Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Nej, skarpa hörn medför inte olinjäriteter. Skarpa hörn blir dock inte skarpa när man etsar korten och om man mönstrar ledare för skyhög (>GHz) frekvens bör man nyttja radier då ledarens bredd annars ökar något när man gör en skarp sväng, vilket i förekommande fall kan medföra svaga diskontinuiteter ifråga om impedans. Problemet är dock våldsamt överdrivet.
Morello skrev:Återkopplingsnätets jord är alldeles för induktiv då den går i en slinga tillbaka till IC-kretsens jord. Se till att hålla den returen kort (läs låginduktiv).
Morello skrev:Du har missat ingångsfilter. Vill minnas att jag påpekat det några gånger förut.![]()
[..]
Morello skrev:m=1/1000
M=1 000 000
100 mohm=0,1 ohm.
Avledningsmotståndet kan vara tex 470 ohm.
På utgången bör finnas ett relä, vilket håller högtalaren bortkopplad under på- och avslag, men det kan man kanske leva utan givet att det är ett hobbyprojekt.
xmag skrev:100 mohm? Förstår jag dig rätt, du menar mega-ohm. 10ohm är vad tillverkaren av IC-kretsen, och flera andra, anger.
RogerGustavsson skrev:xmag skrev:100 mohm? Förstår jag dig rätt, du menar mega-ohm. 10ohm är vad tillverkaren av IC-kretsen, och flera andra, anger.
Litet m = milli, stort M = Mega.
xmag skrev:Morello skrev:m=1/1000
M=1 000 000
100 mohm=0,1 ohm.
På utgången bör finnas ett relä, vilket håller högtalaren bortkopplad under på- och avslag, men det kan man kanske leva utan givet att det är ett hobbyprojekt.
OK, jag förstod att du menade "milli" men ville vara säker.
Jag skall bygga zobelfiltret så att jag kan byta mellan olika värden så jag kan testa detta.
xmag skrev:100 mohm? Förstår jag dig rätt, du menar mega-ohm. 10ohm är vad tillverkaren av IC-kretsen, och flera andra, anger.
xmag skrev:Jag avser att testa det som tillverkaren av kretsen föreslår. Men tänker testa mig fram.
Vad föreslår du?
Morello skrev:Du har missat ingångsfilter. Vill minnas att jag påpekat det några gånger förut.![]()
Rin (vid låg frekvens) om 1 Mohm är inte att rekommendera då det lätt blir avsevärda "smällar" om man råkar koppla in/ut ingången vid drift.
Saknas även avledningsmotstånd mellan utgång och jord. Startas steget utan högtalare laddas ej utgångskondensatorerna, varvid en avsevärd "smäll" uppstår vid inkoppling af högtalare. Även det har påpekats om inte minnet sviker.
Utgångsdrollen med en sereiresistans om 10 ohm är på tok för stort - den bör ned till i alla fall 100 mohm.
Jag hade satt dit ca 10k på R1
Morello skrev:På ingången kan du sätta 47 kohm till höger samt vänster om kopplingskondingen. Zobelnätet: 100 nF i serie med 10 ohm mot jord samt 10 ohm parallellt med drollen om cirka 0,5-1,0 µH.Drollens resistans bör vara maximalt 0,1 mohm. Ingångsfilter implementeras efter det första 47 kohm-motståndet och kan bestå av 1 kohm jämte 330 pF.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 244 gäster