Bas i Stereo ökar upplevelsen av "Envelopment"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76

Bas i Stereo ökar upplevelsen av "Envelopment"

Inläggav goat76 » 2025-02-26 10:24

Det finns numera forskning som kommit fram till att även lägsta basområdet ned till circa 30 Hz bör hållas kanalseparerad till vänster respektive höger kanal, då detta frekvensområde har visat sig vara extra viktigt för att uppnå en upplevd förhöjd omsvepning (envelopment). Thomas Lund som arbetar för Genelec har dragit denna slutsats genom lyssningstester där alla deltagare upplevde samma sak, en tydligt ökad omsvepning med bas i stereo istället för i mono.

Här är en kortare del av men läs gärna den hela arikeln i länken.

"Lund and colleagues recruited "naïve" participants—people who had not previously worked in music or audio—and did several related experiments. First, they played pink noise with a sharp low-pass cutoff of 150Hz. The left and right channels were, alternately, correlated and uncorrelated (footnote 2). They asked the naïve subjects, can you hear a difference? All of them could.

Next, they asked the participants to describe what they heard. In broad terms, correlated LF sound was reported to be unpleasant, claustrophobic, associated with a small, restricted space. In contrast, uncorrelated LF sound "was found to be friendly and associated with a large or unlimited space." Words used to describe correlated sound revolved around 'lille,' 'lite,' 'spærret inde,' 'låst inne,' 'uhyggelig,' 'skummelt,' 'mørk.'" Those terms are Danish for small, restricted, locked up, spooky, dark.

Words used to describe uncorrelated LF sound included "stor," "åben," "åpen," "fri," "behagelig," "lys," which translate as big, open, free, pleasant, light. Correlated LF noise = bad. Uncorrelated LF noise = good.

Finally, they progressively lowered the upper cutoff frequency of the pink noise until none of the participants could hear the difference between the correlated and uncorrelated LF noise. At 54Hz, several participants could still hear the difference. At 30Hz, none of them could, suggesting that AE isn't a bottom-octave phenomenon."
https://www.stereophile.com/content/envelop-me

Jag har de senaste åren kört mina subwoofers i stereo och för mig är det väldigt tydligt hur mycket mer omsvepande många musikinspelningar upplevs med stereobas. Jag är väl medveten om att låga basfrekvenser inte går att lokalisera i små rum, men det är tydligt att andra aspekter så som det Thomas Lund kallar Auditory Envelopment (AE) gör tydlig skillnad i att förmedla inspelningarnas lokalrymd, något som annars är ett tillkortakommande vid stereolyssning i frekvensomfångs-begränsade ljudsystem där det mesta av ljudet oftast upplevs befinna sig i området någonstans mellan högtalarna. Hur mycket AE upplevs öka lokalrymden är såklart högst beroende på vad inspelningarna innehåller, men det är ofta jag slås av hur mycket större många av dem låter med subwoofers kopplade och uppställda i stereokonfiguration.

Ni som kopplar era bassystem i mono borde åtminstone ge detta en seriös chans, det vore intressant att höra vad ni själva kommer fram till. :)

.

Användarvisningsbild
Calleberg

Re: Bas i Stereo ökar upplevelsen av "Envelopment"

Inläggav Calleberg » 2025-02-26 10:41

Kör alltid basar i stereo, Har gått så långt att om jag ser nått ballt subwofferelement till salu och det inte är ett par så är jag numer helt ointresserad
Det borde vara straffbart eller i vart fall licensbelagt att försälja subwoofers i singular.

Upplever att två basar alldeles oavsett stereo eller mono men uppställda i närheten av huvudhögtalarna eller i vart fall med lite avstånd emellan ,subjektivt upplevs MER ÄN "dubbelt så bra" :mrgreen:

Diskussionen om Stereo eller mono för subwoofers är för övrigt en ickefråga, eftersom många fonogram verkar vara mixade i mono så kan man koppla hur man vill. I de allra flesta fall kommer ljudet ändå vara Mono. Alltså kopplar man ALLTID i stereo för att inte drabbas av sk. FOMO. :)

Så! Nu kan vi låsa tråden. (Vv.observera att det sista är ett referenshumorskämt) :)
referensen: viewtopic.php?f=3&t=75336&p=2337380&hilit=l%C3%A5sa+tr%C3%A5den#p2337356
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-26 11:26

Calleberg skrev:Kör alltid basar i stereo, Har gått så långt att om jag ser nått ballt subwofferelement till salu och det inte är ett par så är jag numer helt ointresserad
Det borde vara straffbart eller i vart fall licensbelagt att försälja subwoofers i singular.

Upplever att två basar alldeles oavsett stereo eller mono men uppställda i närheten av huvudhögtalarna eller i vart fall med lite avstånd emellan ,subjektivt upplevs MER ÄN "dubbelt så bra" :mrgreen:

Diskussionen om Stereo eller mono för subwoofers är för övrigt en ickefråga, eftersom många fonogram verkar vara mixade i mono så kan man koppla hur man vill. I de allra flesta fall kommer ljudet ändå vara Mono. Alltså kopplar man ALLTID i stereo för att inte drabbas av sk. FOMO. :)

Så! Nu kan vi låsa tråden. (Vv.observera att det sista är ett referenshumorskämt) :)
referensen: viewtopic.php?f=3&t=75336&p=2337380&hilit=l%C3%A5sa+tr%C3%A5den#p2337356

Jag har mina subwoofers placerade på utsidan och i nära anslutning till vardera fronthögtalare, på så vis fungerar de i princip som en "förlängning" djupt ned i lågbasen vilket gör gör att frontarna låter större och mer baskapabla. Det är även relativt enkelt att få dem att integrera väl när de står så nära fysiskt, och man kan med hjälp av ett väl valt låtspår (med återkommande pulserande basrytm) tydligt höra när de spelar "enhetligt" tillsammans med fronthögtalarna genom att göra små korrigeringar av basarnas placering (ett högtalarpar åt gången).

Det är mycket mer variationer mellan vänster och höger kanaler vad gäller den lägsta basen än många tror, det finns mycket musik där ute som inte är mono i lägsta basen och jag har märkt att det inte krävs speciellt stora skillnader för ökad upplevd omsvepning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-02-26 11:30

Kör både vardagsrum och bio med stereobasar. ( Tvrummet har dem udda fördelade, så där har det fått vara mono. )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-26 12:02

Det är av största vikt att lyssningstesterna utfördes dels med hörlurar och dels med två högtalare utomhus. Det är sedan länge väl känt att hörseln uppfattar riktning i frifält för låga frekvenser, vilket naturligtvis även blir möjligt i hörlurar.

lt1.png
lt1.png (229.51 KiB) Visad 7541 gånger

lt2.png
lt2.png (73.37 KiB) Visad 7541 gånger

Detta ger dock helt andra förhållanden än i ett normalt lyssningsrum, där vi många gånger tidigare har konstaterat att riktning inte kan detekteras för låga frekvenser med typiska uppställningar. För undvikande av missförstånd bör betonas att riktningsdetektion är ett krav för att insvepning ska kunna uppstå. Vi behöver för övrigt inte ta ett varv till i frågan om stereobas (den intresserade bör använda sökfunktionen).

https://assets.swoogo.com/uploads/46466 ... b61c93.pdf

https://assets.swoogo.com/uploads/46466 ... bbd984.pdf
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-26 12:39

Det handlar inte om att detektera riktning i djupbasen, utan snarare en mycket mer diffus företeelse som beskrivs med följande ord: ”big”, ”open”, ”free”, ”pleasant”, ”light” till skillnad från något som upplevs ”small”, ”restricted”, ”locked up”, ”spooky”, ”dark”.

Alla deltagare i Thomas Lunds lyssningstester hörde denna skillnad mellan korrelerad och okorrelerad lågfrekvent återgivning, och kan bara inte ignoreras eller viftas bort med att bara påpeka att att riktningsbestämning är omöjligt för låga frekvenser. Det är ju uppenbart att det är p.g.a de faskillnader som uppstår som gör att ökad lokalrymd upplevs även i relativt små lyssningsrum. Alla i lyssningstestet kan helt enkelt inte råkat beskriva likartade upplevda skillnader om de inte existerade.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-26 12:56

Som skrivet var, allt detta (inklusive riktningsdetektion relativt subjektiva intryck som t.ex. insvepning, liksom skillnaden mellan reflektionsfri miljö och normala lyssningsrum/uppställningar) har redan avhandlats många gånger.

Detta lyssningstest gäller alltså inte normala lyssningsrum om nu detta fortfarande var oklart. Vi har tidigare många gånger avhandlat vad som händer i normala lyssningsrum, där ett modalt ljudfält uppstår.

Sökfunktionen rekommenderas starkt.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-26 13:55

Som sagt, jag tycker folk bör testa med att koppla sina basar i stereo om de inte redan har det så i sina ljudsystem, det gör iallafall en stor skillnad i mitt system och ger en markant ökad upplevelse av rymd och envelopment.

Det gör inte ont, det skadar inte att testa och man blir en erfarenhet rikare. ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-02-26 14:04

Det gör väldigt stor skillnad om någon valt att/(miss-)lyckats mixa basen i motfas. 8)

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-02-26 14:15

I-or skrev:Det är av största vikt att lyssningstesterna utfördes dels med hörlurar och dels med två högtalare utomhus.

Å herregud.. en liten "obetydlig" detalj som inte direkt framgår i Stereophiles artikel ... en detalj som ju faktiskt gör HELA skillnaden.
Och dessutom med phonogrammet färgat brus som testsignal... :mrgreen:

Edit: Dvs, det här är mer ett test av hur hörselsinnet som helhet upplevs reagera på korrelerade vs okorrelerade signaler.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-02-26 17:27

Har jag 2 basmoduler så kör jag dem alltid i stereo.

Här är ett inlägg jag skrivit 2021-03-22.

petersteindl skrev:Jag har vid ett eller vid två tillfällen följt med Bertil Alving till the Cutting Room då det skulle graveras från Bertils mastertape. Det var 1976.

Så jag har haft nöjet att tillsammans med Bertil Alving kunna jämföra vad som händer då man i den elektriska domänen switchar mellan olika inställningar på vägen från bandspelare till graverdosa. Signalen går parallellt till slutsteg som driver högtalare. Ljudet i högtalarna tror jag inte man har i gång då man graverar, men man kan lyssna i lurar vid gravering.

Hursomhelst, jag kan åter berätta om händelsen då jag och Bertil var på the Cutting Room för att Bertil skulle gravera masterbandet på inspelningen som blev till Lp:n Cantate Domino som skulle bli en LP-utgivning på förlaget Proprius.

De flesta skivor använder någon form av koincidensteknik hos mikrofonuppställningen vilket innebär att tidsskillnader i form av Inter Channel Time Difference inte kodas i upptagningen och heller inte fasskillnader på grund av tidsskillnad. Multimikrofonteknik med nedmixning till 2 kanaler är ett sådant exempel.

Man uppnår Inter Channel Level Difference ICLD utan Inter Channel Time Difference ICTD. Det kodas amplitudskillnader mellan kanalerna som då utgör den stereofoniska koden som vid uppspelning resulterar i lyssnarens fantomprojicering av ljudobjekten.

I Bertil Alvings fall så använde han sig av A/B-teknik vid inspelning, vilket innebär att stereofonin kodas med tidsskillnader och därmed tillhörande fasskillnader mellan kanalerna som vid uppspelning resulterar i lyssnarens fantomprojicering av ljudobjekten. Denna typ av kodning kallas även löptidsstereofoni. Då kodas stereofonin med Inter Channel Time Difference ICTD. Inter Channel Level Difference ICLD finns däremot inte med. (Nu är det länge sedan Bertil Alving övergått till equivalence stereophony, vilket innebär lika mängd ICLD som ICTD räknad i grader eller i procent.)

Vi kliver in till the Cutting Room och Bertil har originalmastern med sig. De från Cutting Room satte på bandet på sin bandspelare och tryckte på play. Vi hör musiken i rummet. Minns inte vilka högtalare de hade. Tapen gick och jag tyckte det lät förfärligt. Jag kände inte igen den ambience som Bertil Alving lyckats fånga i inspelningen. Det lät förhållandevis dött. Jag tittade på Bertil som inte såg nöjd ut. Det var ett slags antiklimax.

Då hände det som öppnade för en möjlighet för mig att ifrågasätta ljudet och ge utlopp för min frustration. Vi hade turen att ha Bertils masterband liggandes på bandspelaren till graverutrustningen samt spelandes, då telefonen ihärdigt ringde på the Cutting Room. Han på the Cutting Room sprang då ut ur rummet med bandspelaren och graverutrustningen för att snacka i telefon.

Kvar i rummet var Bertil och jag, helt ensamma i rummet och vi lyssnade medan bandet gick. Jag sa till Bertil att det låter inte ens i närheten av vad vi hört hemma hos mig eller hos Bertil eller hemma hos Stig Carlsson då vi var där första gången och Bertil hade masterbandet med sig. Då var jag faktiskt förskräckt över ljudet hos Cutting Room. Det stämde liksom inte. Vad jag visste var ju att om jag skulle spela musiken hemma så var det LP och då via gravering och det ljud som då åstadkoms. Men det ljud som jag då hörde var inte intressant. Jag fick en chock då jag var där. Det var för mig en synnerligen obehaglig upplevelse att helt plötsligt få vetskap om att om det blir så att detta masterband graveras med monokopplad bas så är hela vitsen med Bertils förträffliga inspelning förlorad för alla som inte har tillgång till Bertils masterband.

Återstår i så fall att gama till sig bandkopior och skaffa bandspelare. Det var ingen rolig tanke eftersom jag i princip visste att det alternativet var omöjligt från Bertils sida att tillgodose.

Vad göra? Jag visste att det var brukligt att monokoppla basen vid gravering. Vad det innebär för ljudet visste jag inte. Jag tittade på bandspelaren och såg en eller två knappar som reglerar monokopplingen. Jag frågade Bertil om vi snabbt kunde koppla ur funktionen utan att något skadas. På den tiden hade jag i princip noll erfarenhet gällande studioutrustning eller skivframställning. Det kändes inte riktigt säkert att pilla på andras utrustning. Bertil sa att det var inga problem. Det är bara att vrida på vippan. Så, medan vi var där helt själva så vågade jag vrida på den där vippan (eller om det var en knapp?). Nåväl, då monokopplingen i basen blev urkopplad så kom ljudet fram i rummet som vi tidigare hört. Då lät det bra och jag kände igen ljudet och upptagningen från Bertils inspelning. Det var en ganska skön känsla att veta att ljudet kom fram, men samtidigt en olustkänsla att veta vilken total begravning som monokoppling i basen gav upphov till på Bertils inspelning Cantate Domino. Bertil såg allt annat än glad ut. Han visste ju att det inte skulle bli lätt att få bandet graverat utan monokoppling. Jag minns inte om det fanns 2 lägen men jag har för mig att det fanns två lägen för monokoppling, 150 Hz och 300 Hz, om jag minns rätt. Läget med 300 Hz var i så fall det förinställda läget. Jag frågade Bertil om vi hörde samma sak han och jag och det verkade så. Då frågade jag Bertil hur mycket han lägger ned i tid och möda för att få med lokalkänslan och ambience då han spelar in. Svaret blev övervägande delen. Då undrade jag om det ens var värt besväret vid inspelning eftersom skivan ändå inte kunde förmedla det Bertil kämpat för att spela in. Jag såg inte vitsen. Bortkastad tid. Det kändes som att det tog hårt. Det var ingen rolig sits för Bertil.

Men, då jag kopplade om ett flertal gånger i alla lägen så framgick det att då man monokopplade basen så dog ljudet och rumsligheten, vibrationen i ambiensen, eller vad det är, försvann och ljudet blev platt och helt utan plastik, känslan av att vara närvarande fanns inte. Det lät som om allt arbete som Bertil lagt ner för att få ett superbt naturligt ljud helt plötsligt med en ynka liten knapp kunde visa sig vara helt förgäves. Denna knapp var ett fullständigt rån på musikupplevelsen. Jag hatar den där knappen sedan den dagen.

Efter den händelsen där jag hörde hur ljudet tvärdog vid monobaskoppling så är jag inte intresserad av monobas om jag har möjlighet att välja. Jag minns inte exakt vid vilken frekvens som hopslagningen av kanalerna börjar men 150 Hz har jag någonstans i bakhuvudet och jag undrar om det inte faktiskt fanns två frekvenser att välja mellan där 150 Hz i så fall var den undre.

Med multimikrofonteknik som företrädesvis används vid popinspelningar sker mixning och mastering snarast med panpotting och koincidens. Jag är därför väl medveten om att det kanske inte blir någon skillnad med multimikrofontagningar.

I det ögonblicket bestämde jag mig för att uppmuntra Bertil så mycket jag kunde för att han skulle kämpa för att slippa använda den där usla musikförruttnelseknappen. Jag tror att Bertil var helt ense om att monokoppling i basen var förfärligt och att han i stort sett hade beslutat sig för att inte ge sig gentemot the Cutting Rooms iver att ha den inkopplad.

Det var så att the Cutting Room ville ha denna knapp konstant inkopplad eftersom det då blir mycket enklare att gravera samt enklare för pickup att spåra skivorna. Motfas-information i basen mellan höger och vänster kanal gillas inte av de tekniker som graverar mastern för fonogramreproduktion.

Han från Cutting Room avslutade telefonsamtalet och kom åter in i rummet. Vi gjorde honom uppmärksam på ljudförstörelsefenomenet. Han var dock helt omedgörlig. Cutting Room kunde inte ta något som helst ansvar för graveringen utan att ha monoknappen inkopplad. Risken att sabba graverdosan eller graveringen var överhängande enligt Cutting Room. Bertil började diskutera och vad jag minns så kom vi då inte till konsensus. Jag tror Bertil var tvungen att övertala Jacob Boëthius, ägaren och grundaren av förlaget Proprius att han skulle vara införstådd med risken. Det blev så, om inte Bertil själv stod risken. Jag minns inte riktigt. Cutting Room tog definitivt ingen risk.

Efter övertalning från Bertils sida så fick Bertil förtroendet att vara med vid gravering av sina inspelningar och sedan även att själv manuellt få sköta reglage för spårvidden. På den tiden kunde man öka avståndet mellan spåren manuellt. Bertil fick även tillstånd att koppla ur accelerationslimitern som är den anordning som skyddar graverutrustningen. Gick graverutrustningen sönder så fick Bertil eller Bertils uppdragsgivare ersätta den till fullo helt själva. Bertil fick själv bära hela ansvaret för graveringen och han fick sedan förtroendet att sköta hela graveringen på egen hand. Grabbarna från the Cutting Room var då inte ens med. Men de tog likväl lika mycket betalt.

Vi skall vara glada att Bertil lyckades med sina föresatser att på sina inspelningar få till ett så bra ljud till slutkonsument som det bara går. Bertil slapp dock bära ansvaret för skivpressningen. Jo, det är så att om man har kraftig vertikalgravering så måste man pressa skivorna under lite längre tid för att fylla ut spåren. Det var alltså även svårare att pressa dessa skivor som Bertil Spelat in och graverat. :)

Summa summarum; Det djävligaste som man kunde utsätta gravering och avspelning av LP för var en helt okomprimerad master med full och häftig dynamik samt med fullt frekvensomfång och motfasinformation i basen eftersom det blir stor vertikalgravering och kan ge upphov till en totalt misslyckad gravering som i så fall måste göras om.

Det är också svårast för skivspelare/tonarm/pickup att klara sådana skivor med gott resultat. Det är dessa masterband och LP-skivor som jag hade nöjet att lyssna på och jämföra saker med tillsammans med Bertil. Jag såg det som en ynnest och man var i högsta grad privilegierad.

Nu bör man tänka till. Vad händer då man monokopplar basen på det sättet?

För det första så spelar man fortfarande med höger och vänster bashögtalare.
Det är definitivt inte likvärdigt med att köra med 1 bashögtalare.

Jag utesluter inte att det vid elektrisk monokoppling i basen kan vara fördelaktigare att enbart ha en bashögtalare, åtminstone gällande kamfiltereffekt då man inte sitter i mitten. Med 1 bas så bör den vara betydligt mer kompetent än respektive bas om man har 2 basar. För rumsresonanser kan det bli bättre med 2 eller flera basar även om alla är monokopplade. Gällande timing så bör man ha det i minnet.

Jag minns inte själva mikrofonavståndet mellan mikrofonerna på Cantate Domino. Jag har för mig att det var 50 eller 60 cm. Det betyder motfas vid 340 Hz respektive 283 Hz då ljudvågorna kommer direkt från sidan. Men det blir en krokig tonkurva då man lägger ihop kanalerna elektriskt. Tonkurvan kommer att påverkas olika beroende på första reflexernas infallande vinkel i jämförelse med direktljudet. Ljud rakt framifrån påverkas inte.

Det är nu det kan vara enkelt att avfärda detta som petitesser, men går man över och tittar på vad reflexerna får för korrelation i jämförelse med direktljudet så kommer både korrelationen och enveloppen definitivt påverkas till det sämre och troligtvis för hörseln ganska mycket, med tanke på de simuleringar som jag och Lilltroll gjort med olika kamfiltereffekter. Pratar man envelopp så är det covariance med i bilden.

Envelopp och korrelation mellan direktljudet och första reflexerna är parametrar som ännu inte är särskilt mycket utredda, åtminstone inte vad jag sett och läst. Men det är sådant jag själv och Lilltroll håller på med.

Vi ser ju ljudtryck som något som varierar plus och minus i luften i jämförelse med det statiska lufttrycket. På sådana ljudtryck finns ingen envelopp. Däremot om man halvvågslikriktar ljudvågorna så att allt hamnar på plussidan så uppstår envelopp. Och det är just det som händer med ljudvågorna på vägen igenom hörselsinnet och då öppnar sig nya fenomen.

Eftersom hörseln triggar på ”korrelation” och envelopp så anser jag att sista ordet är långt ifrån sagt. Lilltroll har plockat fram ljudfiler och tillhörande korrelation samt covariance där envelopp och covariance verkar vara ”da shit” som helt stämmer överens med hur hörseln registrerar ljud och vad man hör. För de flesta av er på forumet och även annorstädes så är det nya begrepp och lite diffust, men det är helt matematiska begrepp som ligger i linje med hur hörseln egentligen fungerar. Tack och lov finns det faktiskt vetenskapliga undersökningar i ämnet gjorda av professorer och dylikt. Lilltroll och jag har börjat tränga in i den djungeln och Lilltroll har kommit längre. Det är liksom det jag betalar lön för.

Vi får se hur saker kommer te sig då vi återupptar detta arbete. Just nu ligger en del annat före. Själv vill jag ha högtalarelement med distorsionsegenskapen att då man spelar 100 dB, 1 meter ifrån så skall THD vara – 100 dB från grundton d v s 0 dB. Detta i frekvensspannet 100 Hz – 20 kHz. från 20 Hz till 100 Hz skall THD aldrig överskrida – 80 dB.

MvH
Peter

Efter samtal med Bertil efter ovanstående inlägg vet jag att det var 150 Hz inställt då vi gjorde lyssningen mellan monokopplad bas kontra stereo.

För min del är frågan klar och utredd. Sedan hur mycket skillnad man hör i bostadsrum med delning kring 80 Hz, vet jag inte.

Däremot kan det vara så att med korrekt placering av basmoduler i rum, så kan man åstadkomma bättre undertryckning av rummets basresonanser med monokoppling av basmoduler.
Men även detta går att fixa med stereobas, fast då med viss tankemöda och briljanta lösningar som ännu inte sett sitt ljus på marknaden. Jobbar på det.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-26 19:07

Under 80 Hz klarar hörseln inte att bedöma riktning i annat än extremt stora eller dämpade rum. Med basmodulerna mindre än ca 1 m från lyssningspositionen kan man dock uppnå liknande förhållanden i normala lyssningsrum.

Över 80 Hz ökar dock förmågan till riktningshörsel relativt snabbt med frekvensen. Med monokoppling under 150 Hz är det därför inte alls osannolikt att skillnaden på insvepning blir märkbar förutsatt att det faktiskt finns någon stereoinformation här, vilket är ovanligt.

JM

Inläggav JM » 2025-02-26 20:21

Det finns inga studier där riktning hos ljud kan bestämmas under 80 Hz i vanliga lyssningrum.

Däremot kan skillnad upplevas mellan monobas och stereobas under 80 Hz i lyssningspositionen i vanliga lyssningspositionen som även är mätbar i fysikaliska dimensionen vid vissa omständigheter.
Hörbara frekvensskillnader i lyssningspositionen mellan monobas o stereobas kan uppstå genom interferens förutsatt olika amplitud, fas o/eller tidskillander under 80 Nz från höger o vänster högtalare.
Men korrekt PEQ skall ingen mätbar frekvensskillnad uppmätas eller upplevas i lyssningspositionen som inte har med riktningsupplevelase att göra.

JM
Senast redigerad av JM 2025-02-26 20:52, redigerad totalt 1 gång.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-02-26 20:51

Jag delar vid 170Hz och det fungerar utmärkt i mitt rum utan problem med detektering av basarnas placering. Jag har också en preset på 250Hz och där är det på gränsen. Det går generellt ok om jag sitter i sötpunkten, men om jag sitter lite åt sidan om sötpunkten. Ja, då hör jag ena basens placering och det är inte kul.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-27 00:12

eljulio skrev:Jag delar vid 170Hz och det fungerar utmärkt i mitt rum utan problem med detektering av basarnas placering. Jag har också en preset på 250Hz och där är det på gränsen. Det går generellt ok om jag sitter i sötpunkten, men om jag sitter lite åt sidan om sötpunkten. Ja, då hör jag ena basens placering och det är inte kul.

Vad menar du, vill du kunna detektera basarnas placering i rummet?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-02-27 06:50

Nej, motsatsen så klart

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2025-02-27 09:16

Vi har haft detta uppe tidigare. Min erfarenhet är i paritet med det som goat anför.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-02-27 09:29

Att det blir skillnad om man monokopplar bas-systemet är inte märkligt, men anledningen till det är att frekvensgången påverkas givet att inte alla lågfrekventa ljud är panorerade exakt i mitten (50/50), snarare än att vi hör riktning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2025-02-27 09:32

Diskussionerna om lokalisering bortser ofta från den praktiska verkligheten. Inga filter är perfekta och inga basar är distorsionsfria. Och så har vi rummet och allt skrammel som sker där. Jag kör i stereo med placering nära topparna, dessutom kan jag då optimera PEQ per kanal.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-02-27 09:38

Va, har du inte distorsionsfria bashögtalare? 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-27 09:45

@eljulio, jag läste nog din första textrad lite fel igår kväll, och tolkade det tvärtom. :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-02-27 09:55

goat76 skrev:@eljulio, jag läste nog din första textrad lite fel igår kväll, och tolkade det tvärtom. :)

Jag läste nu igen och förstår att det kan feltolkas. Det är ju hemskt när man hör basarnas placering... Vid nuvarande uppställning och framförallt inställning fungerar det utmärkt, dvs. som det ska. Men det blir mer pill med inställningar när man har det uppställt som jag har det. Det var en hel del tid som gick åt att få ordning på frekvensgången och även en separat mätning för att få ordning på delay.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-27 10:46

sprudel skrev:Vi har haft detta uppe tidigare. Min erfarenhet är i paritet med det som goat anför.

Belker skrev:Diskussionerna om lokalisering bortser ofta från den praktiska verkligheten. Inga filter är perfekta och inga basar är distorsionsfria. Och så har vi rummet och allt skrammel som sker där. Jag kör i stereo med placering nära topparna, dessutom kan jag då optimera PEQ per kanal.

Hör även ni två skillnader som kan beskrivas i liknande termer så som personerna i Thomas Lunds tester beskriver dem, så som ”big”, ”open”, ”free”, ”pleasant”, ”light” till fördel för stereokopplade basar till skillnad från mono som de beskriver som ”small”, ”restricted”, ”locked up”, ”spooky”, ”dark”.

Jag tycker ovanstående beskrivningar överenstämmer väl med mina egna upplevelser. Hur "stort" och "öppet" det sen låter med basarna kopplade i stereo upplevs dock väldigt olika i olika inspelningar, men jag upplever att variationen har ökat ganska markant från inspelning till inspelning med basarna kopplade i stereo.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-27 11:14

Angående förekomst av stereosignal under 80 Hz:

I-or skrev:99,9 % av alla produktioner har basen i det närmaste totalt monokopplad. Amplituden för skillnadssignalen ligger som tidsmedelvärde för olika produktioner ca 25-60 dB under summasignalen för frekvenser under 80 Hz och fasskillnaderna är små (över 200 Hz, där mer eller mindre full stereokoppling oftast råder, ligger skillnadssignalen p.s.s. ca 10-20 dB under summasignalen).

Endast vissa puristproduktioner av fåmikrofontyp och specialalster med diverse signalprocessningstricks uppvisar stereobas. Äldre multimikrofonsinspelningar uppvisar lite mindre kontroll över lågfrekvensen, där man inte alltid har fått till den tilltänkta monokopplingen fullt ut i basen, medan moderna multimikrofonproduktioner är mycket konsekventa här med minimala kanalskillnader.

Vi har haft denna diskussion uppe något tiotal gånger tidigare och det fortfarande så att stereoeffekterna inte är hörbara som sådana under 80 Hz (egentligen ännu högre i frekvens om man ska vara noggrann), men däremot kan frekvensgången i lyssningspositionen ändras av stereokoppling p.g.a. dekorrelation av ljudfälten för vänster och höger kanal.

Alltså, om man håller frekvensgången i lyssningspositionen konstant under 80 Hz (och stannar inom det linjära området nivåmässigt), så är de hörbara skillnaderna noll mellan stereo- och monokoppling av basmoduler i en typisk uppställning oavsett insignal. Man bör även vara medveten om att stereokoppling av basmoduler har ett pris i förlust av ljudtryckskapacitet när signalen faktiskt uppvisar kanalskillnader.

Med basmodulerna placerade kanske 50-100 cm från öronen är det åtminstone teoretiskt möjligt att höra stereoverkan i ett vanligt lyssningsrum, i de få inspelningar där det faktiskt förekommer, men det är knappast någon som har ställt upp sitt system på det sättet (utom David Griesinger, förstås).

viewtopic.php?p=2182887#p2182887

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-27 11:56

Egentligen spelar det inte särskilt stor roll vad det är som rent tekniskt gör att stereokopplade basar ökar upplevelsen av lokalrymd, för oavsett om den minskade klastrofobiska upplevelsen jämtemot monokopplade basar orsakas av innehållet i inspelningarna, eller "bara" uppstår p.g.a diverse fasskillnader eller andra fenomen i lyssningsrummet, så är den övergripande ljudupplevelsen ändå mer övertygande och ger en sådan likartad upplevelse av "äkta" omsvepande karaktär att få skulle kunna skilja upplevelserna åt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-02-27 12:43

Det kan man tycka, men här på faktskt.io gillar vi att gräva och förstå. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-27 12:59

Morello skrev:Det kan man tycka, men här på faktskt.io gillar vi att gräva och förstå. 8)

Vad tycker du om skillnaden mellan mono- och stereo-kopplade basar, och vilken förståelse har du nått i ärendet?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-02-27 12:59

Någon borde göra ett testspår med basen växlande mellan kanalerna och med svept panorering av den, så folk kan testa själv om det märks någon skillnad eller inte.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-27 13:26

Okontrollerade lyssningstest ger tyvärr lätt upphov till felaktiga slutsatser. Man måste för ett sådant test säkerställa att frekvensgången i lyssningspositionen inte förändras mellan stereo- och monokoppling och att distorsionen är tillräckligt låg.

jansch

Inläggav jansch » 2025-02-27 14:13

Belker skrev:Diskussionerna om lokalisering bortser ofta från den praktiska verkligheten. Inga filter är perfekta och inga basar är distorsionsfria. Och så har vi rummet och allt skrammel som sker där. Jag kör i stereo med placering nära topparna, dessutom kan jag då optimera PEQ per kanal.

Man bör också ta till sig detta som Belker skriver.

Den s.k. Phonkurvan (ISO 226:2023) ställer i praktiken extrema krav på sub:ars renhet. 2:a ton dominerar redan vid -16dB och 3:e ton vid sådär - 30dB! (beroende på grundton).
Hur många sub:ar klarar en sådan distorsionsnivå?

Det är nog i de flesta fall så att detektion (riktning och stereoupplevelse) av en sub sker p g a högtalarelementets distorsion, inte av grundtoner under t.ex 80Hz.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi