg så du får ordning på underlagen. Kicad är gratis och gör allt du behöver och mycket därtill
2. Etsa korten istället för att fräsa.
Apropå att "läsa på om jordning". Studera istället ohms lag. Om du har två jordpunkter - A och B - och det går en ström mellan dessa punkter kommer du att se ett spänngsfall mellan A och B enligt ohms lag (U=R*I). Ett enkelt sätt att kringgå detta problem är att göra ett jordplan. Nyttja tvålagerskort (du kan etsa slika själv).
Nyttjar du enlagerskort får man förstås tänka på hur jordströmmar går och hur det påverkar kretsen - återigen: tillämpa ohms lag; andra studier behövs ej.
1. Jag har jobbat i CAD-verktyg och i vissa fall gör jag det fortfarande. Men dessa verktyg är begränsande och jag vill kunna göra som jag själv vill inte som programvaran vill. Funderar på att programmera ett eget CAD-verktyg som är mer "förlåtande".
xmag skrev:Almen skrev:Morello skrev:
För signaler med våglängder i storleksordningen kretskort och nedåt (d.v.s. MHz och uppåt) kan det göra det, men så är ju inte fallet i den här tillämpningen. Så det stämmer att det inte stämmer.
Det handlar om MHz eftersom oscillering sker uppåt och kanske över 1 MHz.
xmag skrev:Med bilden i förra inlägget som förlaga har jag ritat ett nytt kretskort:
Det är ett singelströmskort med LM1875 som aktiv komponent.
.
.
xmag skrev:Vaket av dig!
Jag visste att det var fel där men postade det ändå. Du var den enda som såg det. Kanske är du mer kompetent än di andre
Tänk på att i ett "enkel"strömsförstärkare går strömmen på samma sätt genom kretsen men det heter olika mot "dubbelström"
Tyckte det såg ut som du hade en loop på kortet runt jorden.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 42 gäster