Moderator: Redaktörer
Possible worlds skrev:Men hur mycket skuld bär egentligen Phil Collins? På Face Value introducerade han det där berömda virveltrumsljudet som sedan kom att prägla hela 80-talet. Visserligen hade han använt det redan på en av Peter Gabriels soloskivor, men då utan att det fick något större genomslag.
Almen skrev:I-or skrev:Det nya, tunna, klangidealet blev inte allmänt förekommande förrän runt 1984.
Jag upplever Eurythmics Sweet Dreams (Are Made of This) från 1983 som ett typexempel på detta. Men de kanske var tidiga...?
Morello skrev:Jag tycker det bör inflikas att det inte är fråga om ljus som i luftig och fluffig (när ökningen sker över 6-7 kcps cirka), utan vi talar om en överdriven nivå i det lägre diskantregistret och övre mellanregistret; en slik klangavvikelse stör mig oerhört mycket mer än överdriven nivå i toppoktaven och kanske lite till.
steven33 skrev:Någon som ser vilka högtalare Mike Oldfield har i sin hemmastudio och vad det är som står uppe på högtalarna.
https://www.youtube.com/watch?v=HXsvMxclcuI
steven33 skrev:Någon som ser vilka högtalare Mike Oldfield har i sin hemmastudio och vad det är som står uppe på högtalarna.
https://www.youtube.com/watch?v=HXsvMxclcuI
Harryup skrev:Träffade i ett helt annat sammanhang 2 olika par som var ägare till större studios i Sthlm. Frågade dom om dom hade NS-10 och båda hade. Frågade varför och båda svarade att annars så kan man inte ha gästtekniker eller hyra ut studios eftersom folk vet hur dom låter och då kan i jämförelse förstå hur det låter om man mixar i andra befintliga högtalare som man inte är vana vid. Båda tyckte dom lät dåligt men på ett känt sätt. Och båda tyckte generellt sätt så var audiofiler rubbade som ville ha högtalare som gick under 35-40Hz i vanliga bostadsrum eftersom det bara bullrar.
Morello skrev:Kan det vara trallgöken Bruce Swedien som startat trenden med förhöjt presensregister?
Harryup skrev:Och båda tyckte generellt sätt så var audiofiler rubbade som ville ha högtalare som gick under 35-40Hz i vanliga bostadsrum eftersom det bara bullrar.
Tell skrev:Harryup skrev:Och båda tyckte generellt sätt så var audiofiler rubbade som ville ha högtalare som gick under 35-40Hz i vanliga bostadsrum eftersom det bara bullrar.
Visar väl att dom tyvårr antingen har sämre koll alternativt inte har system som klara djupbas, för själv älskat jag när musik är nere och nosar neråt 30Hz och under.
goat76 skrev:Tell skrev:Harryup skrev:Och båda tyckte generellt sätt så var audiofiler rubbade som ville ha högtalare som gick under 35-40Hz i vanliga bostadsrum eftersom det bara bullrar.
Visar väl att dom tyvårr antingen har sämre koll alternativt inte har system som klara djupbas, för själv älskat jag när musik är nere och nosar neråt 30Hz och under.
De talade nog säkert i mer generella termer, de menar nog säkert inte på den mindre skaran super-ljudnördar som fixar med akustiken i hemmet, pillar med mätningar och justerar med EQ.
distad skrev:goat76 skrev:Tell skrev:Visar väl att dom tyvårr antingen har sämre koll alternativt inte har system som klara djupbas, för själv älskat jag när musik är nere och nosar neråt 30Hz och under.
De talade nog säkert i mer generella termer, de menar nog säkert inte på den mindre skaran super-ljudnördar som fixar med akustiken i hemmet, pillar med mätningar och justerar med EQ.
Håller på med EQ och sådant är lätträknade och håller till på detta forum... Och det är inte mycket musik som har info under 30hz om man nu inte gillar orgelmusik och sådant. När jag satt hemma hos Lindroos och spelade skivor så var det inga plattor som hade info under 35hz och då var Yello med i listan som jag trodde hade någon form av djupbas. Fanns "inget" under 40hz
distad skrev:goat76 skrev:Tell skrev:Visar väl att dom tyvårr antingen har sämre koll alternativt inte har system som klara djupbas, för själv älskat jag när musik är nere och nosar neråt 30Hz och under.
Håller på med EQ och sådant är lätträknade och håller till på detta forum... Och det är inte mycket musik som har info under 30hz om man nu inte gillar orgelmusik och sådant. När jag satt hemma hos Lindroos och spelade skivor så var det inga plattor som hade info under 35hz och då var Yello med i listan som jag trodde hade någon form av djupbas. Fanns "inget" under 40hz
Johan_Lindroos skrev:distad skrev:goat76 skrev:
Det var nog högtalarna som var kassa.
Tell skrev:distad skrev:goat76 skrev:
Finns en del kul modern musik med redig djupbas. Dom två första här under har trevliga basgångar med toner under 30Hz och den andra har ett intro med knorrar under 20Hz, mycket trevligt![ YouTube ][ YouTube ][ YouTube ]
distad skrev:Visst finns det, om man letar. Men det är nog betydligt mindre än vad folk tror. Jag som lyssnat länge, blir en aning förvånad när man tänker närmare på det. Men jag har aldrig varit någon djupbas nisse utan tycker det är viktigare med hur basen är än om det finns djup bas. Jag har ju ofta gillat stativhögtalare också, som andra ratar pga den djupaste basen saknas. Men finns det djup bas, så gäller det ju att rum och högtalare klarar uppgiften, annars faller det platt då det bara blir jobbigt att lyssna på.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 12 gäster