xmag skrev:Tidigare har jag använt plasticpading på benen och upp på IC'n. Sitter fast bra och ben och lödningar håller. Men då är den IC'n förbrukad.
Denna hållare har jag bara när jag mäter. Skruvarna sitter löst så att kortet kan röra sig en aning.
Jag förstär , men monterar du inte enligt mitt förslag ökar belastningen på lödpunkterna.
Plastic paddingen gör inte.mycket skillnad heller. Trycket är på lödpunkten , inte benet (även om det vid extrema fall kan påverka benet in i epoxihöljet,dvs den svarta plasten).
Det är inte 100% haveri, men ökar sannolikheten för ett haveri med tiden. Det gör inte så mycket på kortet, men hsr du ett dubbelströmsaggregat kan det ge likspänning ut och sabba element. För fältmässiga mätningar är därför enkelström att föredra, då kondensatorn alltid blockar DC.
Lika bra att göra det ordentlgt tycker jag. Det är samma arbete, bara i rätt ordning utan kladd.med PP. Jag skulle aldrig chansa med ett slutsteg med diskreta utgångstrissor där ett bensläpp kan få katastrofala följder för slutsteget ganska långt in, tom PCB och absolut ansluten högtalare.