OA51 baffelfunderingar

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

OA51 baffelfunderingar

Inläggav Kalejdokom » 2025-02-08 22:49

OA51 verkar vara den Carlsson-modell som av många rankas som bäst men också verkar trigga till flest tweaks gällande val av element. Jag har sökt igenom en mängd forumtrådar om OA51-tweaks men inte någonstans funnit något om det jag funderar på, därav ytterligare en OA51-tråd.

Min fundering gäller arrangemanget med distansring till basen och "hyllan" till diskanten. I många andra sammanhang förespråkas så lite ojämnheter som möjligt för att undvika problem med diffraktion o.d.
Vad kommer det sig då att elementen inte är försänkta? Skulle det vara någon fördel med försänkta element om man skulle designa om OA51 idag?
Följdfrågan; om man skulle bygga någon liknande låda som DIY, vore det då en fördel att försänka elementen, eller är det bäst att behålla designen med utanpåliggande element?

Användarvisningsbild
Fytrius

Re: OA51 baffelfunderingar

Inläggav Fytrius » 2025-03-05 09:25

Jag frågade ju samma sak ì min byggtråd. Svaret jag fick var att ursprungselementen var rektangulära och då blir inte diffraktionen lika kritisk. Det var väl produktionsmässigt enklare att inte försänka...

Men jag försänkte och minskade istället/också distansringens höjd pga detta.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-03-05 19:12

Kalejdokom skrev:OA51 verkar vara den Carlsson-modell som av många rankas som bäst men också verkar trigga till flest tweaks gällande val av element. Jag har sökt igenom en mängd forumtrådar om OA51-tweaks men inte någonstans funnit något om det jag funderar på, därav ytterligare en OA51-tråd.

Min fundering gäller arrangemanget med distansring till basen och "hyllan" till diskanten. I många andra sammanhang förespråkas så lite ojämnheter som möjligt för att undvika problem med diffraktion o.d.
Vad kommer det sig då att elementen inte är försänkta? Skulle det vara någon fördel med försänkta element om man skulle designa om OA51 idag?
Följdfrågan; om man skulle bygga någon liknande låda som DIY, vore det då en fördel att försänka elementen, eller är det bäst att behålla designen med utanpåliggande element?

Jag har personligen valt att själv ta ställning till vad som fungerar bäst för mig, fram till bliesma T34 klev in på banan så gick det väl med hjälp av sågning av front plattor eller filande på mellanbiten få grejerna på plats utan allt för mycket besvär.
Jag vet at AVR7000 som har haft bra resurser att tillverka diverse adapters har gått den vägen när det behövts, när mina bliesma kom så beslutade jag att det bara fanns en väg och det var nedåt, jag behövde inte heller visa hänsyn mot en orginallåda då jag byggde i ett hemmabygge.

Så alla mina experiment i 51 lådan med nya diskanter har sedan dess varit försänkta, tills jag en dag gjorde en original renovering och slet fram alla peerless element för att mäta på dem, då slog det mig att Scan speak 2608 har en liknande hål bild på diskantens platta. Nästa par som sen skulle byggas fick ju B70 basarna som nästan inte alls ändrar orginalutseendet vilket gjorde att jag gjorde ett Frankenstein hack, ett par peerless plattor från 2 kassa diskanter plockades bort, membranen avlägsnades och hålen borrades upp för att 2608 upphängningen skulle gå fri, skruvhålen i plattan gjordes lite ovala för att passa hålbilden på diskanten som sen fick lite svart färg, så den nya motorn tillsammans med det nya membranet monterades med original fronten.

Det sjukaste med denna garage kirurgi var att när jag sen mätte på dessa diskanter jämfört med samma i original utförande så mätte de ombyggda bättre, varför låter jag vara osagt men det är ju oregelbundna avstånd till kanten vilket kanske spelar in.

Blev vi något klokare av detta? Min slutsats är iaf att om man går med moderna diskanter så bör man försänka eller sätta dit någon slags adapter för att tämja kanterna, när man byter bas till något som avviker från original så kanske man skall kolla hur hög ringen behöver vara.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2025-03-06 12:20

Jag tänkte främst på baselementet och distansringen. Om man dessutom väljer en diskant med cirkulär frontplatta så är det ju enkelt att försänka båda elementen.
I originalutförande handlar det kanske om att magneten inte får plats i lådan utan distansring?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-03-06 13:11

Kalejdokom skrev:Jag tänkte främst på baselementet och distansringen. Om man dessutom väljer en diskant med cirkulär frontplatta så är det ju enkelt att försänka båda elementen.
I originalutförande handlar det kanske om att magneten inte får plats i lådan utan distansring?

Det är väl val gjort av Stig Carlsson, att distansringen ska kompensera för något? Kan det vara för att förenkla delningsfiltret?

Återgå till Carlsson Illuminati