Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:En CD eller LP är mer att betrakta som en artefakt, något man vill ha för att markera att man diggar artisten, en minnespryl. Förmodligen är det många som inte bryter plasten ens, ska de lyssna så streamar de, trots att de har ett fysiskt exemplar. Såg flera som köpte signerade skivor igår. Artisten signerade utanpå plasten...
Numera har jag ytterst få CD-skivor i lyssningsrummet. Några har jag spikat upp på väggen. Resten ligger i flyttkartonger i väntan på beslut, kasta, magasinera, sälja, ge bort, ha som den sista backupen? Tja...
VintageHiFi skrev:hifikg skrev:En CD eller LP är mer att betrakta som en artefakt, något man vill ha för att markera att man diggar artisten, en minnespryl. Förmodligen är det många som inte bryter plasten ens, ska de lyssna så streamar de, trots att de har ett fysiskt exemplar. Såg flera som köpte signerade skivor igår. Artisten signerade utanpå plasten...
Numera har jag ytterst få CD-skivor i lyssningsrummet. Några har jag spikat upp på väggen. Resten ligger i flyttkartonger i väntan på beslut, kasta, magasinera, sälja, ge bort, ha som den sista backupen? Tja...
Jag befriar dig gärna från innehållet i flyttkartongerna den dagen du kommer till beslut mot lämplig ersättning
distad skrev:VintageHiFi skrev:hifikg skrev:En CD eller LP är mer att betrakta som en artefakt, något man vill ha för att markera att man diggar artisten, en minnespryl. Förmodligen är det många som inte bryter plasten ens, ska de lyssna så streamar de, trots att de har ett fysiskt exemplar. Såg flera som köpte signerade skivor igår. Artisten signerade utanpå plasten...
Jag befriar dig gärna från innehållet i flyttkartongerna den dagen du kommer till beslut mot lämplig ersättning
Du, jag har anmält intresse före dig här, i någon tråd....
VintageHiFi skrev:distad skrev:VintageHiFi skrev:
Du, jag har anmält intresse före dig här, i någon tråd....
Suck, aldrig är man först på bollen.
hifikg skrev:VintageHiFi skrev:distad skrev:Du, jag har anmält intresse före dig här, i någon tråd....
Suck, aldrig är man först på bollen.
Det är mycket jazz så Distad är nog inte så pigg på att botanisera i kartongerna.
VintageHiFi skrev:hifikg skrev:VintageHiFi skrev:Suck, aldrig är man först på bollen.
Det är mycket jazz så Distad är nog inte så pigg på att botanisera i kartongerna.
Då känns det som det skulle passa mig utmärkt.
distad skrev:Detta kommer alltid besvära mig, alltså frånvaro av CD. Jag vill ha fysisk närvaro av det jag spelar och tycker det är en tragiskt utveckling som skett. Man får hoppas att folk efterfrågar CD igen, som skett på LP området.
VintageHiFi skrev:Det är en njutning med fysiskt media först ska jag hitta skivan, när jag väl öppnar fodralet upptäcker
jag att det är tomt, suck. Vilken av alla 5-11 CD-spelare spelade jag den senast i.
När jag väl hittat skivan & kan tryck på play ca 30min senare.![]()
Steaming jag tar upp läsplattan söker låten trycker på play inom 30sec men hu vad tråkigt.
Vinyl är ju ännu bättre som fina konvolut, skivan ska göras ren, nålskyddet ska av, nålen kontrolleras för damm
nålen sänk ner träffas skivan med ett litet klick sen är det bara att njuta, givetvis ringer telefonen
efter 5min, givetvis nått som är akut hos en kund. Glömmer vinylsvarven som snurrar, när jag väl
kommer ihåg skivan har den svarvat innerspår en bra stund.
Kanske dax att byta vanliga spelaren mot en av mina med autoreturn.
BellsnWhistles skrev:VintageHiFi skrev:Det är en njutning med fysiskt media först ska jag hitta skivan, när jag väl öppnar fodralet upptäcker
jag att det är tomt, suck. Vilken av alla 5-11 CD-spelare spelade jag den senast i.
När jag väl hittat skivan & kan tryck på play ca 30min senare.![]()
Steaming jag tar upp läsplattan söker låten trycker på play inom 30sec men hu vad tråkigt.
Vinyl är ju ännu bättre som fina konvolut, skivan ska göras ren, nålskyddet ska av, nålen kontrolleras för damm
nålen sänk ner träffas skivan med ett litet klick sen är det bara att njuta, givetvis ringer telefonen
efter 5min, givetvis nått som är akut hos en kund. Glömmer vinylsvarven som snurrar, när jag väl
kommer ihåg skivan har den svarvat innerspår en bra stund.
Kanske dax att byta vanliga spelaren mot en av mina med autoreturn.
Håller med, jag har alla mina cd och vinylskvor framme, i lyssningsrummet. Trots att jag lyssnar 90% på streamad musik. Inga kartonger på vinden längre.
En lp doftar underbart när man plockar ut den ur konvolutet (precis som en äldre bok gör när man öppnar den). Streaming och det mesta med dator är tråkigt då det saknar dimensioner i handhavandet. Livet är mer än att konsumera, det är att uppleva.
VintageHiFi skrev:
Huvudet på spiken, upplevelsen är det centrala.
Som när man en tidig söndagsmorgon rullar ut sporthojen för en tur på den kurviga & kuperade favoritvägen.
hifikg skrev:Tack vare rippning och numera streaming hinner jag uppleva så mycket mer av det jag verkligen bryr mig om. Musik.
AlbertHall skrev:Jag handlar nog ca 3-4 begagnade cd per vecka.
Strömmar bara radiokanaler.
Tillgången på begagnade cd är god idag. Precis som många gjorde sig av med LP, gör de sig nu av med CD. Oklokt givetvis.
CD kommer att få en återkomst. Det märks redan en ökning i statistiken.
hifikg skrev:AlbertHall skrev:Jag handlar nog ca 3-4 begagnade cd per vecka.
Strömmar bara radiokanaler.
Tillgången på begagnade cd är god idag. Precis som många gjorde sig av med LP, gör de sig nu av med CD. Oklokt givetvis.
CD kommer att få en återkomst. Det märks redan en ökning i statistiken.
Så är det säkert, men precis som med LP'ns lilla comeback kan man fråga sig varför?
RogerGustavsson skrev:De som växer upp idag verkar inte ha samma samlarbeteende som tidigare generationer har haft. Jag känner inte många yngre som samlar på sig vinyler, kassetter, CD, DVD, böcker, porslin etc. Det rensas ut betydligt oftare än vad det gjorts i min åldersgrupp. Jag lånade ut ett RIAA-steg till bekantas son. Han tyckte det var jättekul men vinyl men det höll inte i sig mer än några veckor. Själv har jag en större mängd av vinyl, kassetter, CD, DVD, Blueray, diabilder, datafiler av allt möjligt och en väldigt stor mängd tidskrifter (bil- och ljudrelaterat).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster