Här sågas HIFI-myter med vetenskapliga fakta:

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Här sågas HIFI-myter med vetenskapliga fakta:

Inläggav Morello » 2025-02-25 16:09

Rush "Signals " anno 1982 lider också av överdriven presensnivå.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

steven33

Inläggav steven33 » 2025-02-25 16:36

Någon som ser vilka högtalare Mike Oldfield har i sin hemmastudio och vad det är som står uppe på högtalarna.
https://www.youtube.com/watch?v=HXsvMxclcuI

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-02-25 16:39

Possible worlds skrev:Men hur mycket skuld bär egentligen Phil Collins? På Face Value introducerade han det där berömda virveltrumsljudet som sedan kom att prägla hela 80-talet. Visserligen hade han använt det redan på en av Peter Gabriels soloskivor, men då utan att det fick något större genomslag.

Jag upplever varken Gabriels 3:a eller Face Value som presade. Kanske ingen djupbas, men tryck i botten och inget direkt obalanserat eller orent, tycker jag.

Och ja, det var ju Hugh Padgham/Gabriel (och i minimal mån producenten Steve Lillywhite) som introducerade virvelsoundet på Peter Gabriel (3), inspelat redan 1979.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-25 16:50

Almen skrev:
I-or skrev:Det nya, tunna, klangidealet blev inte allmänt förekommande förrän runt 1984.

Jag upplever Eurythmics Sweet Dreams (Are Made of This) från 1983 som ett typexempel på detta. Men de kanske var tidiga...?

Notera allmänt förekommande. Det finns enstaka exempel långt tidigare än så. Egentligen bröt inte den extrema klangtunnheten ut förrän runt 1986-1987, när var och varannan inspelning lät ytterst hörselovänligt. Sedan försvann detta överlag runt början på 1990-talet även om framförallt slamriga rockinspelningar tyvärr fortsatte med dumheterna i ytterligare flera år.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-25 16:54

Morello skrev:Jag tycker det bör inflikas att det inte är fråga om ljus som i luftig och fluffig (när ökningen sker över 6-7 kcps cirka), utan vi talar om en överdriven nivå i det lägre diskantregistret och övre mellanregistret; en slik klangavvikelse stör mig oerhört mycket mer än överdriven nivå i toppoktaven och kanske lite till.

Korrekt, även om nivåökningen oftast inleds så lågt som runt 2 kHz men då med en betydligt lägre nivå. Presning innebär vanligen en mycket bred puckel ca 2-10 kHz med maximum runt 7 kHz även om detta varierar en del mellan inspelningarna.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-25 17:18

Angående Bruce Swediens påstådda försyndelser gällande mixar med basunderskott så exemplifierar jag nedan med låtar från albumen Off The Wall, Thriller, Bad och The Dude (originalutgåvor):

Bruce Swedien.png
Bruce Swedien.png (23.77 KiB) Visad 2874 gånger

Som synes framträder långt ifrån någon tunn klang. Tvärtom handlar det om ganska välbalanserad bas undantaget kanske aningen klen nivå i 40 Hz-tersbandet. Lågbas var relativt ovanligt före digitaliseringen av in- och avspelningssystemen och tre av albumen producerades under den tiden, 1979-1982. Som synes har Bad, inspelad 1987, d.v.s. efter digitaliseringen, hyggligt tryck ända ned till 31,5 Hz-tersbandet. Billie Jean har saftigt tryck i den undre delen av discobasen och är relativt "het" över ca 4-5 kHz.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2025-02-25 17:44

steven33 skrev:Någon som ser vilka högtalare Mike Oldfield har i sin hemmastudio och vad det är som står uppe på högtalarna.

Högtalarna ser ut som ett par Yamaha HS8, det som står ovan på är ett par Bang & Olufsen Beolab 4

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-02-25 17:59

steven33 skrev:Någon som ser vilka högtalare Mike Oldfield har i sin hemmastudio och vad det är som står uppe på högtalarna.

De där är "illaljudande" Yamaha högtalare. Och jag har sett helt andra grejer ifrån hans Hemmastudios då han har fler än en. Och med tanke på hur hans skivor låter så bryr sig han om ljud.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-02-25 19:00

Träffade i ett helt annat sammanhang 2 olika par som var ägare till större studios i Sthlm. Frågade dom om dom hade NS-10 och båda hade. Frågade varför och båda svarade att annars så kan man inte ha gästtekniker eller hyra ut studios eftersom folk vet hur dom låter och då kan i jämförelse förstå hur det låter om man mixar i andra befintliga högtalare som man inte är vana vid. Båda tyckte dom lät dåligt men på ett känt sätt. Och båda tyckte generellt sätt så var audiofiler rubbade som ville ha högtalare som gick under 35-40Hz i vanliga bostadsrum eftersom det bara bullrar.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-02-25 19:07

Harryup skrev:Träffade i ett helt annat sammanhang 2 olika par som var ägare till större studios i Sthlm. Frågade dom om dom hade NS-10 och båda hade. Frågade varför och båda svarade att annars så kan man inte ha gästtekniker eller hyra ut studios eftersom folk vet hur dom låter och då kan i jämförelse förstå hur det låter om man mixar i andra befintliga högtalare som man inte är vana vid. Båda tyckte dom lät dåligt men på ett känt sätt. Och båda tyckte generellt sätt så var audiofiler rubbade som ville ha högtalare som gick under 35-40Hz i vanliga bostadsrum eftersom det bara bullrar.

Tänk på att den mesta musiken går inte under 35hz.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-03-01 15:46

Morello skrev:Kan det vara trallgöken Bruce Swedien som startat trenden med förhöjt presensregister?

Är det förenligt med regelverket att benämna någon trallgök? 8)

För övrigt undrar jag hur många NS-10 som genom åren har moddats
med toapapper – och vilket toapapper anser nu studiovärlden är det
optimala? Någon som sett mätningar med och utan?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Tell

Inläggav Tell » 2025-03-01 16:34

Harryup skrev:Och båda tyckte generellt sätt så var audiofiler rubbade som ville ha högtalare som gick under 35-40Hz i vanliga bostadsrum eftersom det bara bullrar.

Visar väl att dom tyvårr antingen har sämre koll alternativt inte har system som klara djupbas, för själv älskat jag när musik är nere och nosar neråt 30Hz och under.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-01 17:45

Tell skrev:
Harryup skrev:Och båda tyckte generellt sätt så var audiofiler rubbade som ville ha högtalare som gick under 35-40Hz i vanliga bostadsrum eftersom det bara bullrar.

Visar väl att dom tyvårr antingen har sämre koll alternativt inte har system som klara djupbas, för själv älskat jag när musik är nere och nosar neråt 30Hz och under.

De talade nog säkert i mer generella termer, de menar nog säkert inte på den mindre skaran super-ljudnördar som fixar med akustiken i hemmet, pillar med mätningar och justerar med EQ.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-03-01 21:13

goat76 skrev:
Tell skrev:

De talade nog säkert i mer generella termer, de menar nog säkert inte på den mindre skaran super-ljudnördar som fixar med akustiken i hemmet, pillar med mätningar och justerar med EQ.

Håller på med EQ och sådant är lätträknade och håller till på detta forum... Och det är inte mycket musik som har info under 30hz om man nu inte gillar orgelmusik och sådant. När jag satt hemma hos Lindroos och spelade skivor så var det inga plattor som hade info under 35hz och då var Yello med i listan som jag trodde hade någon form av djupbas. Fanns "inget" under 40hz :|

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-03-01 22:02

distad skrev:
goat76 skrev:
Tell skrev:Visar väl att dom tyvårr antingen har sämre koll alternativt inte har system som klara djupbas, för själv älskat jag när musik är nere och nosar neråt 30Hz och under.

Håller på med EQ och sådant är lätträknade och håller till på detta forum... Och det är inte mycket musik som har info under 30hz om man nu inte gillar orgelmusik och sådant. När jag satt hemma hos Lindroos och spelade skivor så var det inga plattor som hade info under 35hz och då var Yello med i listan som jag trodde hade någon form av djupbas. Fanns "inget" under 40hz :|

Det var nog högtalarna som var kassa.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Tell

Inläggav Tell » 2025-03-01 22:43

distad skrev:
goat76 skrev:
Tell skrev:Visar väl att dom tyvårr antingen har sämre koll alternativt inte har system som klara djupbas, för själv älskat jag när musik är nere och nosar neråt 30Hz och under.

Finns en del kul modern musik med redig djupbas. Dom två första här under har trevliga basgångar med toner under 30Hz och den andra har ett intro med knorrar under 20Hz, mycket trevligt!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-03-02 00:57

Johan_Lindroos skrev:
distad skrev:
goat76 skrev:

Det var nog högtalarna som var kassa.

Vi skyller på dem.... :mrgreen:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-03-02 01:05

Tell skrev:
distad skrev:
goat76 skrev:

Finns en del kul modern musik med redig djupbas. Dom två första här under har trevliga basgångar med toner under 30Hz och den andra har ett intro med knorrar under 20Hz, mycket trevligt!
[ YouTube ]

[ YouTube ]

[ YouTube ]

Visst finns det, om man letar. Men det är nog betydligt mindre än vad folk tror. Jag som lyssnat länge, blir en aning förvånad när man tänker närmare på det. Men jag har aldrig varit någon djupbas nisse utan tycker det är viktigare med hur basen är än om det finns djup bas. Jag har ju ofta gillat stativhögtalare också, som andra ratar pga den djupaste basen saknas. Men finns det djup bas, så gäller det ju att rum och högtalare klarar uppgiften, annars faller det platt då det bara blir jobbigt att lyssna på.

Tell

Inläggav Tell » 2025-03-02 10:57

distad skrev:Visst finns det, om man letar. Men det är nog betydligt mindre än vad folk tror. Jag som lyssnat länge, blir en aning förvånad när man tänker närmare på det. Men jag har aldrig varit någon djupbas nisse utan tycker det är viktigare med hur basen är än om det finns djup bas. Jag har ju ofta gillat stativhögtalare också, som andra ratar pga den djupaste basen saknas. Men finns det djup bas, så gäller det ju att rum och högtalare klarar uppgiften, annars faller det platt då det bara blir jobbigt att lyssna på.

Ja i det stora hela är det såklart extremt ovanligt, speciellt ju äldre musik det är, men idag är det ju inte svårt alls att designa basen exakt hur man vill ha den. När jag själv gjorde lite musik förr så brukade jag designa min basgång med en sågtand som grund med div filtrering, dist etc, för att sen bara lägga till en extra sinus en oktav ner för att få den där extra mustiga tyngden.
Så idag finns det ändå en del utan att verkligen behöva leta, efter att ha postat dom där tre låtarna så lyssnade jag vidare i min dubstep-lista, bas-lista, knorrchill-lista och hittade ganska mycket som toner nere i 30Hz-regionen. Tyckte också den här låten av Tara Putra var kul, en kick som slår på 33Hz, himlans trevligt!
Och javisst så behöver man anläggning för det, men har man så har man och då är det gött :) Mina piP kan ta sig ner till 30Hz iaf men inte så mycket mer, men mina lurar går ner under 20Hz vilket inte är så ovanligt idag.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi